|
|
| Slalom - hvordan? |
|
|
Hej alle agilityudøvere! Jeg er begyndt til agillity træning med lille pigen, Luna (dsg). Og i den forbindelse skal hun jo også lære at løbe slalom! Idag var jeg så ude og træne hende, og blev lidt frustreret over slalom-indøvelsen som vi var blevet instrueret i. Jeg gik med med den gamle hund et stykke tid, indtil jeg måtte stoppe pga sygdom hos mig og ryg/hofte ømhed hos Milo, og er så efterhånden støt på flere forskellige måder at indøve slalomen på. Med den gamle prøvede vi 3-4 forskellige metoder. Han lærte det aldrig 100%, men jeg havde så heller ikke et sæt pinde selv. Det har jeg nu! Det er dog første gang jeg slet ikke kan få træningen til at fungere. Men om det er fordi jeg for hurtigt bliver frustreret over tøsen, som ellers er super kvik, eller metoden ikke passer til mig og tøsen skal jeg ikke kunne udtale mig om lige pt. Vi er trods alt først lige startet. Hun har lært at tage indgangen (2 pine) fra afstand, og fra begge sider. Der er hun super sej! Men så går det "galt" derfra. Så hvordan har i indlært slalom? Og gerne hvorfor lige netop den metode. Eller har I flere og afhænger de af hvilken hund I træner? Håber på lidt gode svar og inspiration 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en slalom |
|
|
består af 12 pinde, derfor indlæres den på 12 pinde. Jeg ved godt der er mange der træner, som du med først 2, så 4 og 8 før de ender på 12, men i min verden er forhindrngen 12 fra start, netop fordi hunden fra start skal være klar over at den er så "lang" så den holder fokus nok til at være klar over det kræver noget af den at komme hele vejen igennem uden at droppe ud. Det vigtigste er, at du giver dig tid til at få hunden til at forstå forhindringen inden du sætter farten op, ikke om den lærer den ved allé metoden, med bøjler, med godbid, i snor eller hvilke metoder der ellers findes - find den der tiltaler dig bedst. Mange har så travlt med at få fart på så hurtigt som muligt, med den risiko at hunden "jerner" igennem uden helt at forstå hvad den skal, og det giver så risiko for at den ikke gennemfører slalommen uden at ryge ud. Det er rigtigt at det gælder om at komme banen hurtigt rundt, men det er ligeså vigtigt at hunden er sikker på forhindringerne.
Michael Moesby- med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Hej Tak for svar. Lige pt forkuserer vi slet ikke på fart. Som jeg også skrev så er den metode med 2 pinde, så 4 osv også ny for mig. Den gamle lærte det ved det jeg tror du kalder alle metoden. Altså hvor pindene var skæve og så langsom blevet rettet mere og mere op. Det virkede super for ham. Vi prøvede også med bøjler, det gik slet ikke! Han kunne ikke klare "presset". Begge mine hunde arbejder bedst uden snor (eller også gør jeg ) Men, jeg kunne godt tænke mig hvis nogen ville beskrive hvilken metode de bruger. Sådan lidt mere detaljeret. Hvordan de starter ud, hvad er succes kriteriet osv. Hun er lidt svær når vi træner de mere aktive øvelser, som balance slalom mm. Hun giver den mega gas, men glemmer at lytte. Rolige øvelse så er hun også rolig. Som belønning bruger jeg en blanding af guf og pels på snor (ruskeleg). Håber at høre fra flere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| indlæring af slalom :) |
| Forfatter:  |
LilleChelle |
| Dato:  |
14-01-2012 01:32 |
|
Jeg ville aldrig starte med at lære min hund slalom ud fra 12 pinde. Det virker uoverskueligt for hunden. - Jeg ville starte med to pinde, med ca. 1 meters mellerum. Stille mig selv ud for den ene, med front mod den anden. Og bare stå. Når hunden begynder at tænke, vil den prøve nogle forskellige ting, når den så går igennem pindene skal den roses. www.youtube.com/ watch?v=10NlA6iBmzw&li...ature=plcp Når den kan dette, rykker du dig længere og længere væk, så hunden finder ud af den selv skal rende igennem pindene. Når dette sidder fast, sætter du et sæt pinde mere op, efter de første. www.youtube.com/ watch?v=d0YbKPTyJMU&li...ature=plcp Og når hun har fundet ud af den skal igennem dem begge, begynder du at stille pindene lidt på skå, så de nærmest danne en 'ruder'. Når hunden selv har tænkt sig til at løbe igennem dem på samme måde som de første par pinde, trækkere du pindene tættere og tættere mod midten så de til sidst står på en lige linje. www.youtube.com/ watch?v=JxBFPpkg2A0&li...ature=plcp www.youtube.com/ watch?v=V7IgvUkR37o&li...ature=plcp Når hunden nu kan finde ud af slalom mellem 4 pinde, udvider du med 2 pinde, og når den kan finde ud af det, igen 2 pinde. Indtil du er oppe på 12 pinde. www.youtube.com/ watch?v=qfJ87jDRBt4&li...ature=plcp www.youtube.com/ watch?v=sX1sKzPsc1k&li...ature=plcp Det er vigtigt at hunden ikke får ros når den ikke gør det rigtige. Dvs. hvis hunden kommer ind fra den forkerte side eller ikke tager alle pindene. Filmene er af min træner, da hun indlærte det ved hendes egne hunde. www.youtube.com/user/ korvisdk?feature=mhee <-- flere videoer er at finde her med flere af hendes hunde.
.. Sagde LilleChelle  Slettet fra nutiden, gemt i fortiden og bliver aldrig en del af fremtiden. Du er ikke det værd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak!!! :) |
|
|
Lille Chelle! Tusing tak for din grundige beskrivelse og links til videoer! Det er lige præcis det jeg havde brug for at se! Jeg kan se den er den metode som min træner også vil bruge, men jeg forstod simpelthen ikke hvor hun ville hen. Nok deraf min frustration over at det ikke fungerede... Men ved at se videoerne kan jeg bedre overskue det hele. Så vil glæde mig til at komme ud og træne senere idag  Nogen gode råd til når hun kører sig selv helt op? HUn styrter rundt om mig og gør. Og hopper rundt. Hun kan hoppe højt! helt op over mine hofter, skøre kræ. Vi varmer gerne op med lidt fri ved fod, slalom mellem ben, bakke væk fra mig. Sit og dæk øvelser og lidt fremadsendelse. Og der er hun super, rolig og koncenteret. Men når slalom pindene kommer frem så starter festen Det er åbenbart MEGA fedt, men nøj det er svært at få hende så rolig og koncentreret at hun ret faktisk gør noget, og så skal det jo også være rigtigt... puha! Men igen, tak! Glæder mig super meget til senere og træning imorgen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lillechelle |
|
|
12 pinde er ikke uoverskueligt for hunden, hvis du går stille og roligt frem, det er i princippet bare en gåtur hvor den skal gå udenom nogle ting. Hvis det bliver uoverskueligt for hunden, så er det fordi vi går for hurtigt frem. Det jeg vil frem til er, at man skal lade tingene ske stille og roligt, for så kan hunden kapere det i sit hoved - og så sætter det sig bedre fast og bliver mere sikkert - om det er den ene eller den anden metode vil så være underordnet.
Michael Moesby- med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
Jeg er absolut ingen ekspert, men min træner mener nu også, at man starter med alle pindene. Det virker fint for os og min hund hopper ALDRIG ud før tid. Vi arbejder nu med, at jeg har større og større afstand til hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alle pinde - hvordan? |
|
|
Til jer som starter ud med alle pindene på, vil I evt beskrive hvordan jeres træning foregår? Det kunne jeg godt tænke mig at høre. Min erfaring med Luna indtil videre er, at hun lærer super nemt enkelte øvelser, men jeg har svært ved at få hende til at koble flere ting sammen. Nok mere et træner problem (mig), end hendes. Men vi skal jo finde metoder som fungerer for os begge  Så kom frisk med hvordan I så gør?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12 pinde |
|
|
vi bruger for det meste bøjler, men ellers er snor eller godbidder også helt fine. Vi går stille og roligt med hunden, ikke noget med at løbe hent til slalommen, hvilket vi ikke gør overhovedet før hunden selv kan gå igennem uden at skulle guides (dog kan der sagtens stadig være bøjler på). Bøjlerne kan man pille af lidt efter lidt, og ende med at have den første og den sidste på (for at den skal kunne tages fra begge sider). På samme måde lærer vi også hundene fra start at føreren går på både højre og venstre side af hunden så snart den har styr på den rigtige indgang. Når du skal træne slalom i starten, så gør det hvor hunden ikke er helt oppe at køre, som f.eks efter den har sprunget og løbet, gør det evt som det første. Prøv for så vidt muligt også at undgår at sige noget til hunden mens den skal gå igennem, for der er ikke nogen større kilde til ukoncentration end førerens stemme, men ros så til gengæld i overflod når forhindringen er færdig, giv en belønning som for hunden har stor værdi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
Til en start gik jeg på samme side som hunden og hjalp både med godbidder og så med min fod. Altså jeg prøvede at spærre vejen så hun gik den rigtige vej. Vi har ikke brugt snor, bøjler eller andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hundiversitetet |
|
|
det er netop det jeg mener, den ene eller den anden metode kan være lige gode, det gælder om at finde den man selv synes bedst om, og så få sikkerheden ind i hunden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Personligt ville |
|
|
jeg aldrig bruge alle 12 pinde fra starten af. Det kan være det fungerer for nogen, men jeg vil nu hellere lade min hund starte med få pinde og dernæst bygge den op. Jeg ved ikke hvordan Joys blev indlært, jeg ved bare at da jeg overtog ham, så var han meget lidt selvstændig og usikker i sin slalom. Jeg brugte en måned hvor vi kun trænede med 4-6 pinde og hvor der fokus på tre ting:Fart, Selvstændighed og Indgange. Det er for mig det vigtigste i en slalom. Opstillingen var en blanding af allé og V, og han lærte hurtigt at finde den korrekt takt. I dag tager han nogle vanskelige indgang på sin slalom og arbejder helt selvstændigt. Men jeg har så også altid holdt fast i at man må vælge hvad man træner med sin hund. Hvis jeg i en periode vil have fokus på mine indgange, så bruger jeg meget få pinde. Vil jeg have massere fart på hunden, så er det måske knap så vigtigt at han få sprunget en pind, hvis jeg ved han normalt tager alle pinde. Her er lige lidt arbejde fra sidste vinter, og vi arbejder stadig på at blive bedre og bedre www.youtube.com/ watch?v=6GMmIp06mI8&fe...2tgb5wWdld
Camilse
De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage. De svære beslutninger er altid de vigtige at tage. De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage. Sokke og Lukas, jeg savner jer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige noget mere |
|
|
Min den lille, Cassi, skal indlæres med 2x2, men personligt mener jeg ikke man skal kaste sig over denne metode med mindre man har en hund der er vant til at tilbyde adfærd og er vant til at blive shapet. 2x2 er vist også hvad man ønsker at arbejde fremmod i de videoer LilleChelle viser. der er dog nogle ting jeg mener man bør gøre anderledes. Bl.a. altid belønne i løbsretningen, så hunden altid søger fremad. Men det et en smagssag. samtidigt mener jeg også at man bør være opmærksom på at man bør arbejde i mange små, korte sekvenser hvis man vælger denne metode. Cassi har allerede lært at står der to pinde, så skal vi løbe lige igennem og fortsætte lige ud. Mere kommer der ikke på før hun er et år...
Camilse
De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage. De svære beslutninger er altid de vigtige at tage. De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage. Sokke og Lukas, jeg savner jer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prioritere |
|
|
vi prioriterer alle forskelligt. Således er min prioritering: - Indgang
- Forståelse
- Sikkerhed
- Selvstændighed
- ... fart
farten prioriterer jeg sidst, for den kommer helt af sig selv i takt med sikkerheden i slalommen stiger. Jeg er helt enig med dig i, at belønningen bør gives i retningen hunden løber. Jeg vil dog aldrig smide belønningen på jorden efter en slalom, for hvis hunde smutter udenom den sidste pind, som i dit klip, har du ikke en chance for at stoppe den i at få belønning for noget som ikke er iorden. Måske plejer hunden at tage alle pinde, men i mine øjne er det at smutte ud før slalommen er færdig uønsket adfærd, hvilket ikke skal belønnes. Hvis det er for fartens skyld man vil smide belønningen på jorden, så ville jeg istedet sætte et spring i lige linie efter slalommen, og så smide belønningen der, for der er chancen for at hunden smutter udenom springet meget lille, men sådan gør vi jo så forskelligt - og det skal der være plads til, da vi har hver vores ideer til hvilken vej vi vil gå, der er mange veje til målet og ikke kun een (medmindre det er på en konkurrencebane )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejligt |
|
|
Dejligt med så mange indput! Synes det er enormt spændende at studere hvordan forskellige træningsformer virker. Vi var så afsted idag, og jeg blev sammen med min træner enig om at 2x2 ikke fungerede for Luna. Hun er MEGET forkuseret på mig, og "ser" derfor ikke hvad hun laver. Desuden har jeg bare ikke kunne få hende til at løbe efter noget jeg kaster - i al fald ikke så det virker som belønning. Og vi har trænet det - meget. Hun tilbyder dog adfærd meget, men hun er lidt for "vaks". Så vi prøvede alle'en istedet og vupti - efter meget få ture var hun allerede meget mere med på hvad der skulle ske. Og hun blev super glad - hvilket jo er skønt at se! Hendes fokus på mig blev også væsentligt mindre, var tydeligt det "tvang" hende til at tænke selv. Så den fortsætter vi med fremover. Så må tiden vise om der skal justeres på det senere igen. Men hun har i al fald lært at tage ingangen rigtigt fra begge sider og på ok afstand. Så træningen med de 2 har i bragt noget rigtig fint med sig. Uh, glæder mig til at komme ud træne igen imorgen Skønne tøs! Og så må jeg lige prale. Vi har jo også øvet felter, og den lille krudtugle har været en røver til at smutte af før tid. Så vi lagde træningen på hylden hele ugen for lige at gove ro til hende og mig. (Har jeg fundet ud af virker super for både mig og hund!) Da vi så skulle idag til træning så sad den bare i skabet - næsten da + jeg kunne få hende til at blive og gå et par meter væk for så at sende hende frem! Stolt hundemor her  Men igen - tak for jeres svar! Og så lige et billede af tøsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er der |
|
|
jo heldigvis forskel på hvrdan vi træner. Jeg ved bare at med en hund som Joy(ham på klippet) så er det hamrende nødvendigt kun at træne en ting ad gangen. At han springer en pind af og til, ja, det så må det være det. Vi har heldigvis kun haft en start ud af de mere end 50 starter i år hvor han sprang en pind til sidst i en slalom, og det skyldtes en stresset hund og en fører der ikke lige tænkte over at der stod en tunnel klods op af slalommen. Grunden til at jeg tør lægge mit legetøj med ham for enden er at han har indlært en fejlmelding, så han ved at hvis jeg siger forkert, så skal han ikke tage sit legetøj, men i stedet komme tilbage og starte forfra. jeg kan dog ikke se hvorfor du mener vi prioriterer forskelligt. Jeg vægter de tre ting jeg nævner lige højt. For hvis ikke en hund kan finde den rette indgang, og kommer hurtigt og selvstændigt igennem sin slalom, så er den i min verden ikke meget værd. Jeg ville aldrig vælge mellem de tre ting, og ingen af dem kommer vel uden sikkerhed i forhindringen og forståelse for arbejdet  Jeg tror dog du har ret i at vi er uenige om vejen til målet, og det skyldes jo nok at akkurat som det er forskelligt hvad der fungerer for hundene, så er det det også for hundeførerne. Hvordan man kommer frem er muligvis ligegyldigt, men der er nogle ting jeg ikke vil byde min hund. Fx vil jeg tro at min hund hurtigt vil blive dæmpet for meget hvis hun skulle lokkes igennem slalommen. Mht at kaste en belønning, så mener jeg kun det er et spørgsmål om korrekt timing og at man har en hund der retunerer sit legetøj, og min den unge, hende slipper ma ikke for når hun først har fået sit legetøj  Så tilbage til rikke... Ligegyldigt hvilken måde du vælger at træne på, så vær konsekvens i din træning og vælg gerne en masse, korte sekvenser. Det får hunden meget mere ud af. Især hvis du har en hund der bliver let varm...
Camilse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Korte trænings momenter |
|
|
Endnu engang tak for spændende indput til forskellige måder at træne på! Jeg er meget opmærksom på kun at træne korte sekvenser med Luna. Og egentlig også den gamle dengang det var ham jeg løb med. Fælles for dem begge erm at mange gentagelse faktisk kan få dem til at "tvivle" - selvom de bliver belønnet når det er rigtigt. Den gamle er så følsom at han skal ikke gentage en - ny - øvelse mange gange før han bliver "utryg". Luna koger bare over med spænding!  Så vi træner kun kort tid af gangen, og ikke alle øvelser hver dag, men max 2 nye hver dag. Ellers ender hun med bare at rende rundt og gø mens hun hopper som en gummibold! Ser egentlig lidt sødt ud, men er også ret irriterende - og ikke just smart i forhold til træningen  Til Camilse: Når nu alle'en ser ud til at virke for Luna, ville du så også der starte ud med 4 og så øge antallet af pinde efterhånden?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer helt |
|
|
an på hvad jeg træner. Hvis jeg gerne vil fokusere på indgange og har en hund der stadig har brug for hjælpen så ville jeg ikke bruge mere end fire pinde. På den måde vil jeg hurtigt kunne belønne min hund for det den laver. Skulle den hele vejen ned igennem 12 pinde, så kan den alt for nemt lave fejl, selvom den tager sin indgang korrekt, og jeg risikerer også at det ikke er den korrekte indgang jeg bygger værdi op om. Med Joy gjorde jeg desuden det at da jeg vidste han hurtigt kunne tage sin slalom og han gjorde det korrekt, så var det kun den første pind der stod vippet lidt til venstre, så han lige fik hjælpen der hvor den var nødvendigt. Og jeg gør det stadig hvis han skal tage en svær indgang og jeg gerne lige vil hjælpe ham. Men som sagt, så skal den lille ikke indlæres med allé-metoden. Hun er en helt anden hund, som er meget mere nede på jorden og hun har en bedre forståelse for selv at tage initiativ. Så jeg ser frem til april hvor jeg rigtig gerne skulle have skaffet mig en slalom der er velegnet til den her metode og så skal vi igang med indlæringen.
Camilse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|