Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Min kat tisser på dørmåtten
Forfatter: 
Dato:  06-09-2017 17:05

Ja, som overskriften siger, så tisser min kat på vores måtte i entréen. Jeg er ved at være SÅ træt af det.

 

Den er blevet tjekket ved dyrlægen, da jeg har læst mig til, at det kan skyldes div. sygdomme. Men den er sund og rask.

 

Det opstod ifbm. vores flytning for 3 måneder siden, hvilket naturligvis har været stressende for den. I starten tissede den flere steder og brugte lang tid på at falde til. Nu virker den 100% tilpas og har heller ikke uheld andre steder i huset (bruger sin kattebakke til afføring og også til at tisse i nogen gange).

Måtten er skiftet flere gange (men en stor dørmåtte til 300 kr. er for dyr i budgettet at skifte hver uge), men det fortsætter bare.

 

Diverse sprays er købt, men lige lidt hjælper det.

 

Er der nogen, der har nogle gode råd?

Jeg vil helst ikke ud i, at jeg ikke kan have en måtte liggende, da det er lige der, hvor man kommer ind udefra.

Men når måtten ikke er der, så tisser den ikke andre steder end i kattebakken eller udenfor.

 

Mvh. en frustreret katteejer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smid den ud
Forfatter: 
Dato:  06-09-2017 18:25
Katte kan blive urene af flere årsager, fx blærebetændelse, stress, for snavset kattebakke, for meget lugt af rengøringsmidler forkert grus, for lidt grus eller for få bakker (der skal helst være 1+ antal af katte), og nogen gange finder man aldrig helt årsagen.
Eller, de begynder pga tilfældet og fortsætter andre steder fordi det sted, de tilfældigvis tissede, er et rart sted.

Men det lader til at din kat har tisset på måtte ved et tilfælde, og nu kan lide det.

Du kan ikke vaske lugten helt væk, jeg ville selv blive irriteret og katte kan helt sikkert genkende det som et tisse sted pga måtten.
Jeg havde fjernet måtten helt, mens katten kun tænker "måtte foran hoveddør er et rart sted at tisse", inden lugten sætter sig i gulvet eller katten generaliserer og bruger alle måtter.

Der er heldigvis fine måtter, der er beregnet til at lægge på ydersiden af døren...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Du giver...
Forfatter: 
Dato:  07-09-2017 19:01

jo sådan set selv svaret: Når måtten er væk, tisser katten ikke andre steder - så valget står vel mellem 1) en måtte med kattetis eller 2) ingen måtte...

 

I lighed med Doctor Who, havde jeg valgt at undvære måtten; efter en periode kan du være heldig at vanen er blevet brudt, og den kan introduceres igen.

 

Og hvis ikke - så er option 2 vel stadig at foretrække, frem for option 1..?

 

Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-09-2017 22:01

et godt råd: køb en feliway hos dyrlægen, og sæt den i stikkontakten

 

du skriver at hun stressede meget i forbindelse med flytningen.

en af grundene til at katten vælger at tisse ved døren, er at hun markere at det er HENDES dør/hjem.

så der er højst sansynligt en kat på den anden side af døren som stresser hende. sikkert en som godt kunne finde på at strinete på jeres dør.

hun er jo den nye kat i området

 

så prøv en feliway. den skulle gerne hjælpe.



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider