Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Svinestald til hestestald + ridehal
Forfatter: 
Dato:  29-07-2018 21:18

Hejsa

 

Jeg bliver lige nødt til og få lidt erfaring fra jer andre herinde, som har stået i samme situation som vi nok snart kommer til.

 

Sagen er at mig og min kæreste gerne vil sælge hans hus i byen, og flytte på landet. Min kæreste s hus blev sat til salg for 1 uge siden, og den sidste mdr, har vi været ude og se på forskellige landejendomme.

 

Vi har pt. fundet en rigtig fin ejendom, med flot stuehus, hvor stuehuset kun skal males indvendigt, så er det faktisk indflytnings klart.

 

Staldene, er i den ene længe 1 gammel men en af de moderine svinestalde, og den er ret stor, bred og lang, og her er der mulighed for at lave ridehal, bestemt ikke et krav, men det er totalt oplagt og gøre dette.

 

I en af de andre længe, er der en anden gammel stald, hvor der til grisene er blevet brugt alm inventar, dvs låger og tremmer, og ikke mursten som bokse, yderligere er der spalter ud langs væggene, (virkelig svært og forklare på skrift), den er os okay lang og bred, og her vil heste boksene skulle være.

 

For det første ved jeg af ren logik at sådan et projekt er kæmpe stort, og ikke noget man "bare" går i gang med.

Min kæreste derimod, er virkelig meget optimistisk og ser det som hårdt arbejde ja, men noget der er nemt og gå til, netop fordi bygningerne er ekstremt pæne og velholdte. Så det er "bare" alt inventar der skal ud og bokse der skal bygges op igen, i "ridehallen"kræver det selvfølgelig lidt mere med og få svineboksene væk...

 

Nå nu det til der hvor jeg står lidt af...

Mht hvor hesteboksene skal være, der synes min kæreste det er mega smart og beholde de spalter der er langs væggene, så hestenes tis osv kan løbe derned i, og spalterne er helt nede i jorden, og flugter sådan set med gulvet, og mellemrummene er ikke særlig store, det er de jo ikke til små grise hove, og så er de i metal, så det er ikke de der træ spalter... Dog er jeg sku lidt bekymret for min kærestes ide??? Nok os fordi jeg aldrig har set "ideen" andre steder... Hvad tænker i om denne ide? Er han ikke helt dum? og bekymre jeg mig uden grund?

 

Mht. ridehallen, så siger han, at alt grise inventaret skal selvfølgelig ud, og spalterne overalt derinde skal væk, så rummet står helt tomt, og så er det så her jeg igen står af... Der er måske en halv meter fra spalterne og ned til betonen, udfra hvad vi kan lyse os frem til... Jeg siger så til min kæreste, Jamen så skal der beton i i den halve meter, og så sand ovenpå til ridehals bunden, hvor han så står helt af, og siger: ØHHH Nej ingen beton, der skal bare en MASSE sand i , og så dampes, og nyt lag sand, dampes osv osv.. til man kommer op i rette højde... Hmmm.. jeg ser jo bare for mig at en af hestene kan "synke i"... Men det siger min kæreste at det sker ikke, for det sker jo heller ikke på stranden... Hmm... den sammenligning synes jeg så ikke man kan lave... Men hvad tænker i ?? Har han ret? eller har jeg "ret"?

 

Mht. vores budget så har vi når min kæreste´s hus er solgt, omkring 400,000-500,000 kr til ombygning af stald og ridehal, og det skal lige siges, at vores skal ikke være noget fancy ting overhovedet, og vi går ikke op i de forskellige mærker, men samtidig skal de matrialer vi bruger selvfølgelig være ordentligt, og tingene bliver også lavet korrekt...! Men vi kommer ALDRIG til og vælge bling bling boks døre osv.. (tror i ved hvad jeg mener), det bliver et fint lille privat sted, med 3-4 opstaldere, og ikke mere end det.

 

Men synes bare tingene hurtigt kan løbe løbsk økonomisk, måske er det også bare fordi vi er i så tidlig fase at jeg er så bekymret omkring pris... Min kæreste er meget optimistisk og mener sagtens det kan lade sig gøre.. Men tænker også, man skal også ud og købe forskellige inventar, krybber, vandkopper, osv osv... ALT koster jo..

Evt en brugt traktor til og harve ridebunden, og kan transportere hø og halm baller osv, det koster også.. Får næsten grå hår, for synes bare ikke 400,000-500,000 lyder af meget til dette projekt..?? Hvad tænker i, kan det lade sig gøre når man har bygningerne, og det "bare" er indvendigt tingene skal laves??

 

Min kæreste har selv renoveret hans nuværende hus for 15 år siden, han er VVS´er, og hænderne skruet ordentligt på, hans far er uddannet bygningsinstruktør/projektleder og tømre, og går snart på pension, så han kommer os til og hjælpe os, yderligere får vi hjælp fra min far, der også selv har total renoveret deres nedlagte landbrug for 20 år siden, og hans hænder er også skruet ordentlig på, yderligere er min storebror murer, osv osv... Så vi kommer helt sikkert på og spare en h.... masse penge på håndværkere ved vi har så mange gode kontakter... MEN stadigvæk koster det jo og bygge om når det er sådan et projekt... ;-)

 

Så ja, jer der har stået i samme situation... Kom ENDELIG med jeres erfaring og inputs... Det har jeg pt brug for...

 

og ja mit spørgsmål går vel i den sidste ende på, om man godt kan lave en udemærket heste stald og ridehal for 400,000-500,000 kr??

 

På forhånd tak ;-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bund i ridehus
Forfatter: 
Dato:  30-07-2018 06:28

Jeg ville få en professionel til at hjælpe jer med bund i ridehus, der skal noget knust beton i bunden, men det har I jo når i hakker gulve op andre steder, så skal der et spærrelag og så et tyndt lag grus øverst. Ren sand/grus bliver sindsygt dybt.

 

Vi byggede stald for 10 år siden, der gav vi cirka 100.000 for 8 bokse. Tilbuddene gik fra 80-120.000, det var også standard bokse uden bling, størrelse 3,9 * 3,0.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  30-07-2018 18:03

hej Charlotte.

 

så er de 140.000 kr vi har regnet frem til idag for 10 bokse nok heller ikke helt urealistisk. Har du evt billeder af dine bokse ?

 

mht ridehal's bunden kommer der også en prof ud og hjælper os, det har vi fundet frem til er skønnest og nemmest :-)

 

jeg kan bare ikke helt forstå vi slet ikke skal snakke med kommunen om vores planer, det er mig en gåde :-)

 

jeg ved der er noget når hestene overstiger 4 stk.. men det er heller ikke aktuelt endnu, da der i første omgang maks bliver 4 heste :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt fotos
Forfatter: 
Dato:  30-07-2018 19:02

Nu skriver jeg at de er 3,9 * 3, der er faktisk 2 der er 3,9 * 4,5 og så er væggen mellem de to store bokse 4,14, da de andre vægge står ud for spærrene.

Billede

 

Billede

De var ubehandlede så jeg måtte en tur i tømmerhandlen og have nogle liter Trip-Trap træbeskyttelse, de havde aldrig prøvet at sælge så store mængder, så jeg fik 30%. Og så lige en ekstra væg til et vandspiltov.

 

Billede


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Kommunen
Forfatter: 
Dato:  30-07-2018 19:15

Vi skulle søge om byggetilladelse, da vi kom til at brygge for tæt på skel, men det endte med at være mest proforma, naboen skulle bare acceptere det. Vi blev kontaktet af kommunen om hvor mange heste vi havde og forventede at få, jeg sagde 8 og måske lidt mere og så var der ikke mere snak om det.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 uhh hvor lækkert
Forfatter: 
Dato:  30-07-2018 20:29

Ej din stald ser lækker ud ;-)

 

Her laver vi boksene ud af legablokke (tror jeg min kæreste kalder dem), og så med noget låge halløjsa foran, og så tremmer, der hvor der skal være tremmer :-)

 

Vi har idag regnet på det og vi får plads til 8 bokse og 1 folingsboks, just in case! men nøj jeg er spændt på når vi engang kommer igang.. Det er så svært og forestille sig sine planer irl...!

 

Hmm, okay, det er nok bare som du skriver, performa at kommunen skal vide hvor mange heste man har så?

 

Min kæreste siger, at det bedre kan betale sig for os og blive momsregistreret?

Nogle der ved hvad det indebærer? og koster det og blive momsregistreret??

 

Jeg er gået igang med og skrive en liste omkring ting til sadelrummet og boksene, det er sku svært og huske det hele lige med det samme :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Funda - ikke lega
Forfatter: 
Dato:  30-07-2018 23:12

Her er lidt billeder som lovet. De kommer i et stort rod, men skriv hvis der skal uddybes noget:-)

 

Jeg vil stærkt fraråde at bruge lega i boksene.

Hestene sparker dem istykker. Brug funda med jern i:-)

 

Mht. Maskiner, så køb en minilæsser til renoveringen. Den er dyr ja, men den spare jer for så meget slæben og jeres kræfter kan holde længere til andre projekter.

Hvis vi skulle gøre noget om, så ville jeg have købt vores minilæsser noget før.

 

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Sådan så stalden og hallen ud, da vi gik igang..

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

 

Facebook - Lauenborg fysioterapi

www.lauenborgfys.dk

www.staldlauenborg.dk

5
0
Svar på denne tråd
 
 Lecablokke?
Forfatter: 
Dato:  31-07-2018 06:32

Jeg håber din kæreste mener fundablokke, lecablokke holder ikke til heste, mine forældre havde en nabo der byggede bokse af lecablokke og en morgen han kom ud lå en af væggene i boksen ned, der var lige en hest der havde taget for hårdt fat. Så fundablokke og masser af armering. Vi har en bagvæg i boksene i vores gamle stald der er lavet af lecablokke og der var på et tidspunkt flere sten der var sparket ud, nu er det kun ponyerne der går der, så holder det.

 

Mht momsregistrering så overvejede vi det, da vi jo byggede stald helt fra grunden og endte med at bruge en million på det, men som momsregistreret hesteejer skal man have overskud nærmest altid ellers ender man med at skulle betale tilbage, jeg kender hestefolk der har været nødt til at sælge heste akut og meget billigt for at kun betale moms tilbage for de sidste 5? år.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 skrivefejl
Forfatter: 
Dato:  31-07-2018 08:08

Selvfølgelig mente han fundablokke og ikke legablokke, det er det her med og stå på sidelinien og kun hører med et halvt ører, hvad min kæreste og hans far snakker om :D

 

Tusind tak for billederne, det er lige præcis sådan noget vi skal igang med ;-)

 

Vi skal også ud og have købt et eller andet maskineri brugt, inden vi går igang, da det ellers bliver for meget slæben..!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Momsregistrering
Forfatter: 
Dato:  31-07-2018 09:14

Mht. momsregistrering, så skal I passe meget på. Det er jo ikke noget der er lavet, for at private kan trække ting fra ;) - det er baseret på forretning. Hvis I skal momsregistreres, så skal der også være et salg :)

 

Mht. kommunen, så er der meget stor forskel på, hvordan man ser på tingene. Nogle steder er det noget proforma - andre steder ser man med stor alvor på ændring af bygningernes oprindelige formål.

Mit bedste råd er at I kontakter jeres egen kommune. Det er MEGET billigere og bedre at være på forkant, end at risikere at skulle lave noget om.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Angående kommunen
Forfatter: 
Dato:  31-07-2018 19:14

Hej Siff.

 

Jeg har os læst lidt om det med moms, og det kan godt være noget giftigt noget og gøre, så længe vi ikke ved, hvor meget vi kommer til og tjene mht opstaldere, så den tanke er helt klart på standby!

 

Tak for rådet mht. kommunen, det vil vi helt bestemt gøre, for at være på den sikre side :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Momsreg mv
Forfatter: 
Dato:  13-08-2018 18:07

Hej

jeg har boksudlejning og har revisor på. For mig kan set ikke svare sig at blive momsreg. Da udlejning af fast ejendom er momsfritaget. Jeg ville også helt klart kontakte kommunen inden i går igang. Her i kommunen går de meget op i hvordan møddingen opbevares, og det kan godt blive en dyr omgang hvis man ikke følger reglerne, og det samme gælder ridehus, husk at søg, ikke alle kommuner er vilde med ridehuse, og det er så ærgerligt at have brugt pengene på det, og så skulle lave det om bagefter.

Jeg her en minilæsser, dyrt men ville ikke undvære den, den laver alt det tunge arbejde.

God fornøjelse med projektet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Udmugningsanlæg
Forfatter: 
Dato:  22-08-2018 20:08

Min veninde købte en gammel gård hvor der var udmugningsanlæg i stalden, hun fjernede alt og støbte ny gulv på nær udmugningsanlægget, så hun havde et tildækket hul i gulvet, hvor hun kunne fjerne tildækningen og bare tømme trillebøren i hullet og så kørte møget med transportør ud på møddingen. Det misundte jeg hende meget.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider