Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Isolering af loft i stald!
Forfatter: 
Dato:  06-01-2009 19:44

Vi har en udemærket hestestald, som overholder alle nye krav osv. Eneste problem er at den er meget kold og vi gerne vil isolere loftet. Selve staldbygningen er rimelig ny og med nye tagplader.

Er der nogen som har erfaringer med hvilken beklædning man kan bruge? Træ kan man jo ihvertfald, men hvad med gips, kan det holde?

Mvh.

Mette

0
0
Svar på denne tråd

12345.
Forfatter: 
Dato:  08-01-2009 09:34

Nu kender jeg ikke jeres tagplade type, og størrelsen på jeres spær/bjælkespær eller om der loft til kip, dvs. skråloft eller vandret loft.

Men jeg vil gøre følgende såfremt der er skråloft:

- Tagbelægning

- 50 mm. friholdt ventilationsspalte fra overside spær.

- x antal mm. mineraluld/isolering mellem spær, afhængig af

størrelsen på spær.

- 0,20 Pe-folie (dampspærre) med klemt og tapet samlinger

- evt. 45x50 mm. krydsforskalling pr. 650 mm. (Dejlig at have til

at trække El mm.)

- 50 mm. mineraluld/isolering.

- 25x100 mm. forskalling pr. 300 mm.

- 25 mm. troldtekt plader

Følgende vil jeg gøre ved vandret loft.

- Tagrum

- evt. x antal mm. mineraluld/isolering udlagt ovenpå spærfod.

(I bestemmer jo selv hvor meget I vil isolere)

- x antal mm. mineraluld/isolering mellem spær, afhængig af

størrelsen på spærfod.

- 0,20 Pe-folie (dampspærre) med klemt og tapet samlinger

- evt. 45x50 mm. krydsforskalling pr. 650 mm. (Dejlig at have til

at trække El mm.)

- 50 mm. mineraluld/isolering.

- 25x100 mm. forskalling pr. 300 mm.

- 25 mm. troldtekt plader

Det var bare mit forslag til hvorledes I evt. kunne vælge at gøre det.

Jeg vil ikke anbefale gipsplader i en stald, da der ikke kan undgå at komme en eller anden form for fugt/kondens mm.. Gipsplader er bedst egnet til boliger.

Håber ovenstående kan bruges som en vejledning.

Mvh

Henrik

0
0
Svar på denne tråd

Henrik...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2009 22:14

Hvis man nu valgte at bruge gips mht. til brandsikkerhed, kunne man så ikke vælge at bruge gipsplader til vådrum?

Til sidst vil vi huske - ikke vores fjenders ord, men vores venners tavshed.
Kunsten at være klog, er kunsten at vide, hvad man skal ignorere..

0
0
Svar på denne tråd

12345.
Forfatter: 
Dato:  10-01-2009 10:18

Troldtekt plader er godkendt som klasse 1 beklædning, ligesom gipsplader.

Sakset fra en leverandør:

"Troldtekt består af træ og cement, og træ er som bekendt et brændbart materiale. Træulden i Troldtekt er imidlertid omsluttet med cement, hvilket betyder, at træet kun bliver svagt antændeligt med svag varmeafgivelse og ringe røgudvikling. Troldtekt produkterne kan derfor ikke brænde med åben flamme, men forkuller kun langsomt under svag varme- og røgafgivelse."

Her er lige et link til en producent/leverandør:

www.lhammerich.dk/privat/hvorfor+ troldtekt/effektiv+brandsikring

Jeg vil personligt ikke bruge gipsplader, som loft i en stald.

Troldtekt plader er væsentlig nemmer at opsætte, og vil også give et "look" i en stald.

Problemet med gips er også, at man skal spartle samlingerne, hvilket jo er et stort arbejde.

Men hvis nu ønsker at bruge gipsplader som loft, vil jeg anbefale at man stadigvæk afslutter med troldtektplader, men under troldteksplader opsætter 13 mm. gipsplader.

Derved får man en lidt dyre løsning på en loftkonstruktion, men du har nu 2 loftbeklædninger der klasse 1 beklædning, hvilket gør loftkonstruktionen endnu mere brandsikker.

0
0
Svar på denne tråd

troldtektsplader
Forfatter: 
Dato:  23-01-2009 16:18

er det mest brugte til at beklæde lofter i stalde.

Hvorfor vil i egentlig isolere stalden. Hestene trives ganske fint i en kold stald, bare der ikke trækker med kold luft. Hos os er der ikke andet isolering end hø på loftet

Venlig hilsen kristian

Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget

JHN RS Moderator
medlem af
AHNA og FNK
stifter og formand: klageklubben

JHN'S farligste bruger

0
0
Svar på denne tråd

Kommer an på
Forfatter: 
Dato:  24-01-2009 11:53

Umiddelbart vil jeg også stille spørgsmålstegn ved isolering af en hestestald.

Nu kommer det selvfølgelig an på, hvor meget og hvornår jeres heste kommer på fold. Men prøv at forestil dig hvor stor en temperaturforskel det bliver for hesten, hvis den kommer fra en varm stald og ud i det kolde danske vintervejr, det er noget af en temperatursvingning, som de bliver udsat for...

Husk under alle omstændigheder at tage højde for udluftning af stalden af hensyn til indeklimaet: fugt, støv osv.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Når krybben er tom

...ja så er Jesus gået!

0
0
Svar på denne tråd

Stalden
Forfatter: 
Dato:  24-01-2009 17:43

Stalden fungerer rigtig fint som den er, sådan set. Loftet er til kip, og det der har givet problemer er ved overgange fra hård frost og til tøvejr. Der dannes simpelthen så meget kondensvand at gulvet på staldgangen bliver våd/glat. Måske kan vi leve med problemet hvis det kun er 2 gange årligt at det sker :0) Tagpladerne som er ca. 2 år gamle, skulle være tagplader som ikke skulle danne kondens. (det er ikke os der har bygget stalden)

Mine heste er ude fra 6 morgen og til 17 eftermiddag. De har dog en løsdrift de kan gå ind i. Så er de i deres boxe om aftenen og natten. De går begge med dækner, så jeg synes egentlig også at det er bedst at der er så lille en temperaturforskel som muligt.

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Kondens
Forfatter: 
Dato:  24-01-2009 21:00

Du kan Via Lindab få en fyr ud og sprøjte et lag kondensisolering på taget, men det kræver at det er sommer og høj sol så taget er absolut tørt

Venlig hilsen kristian

Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget

JHN RS Moderator
medlem af
AHNA og FNK

JHN'S farligste bruger

0
0
Svar på denne tråd

Ok, god ide
Forfatter: 
Dato:  24-01-2009 23:42

Det lyder da som en god ide, Kristian. Ved du hvad sådan noget koster?

0
0
Svar på denne tråd

Dæsværre.
Forfatter: 
Dato:  28-01-2009 19:21

Prisen kan jeg ikke hjælpe dig med, du må ringe og forhøre dig

Venlig hilsen kristian

JHN RS Moderator
medlem af
AHNA og FNK

JHN'S farligste bruger

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider