Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Udlejning af stald og folde
Forfatter: 
Dato:  30-03-2017 08:57

Kære alle,

 

Jeg er for nylig kommet i besiddelse af en landejendom som ligger i en mindre landsby tæt på Hedehusene.

 

Ejendommen har har en hestestald med 5 bokse, samt en enkelt boks til føl. Der er tilhørende folde på ca. 2500-3000 M2.

 

Jeg er gået i gang med istandsætning og renovering af staldene, hegn mm.idet jeg vil udleje stald/folde. Jeg har ingen erfaring med heste og tænker derfor, at det bedste og letteste ville være at finde en ansvarlig person som ønsker at leje hele stalden, som kan står for evt. udlejning af bokse, pasning, foder mm. Jeg kunne selvfølgelig også udleje enkelte bokse, men tænker at det kræver for meget arbejde fra min side. Råd er meget velkomne.

 

Med venlig hilsen,

 

Morten

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pris på udlejning af stald/fold
Forfatter: 
Dato:  30-03-2017 10:39

Hvad synes at være en rimelig månedlig pris for udlejning af stald med 5 bokse samt tilhørende folde?

 

Mvh Morten

0
0
Svar på denne tråd
 
 hesteboks
Forfatter: 
Dato:  30-03-2017 12:57

Hej

 

Hvis det var mig ville jeg klart leje stalden ud til en enkelt person, idet du ikke har erfaring med heste. Så er der en som er ansvarlig for hesteholdet og pasningen.

Samtidig vil jeg gøre op med mig selv om du vil leje stalden ud til en som viderudlejer eller en som kun har sine ejne heste.

Hvis personen viderudlejer bokse skal du regne med at der kommer flere mennesker på ejendommen, og der kan hurtig komme mere "hestefnidder", men giver jo samtidig ógså mere liv, hvis man er til det. Hvis der er en enkelt som står fro hesteholdet skal du ikke sørge for at staldvagter osv bliver fordelt (hvilket man hurtigt kan blive blandet ind i hvis ikke der er andre som er øverst ansvarlig).

 

Min tanke ud fra din beskrivelse er at det er meget lidt fold der er i forhold til antallet af bokse -der er jo ikke engang en tønde land. For at det overhovedet ville være interessant for mig ville jeg skulle bruge mindst 1-2 ha -men her har vi hestefolk jo også meget forskellige meninger (vil du nok hurtigt opdage). Har du evt mulighed for at anlægge mere fold?

 

Prisen afhænger af mange ting. Jeg går ud fra der ikke er ridebane/ridehus siden du ikke nævner det. Men er der evt et sted inden for kort afstand, hvor det er muligt at leje sig ind på deres faciliteter? Hvordan er det med turmuligheder i nærheden?

Og hvordan er der med stalden: hvor store er boksene, hvor lys, er der foder og sadelrum? osv.

Jeg ved at der i roskilde området er steder med ridebaner, ridehus og kort til heddeland som lejer bokse/folde ínkl strøm og vand ud for 1400kr pr boks (større hestested som lejer enkeltbokse ud, tror også fodring med "hestens" eget foder og ind/udluk er med i prisen).

Ud fra det du beskriver ville jeg tro at du kan forlange fra 800 kr og op til 1200 kr pr boks(inkl vand, strøm) afhængig af da andre ting jeg spørger om (men jeg har ikke meget forstand på det).

Hvis du har mulighed for at udleje stald og bolig sammen er det også klart en fordel ift prisen (men det går jeg ikke ud fra siden du ikke nævner det).

 

Hvis det er ren boks/foldudlejning ved jeg der er nogle regler omkring med og uden moms, som måske er værd at sætte sig ind i. Dette afhænger også af om du har andet virksomhed på ejendommen.

 

Håber denne lange smørre hjælper :)

 


Cand. Agro.

1
0
Svar på denne tråd
 
 lidt mere
Forfatter: 
Dato:  30-03-2017 14:17

Hvad mener du forresten med en boks til føl?

 

Er det en foleboks som er større end de andre hvor hoppe og føl kan gå sammen? eller er det en boks som er mindre end de andre -i så fald ville jeg kalde det en ponyboks.

Prisen på denne boks ville være hhv lidt højere eller lidt lavere end de andre.

Men som sagt ville jeg prøve at udleje det hele samlet.

 


Cand. Agro.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  30-03-2017 19:30

Mange tak for dit grundige svar. Jeg tænker også, at jeg vil leje hele stalddn og fold ud til en person med den rette profil og erfaring med heste. Vedr. foldenes størrelse, så har jeg faktisk mulighed for at udvide. Det kan dog først blive efter høsten, men det må jeg ganske givet overveje.

 

Jeg skal i den kommende tid gøre stald og folde klar til brug. Jeg kan måske derefter sende dig et par billeder (hvis ok med dig), så du bedre har en idé om stedet, samt hvilken pris som vil være rimelig.

 

Jeg havde forestillet mig, at det hele kunne udlejes til en person ca. 4000 kr. om måneden. Tanken var at jeg alene vil for udgifter til el, vand, bygninger og folde. Jeg må dog nok undersøge markedet nærmere. Måske er det for dyrt?

 

Jeg tager ganske sikkert fejl af den lille boks. Jeg er ikke helt klar over hvad den bruges til.

 

Igen mange tak for dit svar.

 

Mvh Morten

0
0
Svar på denne tråd
 
 boksene
Forfatter: 
Dato:  31-03-2017 08:14

Jeg synes dine tanker om udlejning virker meget fornuftig. og jeg tror også din priside er meget fornuftig, hvis det udlejes til en enkelt person. Så kan muligheden for at få mere fold efter høsten jo være et forhandlingspunkt.

Som jeg skrev tidligere så er der jo enormt mange meninger om at holde heste. Det med foldstørrelsen ville for mig være grunden til at vælge det fra, men for andre kan det jo passe perfekt til deres behov.

 

Du er meget velkommen til at sende billeder. Jeg synes du skal ligge dem ind i tråden her, da andre sikkert også kan give dig deres feedback. Som skrevet kommer det også an på beliggehheden ift at leje sig ind på andres faciliteter og turmuligheder i området.

 

Ift renorvering af stald ville det være fornuftigt at tage et kig på lov om hold af hest. Den er lige blevet revideret: www.landbrugsinfo.dk/Heste/Sider/ Pressemeddelelseomvedt...loven.aspx

 

Den kan give en ide om hvilke størrelse heste der kan stå i boksene, da det også kan have betydning for prisen. og så er der jo også lidt krav til lys osv.

 


Cand. Agro.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ang stald
Forfatter: 
Dato:  03-08-2018 22:14
Hej Morten :-)
Jeg vil bare høre om du har fået lejet stalden ud, eller kunne jeg være interesseret.

Vh Tanja
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider