Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Hvilken papegøje skal jeg vælge?
Forfatter: 
Dato:  04-12-2011 22:44

Hejsa alle :)

Jeg har nu gået i lang tid og overvejet at få mig en papegøje, da jeg finder disse dyr meget fascinerende og spændende pga. deres intelligens, og så synes jeg også det er et plus at de har sådan en lang levealder, for noget af det værste ved at have kæledyr er jo når de dør. Men med en papegøje går der jo meget længere tid, så hvis man er heldig har man den hele livet ;)

Men jeg er nu ude i den situation at jeg gerne vil anskaffe mig enten en amazonpapegøje eller en grå jaco/grå afrikansk papegøje. Begge virker som en fugl jeg har lyst til at arbejde med, men jeg kan simpelhen ikke beslutte mig.

Så vidt jeg har forstået, er prisen ca. den samme.
Jeg vil gerne have en fugl som er forholdsvis 'nem' at holde (ved godt at ingen papegøjer er det, men jeg mener 'nem' efter papegøjestandard), altså at den ikke tager skade af at sidde selv i nogle timer om dagen når jeg ikke er hjemme. Nogle fugle går jo nærmest i koma hvis de ikke får opmærksomhed hele tiden.

Og så vil jeg helst have en fugl som godt kan holdes alene, da jeg ikke har tid og råd til 2.
Vil gerne have en papegøje som er kærlig og tillidsfuld, som ikke har nemt til aggressivitet, og som er nem at få til at tale og lære tricks. Det gør ikke noget hvis den kun knytter sig til en enkelt person.

Er der nogen af jer der har én af disse 2 racer, og kan fortælle mere om dem? Hvilken fugl vil I mene ville være den bedste for mig?

Håber på svar :p

Hilsen Sille.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blåpandet
Forfatter: 
Dato:  05-12-2011 06:33

Jeg er vokset op med Blåpandede Amazonepapegøjer, Kakaduer af forskellige typer og Salvins Amazoner.

 

Min mor håndopmadede i rigtig mange år de blåpandede, og de var altså utroligt nemme at arbejde med.

 

En af dem beholdt jeg selv, Gonzo, hed han. Han var en udpræget enmandsfugl og min bedste ven i de 13 år jeg havde ham - han blev desværre meget syg og måtte aflives, fik luftvejsproblemer. Normalt bliver de jo meget ældre end 13 år. Han lærte desværre ikke at sige ret meget andet end "Gonzo", "nåååååååh", "heeeeeej" og "goddag goddag", og så kunne han fløjte "dengang jeg drog afsted" så det var en ren fornøjelse Nåh jo, så lærte han også, at vores ene hund hed Freja - og nogle gange råbte han i en rigtig skæld-ud-tone FREJA! ud over hele haven, så hunden var sikker på, at den havde gjort noget galt

 

Vores sidste Salvins Amazone kom vi af med for 4-5 år siden, da mine forældre ikke orkede at have fugle længere og han var den sidste tilbage i haven. Mine forældre fik ham i 1970, hvor han var et par år gammel, så han har da rundet de 40 år, hvis han stadig lever - han kom til en mindre papegøjepark på Fyn.

 

I mange år passede vi en Grå Jaco, når dens ejere var på ferie. Det var også en skæg fugl. Hans ordforråd var nu heller ikke så stort, og han talte stort set kun, når han var alene - men så fik den osse på alle tangenter med alt, hvad han havde lært.


Hilsen Inge

- med den mageløse Milo, den supersmukke Sully og den overskønne O'Malley...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har haft
Forfatter: 
Dato:  05-12-2011 20:14

en blåpandet amazone "Skipper".

Han kunne sige forskellige ord og lyde og var rigtigt hyggelig.

Lidt af en terrorist når han var ude. Sådan en bogryg kan flænses på 1,5 sekunder af et stærkt undernæb. Han var ret jealoux og brød sig ikke så meget om andre. Stor personlighed.

 

Faktisk nåede jeg til at det var synd for ham trods han var ude et par timer om dagen og blev aktiveret på forskellig måde. Så jeg endte med at kønsteste ham og sælge ham til en mand der ledte efter en han til sin kønstestede hun amazone.

 

Jeg har haft en del tropefugle i volierer (dog aldrig store papegøjer) og ville aldrig have en enkelt fugl igen. Papegøjer er meget selskabelige og meget intelligente.

En enkelt fugl i et bur svarer til en enkelt hest i en boks.

 

Mvh Tina

 


Quality doesn't cost - it pays !


2008 meget velredet Quarter Hoppe til salg.

Direkte datter af World Champion reiner.


http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 Fugl i bur
Forfatter: 
Dato:  06-12-2011 10:42

Er du sikker på at man kan sammenligne en enkelt fugl i et bur med en enkelt hest i en boks?

Jeg har set flere papegøjer som har været holdt alene, og som stadig har været glade og rolige. Kommer det ikke meget an på hvor meget man selv er sammen med den?

Med heste kan de jo ikke stå alene uanset hvor meget man som menneske er sammen med dem.

Men det kan jo også variere fra fugl til fugl :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alenefugl
Forfatter: 
Dato:  06-12-2011 18:36

Min blåpandede startede med at bo i køkkenet i et meget stort bur - alene. Senere kom han ud i haven, hvor vi havde store volierer - stadig alene. Der var selvfølgelig fugle i de andre bure omkring ham, men han boede altid alene, og det virkede aldrig som om, han manglede selskabet - han knyttede sig bare enormt meget til mennesker i stedet for.

 

Min søster havde i mange år også en blåpandet som "enlig fugl". Da hun på et tidspunkt syntes, han skulle have en mage, ændrede fuglen fuldstændig sind og blev agressiv - både over for magen og min søster. Det blev så voldsomt, at hun endte med at skille sig af med begge fugle.

 

Vores salvin-amazon havde en kone i mange mange år, og da hun døde fik han også en ny, men det var faktisk ikke nogen succes - det var som om, han hellere ville være alene.

 

Men igen - vores papegøjer har altid haft naboer i voliererne ved siden af sig, så om de ville have været ensomme eller haft et dårligere liv, hvis de havde været helt alene har jeg ikke rigtigt mulighed for at vurdere...

 

Ih - jeg får helt lyst til at ha' en papegøje igen


Hilsen Inge

- med den mageløse Milo, den supersmukke Sully og den overskønne O'Malley...

0
0
Svar på denne tråd
 
 enig med TinaStormy
Forfatter: 
Dato:  06-12-2011 18:40

Flokdyr
Papegøjer er meget sociale flokdyr og man bør absolut sørge for, at papegøjen har en mage. For de fleste papegøjerarter gælder det, at man ikke kan sætte mere end ét par i samme voliere. Det afhænger af arten. Dværgpapegøjer kan man dog godt holde i en flok - der skal dog bare være plads nok i volieren. Jo flere papegøjer, jo mere plads. Man skal være opmærksom på, at hanner og hunner ser ens ud hos nogle arter. Hos andre arter er det derimod meget nemt at skelne mellem en han og en hun, da der er forskel på størrelsen og på fjerdragten.

 

www.dyrebrevkassen.dk/html/leksikon/ frmlks.html?12t.html&2




 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 vi kan ikke tillade os det
Forfatter: 
Dato:  06-12-2011 18:41

Vi kan ikke tillade os at holde flokdyr af nogen art som alenedyr - det er min mening.




 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 En fugl
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 18:04

der måske er opfødt i fangenskab og ofte håndopmadet og derefter har siddet alene i årevis kunne man godt tænke sig ville blvie forvirret over en mage.

 

Det ændrer dog ikke at det er fugle der bør leve parvis eller flokvis afhængigt af arten.

 

Der er også noget indenfor fugle der hedder sympatipar. Papegøjer danner par for mange år og falder ikke for den første eller den bedste. Normalt har man flere hanner og hunner hvis man vil avle og lader dem så selv parre ud hvem der vil have hinanden.

 

Man kan også håndopflaske et føl i en boks og lade den stå der alene undtaget de 2 timer om dagen man snakker med den og evt har den ude på staldgangen. Det får man ikke en harmonisk stærk hest ud af ligesom en tilsvarende holdt papegøje ikke bliver lykkelig, naturlig i sin adfærd eller god til at flyve.

 

Jeg mener ikke det er dyrplageri at have en enlig papegøje hvis den har et meget stort bur og masser af social kontakt. Men jeg tror den foretrækker en anden papegøje den sympatiserer med og en voliere.

 

Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !


2008 meget velredet Quarter Hoppe til salg.

Direkte datter af World Champion reiner.


http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 amazone
Forfatter: 
Dato:  14-12-2011 09:56

Jeg har en gulkindet amazone på 19 år.

Jacob har mine forældre haft siden han var 3 år gammel og nu bor han hos mig.

Jacob enes ikke med andre fugle og det er primært derfor han bor hos mig som alene fugl.

Mine forældre har altid haft 2 amazoner på samme tid, men altid i hvert deres bur da vi har oplevet at de bestmt ikke enes.

Efter Jacobs kammerat gennem 10 år døde fik mine forældre en ny fugl, men Jacob trivedes ikke med dette og da han altid har været "min fugl" flyttede han hjem til mig.

Han er rigtig glad for at være "ene" fugl og stå i vores stue.

Hun bliver lukket ud om morgenen og så kan han ellers selv bestemme hvor han vil være indtil vi går i seng og han bliver puttet.

Han fortrækker at sidde på en gren over sit bur, hvorfra han kan følge med i alt og kigge ud af vinduet.

Mine forældres fugl er nu også ene fugl og er også ude hele dagen.

Jeg synes ikke det er synd at have en enkelt fugl så længe man forstår vigtigheden i at aktivere og stimulere den.

Det er meget nemt at se om en fugl trives eller ej.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider