Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 ridebane af træpiller
Forfatter: 
Dato:  19-05-2019 17:09

 

Vi har fundet os et mindre landsted, og tilhørende er der en gammel tilgroet 20x40 ridebane, som skal renoveres,den er groet helt til med græs og i den ene ende har der forvildet sig en brombær hæk ud i en cirka halv anden meters penge med lidt større stiklinger i cirka 60 cm højde.

 

Vihar ikke røven fyldt m penge og i den andledning har vi tænkt os at forsøge at lave en BUGET ridebane, der er selv drænende, men stadig affjedrende.

 

plaen er som følger. Idag klipper vi den ned med plæneklipper, (det den kan tage, som ind til vider ligner ALT). derefter indspicere vi jævnheden af bunden, og ser om det er noget der evt kan jævnes ud og trumles.

 

er det ikke det, så får vi fat i en fræser, og fræser bunden op, river alt græsrødder og div andre ting sammen og trumler den.

 

som toplag, står vi lidt imellem at afprøve en top med træpiller, da grus i den mængte ikke er bare lige til at betale for os lige nu, når det skal komme i ton vis.

 

så planen er lidt at prøve at købe en 8 paller træpiller og fordele over hele ridebanen, vande det, ladet det ligge, vande lidt mere og trumle det så fast som det nu kan blive, evt blande jordden og træpillerne sammen, så det bliver en form for jord og træpille mix bund.

 

vil selv vise hvordan det ender det hele og fortælle hvordan det hele fungere når vi ka begynde at bruge den til hestene, iforhold til affjedring, dybte, fasthed, brugbarhed og minusser og pludser.

 

der går selv lidt tid før vi er fædige, men til den tid skal jeg nok opdatere :)

 

ønsk os held og lykke i den lidt alternative idee. evt ideer er selvf velkommende :)

 

MVH Stald Lobo lua


Stald Lobo-Lua

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridebane
Forfatter: 
Dato:  20-05-2019 12:13

Der kan altså fås ret meget sand/grus for den samme pris som 8 paller træpiller koster - det er bare at spørge den lokale vognmand.. Desuden ville jeg være bange for, at træpillerne dels bliver for tunge, når de smuldrer og dels formulder alt for hurtigt.

 

Jeg lavede for ca. 4 år siden en budget ridebane på et areal hjemme hos os. Det var delvist en gammel køreplads til landbrugsmaskiner, så ca. 1/3 af område var med stabilgrus neden under græs og ukrudt. Resten var alm jord og sten. Jeg fik det hele harvet op, fjernet græstørv, ukrudt og sten. Herefter blev det tromlet godt og grundigt, inden jeg fik kørt ca. 7 cm. strandsand og efterfølgende ca. 2 cm. flis ud. Den er desværre ikke drænet og hælder lidt ned mod en vold, der er omkring den ene ende, så ved større regnskyl ligger der vand ned mod volden, men ellers fungerer den ret godt - jeg harver den ca. 1 gang om ugen og bruger den ellers til både let spring, dressur, løsspring og longering. Den trænger dog snart til en mindre opfyldning nok af både sand og flis, da den har sat sig en del.

Jeg ringede til den lokale vognmand og hørte, om han kunne skaffe grus og flis. Det kunne han godt, og jeg tror, jeg i alt gav ca. 10.000 kr. (sort) for materialer. Arbejdskraften har jeg så selv lagt i....

 

Mvh

Gitte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende
Forfatter: 
Dato:  23-05-2019 20:06

Spændende men jeg har også lidt svært ved at forestille mig det og frygter også det formulder ret hurtigt. Hvad med træflis?

Held og lykke med projektet.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Træpiller...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2019 12:55

 

Jeg har svært ved at forestille mig at træpiller vil fungere, Efter min mening vil det i bedste fald være spild af penge.

 

Kender i nogen der har lavet ridebane af det?

Træpiller formulder hurtigt, og kan ikke trumles så det bliver fast nok, banen vil blive dyb og ujævn lynhurtigt.

Brug hellere pengene på grus, sand og sold(træflis)og i vil have en bane som kan holde i mange år.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Grus er ret billigt
Forfatter: 
Dato:  24-05-2019 12:58

Med mindre du kan skaffe træpiller yderst billigt (den kontakt vil jeg gerne have ;-)), så tror jeg nu at du kan få grus langt billigere end du kan få træpiller.

 

Hvis det allerede er en etableret ridebane, så skal du maks bruge 5 cm. Svarende til 40m3 (=ca. 65 ton) til en 20*40 bane. Sidst jeg fik leveret betalte jeg 70 kr/ton(plus moms) hvilket ville give 4550 kr plus moms, dertil kommer så levering. Og det vil ikke formulde.

Det tror jeg ville være en bedre idé.
Mht. træpiller så vil det formulde indenfor et år og jeg ville tro at det blev et værre sjap ved regn. Desuden tror jeg ikke at det fylder meget. Der skal da i hvertfald en del til at opstarte en boks :-)

Håber du får dig en god bane

1
0
Svar på denne tråd
 
 For dyrt?
Forfatter: 
Dato:  25-05-2019 09:06

Hold da op for et regnestykke

Jeg ved ikke hvor du bor, men det må være et sted med andre prissætninger end her hvor jeg bor.

 

8 paller træpiller, det er vel rundt regnet 16.000 kr.

Her hvor jeg bor, vil en tilsvarende mængde sand/grus koste ca 5.000 kr (hvis man ikke skal have regning på det).

 

Prisen skal altså ikke være dét, der får dig til at vælge træpiller. Hvordan de vil fungere på en udendørs bane - det ved jeg ikke. Men jeg tror ikke at du skal regne med samme effekt som ved sold eller groft flis, og jeg kunne frygte at det bliver glat ad H... til.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 Træpiller...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2019 15:04

fungerer godt som boksstrøelse, fordi de suger væde - hvilket er det stik modsatte af, hvad et toplag på udendørs ridebanebund skal gøre...

 

Så jeg har meget svært ved at forestille mig konceptet - bortset fra et kvalificeret gæt på, at det bliver både glat og sjappet, når det bliver vådt.

 

/Dorte

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 tra la la
Forfatter: 
Dato:  02-07-2019 20:54

Den ide I har, vil jeg sige er livsfarlig for både hest og rytter. Det bliver da piv glat.

 

Og med de priser træpiller koster, så kan du da få meget mere underlag, der er beregnet til ridebane.

 

Træpiller er beregnet til boksstrøgelse og ikke som ridebane.

 

Forstår slet ikke tanken desværre


** Nu med Scarlett**

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider