Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Lejlighed - hund
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 16:18

Er der mon nogle hunde der egner sig bedre til lejligheder end andre`?

 

Forstået på den måde: Nole hunderacer (ex. gravhunde)har jeg fået af vide ikke egner sig til lejligheder da deres ryg ikke kan klare trapperne. Selvom man kunne bære den op og ned har man jo ofte også lige en pose med indkøb og andet habengut med, og så er sådan en størrelse ikke så "handy"

Er der andre end gravhundene man skal "vogte sig for" mht til naturlige begrænsninger?

Bevares, en Grand Danois i en 1 værelses bliver trangt og de meget aktive racer risikere understimulering i højere grad end på en gård.

(selvfølgelig skal alle hunde stimuleres til leg mm. men nogle hunde kræver jo mere end andre i form af motion o.l)

 

Så, findes der hunde der egner sig bedere til livet på 3 sal?

 

Spørger af ren nygerrighed da jeg desværre er alt for bevistom at jeg ikke kan overskue at have hund. Hverken nu eller de næste par år. men engang vil jeg jo gerne, og jo mere info jeg finder nu - jo bedre er jeg rustet når det endelig bliver tid til at få hund igen )

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hund i lejlighed :)
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 16:29

Altså - jeg har to VIDT forskellige hunde i lejlighed.
Jeg er ejer af en Chinese Crested og en Whippet.

Den kinesiske er en selskabshund, som ikke kræver ret meget motion. og whippeten er en mynde, som har brug for at komme ud og løbe en gang imellem :)
Det vigtigste man skal huske på ved hunde, er ikke hvor meget de bevæger sig. Det er hvor meget deres hjerne bliver sat på arbejde. 10 min. hjernetræning trætter lige så meget og mange gange mere, end 1 times gåtur.

Så jeg er overbevist om at du kan holde ALLE hunde i lejlighed, så længe du er bevidst om hvor meget hjernegymnastik din hund skal have for at fungere.

og så er hundetræning ved siden af kun et ekstra plus, hvor hunden kommer ud og møder andre hunde. Hvilket helt sikkert kan anbefales både for hund og ejer - (Man kan slet ikke høre jeg er igang med at uddanne mig til instruktør ;))

Mht. trapper er der jo ingen hunde der har godt af at hoppe hele vejen op. Og hvor ofte har man indkøbsposer med sammen med sin hund? jeg har aldrig - for jeg har aldrig mine med ned og handle - for jeg ville aldrig tilgive mig selv hvis min hund var væk når jeg kom ud af butikken. Derfor - det er ikke svært at tage den lille uldtot under armen og bære den ned hvis ikke man vil lade den gå. Men at den direkte får skader af at gå lige så stille op og ned ad trapper, det tror jeg nu ikke. Man skal selvfølgelig tænke over at det ikke er en hund der har anlæg for hofte problemer hvis man bor på 3. sal.


.. Sagde LilleChelle ;)


Slettet fra nutiden, gemt i fortiden og bliver aldrig en del af fremtiden.
Du er ikke det værd.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tænk på gøen og vogten
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 16:34

Jeg tænker at skal man have hund i lejlighed skal man for sin egen skyld gå efter en race med en høj tærsel for gøen,lille territorieforsvar, fordi der vil gå menensker på trappen og det er ulideligt at hunden gør hver gang.

 

Ellers er det min indtryk at mange lejlighedshunde har det rigtig godt, fordi ejerne ofte er tvunget til at gå mere med hundene end hvis man har en have lige uden for døren. Der er så mange villahunde der lever et sørgeligt og trist liv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hund i lejlighed
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 00:57

Jeg er så ikke enig i at det ikke betyder noget hvor meget fysisk motion hunden får.

En del racer har altså et stort behov for at blive brugt UDOVER hvad der kan regnes indunder mental aktivering.

Mine, særligt tæven, ville blive umulige at have med at gøre, uden en god portion fysiske udfoldelser.

Og så er en ting jo hvad hunden kan leve med -noget andet er hvad den lever GODT med.

 

Jeg bor selv i lejlighed, så det er ikke fordi jeg ikke mener man kan holde aktive racer i lejlighed, man skal bare være forberedt på at tilbringe en del timer udenfor, self alt afhængig af hvilken type hund man anskaffer sig.

 

Ang trapperne, så ville jeg holde mig fra store/tunge racer og racer med udpræget tendens til HD/AA, når de skal rende op og ned fra 3. sal flere gange om dagen.

Uanset hvilken race du anskaffer, så regn med at bære den op og ned det første års tid. Den dør ikke af at tage trappen i ny og næ, og det er helt fint at den får lært at gå på trapper, men af hensyn til leddene er det ikke godt for nogen hund at rende en helt masse på trapper det første års tid.

 

Og som en anden påpeger, så kig osse på hvor meget tendens racen har til at vogte og gø, ellers kan man hurtigt blive upopulær ved naboerne.

 

Jeg bor i lejlighed med 2 gøende racer, og man kan absolut pille meget gøen væk. Men vi er osse kun 2 der deler opgang -er ikke i tvivl om at min tæve havde givet problemer med naboerne hvis jeg boede et sted med stor trafik i opgangen



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg bor i en
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 16:36

lejlighed... man skal dog huske på at lejlighed er et vidt begreb... Fx er min 2 værelseslejlighed placeret i rækkehus og jeg har derfor en lille have til... Mener lejligheden er på ca. 55 km^2 og den består af en stor stue, brugers, køkken, bad, 2 gange og et værelse... Haven er lidt mindre end selve lejligheden...

 

Jeg bor her med min border collie prinsesse(til tider er der enten en CKC eller den gamle BC'er på besøg).

 

Jeg vil give andre ret, sørg for at få en hund der ikke larmer. Om den skal bruges meget eller ej, ville jeg ikke lade lejligheden bestemme, men mere ens egen interesse for at arbejde med hund bestemme.

 

Grunden til at jeg kan have en Border Collie er at vi arbejder rigtig meget med hende. Og jeg er så ikke overbevist om at 10 minutters hjernetræning trætter lige så meget som en times gåtur for en race som BC. De har simpelthen så stort et behov for at bruge deres ben også, så det at lade den lave lidt hjernegymnastik i ti minutter som det eneste er i mine øjne synd...


Camilse


De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Sokke og Lukas, jeg savner jer

0
0
Svar på denne tråd
 
 at være fysisk fit
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 22:57

Mine hunde ville også gå bananas hvis de ikke fik reel fysisk motion et par gange hver dag - og jeg mener vi har en pligt til at holde dem fysisk fit - præcis som vi også selv bør være.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-11-2011 11:11

Vi bor i en ungdomsbolig som på papiret er 49 m2, hvilket den jo så reelt ikke er.

Det har ikke været noget problem at have hund her. Jeg valgte en race som IKKE var vagthund, da jeg synes de nemt bliver for stressede hvis der er mange lyde.

I starten boede jeg i en høj 1. sals lejlighed (mange trapper), og der løftede jeg hvalpen ned, for ikke at skade den. Dette var dog kun muligt fordi han ikke var ret stor ;)

 

Vi bor nu i en stuelejlighed og han er blevet så meget ældre, at han sagtens kan tage de 4-5 trin ned (ellers er der da også elevator).

 

Jeg valgte en cavalier king charles spaniel efter meget overvejelse, og det har været et rigtig godt valg. Han trives super fint i lejlighed og har masser af plads at lege på (han vejer knap 9 kg). Han gøer aldrig og er fuldstændig ligeglad med om der render folk rundt undenfor. Tror mest han synes det er hyggeligt og han ligger ofte i timer og kigger ud af vinduet indtil han falder i søvn på kanten af sofaen ;)

Han er også helt kold overfor når de andre hunde i bygningen gøer.

 

Vi (min kæreste) går en lang tur hverdag og ellers en masse småture med ham hver dag.

 

En af mine bekymringer i starten var om han ville komme til skade når han var alene. De hunde mine forældre har haft har kunne lukkes i et "hundesikkert" rum, men det findes ikke i en toværelses lejlighed. Det blev dog løst ved at burtræne ham fra han var 8 uger, og nu ELSKER han sit bur. Dette blev udelukkende gjort for hans skyld, så han ikke spiste ledninger osv.

 

Der bor flere hunde her i bygningen og mange af dem høre vi gø fra morgen til aften. Også selvom ejer er hjemme. Så jeg tror det er vigtig at overveje racen for at mindske hundens stress, for der er en del uro de kan reagere på.

0
0
Svar på denne tråd
 
 labrador
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 20:21

Hej

Jeg har en labrador og bor i en 2 værelse kollegie lejlighed, den er cirka 50 kvm, og på 1. sal, og hun lider ingen nød af at tage trapper, og har altid været vant til det.

Hun gøer næsten ikke, kun når det banker på og jeg er hjemme :)
Hun er ude minimum tre gange og dagen, og så går vi til træning en gang om ugen, hun virker nu til at have det rigtig godt :P

og så er hun ellers kollegiets maskot her hvor vi bor :D


Maria B.P
Søger opstaldning i århus området til hingsteplag.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider