|
|
| svaler i ny stald |
|
|
Min mine nye hestestald er blevet 2 svaler rigere.... eller hvordan man nu ser på det . de bygger ikke rede derinde, men sidder blot her aften+nat oven på et af lysrarmaturene, hvilket gør at der nu på det fine nye gulv ligger "pøler" med fugleklatter... øv. Hvad kan jeg gøre for st de kære fugle ikke overnatter i stalden eller hvordan kan man fjerne disse klatter på gulvet? Jeg er ikke fuglehader men ønsker ikke de flyver rundt i en sprit ny stald hvis dette kan undgås for de klatter også på væggene..... øv altså. Og at lukke stalden hermetisk tæt så de ikke kan komme ind er ikke en løsning jeg vælger på denne årstid.... gode råd udbedes  Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| plastikugle?? |
|
|
Jeg har i en nyere stald på en hingstestation set en stor plastikugle, der sidder på toppen af boksvæggen ud mod staldgangen (meget højt, da det er en hingstestald). Og har undret mig over formålet, men det må vel næsten være for at skræmme svaler o.lign væk? Så måske det kunne være en ide at sætte en plastikrovfugl op? Hvor man så skaffer sådan en, ved jeg ikke .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej tak |
|
|
en plastik rovfugl ønsker jeg ikke selv at gå og kigge på.......  men ok er det sidste udvej så må den afprøves, men mine bokse er med buede fronter så der er ikke højt til toppen..... Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svalereder |
| Forfatter:  |
pjemm |
| Dato:  |
05-05-2008 08:55 |
|
Ja, jeg er så lykkelig når svalerne har reder i stalden, da den stort set er fluefri! Det sætter krikkerne meget pris på, når de går ind midt på dagen for at komme lidt væk fra sol og insekter. Inventaret skal såmænd nok blive snavset alligevel... Eneste råd jeg har er at lukke døren. Og selvom de pt. kun sidder derinde, kan du godt regne med de snart begynder at bygge. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nope..... |
|
|
de bygger ikke for det river jeg ned hvis de begynder. Alle andre steder på gården (næsten) er de velkomne til at bygge  Det er nu ikke inventaret der bliver beskidt men væggene og syren i fuglemøg er svær at vaske væk........og de rammer steder på væggen som ikke er i boksene, derfor min utilfredshed. karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hurra for svalerne |
|
|
Da vi købte vores gård for 24 år, var der fluer overalt. I stuehuset måtte jeg de første år spraye mod dem. Det brød jeg mig ikke om, specielt fordi mine børn var små på det tidspunkt. Den tidligere ejer havde haft malkekvæg og ville derfor ikke have svaler i stalden. Der var helt lukket af. Vi har kødkvæg, har åbnet staldene og bygget om til løsdrift. I løbet af årene har vi fået flere og flere svaler og færre og færre fluer. Selv om vi nu har tyrekalve inde hele sommeren, er der ingen problemer med fluer i stuehuset. Jeg vil ikke undvære mine svaler, og de første er heldigvis allerede kommet. Jeg fjerner bare møget under rederne med en skovl. Vh Elisabeth
Sommerhus på Fanø udlejes - ta' evt. hesten med og rid tur på stranden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tror ikke i forstå |
|
|
Har ikke flueproblem i stalden og har aldrig haft det, så nej de er ikke velkomne  Så ønsker råd til hvordan jeg får dem til at overnatte andre steder på gården, lige som deres artsfæller gør, dvs alle andre steder end hestestalden  At fjerne møget fra dem er sku svært når de klatter på vægge etc, ligelesedes giver det godt nok grimme pletter på et helt nyt staldgulv......pga syren i deres møg. Pt ligger der pap på gulvet under det armatur de åbenbart foretrækker mest, men helt ærligt det kan jeg ikke lægge på en hel staldgang (15m), og det løser stadig ikke problemet med væggene, så ud skal de! Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gad vide om... |
|
|
... ikke et dueværn ville virke - selv om det er lavet til større fugle, kunne det da også være at det motiverede svalerne til at finde et andet sted at sidde? På den anden side kan man ikke vikle hele stalden ind i det.
£isbeth & Baloo Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dueværn??? |
|
|
Hvad er et dueværn? Vinduer + døre står jo åbne på denne årstid........ Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svaler |
|
|
Lige netop svaler, så er det eneste der virker hermetisk lukkede døre og vinduer. Ét lille hul og så er de inde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dueværn... |
|
|
... er sådan et sæt "pigge" der sættes der hvor man ikke vil have at pipfuglene sætter sig - det skader ikke fuglene, men gør bare siddepladsen mindre attraktiv. www.tacodan.dk/Pdf-filer/5-duevaern- vario.pdf Jeg ved at mine forældre laveden en form for hjemmelavet dueværn mod deres turtelduer (der jo er noget mindre end normale duer) men jeg ved desværre ikke helt hvordan eller om det virkede.
£isbeth & Baloo Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dueværn.... |
|
|
er så absolut en løsning , må så bare montere dem på alle armaturer...... så tjekker lige med manden, for det bliver hans job  Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så håber jeg.... |
|
|
... at det virker - for det er jo som sagt lavet til større fugle.
£isbeth & Baloo Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvom tråden er gammel... |
| Forfatter:  |
Steengaard |
| Dato:  |
06-07-2008 13:55 |
|
...så vil jeg gerne komme med mit besyv. Vi vil heller ikke have stald og lade svinet til i svalelort, så det er hermetisk lukkede døre når den første svale viser sig. Efter 14 dages tid kan vi åbne igen, så har områdets fugle fundet bolig og er ligeglad med vores bygninger. Hilsen Susanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svaler... |
|
|
Hmmmm, jeg synes nu det er så hyggeligt med svalerne hver år og glæder mig til at de kommer igen . Har godt nok max 2 svaleredder hvert år og ja, de sviner da lidt men gør gerne rent efter dem når jeg kan gå og nyde deres gøren og laden. Og så kan jeg trøste mig med, at svaler = godt staldmiljø og det kommer hestene til gode.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er så |
|
|
en af dem der netop holder stalddøren åben i håb om at de vil flyve ind og bygge rede indendørs istedet for endegavlen af vores hus.. men jeg tror det er kattene der gør at de ikke vil bygge indenfor.. den ene kat har faktisk præsteret flere gange at springe op og gribe en svale i luften DUMME KAT..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svaleæder |
|
|
Karina - det kan være du må låne Lenes kat  I min stald er det ikke svalerne, der skider på væggen. Det er hestene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min kat... |
|
|
ja det er godt nok ikke en svale det her.. meeen det viser da dræberkatten!!!  her er det uskyldige offer altså en mus...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo men...... |
|
|
katte der tager svaler er velkomne.  Jo heste kan lave grønne/brune pletter på væggen i boksene, men hvad med væggene i resten af stalden dvs steder normalt ikke svines af dyr? feks indgangen til foderrum , sadelrum osv? her er det i min verden knap så lækkert med svalelort på væggen  SÅ efter de fik et kuld unger der har forladt reden , er reden hevet ned, og hver dag rives det ned de prøver at genopbygge med! De skal lære de ikke er velkomne hos mig, men jeg kan se der er mange andre steder i DK de er velkomne jvf svar i denen tråd, så jeg har ikke dårlig samvittighed, de bliver ikke boligløse  Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mit bud |
|
|
Ved ikke om det er nogen løsning du vil "høre" på men her er hvad vores nabo gjorde i deres lade. Han satte musik op for at skræmme dem og det virkede. Men der var så heller ingen heste inde så ved ikke om det kan bruges alligevel? Håber du finder ud af noget Mvh Sandra C
Hest/pony soges til selvskab til sommergræsning (Århus) Wraphø købes - Forsvunden pony efterlyses stor dusør - Se mere på min præsentation "SÅ GØR
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trist trist |
|
|
Øv - jeg synes det er sørgeligt at også svalen nu bliver anset for at være et skadedyr. Men DB ved det godt og lavet flg. brochure. Bysvalen - fuglen under tagskægget Sådan kan du på svalevenlig vis forebygge eventuelle gener som følge af svaleklatter. Mennesket og svalen - "konflikten" Det er typisk bysvalen, der kommer i karambolage med mennesket, idet den gerne optræder i store kolonier og samtidig gerne bygger sin rede på menneskets huse. Udover at ungerne larmer, når de kalder på mad, så er problemet med svalerne, at de er renlige fugle, som stikker numsen udover redekanten, når de klatter. På den måde sikrer de sig mod utøj i reden. Men det er netop dette, der skaber konflikten til mennesket, som føler sig generet af "svineriet", som klatterne forårsager.
Svalerne bliver i stigende grad betragtet som et problem. Det ses bl.a. ved at skadedyrsbekæmpelsesfirmaerne modtager flere henvendelser om at skulle fjerne og/eller forebygge svalereder, især fra boligforeninger og firmaer, hvor et sterilt miljø kræves. En relativ stor andel af adspurgte boligforeninger anså svalen for at være til gene. Oftest sørgede de selv for at fjerne rederne, når ungerne var fløjet fra reden. Men det er ikke nok at fjerne reden - svalen bygger bare en ny samme sted året efter.
Mennesket og svalen - "løsningen" "Lalandia på Lolland ligger tæt op ad et vådområde, hvor der hvert år klækkes masser af myg. Det tiltrækker mange svaler, som bygger deres reder under tagskægget på udlejningshusene, hvilket medfører en masse klatter nedenfor svalernes reder. Men Lalandia vil ikke undvære svalerne, fordi de hjælper dels i bekæmpelsen af de mange myg i området og dels er de glade forårsbebudere populære hos feriegæsterne. Men der er altså lige det problem med klatterne! Derfor er der under rederne, blevet opsat brædder, som opsamler svalernes klatter. Disse brædder rengøres en gang årligt således, at mennesket ikke generes af klatterne, svalerne får ro til at få deres unger på vingerne, myggenes antal holdes nede og feriegæsterne kan glædes over de virtuose forårsbebudere."
Ovenstående historie illustrerer, at problemer med svaler kan løses til fordel for både mennesker og svaler.
Selv om dyr er til gene for os, har vi ingen ret til at påføre dem unødig lidelse. Det må derfor være en moralsk pligt ved "skadedyrsbekæmpelse" at vælge den metode, der er mest skånsom over for dyrene. Generne fra svalerne er en følgevirkning af, at man har udstyret husene med kanter og udhæng, som svalerne opfatter som egnede redepladser. Den korrekte løsning må her være, at man forebygger problemet. Således kan man ved forskellige midler forhindre svalerne i at bygge rede uønskede steder på huset.
Dyrenes Beskyttelse anbefaler derfor, at man finder en løsning, der tilgodeser både beboere og svaler.
For at forhindre land- og især bysvaler i at bygge rede uønskede steder, kan man gøre følgende: Er bysvalerederne til meget stor gene i en boligkarré, er det tilladt at fjerne rederne, når svalerne er væk, dvs. i perioden 1. oktober - 1. april. - Hvis bysvalerne det følgende forår begynder at bygge rede et uhensigtsmæssigt sted, kan man straks ved redebygningens start fjerne de småklatter, der er sat på væggen. Det vil få bysvalerne til at opgive deres forehavende og finde et nyt og uforstyrret sted at bygge rede
- Over vindues- og dørpartier, hvor svalerne er uønskede, kan der som i historien om færgen "Bukken Bruse" ophænges plastikstrimler, som skræmmer svalerne væk. Det anbefales ikke at sætte net op, da svaler og andre fugle kan hænge fast i det.
- Ved at anbringe et bræt på muren under rederne, kan generne ved klatterne begrænses. Bysvaler foretrækker at placere deres reder på lyse materialer. Hold 3 cm. fri mellem bræt og mur, så undgår man, at svalerne bygger rede under brættet. Således vil langt de fleste klatter blive opsamlet og vindues- og dørpartier vil forblive rene.
Tanten her mener også: 'Riding must be pleasing to the eye and to the feelings.' Egon von Neindorff
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| søs............. |
|
|
..beklager men det du skriver er der intet nyt i. ja et brædt under rederne kan afhjælpe problemet med møg lige under reden... men havd med det de "kaster" rundt på væggene når de flyver rundt i stalden? Og at sætte brædder under spær er knap så hensigstmæssigt da man ikke må bore extra huller i spær, dette vil nedsætte deres holdbarhed. Jeg hiver ca hver 2. dag det ned de har prøvet at bygge op til en rede, så reder får de ikke bygget i min stald! De giver dog ikke så let op som det der står i den tekst du har saxet i dit indlæg  Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|