Hej med jer
Vi skal til at bygge nyt stuehus - ja faktisk går støbearbejdet igang i morgen!
Det har hele tiden været meningen, at der skulle være tilsyn med byggeriet, men vi har haft svært ved at finde ud af, hvordan det skal skæres, da vi skal lave en hel del selv.
Vi kan ikke rigtig blive enige med den tilsynsførende om, hvordan og hvor meget der skal føres tilsyn med. Han står i to grøfte; enten skal han jo være der hele tiden og holde øje (og vi har ikke lige et par hundrede tusind til den slags), eller også kan håndværkerne bare tage billeder af det de laver, og så har vi jo dokumentenation for det fremadrettet.
Vi synes ikke at nogen af de to scenarier er hverken fornuftige eller tilfredsstillende. Jeg mener, at den tilsynsførende skal komme når noget er udført, f.eks. når fundamentet er støbt, gennemgå det for evt. fejl og mangler inden man går videre, og så sørger vi selv for at give mureren besked, om der blev fundet plads til forbedringer. Men jeg er jo ikke håndværker, så jeg ved ikke, på hvilke steps i processen det vil være en god ide at få nogen til at holde øje. Er der nogen af jer, der har erfaring med dette? Og hvad har I gjort ved jeres byggerier?
Den tilsynsførende skal KUN kontrollere, at håndværkerne bygger efter forskrifterne (tegninger, rapporter mv.), intet andet.
På forhånd tak