Jeg faldt lidt tilfældigt over doktorfisken på nettet. Min kæreste har svær eksem på hånd- og albueled. Udbruddene varierer lidt - og noget af det skulle være astmatisk betinget (hvordan det så end hænger sammen?) Resten er formentlig en arbejdsskade fra hans tid som mekaniker, idet han har olieeksem (han har en anerkendt arbejdsskade).
Han har haft eksem stort set hele livet og er lettere traumatiseret af hormoncremer, som har efterladt dele af huden pergamenttynd og sart. Der er ofte sår, det skæller og huden er selvfølgelig øm, ru, kløende og stærkt irriteret. Dertil kommer, at han selvfølgelig er mere disponeret overfor infektioner.
Er der mon nogen, som har erfaring med de små fisk? Jeg kan læse mig til, at man min. skal have 20 fisk. De bliver op til 14 cm lange og ved 20 fisk kræver de min. et akvarie på 120 l.
Fiskene lever delvis af døde hudceller, som de suger af mennesker. De har ingen tænder og ligner egentlig sugemaller. Man bruger dem også terapeutisk til psoriasis patienter. I min kærestes tilfælde burde han kunne nøjes med at sænke hænder og arme ned i akvariet.
De skulle vist ikke være så svære at holde. Jeg havde fisk som barn og må indrømme, at det er meget, meget længe siden. Det akvarie var heller ikke særligt stort - omkring 30 liter, tror jeg?
Hvor meget kræver det generelt med sådan et (større) akvarie? (De skulle helst ikke være lige så plejekrævende som mine to heste og hunden.
) Fiskene ville - udover deres funktion som doktorfisk - skulle være til pynt.