Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Hegne med jern pæle
Forfatter: 
Dato:  10-11-2014 18:44
Kan man hegne med jern pæle?

Jeg har noget græs ned til en å, som jeg har tænkt mig skulle græsses ned. Men da hegnet nemt skal kunne fjernes igen, tænkte jeg på, om man kan hegne med de der tynde jernpæle/tentorpæle.

Nogen der har erfaring med det?
0
0
Svar på denne tråd

Det kan man godt
Forfatter: 
Dato:  10-11-2014 19:35

Det kan man sagtens. Hegnet bliver ikke så højt og risikoen for afledning er større end ved træpæle.

Til heste er det bedre at hegne med plastic pæle, dem kan man få i en fornuftig højde til heste.

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak for svar
Forfatter: 
Dato:  14-11-2014 19:58
Jeg har ikke så meget erfaring i hegn, da jeg ikke før har haft min hest hjemme hos mig selv.

Så må jeg lige høre hvad du mener med, at der er en større afledning ved brug af jern pæle?
0
0
Svar på denne tråd

Jernpæle
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 08:24

Jeg har altid hegnet med tentorpæle (jernpæle). Det er nemt, holdbart og man kan let flytte rundt med pælene, når man vil ændre på foldene.

De kan fåes i flere højde og med en eller to klokker på. Har man brug for flere tråde, kan man selv sætte flere klokker på.

Man skal sørge for gode solide hjørnepæle. Jeg bruger trykimprægnerede 4x4.

Pælene "gror fast" i jorden, når de har stået et stykke tid, så når de skal op igen, får de lige et dask med hammeren, så de løsner sig.

Tråden går gennem klokkerne, så jeg forstår iikke, hvorfor der skulle være større risiko for afledning. Der er tværtimod en lille fordel ved jernpælene, for hvis tråden rører pælen, så gnistrer det så man kan høre det eller se at det lyser op om natten.

Nogle siger, at hestene ikke ser hegnet så let, som hvis pælene er af træ, men det er jo ikke pælene, der holder hestene inde - det er strømmen.

1
0
Svar på denne tråd

Hvis tråden rør pælen
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 09:18

Hvis tråden rør pælen så det gnistrer, så er der meget lidt strøm i hele hegnet. Det behøves bare være en lille bitte afledning i det bagerste hjørne af folden, hvor man ikke opdager det. Strømmen går direkte i jorden i stedet for rundt i hegnet.

Derimod er der ingen eller kun ganske lidt afledning på hegnspæle af plast eller træ.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for dit svar
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 09:19

Hvor meget afstand har du mellem pælene?
0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 21:22
Tak for din forklaring (y)
0
0
Svar på denne tråd

Jernpæle
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 06:08

Hej.

Hvis tråden går gennem isolatorene og ikke rører jernet, er der ikke nogen afledning.

Har haft sådanne folde i over 10 år. Vi har osse haft dem til frilandsgrise og de er noget mere hårdføre hvad angår strøm, end hestene.

Det er meget billigt og nemt at reparere.

under alle omstændigheder tjekker man jo sit hegn jævnligt.

Jeg synes så bare heller ikke det skæmmer så meget som plastik og det er ikke giftigt som trykimprægneret træ.

Mvh. Dorte

2
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider