Som overskriften siger, er der så nogle af jer som har kendskab til begge racer?
Vi har planer om at skulle have en smule frilandskødkvæg, og vi er lidt i tvivl om racen, men umiddelbart står valget imellem Dexter og Aberdeen Angus.
Jeg har som barn haft min gang på en gård, hvor jeg hvert år havde en Jersey tyrekalve til opfedning, som blev striglet og håndteret, som var de den pony jeg aldrig fik
.
Det vil sige at jeg ikke har været med til kælvedelen, men kun har haft at gøre med kvæg fra mælkeerstatning til slagteren kørte afsted med dem. Min ægtemand har ikke haft større dyr end en hund, så vi er at betragte som helt grønne omkring det at have kvæg.
Vi har planer om at skulle have 3 ammekøer og vi tænker at få dem fra kviekalve, så vi kan være med til at bestemme hvor håndteret de skal være, så man rent faktisk kan trække med dem, uden at sætte liv og lemmer på spil.
Der hvor vi er lidt i tvivl, er hvilken race. Umiddelbart så appelerer dexteren's størrelse til os to novicer, men hvis Angus er lige så, eller måske endda mere omgængelig, så hælder jeg mest mod Angus'en. Man er vel kødæder 
vi har talt med både Angus- og dexteravlere, som begge mener at deres racer er perfekte til vores behov, og begge sider har til gengæld fortalt at den anden race til gengæld kan have et frygteligt temperament. Vi har endnu til gode at finde nogle med begge racer, som kan sige hvilken en er mest omgængelig og med nemmeste kælvinger.
De forhold vi kommer til at kunne tilbyde dem, er løsdrift og 3 hektar jord, delt op i et par folde. Så vi skal have en extensiv race, og jeg ønsker ikke højlandskvæg.
Jeg har læst og læst omkring pasning, men mangler de personlige erfaringer om racevalg.