Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Bomløs sadel
Forfatter: 
Dato:  01-10-2013 23:24

Har døjet meget med min ponys gangarter og at få hende til at gå til biddet. Er kommet frem til at sadlen ikke passer som den skal, og ville derfor høre om en bomløssadel er en mulighed?

0
0
Svar på denne tråd
 
 går til biddet
Forfatter: 
Dato:  02-10-2013 09:09

En Bomløs sadel passer jo de fleste heste/ponyer men ikke hvie de har en høj manke. Så skal man have en sadel med bom.

 

Nu er det ikke alene sadlens skyld hvis hesten ikke vil "gå til biddet".

Det er ikke vigtigt at hesten "går til biddet". Det er heller ingen kunst at ride en hest"til biddet".

 

Det der er vigtigt, er at hesten går til tyngdepunktet og bruger sig korrekt. Altså går i den for hesten korrekte form.( hvor langt er den i uddannelsen )

Gør den det, vil den også søge til hånden uden problemer:-))

 

Men sadlen skal selvfølgelig også passe hesten ellers er det hele ligegyldigt:-;;

 


Mie

Bastian/perfect/pamina

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil nu mene at man kan få
Forfatter: 
Dato:  02-10-2013 10:56

en-eller-anden bomløs til at ligge på de fleste, hvis man hekser lidt med underlag og gjord.

 

Men det kræver at vi ved meget mere om pony:

 

Størrelse, bredde, kopfjernsmål, anlægsflade i sadellejet og helst nogle billeder.

 

Samt rytteres størrelse og ønsket rideniveau.


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

1
0
Svar på denne tråd
 
 bomløs sadel
Forfatter: 
Dato:  20-12-2013 13:43

Vi havde FLEXISADEL ude, og prøvede forskellige bomløse dressur sadler, som kan bruges til stævner. Hendes ryg er blevet bedre og en mere fri gang. Denne sadel kan også bruges hvis hesten har høj manke.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bomløs sadel
Forfatter: 
Dato:  21-12-2013 06:57

Dejligt du har fundet en sadel der passer:-)


Mie

Bastian/perfect/pamina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 barefoot..
Forfatter: 
Dato:  24-12-2013 14:53

barefoot har forskellige gode modeller som er gode til en markeret manke - barefoot cheyenne og barefoot London kan fungere til sådan en hest. Hvis hesten er for bred til de faste kopfjern der kan fåes til sadlen, kan man indsætte et blødt (det var jeg nødsaget til med min hest) det bløde kopfjern gør naturligvis at sadlen "breder" sig mere, og så vil den flade mere ud fortil også - med fare for at komme til at røre manken. Så kan det være en mulighed at komme tykke indlæg i det stødabsorberende underlag (som man ALTID bør ride med under en bomløs af denne slags) så hæves sadlen nemlig bedre fra rygsøjle og manke - det har fungeret fint hos min hoppe som er forholdsvis markeret og samtidig bred.

 

Hvilken model der passer din hest er dog noget du evt. kan få hjælp til - selvom en bomløs ikke som sådan er i en fast form, så er der forskel på sadlerne, og ikke enhver bomløs passer enhver hest.. Optimalsadel er gode til at vejlede og hjælpe i sådan en situation :)

 

Og enig med Ann-Mari, det der med at "gå til biddet" er et begreb der bruges i flæng i den moderne/traditionelle dressur - det har intet at gøre med om hesten bruger sig korrekt.


.. vejen er målet <3

 

"Kun med hjertet kan man se rigtigt, det væsentlige er usynligt for øjet"

(citat: den lille prins)

 

www.perfekto.dk/positiv- hestetraening

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider