Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Er fisk krævende? Doktorfisk/garra rufa
Forfatter: 
Dato:  20-06-2012 16:05

Jeg faldt lidt tilfældigt over doktorfisken på nettet. Min kæreste har svær eksem på hånd- og albueled. Udbruddene varierer lidt - og noget af det skulle være astmatisk betinget (hvordan det så end hænger sammen?) Resten er formentlig en arbejdsskade fra hans tid som mekaniker, idet han har olieeksem (han har en anerkendt arbejdsskade).

Han har haft eksem stort set hele livet og er lettere traumatiseret af hormoncremer, som har efterladt dele af huden pergamenttynd og sart. Der er ofte sår, det skæller og huden er selvfølgelig øm, ru, kløende og stærkt irriteret. Dertil kommer, at han selvfølgelig er mere disponeret overfor infektioner.

Er der mon nogen, som har erfaring med de små fisk? Jeg kan læse mig til, at man min. skal have 20 fisk. De bliver op til 14 cm lange og ved 20 fisk kræver de min. et akvarie på 120 l.

Fiskene lever delvis af døde hudceller, som de suger af mennesker. De har ingen tænder og ligner egentlig sugemaller. Man bruger dem også terapeutisk til psoriasis patienter. I min kærestes tilfælde burde han kunne nøjes med at sænke hænder og arme ned i akvariet.

De skulle vist ikke være så svære at holde. Jeg havde fisk som barn og må indrømme, at det er meget, meget længe siden. Det akvarie var heller ikke særligt stort - omkring 30 liter, tror jeg?

Hvor meget kræver det generelt med sådan et (større) akvarie? (De skulle helst ikke være lige så plejekrævende som mine to heste og hunden. ;)) Fiskene ville - udover deres funktion som doktorfisk - skulle være til pynt.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

Fisk...
Forfatter: 
Dato:  20-06-2012 20:09

Jeg kender ikke til doktorfisk, men ellers gælder det, at jo større akvarie, jo nemmere at holde. Mest fordi det er nemmere at lave en stabil balance med meget vand.

Du har sikkert set denne side www.psoriasisfisk.dk/ www.psoriasisfisk.dk/Velkommen.html men ellers lyder det ret nemt at have dem.

De skønneste hundehvalpe sælges!

Kleiner Münsterlænder/lab. Sorte med pjuskepels. Tæver.

Søde og tillidsfulde.

3500 kr

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

0
0
Svar på denne tråd

Garra-fisk
Forfatter: 
Dato:  21-06-2012 11:58

Jeg har to Garra Flavatra (fætter til Rufaen)

Det bor i et 54liters akvarie sammen med en 8-10 Platyer

Mine Flavatraer har jeg haft i 2½ år nu og de bliver ikke over 10 cm. Det er nogle hyggelige og hårdføre fisk... men i modsætning til Rufaen er de sky og gemmer sig når jeg stikker armen ned i akvariet

Jeg har grus i bunden, et par planter, to træstammer, en hule og et par sten som pynt i akvariet så der er gode gemmesteder til de asociale fisk

Akvariet er nemt at holde, det bliver støvsuget let i gruset ca en gang hver 3 uges og samtidig skifter jeg ca 10 liter vand. Af og til renser jeg lige filteret og skyller det igennem.

Men ellers siges der at jo større akvarie jo nemmere er det at holde, jeg ønsker mig også et større akvarie, ved bare ikke HELT hvor jeg skal placere det

Som tommelfinger regel siger man at der må være en cm fisk pr liter vand.

Så hvis du skal have 20 Rufaer a 14 cm... så bliver det 280 liter!

Mvh

Charlotte

T-shirtbutikken.dk

Portrættegninger udføres i A4 (evt. A3) se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Akvarie...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2012 08:23

...det er ikke sådan lige at blive klog på. ;)

Jeg har godt se reglen om 1 cm fisk pr. liter. Det gør godt nok doktorfiskene pladskrævende. Der står så nogle steder, at de ikke opnår den fulde længde i fangeskab, men alligevel...

I et akvarie på 120 liter vil der jo - efter ovenstående regel - kun være plads til 8½ fisk. ;) Jeg har fundet den med min. størrelsen på 120 l til 20 fisk flere steder på nettet, men det gør det jo nødvendigvis ikke mere rigtigt.

Min kæreste har allerede nervøse trækninger ved tanken om at lade 120 liter vand stå i en glasboks inde midt i stuen. Kan godt tænkes, at vi lige skal tjekke, hvad forsikringen siger til det?

Hvordan er det i øvrigt med akvarier og udstyr - er det ok at købe brugt? Der er flere, fine akvarier til salg brugt. Mange af dem er dog med fisk og planter - og der tænker jeg, at opstarten besværliggøres væsentlig? For ikke at tale om besværet, når akvariet skal tømmes og flyttes.

Dertil kommer selvfølgelig, at de fisk, vi gerne vil holde, vist er nogle hyperaktive typer, som stresser livet af andre arter. ;)

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

0
0
Svar på denne tråd

akvarie
Forfatter: 
Dato:  27-06-2012 11:17

Min kæreste har allerede nervøse trækninger ved tanken om at lade 120 liter vand stå i en glasboks inde midt i stuen

120 liter er jo bare sølle 120 kg... det skal han ikke være nervøs for

Jeg var nervøs da Jan installerede et 900 liters akvarie med 200 liter sump underneden og jeg ved ikke hvor mange liter skummer i vores lejlighed, dertil var der så vægten af akvariet, glasset, skabet, lamperne, stenene og gruset og og og ... men gulvet holdt altså

I kan jo starte med et mindre akvarie mens fiskene er små, så finder i også ud af om det er noget der hjælper og noget i vil blive ved med.... der er jo ingen der siger at i skal købe alle 20 fisk nu og i fuld størrelse

Når man starter akvariehobbyen så bliver det hurtigt lidt af en udskrivning at investere i akvarie + bord + lamper + pumpe + grus til bunden + planter + alt det andet man ikke anede man havde brug for... og så er vi slet ikke nået til fiskene endnu

Så jo det kan vist godt betale sig at købe det brugt.... men UDEN Fisk/grus/grønt da du risikerer at få en masse sygdomme med

Køber du brugt så køb et RENT akvarie, skift filtermaterialer i pumpen, put dit eget bundlag i som vil passe til dine fisk og måske et par planter og nogle træstammer og lad det indkøre som man ville gøre med et helt nyt altså en 4 ugers tid uden fisk

Mvh

Charlotte

T-shirtbutikken.dk

0
0
Svar på denne tråd

Vi købte...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2012 00:33

...et 120 liters akvarie, som nu står i stuen. 21 garra rufaer blev det til. :) Faktisk skulle vi kun have haft 20, men de havde 21 - så vi tog den sidste med.

Det er små, sjove, aktive og ekstremt tillidsfulde fisk. Min kæreste har måttet trappe ud af en cremé, inden han kunne bade med fiskene, så vi kender desværre ikke helt effekten endnu. Han mener dog at kunne mærke en forskel.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke
Forfatter: 
Dato:  15-07-2012 13:51

Spændende projekt

Du holder os lige opdateret med om det hjælper på hans eksem ikk?

og måske et lille billede af akvariet

Mvh

Charlotte

T-shirtbutikken.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider