Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Kendskab til Angus OG Dexter?
Forfatter: 
Dato:  15-11-2015 12:18

Som overskriften siger, er der så nogle af jer som har kendskab til begge racer?

Vi har planer om at skulle have en smule frilandskødkvæg, og vi er lidt i tvivl om racen, men umiddelbart står valget imellem Dexter og Aberdeen Angus.

Jeg har som barn haft min gang på en gård, hvor jeg hvert år havde en Jersey tyrekalve til opfedning, som blev striglet og håndteret, som var de den pony jeg aldrig fik .

Det vil sige at jeg ikke har været med til kælvedelen, men kun har haft at gøre med kvæg fra mælkeerstatning til slagteren kørte afsted med dem. Min ægtemand har ikke haft større dyr end en hund, så vi er at betragte som helt grønne omkring det at have kvæg.

Vi har planer om at skulle have 3 ammekøer og vi tænker at få dem fra kviekalve, så vi kan være med til at bestemme hvor håndteret de skal være, så man rent faktisk kan trække med dem, uden at sætte liv og lemmer på spil.

Der hvor vi er lidt i tvivl, er hvilken race. Umiddelbart så appelerer dexteren's størrelse til os to novicer, men hvis Angus er lige så, eller måske endda mere omgængelig, så hælder jeg mest mod Angus'en. Man er vel kødæder

vi har talt med både Angus- og dexteravlere, som begge mener at deres racer er perfekte til vores behov, og begge sider har til gengæld fortalt at den anden race til gengæld kan have et frygteligt temperament. Vi har endnu til gode at finde nogle med begge racer, som kan sige hvilken en er mest omgængelig og med nemmeste kælvinger.

De forhold vi kommer til at kunne tilbyde dem, er løsdrift og 3 hektar jord, delt op i et par folde. Så vi skal have en extensiv race, og jeg ønsker ikke højlandskvæg.

Jeg har læst og læst omkring pasning, men mangler de personlige erfaringer om racevalg.

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaaaa
Forfatter: 
Dato:  15-11-2015 16:59

Jeg er nu mest til dexter, men flere er dog blevet krydset med hereford her, så der er måske en enkelt renracet ko tilbage Jeg kender ikke Angus, så kan ikke rigtig rådgive dig. Men dexter er nu en dejlig og nem race.

Venlig hilsen

M

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

0
0
Svar på denne tråd

abcdef
Forfatter: 
Dato:  16-11-2015 14:25

Vi har limousine, så har ingen praktisk erfaring med nogen af racerne, men skulle vi vælge en af de to, så ville vi vælge angus.

Fordi...-Det er nogle gode kødproducenter, -køerne har gode moderegenskaber og så er de nøjsomme.

Det samme kan man nok sige om dexter, men der er altså ikke meget kød på dem.- der er dog sikkert rigeligt til en almindelig husholdning.

Det med temperamentet, tror jeg man nok skal se lidt højt og flot på. Jeg tror ikke du finder en eneste race, som alle er enige om, er fantastisk omgængelig. Kødkvægsfolk kan være nogle frygtelige fanatikere og i så fald er alle andre racer end deres egen noget utilregneligt skravl.

Missolga

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak for svar begge to
Forfatter: 
Dato:  17-11-2015 06:23
<p>Jeg h&aelig;lder ogs&aring; selv mest til Angus, men manden h&aelig;lder mest til Dexter.</p> <p>&nbsp;</p> <p>hvad har gjort at i har valgt de racer i har valgt? Har i v&aelig;ret flere igennem, eller vidste i bare med det samme at det skulle v&aelig;re den?</p> <p>og s&aring; et par till&aelig;gssp&oslash;rgsm&aring;l. Hvor meget skal man g&aring; op i perfekte avlsm&aring;l? Hvis man sp&oslash;rger dem, som udstiller p&aring; dyreskuerne, s&aring; kan mindre end 23 point jo n&aelig;rmest ikke svare sig at starte en stamme op p&aring;. Men hvis man ikke skal udstille, s&aring; g&oslash;r det vel ikke s&aring; meget hvis det bare er en ganske j&aelig;vn ko? Eller er det garanten for et godt fundament og dermed mindre b&oslash;vl, i forholdet til sygdomme og k&aelig;lvinger(is&aelig;r n&aring;r man som os, ikke har s&aring; meget forstand p&aring; k&oslash;er)? Eller kan man med sindsro k&oslash;be fra en ikke-udstillende avler, s&aring; l&aelig;nge bes&aelig;tningen ser sund og rask ud?</p> <p>Og hvad med tavle? Jeg syntes jeg l&aelig;ser om flere og flere krydsninger til salg. Er det for at f&aring; noget mere k&oslash;d p&aring;, eller er der andre fordele i disse krydsninger. Det er ofte krydsninger med charolais, limousine eller en af de andre store k&oslash;dracer. Er der bedst &oslash;konomi i at holde dem renracet (kunne s&aelig;lge dem som frilandsAngus, s&aring; folk ved hvad de k&oslash;ber) eller er der st&oslash;rre &oslash;konomi i at f&aring; noget hurtigere tilv&aelig;kst p&aring; kalvene ved krydsninger, og s&aring; s&aelig;lge det som udefineret friland? Og vil der i den forbindelse v&aelig;re ide i at moderdyrene er rene, og man s&aring; bruger en anden renracet tyr. Jeg ved godt at vi ikke skal leve af vores k&oslash;dkv&aelig;gsproduktion, men jeg ser gerne, p&aring; sigt, at det ikke bliver b&oslash;ffer til flere tusinde kr, n&aring;r man g&oslash;r regnskabet op.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Og s&aring; et str&oslash;m-sp&oslash;rgsm&aring;l... Er en sp&aelig;ndingsgiver p&aring; 12 joule i ladenergi, 8,5 joule i impulsenergi, en sp&aelig;nding p&aring; 11.000 volt og 8.200 volt ved 500 ohm nok?</p> <p>&nbsp;</p>
0
0
Svar på denne tråd

abcdef
Forfatter: 
Dato:  18-11-2015 15:42

Jeg ved ikke om det kun er min pc, men dit indlæg er meget svært at læse.

Jeg har egentlig ikke været med til at vælge den race vi har. Min mand havde dyrene før vi mødte hinanden, men jeg vil tro at racen blev valgt pga. lette kælvninger, gode moderegenskaber og god produktionsøkonomi.

Vi bruger selv vores kvier til avl og køber kun tyre ind. Når vi købe sådan en ind, så kigger VI på individafprøvede tyre med resultater over middel, da vi gerne skulle have en fornuftig økonomi i det. Kåringen er vi mere eller mindre ligeglade med. Dyrskueglade avlere er nok mere interesserede i kåringen. En godt kåret tyr er typisk et godt dyrskuedyr.

Det burde ikke være sådan, men vores erfaring er at en god kåring ikke nødvendigvis betyder en god og holdbar tyr eller ko. Grunden til den dårlige kåring kan fx være, at den er for lav i forhold til raceidealet.

Stamtavle har man ikke nødvendigvis brug for, men det er så simpelt at have styr på det, at jeg bestemt ikke synes at man skulle kigge på dyr uden, man sparer heller ikke noget på det. Jeg tvivler på, at man kan finde et tavleløst dyr, som er billigere end et registreret, så det giver ikke ret meget mening.

Krydsningsdyrene opstår vist mest, fordi nu har man tilfældigvis lige de dyr gående. Så vidt jeg ved er der ingen dybere mening med det. - Altså lige bortset fra mælkeproducenterne, som bruger kødkvægstyre til de lidt ringere køer for at få en bedre slagtekalv.

Jeg ville ikke købe et krydsningsdyr eller tavleløst dyr. Det kræver så lidt i forhold til de lovpligtige registreringer, så det ville jeg betragte som sjuskeri og da stamtavlen er så enkel at få lavet, så tror jeg ikke at man får krydsningsdyr væsentligt billigere end renracede.

Missolga

2
0
Svar på denne tråd

Kødkvæg
Forfatter: 
Dato:  18-11-2015 19:04

Vi har også en del kødkvæg her og har flere forskellige racer, men lige Dexter og Angus har vi aldrig haft, så der kan jeg ikke bidrage med noget. Min umiddelbare tanke er at hvis I vil have nogen dyr med kød på, så er det Angus I skal vælge, men Dexter er jo nok noget nemmere at håndtere og her tænker jeg størrelsen.

Vi har både renracede dyr og også krydsninger og alle er registreret/har stamtavle, fornær lige de sidste Hereford vi har købt, så der kan jeg kun være enig med missolga, men det er absolut ikke pga sjusk at vi har krydsede racer, men udenlukkende for at forbedre kødet på dyrene, f.eks har vi sidste år fået købt nogen hereford(fik et godt tilbud på en besætning), men vi synes ikke at hereford giver nok til slagtning så derfor har vi løbet dem med Limousine, som er vores foretrukne race og som kan bidrage med noget mere fylde.

Billede

Mvh Rikke

www.rideklub-vestsjaelland.dk

Klubben uden grænser

1
0
Svar på denne tråd

nej det ser da lidt spøjst ud
Forfatter: 
Dato:  24-11-2015 12:12

Sådan så det altså ikke ud, da jeg godkendte. Men tak for at prøve at tyde mine spørgsmål.

Jeg har nemlig set nogle køer til salg, som var billigere, fordi de var under racens idealmål, og når man kun skal have et par stykker til slagt, så gør det vel ikke så meget?

I forholdet til krydsninger, så var det nemlig også min tanke, om der er en ide i ren angus, og så løbe dem med eks. limosine, for mere kød. Jeg har bare lidt svært ved at se om det er mest rentabelt at sælge "renracet dyr" eller "mængde dyr".

Og mit tillægsspørgsmål, som nok var lidt svært at tyde.

Er en spændingsgiver på 12 joule i ladenergi, 8,5 joule i impulsenergi, en spænding på 11.000 volt og 8.200 volt ved 500 ohm nok til at holde kvæg på den rigtige side af hegnet? Spændingsgiveren står til op til 65 km hegn, og så meget kommer vi ikke op på, selvom der kommer 4-5 tråde på

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider