Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 "Akademisk" - Definition?
Forfatter: 
Dato:  20-08-2013 00:02

Jeg så lige, at der nu var oprettet et nyt forum for "Akademikere", og jeg troede straks, at der var tale om et forum for ryttere med en akademisk uddannnelse. Synes dog ikke lige, at det gav mening ....

 

Men efter at have læst nogle at de indlæg, der var i dette forum, er jeg stadig ikke blevet klogere på, hvad det drejer sig om ;-). Kan kun finde nogle ret nørdede indlæg omkring at sidde på indvendige sædeben. Ved ikke om det er det, som en tidligere rideveninde referede til som "tissekone sæde" ;-).

 

Hver gang jeg har stødt på nogen, som kalder sig "akademiske" ryttere, så har de altid gået rundt med hesten i en læderkapsun. Har aldrig set dem sidde på hesten. Og jeg kan også se en del billeder på det nye forum af en som trækker rundt med en shetlænder.

 

Så jeg håber der er nogen, der kan forklare mig, hvad denne disciplin går ud på, uden at det bliver alt for "nørdet".

 

På forhånd tak! :-)

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

 

Design for Pets

 

Lækkert udstyr til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge,

samt alt i tilbehør til katte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  20-08-2013 00:43

Mon ikke, det var bedre, at du spurgte inde i det nye forum?
De, der er aktive derinde er nok de bedste til at forklare, hvad deres "disciplin" går ud på, og hvorfor de har valgt den...


Med Carmen - Shagya Araberhoppe fra 1999

- Shagya Araberen -

Den mest fantastiske, alsidige hesterace der findes :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jo, måske ....
Forfatter: 
Dato:  20-08-2013 06:12

 

.... men jeg fik bare indtrykket af, at det kun var et forum for dem, der dyrkede den disciplin. Så jeg ville ikke stille "dumme" spørgsmål. Det forekom mig som sagt en smule "nørdet" ;-)

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

 

Design for Pets

 

Lækkert udstyr til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge,

samt alt i tilbehør til katte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-08-2013 11:06

Akademisk er helt præcist den rideform, som Bent Branderup har patent på. Men jeg tænker, at det er alle former for klassisk, biomekanisk, centreret, anatomsik, harmonisk ridning. Alle rideformer med interesse for det klassiske og det biomekaniske.

 

Jeg tror ikke, at forummet er forbeholdt dem der dyrker det. Jeg håber at alle med interesse for det vil læse med og stille alle de (dumme) spørgsmål som de har lyst til! Jeg vil i hvert fald med glæde svare, efter bedste evne, på alt hvad du (og andre) måtte have at spørgsmål :)

 


"The difference between the show-horse and the school-horse is that the show-horse remembers the exercise the school-horse understands the aid."
Bent Branderup

3
1
Svar på denne tråd
 
 Gælder alle foraer
Forfatter: 
Dato:  20-08-2013 12:21

Alle kan jo skrive alle steder. Det er jo netop for at kunne stille spørgsmål og få svar.

 

Nu står jeg f.eks med en hoppe i fol (var købt ifolet men det vidste jeg ikke). Så vil jeg da skrive inde i "avl" hvis jeg har tvivlsspørgsmål omkring alt det som det indebære. Det vil jo være "dumme" spørgsmål, da meget nok er "almen viden" for dem der avler. Men ikke for mig.

 

Nu er akademisk meget andet end jordarbejde, men det er korrekt, at de/vi lægger nok mere vægt på jordarbejdet end så mange andre. Hvis du vil se akademisk udført fra ryggen, kan du holde øje med DHE træf. Der er flere klasser med det. På www.livsridekunst.dk kan du også se et par billeder af akademisk ridning i en anden version end "normalen".


- Hilsen Micro -

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift tilbydes til heste

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har forstået det sådan
Forfatter: 
Dato:  21-08-2013 12:29

At klassisk dressur er overgruppen og at akademisk dressur er en undergruppe af dette. Herhjemme repræsenteret af Bent Brenderup. i udlandet har vi flere der kalder deres ridning akademisk, og det er blandt andet den spanske rideskole og Cadre Noir. jeg googlede og fandt en engelsk hjemmeside med en gut der hedder William Sand, som har samme udstyr og sjov skæg som BB og kalder sin rideform akademisk.

 

Akademisk ridning er vel udsprunget fra rideakademierne. Ikke nødvendigvis udtryk for at det netop er mere biomekanisk eller videnskabeligt bedre funderet end så meget andet.

 

Hvordan korrekt dressur skal udføres er nok et af de mest diskuterede begreber vi har indenfor ridesporten generelt.

 

Som så meget andet er der vel en udvanding af begrebet så længe der ikke er søgt patent på en metode og en navn.

 

Godt spørgsmål, trådstarter


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

1
0
Svar på denne tråd
 
 Akademisk
Forfatter: 
Dato:  27-08-2013 10:03

Hej,

 

Der findes ikke dumme spørgsmål, men hvis du gerne vil have en virkelig grundig forklaring på, hvad akademisk ridning er, så kan jeg anbefale dig f.eks. at gøre et af følgende:

 

- Søge lidt mere på nettet (f.eks. efter Bent Branderup, Hanna Engström og andre)

- Låne Bent Branderups bøger på biblioteket

- Tage på teorikursus ved en af de undervisere, der er godkendt af Bent Branderup

- Se nogen få undervisning

 

Hvis du ikke er helt så nysgerrig, så kan jeg forklare, at:

 

- Akademisk-ordet kommer af de klassiske rideakademier og er udtryk for ønsket om at opnå den viden, kunnen og erfaring, som datidens store mestre (som f.eks. Pluvinel og Guérinière) besad.

- Ja, "akademikere" arbejder meget fra jorden, da hesten lettere kan lære tingene uden en rytter til at "forstyrre", og så bliver det meget lettere sidenhen at gøre det samme fra ryggen. PLUS at hesten får opbygget smidighed og styrke, FØR ryttervægten kommer oven i.

- "Akademikere" træner og rider ofte heste, som ellers var blevet kasseret. Det skyldes ikke, at de gerne vil have en undskyldning for de ting, der ikke lykkes (som nogen påstår), men det skyldes, at de gerne vil give hestene en ny chance og gennem arbejdsmetoderne ofte kan opnå ret gode resultater med selv ret dårligt materiale (heste med f.eks. gigt eller skader), da arbejdet styrker hestene på en meget skånsom måde.

- "Akademikere" er ofte meget nørdede omkring hver lille detalje og med alle de øvrige aspekter om hestehold i det hele taget. F.eks. er der en del, der går ind for barfodstrimning, løsdrift o.s.v. i ønsket om at give hesten så naturlig og sund tilværelse som muligt.

- At være "akademiker" betyder ikke nødvendigvis, at vi alle render rundt og træner levader, courbetter o.s.v. i ét væk :-) Vi er lige så forskellige i niveau som alle andre ryttertyper. Nogle har ambitioner om at nå skolen over jorden, mens andre er fuldt tilfredse med at have et harmonisk samarbejde med deres elskede hest.

 

Jeg håber, det gav dig lidt mere forståelse :-)

 

MVH

Jette

 


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

4
0
Svar på denne tråd
 
 akademisk
Forfatter: 
Dato:  29-08-2013 15:34

Godt forklaret, Jette

 

Det er lige det, det er.

Så kan man jo senere hen udvide sin interesse med de forskellige mestre, og nærlæse lidt om den enkelte, for at finde den røde tråd som passer til en selv og sin hest


Mie

Bastian/perfect/pamina

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider