Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Urin i løsdrift
Forfatter: 
Dato:  15-10-2013 08:56

Hej

håber at i har nogen erfaringer som kan hjælpe mig videre. Jeg har bygget et løsdrift til 3 ponyer. I bunden er der stabilgrus og derover et tykt lag træpiller. Virkelig rigtigt tyk !

Det fungerer overhovedet ikke. Stenene fra stabilgrusset arbejder sig op igennem træpillerne. Det er så ikke det værste. Overvejer at få fat i nogen fliser og lægge imellem stabilgrus og træpiller. Jeg havde først overvejet gummimåtter Men de koster jo en halv bondegård.

Men urinen suger jo ned i bunden og jeg synes at det lugter. Hvordan leder i urinen væk fra fra et løsdrift. Der er jo ikke støbt bund og det kan der heller ikke komme.

Hvordan gør i det? Det skal lige siges, at det er et løsdrift som bliver brugt hele året

Vh Laila

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-10-2013 09:28

Det lyder for mig som at i ikke har vibreret stabilgruset. Hvis det er tilfældet, ville jeg fjerne træpiller, rette gruset så der er fald ud af skuret, og så vibrere min. 3 gange.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Urin i løsdrift
Forfatter: 
Dato:  15-10-2013 10:51

Hej

jo det er vibreret og der er også et fald på det. Men urinen løber ligesom ikke væk fra gruset. Men måske er der nogen der har bedre erdaringer med tørv? Suger det bedre så at urinen slet ikke løber ned til gruset? Hvad i andre som underlag hvis at der ikke er et støbt gulv i løsdriften

Vh Laila

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-10-2013 17:32

Har i vandet gruset, hvis man vibrerer helt tørt grus så hjælper det ikke en dyt, men med den rette fugt så skulle det gerne blive lige så hårdt som beton (næsten).

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-10-2013 18:18

Vibrer gruset ned, læg 5 cm sand på og SF sten eller andre tykke kørefaste fliser. Fast bund er det eneste der virker. Sørg for lidt fald.(en halv til en hel cm pr meter) bagud. Sørg også for at bunden i skuret er højere end omgivelserne og evt at bekældningen stumper l0 cm forneden så fugt ledes væk fra skuret, men overfladevand fra omgivelserne ledes væk. Jeg vil anbefale træpillesmuld i stedet for hele træpiller da jeg synes det suger bedre.


Hilsen Kristian

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke sand
Forfatter: 
Dato:  15-10-2013 19:33

Ikke lægge belægning på sand, det skal være grus, helst en 04 i kornstørrelse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-10-2013 18:38

Vi har ikke støbt gulv i løsdrift, og bruger den 8 måneder om året.

 

Vi bruger halm som strøelse og under halmen lå der sidste år et lag flis, i år er der bare lagt et tykt lag halm, og efter en måned er der ingen problemer.

 

Der går kun to heste - ved ikke om det gør en forskell.

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-10-2013 12:25

Sand og grus er en underlig størrelse. Her i nordjylland kalder vi det grus når der er tale om fx. stabilgrus "genbrugsstabl" som er en bladning af stabil og knust beton. Kort sagt his det indeholder store sten er det grus og de mere finkornede materialer er sand. Vi har både en 0-4 sand (som er omtalt længere oppe) som er bundsikringsmateriale med korn op til 4 mm. og en 0-4 grus som er enten knust beton med sten op til 4 cm eller stabilgrus med sten op til 4 cm.

 


Hilsen Kristian

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-10-2013 14:02

Men måske var det nemmere for alle at forstå hvad der menes hvis man brugte de korrekte betegnelser ifølge normerne ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 gummimåtter
Forfatter: 
Dato:  24-10-2013 21:17

Jeg bruger gummimåtter i mine bokse.

Ovenpå gummimåtterne er der enten spåner eller træpiller, (så de dækker hullerne i måtterne)

Halmen ligger ovenpå og er aldrig våd, fordi tisset bliver opsuget nede i hullerne.

 

Du kan købe billige gummimåtter af mig, hvis det skulle have interesse (se min annonce)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måtter
Forfatter: 
Dato:  25-10-2013 17:02

Hej

tak for alle jeres svar,

Hvor kan jeg se din annonce ang salg af gummimåtter?

Vh Laila

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måtter
Forfatter: 
Dato:  25-10-2013 17:06
0
0
Svar på denne tråd
 
 Løsdrift
Forfatter: 
Dato:  25-10-2013 22:22

Blot til orientering, så er der nogle regler omkring hvordan man SKAl sørge for at der er et tykt lag halm eller andet materiale, der kan opsuge urin, når man ikke har fast bund i sin "stald".

Reglerne er til for at forhindre, at der sker forurening med gødning fra "stalden", dvs, at urin mm ikke må sive ud på jorden.

God fornøjelse med en løsning.

:-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider