Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Kastrering eller ej
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 15:06

Kære HN'ere

Jeg har en han-killing som jeg pt overvejer om skal kastreres eller ej?
Jeg ved at mange er fortalere for at neutralisere katte, men samtidigt kan jeg læse at en kastrering betyder nedsat energi og markant nedsat stofskifte hos katten, så derfor er jeg interesseret i at høre om der er nogen her med erfaringer om at have en inde- og udekat som ikke er kastreret? Giver det gener at undgå kastrering eller er der katte som trives fint med ikke at blive det?

Jeg overvejer at se tiden an og se hvordan han bliver som hankat, for strejfer han for meget eller strinter indendøre er der da ingen tvivl om at han må kastreres...

Så erfaringer med ovenstående søges :-)

Kærlighed er:

Tillid, massere af knus og

når din hund slikker dig i ansigtet,

selv om du har ladet den være alene hjemme hele dagen.

Hehe :)

0
1
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 16:32

ulemper ved IKKE at neu:

man er skyld i flere uønsket killinger

katten vil strinte, og er han først begyndt, så vil han forsætte

katten vil ud og jagte damer - og dermed risikere man at katten bliver væk i måske mange mdr eller evt år - mange kommer slet ikke hjem igen. man skal regne med at hankatte kan gå op til 10 km OM DAGEN.

større risiko for at katten bliver smitte med aids og leukæmi, og dermed smitte andre katte. begge sygdomme som overføres via slagsmål og paringer. og begge sygdommer er dødelige

ved at man neu sin kat, så vil energiniveuet falde, derfor bør man vælge et foder uden for meget energi. de fleste foderfirmaer laver foder netop til neu katte.

man får også meget mere glæde af sin kat, når den er neu. for så vil den rigtig faktisk blive hjemme, og vil også blive et medlem af familien fremfor at man har en kat som kun har hunkatte i hovedet, og som man aldrig ser.

og vil man bare lade sin kat rende, ja så bør man slet ikke anskaffe sin en. for man får ikke glæde af den alligvel, og hvorfor skal andre så have ens kat rendende.

jeg har selv bla en siamsere som først blev neu som 9 mdr - købte ham som 8 mdr. det var alt for sent. så i dag har jeg et styks strintende kat.

har arbejdet for kv i mange år, og tror mig en velvoksen kat har virkelig en grim lugt - både når han strinter og tisser. SÅ det bliver man hurtigt træt af. det hjælper dog at neu katten, selv på det tidspunkt, men er den først begyndt at strinte ja så holder den altså ikke bare op, fordi den bliver neu.

så det du skal gøre op med dig selv, er om du kan vil kunne holde ud at have en kat som lugter, tager på smutturer i flere mdr, risikere dødelige sygdomme, er skyld i flere uønsket killinger (ja hankatte-ejere er lige så skyldige som dem med hunkatte - der skal jo to til at lave mere), for så skal du bare lade være med at bruge penge på en neu.

Men har du kat fordi du faktisk gerne vil se og have dit kat inde, uden at man skal have klemme på næsen, ja så får du ham neu. og så finder du et foder som faktisk passer til ham

og dette kommer fra en med 13 katte (10 neu hankatte) og de er alle indekatte.

7
0
Svar på denne tråd

Neutralisering...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 19:20

burde efter min absolut ufravigelige mening være lovpligtigt for fritgående katte - og da især for hankatte.

Ud over hvad Anja allerede har skrevet, så er fremmede hankatte en sand pestilens for andre katte - også de neutraliserede - og deres ejere.

Vi har jævnligt besøg af fremmede hankatte, og deraf følgende dyrlæge-regninger, når vores egne neutraliserede katte vælger at forsvare deres territorie, med deraf følgende bidskader til følge.

Nedsat energi - tjaaa, nu har jeg jo ikke noget faktuelt sammenlignigsgrundlag, men hvis mine kastrede katte er blevet sløve af indgrebet, ville jeg sgu' nødig ha' delt hjem med dem i uneutraliseret udgave...

(og så lader jeg den store kæphest blive i stalden for denne gang, og nøjes med at referere til min sidste tur på den - det var vist i denne tråd... )

Dorte

3
0
Svar på denne tråd

Af med bollerne
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 20:04

Jeg er 400% enig med Dorte Hansen: få den kastreret, tak

Min sidste (naturligvis) neutraliserede hankat var et energibundt uden lige og slank som en ål alle de 11 år, jeg nåede at have den.

Den blev aflivet, fordi den fik dårlige tænder, og da den elskede at være ude og var meget territorial, vurderede dyrlægen og jeg i samråd, at den uden tænder ikke længere ville kunne klare at banke de adskillige uneutraliserede hankatte, som takket være mindre ansvarlige katteejere færdes/færdedes i nabolaget.

Der er alt, alt for mange katte her i landet. Du vil gøre en god gerning ved at få den kastreret.

Nu med skovtursquarter

1
0
Svar på denne tråd

enig med ovenstående
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 21:45

Det bedste for alle er at den er neutraliseret - hvis det ikke er et avlsdyr så få den fikset asap....

Deter også billigere i dyrlægeregninger i længden.. for er den ikke neutraliseret så slås den altså væsentlig mere og voldsommere.

Og nej, en strintende hankat i huset er ikke nogen rar oplevelse....

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

1000 tak for alle svarene! :)
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 22:04
1000 tak for alle svarene! :) dejligt at høre fra nogen der har mere erfaring end jeg på området.
Og hold da op! 13 indekatte! Det var da en sjat.
Jeg gad godt høre om nogen har erfaringer med det modsatte, altså om nogen har en sådan ikke-kastrat boende? :)
Og alt er ment vel herfra, vil absolut gøre alt på kattens præmisser, er blot super nysgerrig på hvilke + og - der er ved det valg man tager på kattens vegne (ligesom det i DK er normalen at have vallakker frem for hingste hvilket der også er en god grund til) :)
Men jeg kan vist allerede fortælle at han må lade kuglerne, er bare nysgerrig om nogen har gode erfaringer med det modsatte, men lyder ikke sådan pt.. :)

Igen tak for hjælpen og dejligt at høre at kastrering umiddelbart er problemfrit ift. De ting man ellers læser med lavere stofskifte osv :)

Kærlighed er:

Tillid, massere af knus og

når din hund slikker dig i ansigtet,

selv om du har ladet den være alene hjemme hele dagen.

Hehe :)

1
0
Svar på denne tråd

Ukastreret
Forfatter: 
Dato:  20-11-2015 00:14
Mine forældre bor på en gård, op af en skov.

Skov = ræve, som har lært sig at æde katte.
Det er ikke lige sådan at skyde en hunræv med hvalpe, bare fordi man frygter for killinger... Etiske dilemmaer...

Vi importerer med et par år katte til gården, som vi tror på kan give frisk blod og holde rottefænger kvaliteterne ved lige.

Ukastrerede hankattes ekstra energi bruger de på at lede efter damer og slikke deres sår efter slåskampe.
At kastrater har mindre energi har jeg aldrig mærket hjemme.

Ukastrerede hankatte er kun det værd, hvis det er avlsdyr.
Desuden, det er dyrt hvis de via @!#$ og slåskampe smittes med diverse og får bylder.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider