Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Sprøjte mod kløver - kan man det?
Forfatter: 
Dato:  18-07-2013 16:01

Kan man sprøjte sine marker mod kløver??

 

Den blaning som er på mine marker er noget som en landmand for hmm måske 1-2 år siden har sået, en landmand som bruger græsset til foder til sine køer (ved sku ikke hvad den slags grovfoder hedder???)

 

Nå men anyways - der er simpelthen SINDSYGT meget kløver i - som hestene ikke rigtig gider æde (heldigvis, for der er da vildt meget protein i??)

 

 

Kan man sprøjte kløveret - så græsset bliver tilbage??


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gødning
Forfatter: 
Dato:  18-07-2013 16:19

Du kan sagtens sprøjte, men så er der KUN græs tilbage, ingen af de urter og andet som man gerne vil have. Vejen frem er gødning, gødning og gødning. På den måde giver du alt det andet bedre forhold, så det kan udkonkurrere kløveren.


Mvh. Charlotte

 

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

 

Dressurtalenter Sælges:

 

Let brugt Wintec Pro Jumping sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  18-07-2013 16:35

Vil det så gøre gavn hvis jeg slår stykket med en havetraktor, og så gøder??


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du slipper næppe for at sprøjte...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2013 19:47

...hvis du gerne vil af med kløver og ukrudt (det nogen kalder urter). Kløver er sejlivet og kan ikke fjernes blot ved at gøde, desværre .

 

Næste gang du lægger dine marker om så vælg en hesteblanding uden kløver. Koblandinger er ofte også med meget sukkerrige græssorter. Disse er gode til køer og ensilage, men knap så velegnede til heste .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis de ikke..
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 08:06

spiser det, så er problemet vel ikke så stort.? Kløver producere kvælstof til græsset, så du ikke behøver gøde så meget..

 

Ellers er jeg helt enig med DJensen..

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 hvidkøver og rødkløver
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 08:25

det er rimeligt vigtig om det er rød eller hvidkløver du har i den mark.

 

I mange græsblanding er til køer er der rødkløver, det har heste ikke godt af at spise.

 


 

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

 

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

 

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kløver
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 09:24

Jeg har og kæmper stadig med kløveren på mine marker. Der er blevet spjørtet flere gang, lagt markene om osv . Jeg har stadig vilde mængder kløver.

 

Jeg er blevet oplyst af en græs-expert at jeg skal rive græsset på kryds og tværs med 14 dages mellemrum. Det vil stå det rimeligt ihjel. Kløverens rødder ligger i overflade og kan nemt rives over. Det skulle kunne gøre det og er meget billigere end omlægning og spjørtning.

 

Så er jeg på jagt efter en rive til tratoren.

 

PS En ny rive på 2,2 m i bredden koster det samme som en gang spjørtning hos mig, så det bliver meget billigere.


- Hilsen Micro -

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift tilbydes til heste

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jette..
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 09:45

Det er altså ikke korrekt eller jo, rødkløver er meget brugt i kvægblandinger.. Men hvidkløver er ligeså udbredt..

 

Hvidkløver bruges især til afgræsning og afgræsning/slætblandinger (men forefindes i stor stil også i rene slætblandinger) pga. hvidkløver er mere velsmagende end rødkløver og hvidkløver har en lav vækst der passer bedre til afgræsning.. Hvidkløver indeholder en smule mere protein end rødkløver..

 

Rødkløver bruges rigtig meget til slætblandinger, pga. dens kraftige og oprette vækst.. Rødkløver menes at indeholde en hormonforstyrrende stof der kan påvirker hundyrs fertilitet..

 

Jeg har en blaning 36, på min hestefold (tænk jeg tør skrive det).. Der er 10% hvidkløver, og jeg skal være ærlig at indrømme at mine to altså spiser hvidkløver med stor tilfredshed.. Der er nok nogen der har glemt at fortælle dem, at heste altså ikke kan lide kløver.!

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 11:04

Det må være hvidkløver siden blomsterne er hvide??

 

Tak for alle jeres inputs :)


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Korrekt..
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 11:11

Hvidkløver har hvide blomster

 

Rødkløver har røde (lilla) blomster

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 11:14

Ville det måske kunne hjælpe hvis jeg smækker krikkerne over på den anden fold, og så slår den nuværende med en havetraktor?? Og så måske evt river den, som der er en der snakker om??

 

 

Har pt. 2 folde, og den ene gik de på i foråret og starten af sommeren, og den blev jo bidt godt ned... Der er der græs, men et tykt "bund dække" af kløver neden under...

 

Den hvor de går nu, der er marken grøn - af kløver.. For når man går der ud, ja så er der ikke meget græs faktisk... Denne mark er en del af den mark vi fik lavet wrap på tidligere på året :)


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-07-2013 21:02

Nogen må også have glemt at fortælle mine heste at de ikke spiser kløver. Vi har ikke de store mængder, men en klump hist og her. Jeg ved at havefolk med kløver i græsplænen er ved at hive håret af sig selv fordi det ikke er til at komme af med. Jeg ville som nogen også skriver, forsøge at strigle mig ud af problemet, og så lade græsset gro efter at man har striglet nogle gange. Striglen tager farten af kløveren, og kan græsset så måske gro lidt ovenud af det. Du må prøve dig frem, som udgangspunkt uden at spænde for marksprøjten


Hilsen Kristian

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  22-07-2013 21:11

hesten ville også gerne have af kløveren i starten, da jeg indgræssede hende.. meeeeen som om kløveren har taget en del overhånd! Men det har hjulpet noget på det her de her varme dage


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gødet kløver
Forfatter: 
Dato:  23-07-2013 20:26

Gødet kløver vil jeg kraftigt fraråde, især hvis du har nøjsomme heste - og ikke samtidig tilfører jorden ekstra magnesium. Sukker og kaliumindhold bliver alt alt for højt. Vær glad for de ikke spiser det! Mange tåler det dårligt, især over tid!

 

Rivemetoden lyder som et alternativ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  23-07-2013 23:09

Vi prøver at slå det med havetraktoren, og ser hvad der sker :)og ellers må vi prøve med en rive..

 

Har et styks nøjsom og et styks som ikke er nøjsom (total dårlig kombination!)


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-07-2013 08:46

Hmm det der med at slå kløveren, gør altså ingen ting. Jeg tror tilmed at kløveren synes det er helt rart..

 

Strigle metoden...tja du kan jo prøve, men jeg tror ikke på det.

 

Men ja du kan sprøjte din mark for kløver, og det virker! Hvad det hedder kan jeg ikke huske...men det ved de på foderstoffen, eller du kan spørge en landmand i nærheden om du må købe noget, evt han vil gøre det for dig.

 

Mvh Anni

 


Mor til en pragtfuld pige.

og lillebror i fuld fart

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dicotex
Forfatter: 
Dato:  24-07-2013 10:29

Du kan sprøjte din mark med et sprøjtemiddel der hedder Dicotex som tager alt undtagen græs.

 

Du kan købe det i en Danish Agro Shop eller på deres hjemmeside og det koster ikke en formue :)

 

Go' fornøjelse ;)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville nok..
Forfatter: 
Dato:  24-07-2013 10:36

ikke benytte et produkt, hvor der står på etiketten:

 

Må ikke anvendes på græsarealer, der bruges til afgræsning. Brugsanvisningens doseringsangivelser må ikke overskrides. Undgå at forurene vandmiljøet med produktet eller med beholdere, der har indeholdt produktet. Rens ikke sprøjteudstyr nær overfladevand/ Undgå forurening via dræn fra gårdspladser og veje. Må ikke tømmes i kloakafløb. Opbevares utilgængeligt for børn. Må ikke opbevares sammen med fødevarer, drikkevarer og foderstoffer.

 

 

Brug hellere midler der er godkendt til græsmarker.!

 

Starane, Primus, Ariane FG er meget bedre og tilmed lovligt..

 


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider