Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Er min hvalp syg?
Forfatter: 
Dato:  06-01-2020 21:05

Hej Forum.

 

Jeg skriver, fordi jeg har et problem med min cocker/springer spaniel-hvalp, Villy, på 13 uger. Det skal siges, at inden jeg forklarer problemet, så fik vi Villy, da han var 8 uger gammel og er vokset op i et hjem med børnefamilie. Moren og faren er meget velopdragne og bliver brugt til jagt. Villy bliver ikke brugt til jagt. Mit problem kommer her.

 

Villy er en meget legesyg hund, og vil gerne bestemme lidt over os andre, men er aldrig blevet voldsom. En dag skal den yngste pige i familien, så passe Villy, om aftenen. Hun sidder så i vores sofa i stuen helt roligt. Pludselig så går Villy berserk, og begynder at bide hende og hoppe op i sofaen. Hun prøver at sige stop, og tage fat i hans halsbånd, men han knurre bare af hende, og bider hende i benet. Han stopper først da hun kaster en godbid ud af terrassedøren, for at aflede hans opmærksomhed.

Vi ved ikke hvad vi skal gøre for at stoppe ham for at gøre det igen. Vi tænker lidt det har noget med dominans at gøre (altså at han gerne vil bestemme). Er det fordi han har ondt et sted? Eller er det noget han vokser fra?

Håber i kan hjælpe🤞🏻

0
0
Svar på denne tråd
 
 Leg med mig!!
Forfatter: 
Dato:  07-01-2020 01:05
Leg med mig!
Leg med mig, oh kedelige, elskede menneske!!

Når man er hvalp og vil lege, og små, fine hentydninger ikke virker, så må man jo tale højt og tydeligt, ikk??
Kig på hvalpe i et kuld.
De kommer anstigende med en klud, bold andet, ofte er det uimodståeligt nok til at de andre er med på ideen. Juhuu!
Men hvis der kun er gamle trætte hunde (og kedelige mennesker), så må man jo skrue op for charmen og drille lidt til de vågner op til dåd.
Det, du beskriver lyder som hvalpenap.

Hunden prøver at prikke til den, man vil lege med, prik, prik, prik med snuden! Løfter forpoten, trækker i din hånd. Eller napper med fortænderne, hvis man ikke fatter det. Hunden råber bare højere og højere, indtil man reagerer.
Der er intet ondt i det. (men det kan da gøre ondt, ligesom at blive nivet.)
Det svarer til at to småbørn i tumlealderen tager hinandens legetøj. Og det virker bare hver gang - man kan ikke lade være med at reagere.

I kan skælde ud og tænke i dominans - ingen effekt. Det er ikke dominans men opfordring til leg. Skældud virker ikke - negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed. Hvalpen keder sig. Det er heller ikke aggressivitet, tværtimod.
Enten kan I ignorere det. Hunden vil skrue op for hvalpenapperiet og nive hårdere - indtil den pludselig giver op.
Men det bedste er at lære den en alternativ kommando.
Fx "find bolden" (led efter tingen og kom med den. Snart kaster hunden en bold for dine fødder i stedet for at nappe. Bolden virker jo bedre.)
Find far! Hvor mor! (lær hunden at finde andre mennesker på navnet. Min mand lærte vores hund kommando hvor mor - det er et smukt syn med 30 kg hund i fuld fart og fuld af kærlighed galopere hen til en. Man kan ikke lade være med at rose - og så er det igen sjovere end at nappe.)

Du kan også bare forære den til mig.
Jeg har en cocker /golden retriever. Sød og god som dagen var lang. Der var lige et par uger, hvor hun nev mig i flæsket på maven... Men det gik over. At hente en bold virker jo bedre.
Det er dejlige hunde.
Jeg vil da gerne have en hund til.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak
Forfatter: 
Dato:  07-01-2020 14:45

Mange tak for svaret!

 

Vi har også tænkt på om det er leg. Det virker bare voldsommere end det. Det er som om han angriber os. Tror du det er noget ham vokser fra?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvalpenapperi
Forfatter: 
Dato:  07-01-2020 21:03
Selvfølgelig var hvalpen voldsom!
Det virkede jo ikke, så man må jo skrue op for adfærden indtil der er en reaktion!
Leg med mig, råber hvalpen!

Hvalpenapperi vokser de fra.
Når de enten finder ud af, at det ikke virker.
(Det kræver tyk hud)
Eller, når hvalpen opdager, at anden adfærd virker bedre.

Hvis hvalpen keder sig, til øjnene triller ud af hovedet, så er selv negativ opmærksomhed MEGET bedre end positiv.
Og så er lidt napperi det fedeste, fordi det er eneste vej ud af kedsomhed.
Men, en normal hvalp som lærer andre, socialt acceptable metoder til at bede om og FÅ opmærksomhed, skifter snart til det, som virker bedre.
Husk, vælg den noget, som også er sødt om 8 år.
Jeg forestår "find far" og "hvor bolden".
Og træn den en passende mængde, så kedsomhed ikke bliver for dybfølt.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Holder op?
Forfatter: 
Dato:  09-01-2020 01:15

Nej, det gør den ikke- før der er sagt fra HØJT og TYDELIGT.

Jeg er selv blevet bidt i håret (langt hår) af min søsters hvalp- og det gør da ondt, og jeg var dengang selv hundemenneske. Og spidse hvalpetænder gør ondt, så de må ikke bide i mennesker!

 

Så NEJ, FØJ!

 

Men nu lyder det jo ikke somom, nogen har stimuleret/leget med hunden, og der er jo krudt i røven på de små.

 

Man kan lege intelligenslege, og træning (sit, giv pote) og den slags- og tage banditten ud i snor, så den kan snuse/gøre det hvalpe nu skal.

Nu er cockerblandinger meget aktive hunde, der skal luftes/have lov til at løbe i timevis- ellers bliver de trælse. Jeg har selv haft kokserspaniel i sin tid- og den hund gik tur i skoven løs- i mindst 1-2 timer, hver dag!

 

Jeg ville også starte med at lade den spore, et kort spor med levervand og bagte levergodbidder. Det er hunde, der skal bruge knolden, og hvis du ikke vil gå på jagt, så skal den bruge knolden endnu mere. Apportering er også godt.

 

Men måske skulle du bare starte til noget hvalpetræning?

 


Mvh

Tine

1
0
Svar på denne tråd
 
 normal hvalpeadfærd
Forfatter: 
Dato:  14-01-2020 10:28

Hej

 

Som de andre skriver så lyder det som helt normal hvalpeadfærd.

 

Især om aftenen kan de godt have en "ulvetime" hvor de bare er grænsesøgende.

Det bedste er at få lavet nogen aktiviteter der stimulerer hjernen og ikke benene. Sit-dæk-plads-stå - søge osv er gode til at få dem ned i gear :)
Ignorer dårlig adfærd og ros ros ros i det splitsekund hvalpen er sød, så finder den hurtigt ud af hvad der kan betale sig.

 

Cocker er generelt en aktiv hund der skal aktiveres i hovedet for at have det godt. Lange ture får dem bare i bedre form

 

Hvis I ikke allerede har gjort det, så start til noget hvalpetræning, gerne i spaniel regi.

 

Vi har en schæfer på knap 2 år, og han kan stadig gakke lidt ud om aftenen hvis han føler sig overset.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider