Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 vores nye hestestald
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 11:36

Efter lang ventetid på landzonetilladelse er vi endelig gået i gang med at bygge hestestald . Så jeg tænkte, at jeg ville lægge lidt billeder ind undervejs som inspiration til andre, hvis det har interesse?

 

Vi kommer til at lave det meste selv med hjælp fra familie og venner. Vi har bestilt moduler af lærketræ fra Skandwood. Til fundamentet får vi assistance og konsulentbistand fra en lokal entreprenør.

 

Først skulle der graves ud. Stort set hele vores grund er skrå, så det giver ekstra udfordringer:

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

11
0
Svar på denne tråd
 
 fortsat
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 11:39

Overskydende jord placeres der hvor der skal være ridebane, der er nemlig også skråt...

 

Billede

 

Billede

 


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

11
0
Svar på denne tråd
 
 fortsat
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 11:54

De seneste dage er der blevet arbejdet på sokkel og vandrør, så det begynder at ligne noget, der måske kunne blive til en stald:

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Der bliver fire bokse i den ene side, med stalddør ud fra hver boks, så de kan stå og kigge ud og lukkes den vej ud. På den side bliver desuden et tre meter bredt halvtag, så uanset om boksene er lukkede, vil de altid kunne gå i læ. I den anden side bliver vandspiltov, hølager og sadelrum.

Alle skillevægge mellem boksene kan fjernes, så man et par gange om året kan muge ud med maskine, hvis man vil det. Eller hvis man vil have løsdrift i stedet for bokse. Det kan være, at jeg bruger det som læskur om sommeren, men der er nu også masser af naturligt læ på vores grund. Det skal mere være hvis de ikke kan være i fred for insekter.

 

Quarter-tøserne lader sig ikke forstyrre af alt larmen, de holder sig i nærheden, hvis nu der skulle falde en godbid af :

 

Billede

 


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

15
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder super....
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 20:05

lækkert - jeg er da glad for mine store, murede udlænger, der rummer både løsdrift og boksafdeling, men skulle jeg bygge nyt, blev det noget i retning af det, du beskriver.

 

Og i øvrigt: Efter at have oplevet, hvor meget hestene benytter løsdriften om sommeren, er jeg fast besluttet på, at mine heste aldrig mere skal fratages muligheden for at gå i insektskjul, hvilket naturligt læ ganske rigtigt ikke giver, så mit bud er, at du bliver rigtig glad for løsdriftsmuligheden....

 

Dorte

4
0
Svar på denne tråd
 
 støbt gulv
Forfatter: 
Dato:  23-08-2016 20:22

Så har vi fået støbt gulv med selvnivellerende beton. Nu kommer der nok til at gå lidt tid før der sker en hel masse mere, for der er lang leveringstid på modulerne fra skandwood.

 

Billede

 

Den firkant med lidt anderledes beton i venstre side er der hvor sadelrummet skal være. Der er lagt flamingo under for at isolere og så blev det støbt for sig selv inden det andet.

Nede i den anden ende kan man ane hvor vaskepladsen skal være. Der har vi tænkt os at lave en halvvæg af fundablokke, så man ikke kommer til at sprøjte over på høet. Vi har lavet vaskepladsen 3 meter bred, så man kan vende rundt derinde.


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

9
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende projekt
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 06:55

det ser ud til at blive en rigtig lækker stald. Det må være et spændende projekt, når man selv sætter rammerne, og derfor kan få det lige som man vil.

 

Det vil jeg glæde mig til at følge


Hilsen Nana

2
0
Svar på denne tråd
 
 spændende..
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 09:51

Hej Malene.

 

Ser spændende ud... jeg skal selv i gang med at designe ny stald da vores gamle desværre brændte. Jeg syntes det er svært at huske på det hele! Vi skal nemlig også lave en del selv men selvfølgelig betale os fra det der er nødvendigt. Hvor får du din inspiration? Jeg har også overvejet meget om jeg skulle have udgang fra hver boks til fold men har (næsten) droppet tanken igen. Det kan logistisk ikke helt passe ind i planen. Vi har planer om at mure stalden op, pudse og male den så den matcher det øvrige hus. Lige nu kikker jeg på vinduer og døre.. det i sig selv er jo et projekt. Ihh.. alt det bedste til jeres projekt. Vi håber at kunne få gravet ud og lavet fundament og gulv (med alt hvad det nu kræver) inden der kommer frost.. og så må resten nok vente til foråret.. så der er stadig tid til at planlægge.. Dog skal overordnet plan jo ligge FØR der laves gulv/fundament.. Alle dine gode råd og erfaringer modtages gerne :)


En gang PRE - altid PRE

1
0
Svar på denne tråd
 
 duftafhest
Forfatter: 
Dato:  09-09-2016 10:22

Tjah, hvor får jeg min inspiration...

Det har jo været i tankerne en del år, så jeg har bare læst alt hvad jeg kunne komme til på nettet for at søge inspiration og sporet mig lidt ind på hvad jeg gerne ville have. Vi bor i et stråtækt hus, så det skulle ikke være for moderne, det ville ikke passe sammen. Og der er jo bare noget naturligt og idyllisk ved en træstald omgivet af skov og marker.

Hvis I ikke selv kan lave fundamentet, skal du regne med en stor pose penge til den del af projektet. Selvom vi har lavet meget selv, kommer vi stadig over 100.000 bare for den del af projektet. Soklen er gravet ned til frostfri dybde for at undgå at tingene flytter sig for meget i frostvejr. Skandwood anbefaler godt nok bare en "betonplade", men vi gik efter en mere sikker løsning.

Spørg endelig om alt hvad du har lyst til, så skal jeg svare efter bedste evne :-).

 

Der er i mellemtiden blevet lavet en skillevæg ved vaskepladsen, så vi ikke sjasker vand ud over det hele. Og så er niveauforskelle blevet jævnet lidt ud med nogle læs grus og jord ovenpå:

 

Billede

 

Elementerne fra Skandwood skulle komme på tirsdag, så i mellemtiden har vi fået lov til at låne en gravemaskine af entreprenøren et par dage og arbejde på ridebanen. Min mand har heldigvis en onkel, der er pensioneret fører af sådan en sag:

 

Billede

 

Det er noget af en udfordring, når der er så skråt. Man ser tydeligt, hvor sandet jord vi har, så hvis vi er heldige, kommer det til at fungere ret godt uden at vi gør ret meget mere end at grave ud og køre med pladevibratoren, og derefter rive det øverste lag lidt op igen med en harve.

 

Vi ved ikke helt endnu, hvad vi gør med de skråninger, der bliver i begge sider af ridebanen (i den ene side opad og den anden side nedad). Der skal jo i hvert fald plantes noget for at holde på jorden, måske bare græs? Der modtager vi gerne tips :-).


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil også...
Forfatter: 
Dato:  10-09-2016 11:29

ha' sandjord, vil jeg...!!

Ud over det nærmest kommer med indbygget rudebane, så må det da være en sand (no pun intended.. ) fornøjelse med mudderfrie folde?

 

Mht. skråningerne, ville jeg vælge græs, med mindre du selvfølgelig går efter læ-effekt - alt, der kan holdes med havetraktor eller brakpudser er i høj kurs her på matriklen...

 

Dorte

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Mudder...
Forfatter: 
Dato:  10-09-2016 13:13
Ja, mudder er heldigvis ikke noget vi ser meget af. Jorden bliver til gengæld nemt ekstremt tør og hård, så det er ikke nemme forhold for græsset.
Jeg regner med at vi laver en mødding med tre sektioner, så vi eventuelt kan lave kompost til at smide ud på græsmarkerne. Vi regner med at bruge tørv/tørvemix til strøelse, det er ret ideelt til det formål.

 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  26-09-2016 12:16

Uha, der er sket meget, siden jeg skrev sidst

 

Modulerne fra Skandwood kom, og med lån af en manitou (teleskoplæsser) til at håndtere de tunge elementer gik det faktisk ret hurtigt fremad:

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Så kom der spær på og der skulle dermed holdes et lille rejsegilde :

 

Billede

 

Billede

 

Det er et såkaldt pulttag. Et sadeltag med høj rejsning ville være mere kompliceret og dyrere. Det vil så vise sig hvor meget sne vi kommer til at rydde på taget til vinter...

 

Nu er der så også kommet lægter på, og vi er i gang med tagpladerne. Det går friskt fremad, igen ved hjælp af en manitou, for de er dælme tunge. Jeg tager flere billeder senere. Jeg har valgt, at der skal være en lysplade (gennemsigtig tagplade) over hver boks, men det er lidt en udfordring. Som I kan se, dækker halvtaget ca. halvdelen af den ene side, og da der bruges tre tagplader op til toppen, vil lyspladerne enten skulle være helt opppe i toppen, hvor vi så vil skulle lave noget ekstra forstærkning for at kunne sætte rygning på, da lysplader ikke er så stærke, eller også skal de sættes i midten, men så komme de til at være halvt inde i boksene og halvt ude på halvtaget . Kan være, at vi skærer tagplader over for at få dem placeret midt over boksene, jeg ved ikke hvad vi ender med.


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

15
0
Svar på denne tråd
 
 Stald intakt
Forfatter: 
Dato:  29-09-2016 15:58
Er der nogen der har erfaring med at smøre blue hors stald intakt på træværk? Jeg risikerer ikke at gøre skade på træværket, vel?

 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det bliver så flot
Forfatter: 
Dato:  02-10-2016 16:22

vi har brugt staldintakt hos os. Det lagde ligesom en lidt fedtet mørkere hinde på træværket, så man kunne godt se det, i en uges tid. Nu er der ingen spor af det.

Vi har så erfaret at man skal vente med at smørre det på, til man er helt færdig med at bygge

Det er noget arrigt noget, og pludselig render man rundt og har en intens smag af "go negl" i munden, fordi man lige skal sætte en lampe op.


Hilsen Nana

1
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  28-11-2016 15:14

Det er vist ved at være på høje tid med en opdatering, stalden har jo været i brug et stykke tid nu. :-)

 

Der er blevet lavet både tag, lys og bokse

 

Billede

 

En dejligt lys stald. Her er dørene udtil så lukkede, men der har man mulighed for at åbne øverste halvdel, så de kan stå og kigge ud.

 

Billede

 

Der er halvtag i den side, hvor de kan kigge ud:

 

Billede

 

Billede

 

Isoleret sadelrum, skal selvfølgelig males osv.

 

Billede

 

Dårligt billede, men jeg tror man kan få en fornemmelse af skillevæggene. Det er kraftige planker, som er sat ned i en ramme. Så kan man lave dem højere eller lavere eller fjerne dem helt, hvis man vil.

 

Billede

 

Nu mangler vi lige at få lavet det sidste på tagrender/nedløbsrør og så skal vi have lavet vand, vvs-manden har ikke haft tid. Vi skal have et system med cirkulation, så vandet ikke fryser.

 

Alt i alt synes jeg det er blevet en superlækker stald, jeg er meget glad for den.

 

Billede

 


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

16
0
Svar på denne tråd
 
 detaljer
Forfatter: 
Dato:  29-11-2016 13:52

Hvis der er nogen, der også er i gang med byggeri, så sig endelig til, hvis der er detaljer, som jeg skal tage billeder af.


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor er det blevet godt
Forfatter: 
Dato:  02-12-2016 08:16

Superflot, og god løsning med skillerummene


Hilsen Nana

1
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er det
Forfatter: 
Dato:  04-12-2016 19:20

liiige om lidt min tur! jubii.. På onsdag kommer entreprenørerne og de store maskiner og begynder at grave jord af og når de er klar - støbe fundament! Det blir så spændende. I uge 2 bliver der sat spær op og så kan murerne forhåbentlig komme i gang med at mure vægge og tømrerne lægge tag! Jeg krydser fingre for en mild vinter så de bare kan arbejde derud af :)

Der ligger rigtig mange tanker og udfordringer bag dette forholdsvis lille start tiltag, men nu er der taget beslutninger og alle elementer og spær og vinduer og døre og.. og.. og.... er bestilt!

Eneste vi ikke har fuldstændig styr på endnu er hvordan møddingen kommer til at se ud. Der er dog budgetteret og indtegnet alje beholder mm. Tænker møddingsplads skal nedgraves så det er muligt at tippe NED, og så skal det være nemt at tømme med maskine.

 


En gang PRE - altid PRE

2
0
Svar på denne tråd
 
 Mødding
Forfatter: 
Dato:  04-12-2016 20:24
Lyder spændende, så må du også sørge for at lave en tråd med billeder. Mødding, ja det er også stadig under udarbejdelse her. Jeg har tænkt mig, at der skal være tre separate sektioner, så jeg kan lave kompost (bruger tørv som strøelse).

 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 fliser fliser fliser
Forfatter: 
Dato:  19-01-2017 14:45

Seneste udvikling er at der er blevet læsset 350 m2 fliser af, som vi var så heldige at finde forholdsvis billigt.

 

Billede

 

De skal så lægges hele vejen rundt om stalden til foråret .

 

Vi er også ved at lave nogle forbedringer på vinterfolden, fordi vi ikke synes de bevæger sig nok i forhold til om sommeren. Så en eller anden form for mindre vandrefold ned gennem skoven er undervejs.


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Flere billeder
Forfatter: 
Dato:  02-02-2017 19:48

Hej Marlene

 

Super flot og spændende projekt! Vil du evt. vise resten af stalden, vandespiletov, sadelrum, opbevaring mv.? Gerne så man får en fornemmelse af indretningen ? Er der evt ting du ville ændre/lave om nu hvor du har taget det i brug?

 

Fedt at du gider dele dit staldprojekt ???

1
0
Svar på denne tråd
 
 detaljebilleder
Forfatter: 
Dato:  23-02-2017 11:16

Her kommer de ønskede detaljebilleder

 

Vaskerummet, hvor vi har muret en halvvæg hen mod hø-opbevaringen. Det er 3 meter bredt, så hestene kan vende derinde. Afløbsrist er henne foran trillebørene. Den kan lukkes, så man kan fylde vand i spiltovet til "fodbad" (det er lidt lavet lidt lavere end gulvet af samme grund).

Muren skal selvfølgelig pudses, og der skal sættes et stativ op til vandslange. Jeg forestiller mig sådan et stativ, der går helt op over hovedet på hestene.

 

Billede

 

Vandkop. Rørene sidder inde bag sparkebeskyttelsen sammen med noget isolering. Der er cirkulation og varme på vandet for at forhindre at det fryser. Hvis jeg skulle gøre noget anderledes, ville jeg nok flytte vandkopperne hen i samme side af boksen som hestenes mad, så de ikke står med måsen hen mod vandkoppen. Den ene har med at skide i vandkoppen, så der har jeg sat en omvendt murerbalje under vandkoppen, så hun ikke kan bakke derhen.

 

Billede

 

Opbevaringsplads over for boksene. Her kan man også se en af ringene til opbinding, som sidder i begge sider af staldgangen hele vejen hen.

 

Billede

 

Fodringshul.

 

Billede

 

Der er en lysplade over hver boks, så masser af naturligt lys.

 

Billede

 

Vandvarmer og cirkulationspumpe inde i sadelrummet. Der skal også sættes en håndvask op, og så skal rørene selvfølgelig skjules.

 

Billede

 

 

LED-rør ude under udhænget. Så kan vi tænde lyset udenfor, hvis hestene skal tidligt ud eller sent ind. Fliserne i baggrunden skal blandt andet lægges her under udhænget.

 

Billede

 

Kattelem i den ene port, der registrerer kattens chip, så der ikke kommer fremmede katte ind om natten.

 

Billede

 

Her kan man igen se lyspladerne over bokse.

 

Billede

 

Her kan man se, at vi har placeret LED-rør i hver side af staldgangen. Det gør, at man ikke skygger for sig selv, når man renser hove, som man ville gøre, hvis lyset var i midten.

 

Billede

 

Det var hvad jeg havde af billeder for nu. Men der skal nok komme flere, jeg har efterhånden fundet ud af at det er et evighedsprojekt at have hestene hjemme.

Næste større projekt bliver forhåbentlig at få færdiggjort ridebanen.


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

12
0
Svar på denne tråd
 
 Ridebane, juhuuu
Forfatter: 
Dato:  17-07-2017 08:57

Beklager at jeg er så dårlig til at komme med opdateringer :-). Det ville ske noget oftere, hvis jeg kunne lægge billeder ind via min mobil.

 

Vi er i mellemtiden blevet færdige med ridebanen, så lækkert!
20 x 40 med muslingeskaller, det fungerer rigtig godt.

 

Billede

 

Vi skal på et tidspunkt have lavet noget naturhegn om banen, men med vores andre projekter bliver det nok først næste år ;-).


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 detaljebilleder
Forfatter: 
Dato:  18-08-2017 13:05

Alt ser super godt!

0
0
Svar på denne tråd
 
 så flot
Forfatter: 
Dato:  18-08-2017 13:34

Det er simpelthen blevet så flot.

tak for stadig at opdatere. Har du ikke nogle billeder af toplaget, lidt tættere på?


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 toplag
Forfatter: 
Dato:  18-08-2017 14:04

Nana, det skal jeg nok lige tage ved lejlighed :-)


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fantastisk flot
Forfatter: 
Dato:  21-08-2017 10:34

Ville ønske det var min stald :)

Tak for billederne og inspirationen

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 nærbillede af skaller
Forfatter: 
Dato:  05-09-2017 15:01

Så fik jeg langt om længe taget det lovede nærbillede af skallerne . Jeg kan ikke finde ud af at lægge billeder ind via mobilen, så skulle først lige have billede over på computer.

 

Billede

 

Skallerne vil selvfølgelig blive knust yderligere efterhånden ved brug af banen. Dejligt fast underlag, som også fungerer efter heldagsregn.


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Wauuuuu
Forfatter: 
Dato:  07-09-2017 22:16

 

Sikke et flot projekt. (Y)

 

Hvordan fungere stalden nu den har været i brug noget tid?

 

Jeg tænker især på kolde vinter dage, kan du holde vandet frostfrit?

 

Er træet brændhæmmet? Det var nok min største bekymring hvis vi kaster os ud i en træstald på et tidspunkt.

Hvad med træorm? er træet behandlet for det?

 

 

Er forøvrigt ret vild med kattelemmen.

 

Anede ikke at man kunne få sådan en der registerer via chippen.

 

Min mand vil ikke have kattelem, hvor jeg tænker at det vil være en god løsning.

Især døjer vi meget med fremmede katte i stalden med der til hørende kattehørm + nogle nye naboer har syge katte, der også kommer. Er helt klar på at fikse problemet med en digital kattelem, evnt. hvis den kan fås som hundelem, så kan vovse nemmere holde fremmede væk.

 

Dejligt at du deler dine erfaringer. Der er alt for få tråde med byggeprojekter.


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 kattelem
Forfatter: 
Dato:  08-09-2017 10:26

www.zooplus.dk/shop/kat/ kattenet_kattelemme/ kattelem_kattedoer/ mikrochip_kattelem/333579

 

Nej, det er ubehandlet lærketræ, vi regner med at give det olie når det er tørret noget mere, det må ikke behandles det første år, for det afgiver stadig harpiks.

 

Med hensyn til brandfare så har vi både stråtag og skov i forvejen.
Så ild og fyrværkeri er absolut bandlyst her.


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skillerum
Forfatter: 
Dato:  17-09-2017 23:13

Fed stald!!

vil du ikke tage et nærbillede af dine skillerum ved boksene. - lyder ret smart at man kan lave væggene lavere/højere - og vel også helt fjerne akillerummene?

skal til at lave en eller to bokse og er absolut inspireret... Lavede løsdrift sidste år, da vi flyttede, men mangler lige et par bokse, så de kan lukkes fra ved behov.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skillevægge
Forfatter: 
Dato:  18-09-2017 07:24
Det skal jeg nok når vi sætter dem i igen inden for de næste par uger :-). Imens de går på døgnfold er skillerum taget ud, så det fungerer som løsdrift/læskur.

 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Skønne stald
Forfatter: 
Dato:  18-09-2017 07:26
Og tak for rosen, i øvrigt :-). Skønt at det ikke kun er os selv der synes det er blevet rigtig godt.

 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flot arbejde
Forfatter: 
Dato:  13-12-2017 10:35

Rigtig flot arbejde, det ser super godt ud!

 

Hvor får man fat i så mange skaller til en ridebane?


Se min hjemmeside om ridestøvler

1
0
Svar på denne tråd
 
 fredsø logistik
Forfatter: 
Dato:  13-12-2017 10:58

Skallerne er leveret af Fredsø Logistik:
https://www.fredsoelogistik.dk/


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider