Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Hund - stort spiserør - livskvalit
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 20:57
Hej...

jeg er blevet tilbudt at tage en stakkels hund, der er blevet forsømt - forstået på den måde, at den har forstøret spiserør, og derfor kræver special-foder og at den skal kunne spise fra en trappe, da den ellers ikke kan få foderet ned... Da disse hensyn ikke er blevet taget er hunden blevet meget meget tynd og skal fodres langsomt op igen med små måltider.

Er der nogen, der kender noget til denne lidelse, da jeg ikke kan finde noget på nettet. Den latinske betegnelse er: megaeosophagus.

Jeg vil bare gerne vide, om man kan forvente, at hunden udover disse hensyn omkring maden kan forventes at få en ordentlig livskvalitet...

Det er en tævehund, så vil skulle steriliseres, da lidelsen er arvelig; men det er jeg jo indstillet på fra starten...

Tanja

Nu også med tinker - tjek min præsentation :-)



Lækkert hingsteemne - Dansk Miniature - sælges
0
1
Svar på denne tråd
 
 hvad jeg kunne finde
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 21:03
Spiserørsudvidelse/Forstørret spiserør. Ofte en medfødt lidelse, der langsomt forværres. Hunden brækker ufordøjet mad op fra ½ til 1 time efter foderindtagelsen. Hunden magrer af. Ingen feber. Virker ellers kvik. Til tider går hunden og gylper. En sikker diagnose foreligger først efter en røntgenundersøgelse med kontraststof. Behandles hunden så tidligt i stadiet som mulig, er der rimelige chancer for at kunne leve et alm. liv. Hæv hundens fodertrug, så det står i højde med øverste del af brystkassen. Lad evt. hunden stå på en lille skammel med forbenene, når den æder. Giv godt opblødt foder og giv mange små portioner dagligt.

Udfra dette, hvis du bare fodre den på en stol/trappe/lignede, så tror jeg sagtens den kan få et godt alm. liv, men hvis du virkelig er I tvivl så spørg din dyrlæge. :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kender lidt til det
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 21:04
Godt nok ikke med en hund, men en kat.

Min skønne Maine Coon han Eddie P på snart 2 år, gennemgik en større operation mellem jul og nytår pga samme lidelse.
Han spiserør var for stort, så maden kom alt for hurtigt ned, og blev siddende undervejs, han hoppede ned fra et bord og spiserøret slog en knude, så han ikke fik maden ned i maven, ej heller ud igen. Han blev rigtig syg og var ved at dø fra os. Heldigvis fik jeg ham indlagt meget hurtigt og de fandt hurtigt ud af hvad der var galt. Han fik taget et stykke af spioserøret og har det fint i dag. Han skal bare have sin mad fordelt over en del gange i døgnet og helt vådt foder. Og helst skålen lidt oppe så maden lettere kan passere spiserøret uden besvær



min mail

Min HP, kig indenfor, deltag i en chat, eller en debat, mens du lytter til lidt musik :-)


Når en mand siger sin mening, er han en mand. Når en kvinde siger sin mening, er hun en rejekælling.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tidligt i forløbet
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 21:08
man må sige, at det er fanget tidligt i forløbet..

Hunden er kun 15 uger gammel, så det skulle jo give nogle okay forudsætninger for dens videre liv...

Jeg skal også snakke med den dyrlæge, der har behandlet den indtil videre, da han også gerne fortsat vil følge hunden på sidelinie - og vil involveres inden en evt beslutning om aflivning, hvis den skulle blive dårlig igen...

Tanja


Nu også med tinker - tjek min præsentation :-)



Lækkert hingsteemne - Dansk Miniature - sælges
0
1
Svar på denne tråd
 
 Forstørret spiserør
Forfatter: 
Dato:  19-01-2020 15:33

Hej Tanja. Har du stadig denne hund med forstørret spiserør. Kan se det er meget længe siden du har stillet spørgsmålet. Jeg har selv en hund med forstørret spiserør, og mangler lidt nogle her i Danmark med samme problemematikker og tanker som jeg går med. Der er mange i udlandet, men ingen at opspore i Danmark. Mvh Camilla.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider