|
|
| Hvordan nem mødding? |
|
|
Jeg er så heldig at vi skal have anlagt ny møddingsplads, da den gamle kun har været midlertidig. Den nye kommer til at være et andet sted - mere praktisk. Men hvordan er det nemmest at have en mødding? Som vi har haft den nu, har vi smidt det hele i en bunke og kørt det væk med traktoren. Det er lidt upraktisk fordi der i greben er store huller (60 cm imellem). Så har vi lagt en plade i bunden, men der vælter altid noget af alligevel. Vi kører det nem til en plads vi har bagved (100 m). Her skal det fra den nye mødding også køres hen. Jeg tænker det må kunne gøres på en nemmere måde, så man ikke skal ha fat i det så mange gange med håndkraft. Evt lave en boks og putte det i el lign? Kom med jeres gode idéer og erfaringer. -Tine
Golden retriver hvalpe sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg muger ud med staldkat og læsser det på en tipvogn - køres direkte på møddingen. Jeg muger så godt nok heller ikke ret tit, da jeg har dybstrøelse i løsdriften.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en tipvogn |
|
|
en lav, 2hjulet tipvogn og en solid rampe, så er din lykke gjort. I det daglige kører du med trillebøren op i tipvognen. kapaciteten er ret god i sådan en vogn. vi har en 4,5 ton fasterholt. den holder i 14 dage til 13 heste på easystrø
Venlig hilsen kristian Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget
JHN RS Moderator medlem af AHNA og FNK stifter og formand: klageklubben JHN'S farligste bruger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svarerne |
|
|
Tak for svarerne. Jeg tager lige en snak med kæresten om sådan en vogn, det er lidt smart. Har kun to heste, så det er jo begrænset hvad jeg har af mødding - men her blir da muget hver dag.  -Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Container |
| Forfatter:  |
Metrik |
| Dato:  |
15-07-2008 21:48 |
|
Vi har herhjemme også snakket om hvordan man kan gøre det nemmest og "lækrest" (-hvis man kan sige en mødding er lækker... ) Når vi engang, inden alt for længe, forhåbentlig får vores egen drømmegård, så bliver møddingen en container, sådan at det er aflukket og forhåbentlig minimere svineriet og angreb af rotter mm.
Mvh Christina, dejlige Metrik - og snart, lille skønne Secret Love!
Pragtfuld bolig sælges www.nybolig.dk sags nr.15664
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| container |
|
|
der er gravet ned er en super løsning. man ser ike ne grim mødding, og man kan letter fylde den til tops Så denne løsning har jeg  Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Møddingen |
|
|
Jeg havde indtil for et par måneder siden blot møddingen på jorden og så fyldt godt med kompostorm i - fungerede godt, men knapt så lækkert i længden. Nu har jeg lejet en stor container med en kraftig presenning over og lavet en aftale om tømning hos den nærmeste bonde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svarerne |
|
|
Jeg kan godt se idéen med containeren, men da jeg kun har 2 heste, synes jeg den er lidt voldsom i fht mit behov. Det vil jo tage mig over et år at få den fyldt op. -Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej det vil ej |
|
|
1 år med 2 hest?? så muger jeg da vidst for meget ud for min er fyldt med 3 heste på 2-4 mdr alt efter årstiden......  Gid den kunne holde et år for det ville være dejligt billigt Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gravet ned? |
|
|
karinae: Kan du forklare lidt nærmere hvordan den er "gravet Ned", og hvordan får du den så tømt? Er det blot sådan at den side du kører i fra er højere, eller er den helt bogstaveligt gravet ned?
Med de to hystaderne Losse og Maze Husk vores Nørresundby Bank Dressur Cup i Tylstrup Rideklub med 2. kvaliffikationsrunde den 2-3 August
samt FINALE den 11-12 Oktober
Fede præmier
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gravet ned |
|
|
vi har grevet et hul, støbt siden i fundablokke, og beton i bunden og lavet en rampe der ned på lidt over 6m som lastbilen der kommer og henter den når den skal tømmes kan bakke ned af og hente containeren. Dvs på begge langsider og den ene kortside kan jeg tippe trilelbøren direkte ned i containeren dvs skal aldrig skovle etc for at "pakke den optimalt" og jeg kan fylde den 110% hvilket jeg ikke kunne når den stod på jorden, her var det svært på den sidste 1/3del af containeren af fylde op, selvom man lukkede ½ af døren. Så når mna kører forbi min stald kan man slet ikke se containeren der altså står helt nede i niveau med jordoverfalden Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ok, så |
|
|
ok, så var det som jeg tænkte, skulle bare lige være sikker. Er det en i lejer, eller har i købt contanieren? Hvis ja hvad har i så givet, og hvad koster det at få den fjernet? Og ja det er super smart, og får den fyldt så man får noget for pengene... 
Med de to hystaderne Losse og Maze Husk vores Nørresundby Bank Dressur Cup i Tylstrup Rideklub med 2. kvaliffikationsrunde den 2-3 August
samt FINALE den 11-12 Oktober
Fede præmier
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karina |
|
|
Nu ved jeg hvor meget mødding jeg har nu - og det er ikke meget. Jeg har en lille pony og en hest. Ponyen er ekstremt renlig, så det er meget lidt der bliver taget ved hende hver dag. Hesten sviner lidt mere, men jeg har ikke engang en hel trillebør hver dag. De går ude det meste af tiden, kun midt vinter er de en del inde. Nå ja - mine bokse er altid rene, det er endnu ikke sket at der ikke er muget inden mine heste kom ind. Vi har lige flyttet mødding nu her. Der var for 8 mdr og det ville ikke have fyldt en container. Det gode er jo at det falder sammen, så nyt fylder mere end gammelt.  -Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mødding |
| Forfatter:  |
pjemm |
| Dato:  |
16-07-2008 12:36 |
|
Jeg har fået en gammel vogn som jeg overvejer at bruge - køre den ud på marken med traktoren når den er fuld og harve ned. Vi bruger tørv nu og det fylder ikke ret meget da jeg aldrig muger i bund. Den skal dog have ny bund og sider - hvilket materiale vil I foreslå? Vil det være godt nok med de her laminerede krydsfinerplader? Regner med at spænde en presenning over i regnvejr, men det skal jo helst ikke blive gennemsyret og udskiftes alt for ofte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karinae... |
|
|
Det lyder som en super god løsning. Jeg bruger også Vindekilde og har containeren stående på jorden og derfor problemet som du beskriver med at at fylde containeren helt. Har du søgt om nogen former for tilladelse? Bliver evt. regnvand opsamlet eller ligger det blot på betondækket? Og hvis jeg må spørge - lejer du containeren eller har du købt een? Jeg har ikke selv undersøgt priser for containere. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pjemm.. |
|
|
vores fasterholt har kørt fast mødding i 3 år nu og den står stadig med de originale plankesider og bund. Det eneste jeg gør er at tage den ud en dag om sommeren hvor solen rigtig bager og lader den stå tom og renfejet en hel dag og tørre igennem og når jeg henter den ind til aften mætter jeg træet med dieselolie og undgår dermed at den rådner. Men de laminerede plader er rigtg gode, men nemme til at blive glatte, derfor vil jeg foreslå dig at male bunden og strø lidt tørt strandsand i malingen inden den er tør
Venlig hilsen kristian Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget
JHN RS Moderator medlem af AHNA og FNK stifter og formand: klageklubben JHN'S farligste bruger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lejer.... |
|
|
jeg lejer containeren hos Vindekilde. Der er ikke opsamling til regnvandet for det kan ikke sive væk når der er støbt dæk. Står den på jorden ville det jo bare sive ned i undergrunden.........var svaret fra Køge kommune da vi foresprugte (eller også har de været trætte af alle vores andre ansøgninger ) Jeg NÆGTER at have mødding for 8 mdr liggende på min matrikel! det lugter, kan flyve rundt osv, foruden det tiltrækker dyr som fluer, rotter etc. Så hellere betale lidt ekstra og få den fjernet ofte, var vores valg. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej nu er det også |
|
|
Karina - nu er det jo også derfor vi skal have ny mødding, men man kan ikke få alt på en gang og vi har også et hus der skal ordnes. Jeg har valgt at prioritere ordentlige forhold til hestene før mødding. Og jeg ikke vil ha en container, da den er for stor og netop vil tage lang tid om at få fyldt. Dog har vi ingen problemer med rotter. -Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores mødding |
|
|
Er støbt med afløb til septitank og så er der muret fundablokke op i et L Vi muger med minilæsser. Vi smider møddingen op på en "vogn med spreder" med minilæsseren, når den skal køres væk.
Hilsen Jannie - nu med en ny dressurhest i stalden 
www.nokke.dk webdesign og grafisk arbejde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| containere |
|
|
fåes da i forskellige str dvs både længder, bredder og side højder. Min måler feks 2,5x4x1,4 (ca tal).. dvs min har ikke høje sider. havde jeg valgt en større model container skulle den selvfølgelig tømmes færre gange pr år. Og mine står på spåner så det er nu ikke fordi jeg muger vildt meget ud, ca 1-2 børfulde pr dag, alligevel fyldes containeren på nogle mdr . Og hos os prioriterede vi nu det hele på en gang dvs ny stald og mødding blev etableret samtidig... ligeså stuehus til os selv, så man kan godt få alting på en gang  Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså Karina |
|
|
jeg bliver snart nødt til at komme forbi og se alle dine smarte løsninger  Mvh Camilla
HESTEGRÆS WRAP SÆLGES God kvalitet - ca 120 kg - kan håndteres uden maskiner 200 kr. stk. - afhentet 4350 Ugerløse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du er velkommen |
|
|
Camilla: du siger bare til jeg, byder på noget at drikke og chokolade  Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Den bedste løsning |
|
|
Der hvor jeg havde mine heste tidligere, havde de en i mine øjne ganske genial løsning: Ca. 10 meter fra stalden var der gravet et hul i jorden, der var så stort, at en møgvogn eller lastbilcontainer kunne køres ned i det. Fra stalddøren og ud til hullet var der støbt et betonplateau (staves?), som var i niveau med døren. Når man mugede ud, kunne man køre trillebøren direkte fra stalddøren ud til kanten af plateauet og tippe møget direkte ned i møgvognen. Hullet var så tilpas dybt, at det passede med, at overkanten af siden på vognen var ca. i samme højde som plateauet. På den måde skulle man ikke til at slås med at køre op i en mødding med trillebøren eller i gang med at skovle møget sammen med en greb. Det var bare: fyld trillebøren, kør den ud af stalden og tip møget i møgvognen, færdig slut. Det kunne ikke være nemmere, når udmugningen skulle foregå med håndkraft og det var bestemt noget, min ryg var glad for. Der hvor mine heste står nu, skal møget for det første køres i trillebør ca. 100 meter væk fra stalden og tippes af i en mødding på jorden, hvorefter man så skal til at skovle det sammen i bunken med en greb. Dét bliver man meget hurtigt træt af og får ondt i ryggen af, kan jeg hilse og sige! Jeg savner virkelig den løsning, der var på det gamle sted.
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tine sommer |
|
|
det er jo præcist den metode jeg har med containeren du havde med en traktor vogn... og ja den er super dejlig let i det daglige  Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|