Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Raw food - Barf eller andet
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 12:13

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt erfaringer med raw food som fx. barf til hunde.

Jeg kunne godt tænke mig at bruge det som en del af fodringen af min labrador.

Jeg har kigget på rigtighundemad.dk - og ud fra det kan man "Kun" købe det i store mængder - men man kan vel fryse det ned ??

Er der andre steder man kan købe det hvor det bliver leveret, eller andre produkter i hellere vil anbefale?

Han får pt. Acana hvalpefoder og GranCarno hvalpe-vådfoder, han er 8 måneder gammel.

Goodbyes are not forever

Goodbyes are not the end

They simply mean I'll miss you,

until we meet again.

R.I.P. Dixie, Sille & Labsen <3

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 12:32

Du skal i hvert fald sikre dig at du får fat i den rigtige forhandler.

Jeg vil absolut ikke anbefale at du bruger folkene fra rigtighundemad til at få starthjælp hos. Jeg regnede selv med at jeg var i sikre hænder hos dem og tog til deres forhandler her i Esbjerg og fik foderskema og købte mad.

Efter 5 dage på grøn kallun (som var det jeg skulle starte op på, med to måltider om dagen), stod jeg mandag aften med en hund der kastede blod og slim op og måtte en tur til dyrlægen og få noget der kunne smøre og berolige maven. Derefter stod den på skånekost i næsten en uge, inden maven var nogenlunde sig selv igen.

Det viste sig at man absolut ikke skal starte op på kallun - og skulle det endelig være, så skulle det være kyllinge kallun. Men grøn kallun koster dem maks 10kr i indkøb og bliver solgt til knap 60kr = dejlig fortjenste... Kallun er hård ved maven når den ikke er vænnet til råt kød og der er i princippet ikke en dyt næring i det.

Har så fået af vide af mange siden da at det var en meget uheldig start, og at man skal undgå barf folk der starter på kallun. Blev anbefalet en dame i Vojens som skulle være alle tiders, men synes ikke jeg ville køre så langt efter foder, og ærlig talt var jeg ikke i godt humør efter en dyrlægeregning på næsten 1500kr og en sælger der løb fra ansvaret.

Så den dag i dag fodrer jeg på Wolfs Blut, som jeg køber i Tyskland, og det er uden tvivl det bedste tørfoder jeg har haft fat i indtil videre.

Men prøv at kigge på hundegalleri og spørg om hjælp. Der er nogle rigtighundemads-folk derinde, som du skal udenom, men kontakt evt Batdog, hun er en god hjælp.

0
0
Svar på denne tråd

BARF....
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 12:42

Vi er igang med at køre vores 6 beagler over på BARF, det ahr vi valgt at gøre af flere grunde:

-Flere af dem har lagermideallergi. Lagermider findes i alt tørkost, men ikke i BARF, da det er frossent kød, hvor der kun tages den mængde op der skal bruges den dag.

-Flere af dem har tandproblemer(paradentose og tandsten). Dette skulle BARF kunne afjælpe(fjerneer naturligvis ikk paradentose)

-Flere af dem spiser afføring. også dette kan BARF afhjælpe, da det skyldes en forkert bakterie kultur/tilførsel i maven.

Vi har henvendt os hos Jeanne Borup, som forhandler Rigtighundemad, og vi har fået super god vejledning.

Lige nu er vi igang me den første uge, på ren kallun, og efter den uge bliver der stille og roligt indført en proteinkilde af gangen. Det første stykke tid(EFTER UGEN PÅ KALLUN!) får de Orijen og Wolfsblut oveni, da vi gerne vil af med det vi har tilbage, men derefter skal de kun have BARF.

Med tiden skal de så over til kun at blive fodret en gang dagligt, have en ugentlig fastedag og en ugentlig ben dag....

Jeg går aldrig tilbage til at fodre med tørkost igen.

Jeg læste et "argument" i en artikel:

"Du ser ikke et vildt dyr løbe hen over stepperne efter en mariekiks"

Uanset hvor godt et tørfoder man køber(sammensætnings mæssigt), så vil det altid være nogle tørre kiks, og det er fuldstændig i strid med hvad deres mundhulde og tænder er lavet til at foretage sig...

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

Opstaldning tilbydes på Stald Dalen, 4684 Holmegaard.
www.stald-dalen.dk/ side.asp?Id=46232

0
0
Svar på denne tråd

Nir...
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 12:52

Jeg er meget interesseret i at høre hvilken metode man ellers skal køre hunde over på BARF på...?

Har ikke umiddelbart hørt om andre hunde, der skulle være blevet syge af at være en uge på kallun....

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

Opstaldning tilbydes på Stald Dalen, 4684 Holmegaard.
www.stald-dalen.dk/ side.asp?Id=46232

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 11:46

Jamen jeg blev anbefalet at bruge kyllingekød den første uge, fordi det var bedre for maven.

Skulle det være kallun, så skulle det være kyllingekallun og ikke grøn, fordi at den grønne er så hård ved maven.

MIn dyrlæge kunne også sige dagen efter (hun havde ikke vagt om aftenen), at det uden tvivl var manglen på næring og tomme proteiner der havde gjort at min hund stod med mavekatar og for meget syre. Andre barf folk tilføjede at grøn kallun var hård ved maven, og alt for hårdt at starte op på.

0
0
Svar på denne tråd

barf...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 15:37

jeg vil til enhver tid anbefale at starte ud med kylling :D

gerne lår, med knogle og det hele.. det er en blid start til hunden..

kallun har fået dårlig rygte pga overforbrug, men er et godt produkt senere :)

husk indvoldene :) de skal også med :D

" jeg er ikke overvægtig, jeg er bare underhøj! "

citat Garfield

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 16:25

Jeg har længe undret mig over at man giver rå kylling til hunde. Er i slet ikke bekymret for salmonella?

0
0
Svar på denne tråd

Råfodring
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 09:02

BARF er en rigtig god fodringsmetode - og ja, det gælder om at ha' god fryserplads ;-) For det kan ganske rigtigt komme i fryseren.

Dog vil jeg lige sige, at min opfattelse er ikke at lagermider er i AL tørkost - det jeg har lært er at lagermiderne lever i kornet i foderet, dvs. undgå foder med korn = undgå lagermider.

- Faktisk er det lagermidernes eskrementer hundene kan udvikle allergi overfor.

Vi har barfet tidligere, men synes simpelthen det blev mere og mere indviklet og dyrt - vi boede i en lille studiehybel og kunne altså ikke lige stå og skære en masse ud til hundene selv osv.

- Og forhandleren kom bare med mere og mere som lige skulle tilsættes og det ene og det andet, hold da op et besvær.

Så vi har også brugt Wolfsblut, Taste of the Wilde og Orijen - rigtig gode tørkost produkter (Y) Meget begejstret!

Nu er vi så gået over til råfodring igen og vi bruger http://www.vomoghundemat.dk (Y)

- Kan virkelig anbefales, det er kød, indmad, brusk og ben hakket godt og grundigt sammen til en form for "fars", så tilsætter man dagligt lidt olie til maden når hunden får den og det er dét de skal have.

Vores hunde ELSKER det, selv hende som ellers aldrig har været den store madspiser - når jeg går i gang med deres mad har jeg hele flokken vimsende rundt om mig og så snart skålen rammer gulvet går der ikke mange sekunder før maden er væk og de er klar til mere :P

Jeg har regnet ud at det koster mig ca. 100-150,- pr. mdr. pr. hund og så kommer olien så oveni og der afhænger prisen af hvilken olie man vælger.

- Nåerhja, altså mine er westier og har en vægt på 6,5-10,5kg hver.

Mht. kylling, så kan jeg ikke huske hvordan den er lige nu - om bakterierne ryger i frosten eller sådan noget, har hvalpehjerne så jeg er lidt langsom pt. :P

Vil man høre mere om vom så prøv den her gruppe

www.facebook.com/groups/ 179539102174561/?fref=ts

Nogen mener så der ikke er så meget variation i vom, men bruger man det samme tørkost er der jo heller ikke dét der.

- Vores får ben et par gange om ugen, lige pt. har vi i fryseren okseben, hesteben, lammesider, oksestruber og kyllingehalse, så de får lidt varieret benkost :-)

Grunden til at vi gik over på vom er at jeg vil helst råfodre, men blev også afskrækket fra barfens besværligheder og dyre pris, - det kan godt være de siger det koster mindre end godt tørfoder men det kommer dælme an på hvilket prisleje det tørfoder ligger i ;-)

- For med wolfsblut købt i Tyskland, så kan jeg holde prisen rimelig godt nede.

Ved at råfodre slipper man for en masse fyld i foderet, der skal jo være noget i foderet som "holder det sammen", det er mere rent - kommer meget mindre ud i den anden ende, appetitten øges for mange hunde, - mange får bedre pels, vi har en hund med hudproblemer som har fået betydeligt pænere pels (Y)

- Har man mange hunde, som os, er det superfedt med et foderprodukt hvor jeg kan variere foderet så det tilpasses deres forskellige behov.

Vores tæve som pt. har hvalpe, de første to uger har hun normalt set skrækkelig ud hvad angår huld - hun får nogle meget store kuld og selvom hun blir stoppet til med mad, så har de trukket godt af hende, - ren fløde i "mælkebaren".

- Men nu på vom, der ser hun faktisk rigtig nydelig ud (Y) Det er altså kanonlækkert, - og hun spiser og spiser og spiser :D

For lige at ta' emnet fra ts' andet indlæg op, så kan man godt bruge både tørkost og råt... :-)

www.ROLLOs.dk

Opdræt af

West Highland White Terriers
Teddy og Satin Kæledyrs Marsvin

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 11:42

Mht samonella snakkede jeg med min dyrlæge, som netop næsten havde været i England. Der kunne hun sige at man havde lavet en undersøgelse af BARF hunde og skræmmende mange af dem bar rundt på samonella bakterier uden selv at være syge.

Personligt ville hun aldrig bruge BARF, da hun var ræd for at hunden med tiden kunne blive syg, for slet ikke at snakke om smittefaren.

Saphira får Wolfsblut lige nu, og det kan hun rigtig godt lide, og hun er ellers en småtspisende cavalier.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 11:45

Salmonella forsvinder ikke ved at fryse kødet. Hunde reagerer ikke så kraftigt som mennesker, men de kan alligevel blive godt og grundigt syge.

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 12:55

For alle jeres indlæg, men må indrømmejeg næsten er mere forvirret nu...

Er det godt at Barfe /Rå fodre eller ej ??? Skal man råfodre, men holde sig fra Kylling pga. salmonella faren..

Kan man fodre halv halv ? Altså halv raw food og halv tørkost ?

Jeg fodre kornfrit, og det bliver jeg ved med, gider ikke fylde noget i vuffi som den alligevel ikke bruger.

Goodbyes are not forever

Goodbyes are not the end

They simply mean I'll miss you,

until we meet again.

R.I.P. Dixie, Sille & Labsen <3

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 13:12

Kan jeg godt forstå Iben.

Hvis du spørger min mand vil han sige, at det er samme diskussion som mac vs pc.

0
0
Svar på denne tråd

Domistiseret vildt dyr
Forfatter: 
Dato:  02-03-2013 18:30

De hunde vi har i dag, har ALDRIG selv skullet skaffe sig føden, hvilket er et argument i forhold til at Barfe. Derfor er deres maver og organisme slet ikke indstillet på BARF.

Jeg snakkede engang med en der var HELT skudt i det, og hendes postulat var, at en vild hund aldrig vidste hvornår den fik noget i maven igen !!!

Derfor var en fastedag HELT normalt for hunden ?? Og en kødbens-dag var ligeså. Jamen altså !!!!

Men altså ikke for vores domistiserede 'vilde dyr'. Jeg kan sagtens forstå at en hund's mave vil gå HELT i stykker hvis man begyndte at fodre sådan. Og ærlig talt, JEG tror ikke på det er sundt hverken for mave eller tænder !!

Mine hunde har tænder så hvide som ..... og jeg får ros hver gang jeg kommer til min dyrlæge, SOM tror jeg børster dem. Dét gør jeg ikke !!!! Og har aldrig gjort !!!

Jeg fodrer med Wolfsblut. Og det er det tætteste man kan komme på at Barfe på en for vores hunde naturlig måde at indtage føde på !!!

Karen

0
0
Svar på denne tråd

Barf - nej tak
Forfatter: 
Dato:  07-03-2013 20:58

Min erfaring med BARF har mildest talt ikke været særlig positiv.

jeg gav 1400 kr for at få lagt en foderplan, inkl. 2 konsultationer, og efter 4 mdr. Finder jeg min ene hund liggende i en stor blodpøl af opkast, som følge af indvendige blødninger i mavesækken grundet fodring med kyllingehalse.

Efterfølgende var jeg færdig med BARF, men skulle lige bruge det sidste oksekød jeg havde liggende, og da hunden skulle over på skånekost, kogte jeg oksekødet. Efter kogning var det minimalt hvor meget kød der reelt var at finde. Tilgengæld var gryden fyldt med fedt, sener og ekstra væde, noget der ikke var let at skele mellem da det var løstfrosset. Der er ingen tvivl om at det var det absolutte mest elendige slagteaffald der var blevet brugt.

Er nu gået over til Orijen, da jeg stadig gerne vil have foder med mere kød og mindre fyldstoffer.

"Religion er en fundamental modsætning til alt hvad jeg agter højt - mod, klar tanke, ærlighed, retfærdighed og frem for alt, kærlighed til sandheden."
-Henry Mencken-

0
0
Svar på denne tråd

Mere barf
Forfatter: 
Dato:  08-03-2013 14:27

Og så en tilføjelse mere. Min anden hund begyndte fra dag ét at få virkelig tynd mave af BARF foderingen (pånær når hun havde "ben-dage"), til sidst kunne hun end ikke holde sig til at hun skulle ud, så hun sked over hele stuen, og jeg måtte dagligt vaske hende.

Det var barfkonsulenten helt uforstående over for, så hun måtte på Protopic. Det er efter min mening temmelig uhensigtsmæssigt at skulle give tilskud af gærkultur, blot for at hundens mave forsat skulle kunne holde til Barf, når den ingen problemer havde i forvejen.

"Religion er en fundamental modsætning til alt hvad jeg agter højt - mod, klar tanke, ærlighed, retfærdighed og frem for alt, kærlighed til sandheden."
-Henry Mencken-

0
0
Svar på denne tråd

BARF....
Forfatter: 
Dato:  10-03-2013 18:45

Det er vel med Barf som med så meget andet dyrefoder- nogen trives på det andre gør ikke og vores erfaringer er blandede.

Jeg startede op på Barf til min cocker for snart 1 år siden- Tilvænning stille og roligt over en periode på en uges tid. Det fungerede fint og han stortrives på det.Jeg har aldrig oplevet problemer hverken med manglende trivsel eller maveproblemer.

Tværtimod blev han kvit med tandsten og paradentose, som han ellers skulle have været behandlet for hos dyrlægen.

Så gode erfaringer herfra

Mærk verden

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider