Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Grønt bevis?.. hvad går det ud på..
Forfatter: 
Dato:  18-11-2007 00:03

Ja som overskriften siger, hvad er grønt bevis?


Jeg ved det er noget man skal have hvis man har over 30 ha jord.. men hva går det ud på?


Er det noget der koster osv...


fortæl, fortæl...


håber der er nogle der kan hjælpe...


Mvh. Dina Weibull!

Søger: 1-2 månedstræning m 2 dags undervisning til mig/opstaldning med ridehus,fast underviser nær Lille Skensved/Borup.

0
0
Svar på denne tråd
 
 EU støtte
Forfatter: 
Dato:  18-11-2007 00:40

lige nu hvor jeg har de kloge hoveder forbi min tråd...


Hvad vil det sige at få EU støtte og hva ligger dette beløb på? Er det noget der følger med gården eller skal der søges om det? Er det noget man får selv om man ikke driver jorden til noget andet end fold til heste?


Håber i os vil hjælpe mig med at forstå dette...


Mvh. Dina Weibull!

Søger: 1-2 månedstræning m 2 dags undervisning til mig/opstaldning med ridehus,fast underviser nær Lille Skensved/Borup.

0
0
Svar på denne tråd
 
 EU støtte
Forfatter: 
Dato:  18-11-2007 09:39

Er det samme som Ha støtte. Navnet er bare ændret til enkeltbataling/EU støtte. Det er et beløb amn får pr HA man ejer og beløbet afhænger af hvad der er på jorden.

For jord der er dyrket inden for de sidste 5 år er støtten ca 2200 pr HA. Dyrket vil også sige fx græs, bare det lægges om min hver 4. år-

Vedvarende græs for man 500 kr pr HA. Altså græs der ikke har været lagt om de sidste 5 år.

Støtten på dyrket jord varierer lidt afhængig af hvad for en afgrøde der dyrkes på marken.


Støtten skal man søge om hvert år inden d 21/4. For at man kan søge støtten skal man have betaligsrettighederne på jorden. Når man har dem kan man søge via hjemmesiden www.dffe.dk Der kan du desuden også læse meget mere om enkeltbetaling.


Grønt bevis ved jeg ikke så meget om. Troede faktisk kun det var landmænd der kunne tage det efter de var udlært som landmand.


Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2007 10:18

Dina1985:

Grønt Bevis er en uddannelse. Man bliver først udlært Faglært Landmand og derefter kan man tage et modul mere, så har man det Grønne Bevis. Man kan altså ikke købe sig til et eller bare lige erhverve sig det. Det "koster" nemlig en uddannelse.



Det tager ca. 3½ år at blive udlært Fagl. Landmand. Derefter tager det 6 mdr. at tage modul 3, så man bliver Driftsleder. Her har man så opnået det Grønne Bevis. Derudover kan man lave en overbygning på 3 mdr. for at blive Udv. Driftsleder.


Håber det gav mening...


Hilsen Michala.


Stutteri Holmsminde

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak tak..
Forfatter: 
Dato:  18-11-2007 17:45

Tak for svarene, Så fik jeg fuldt min nysgerihed om hva disse to ting handlede...


hvade aldrig gættet det med det grønne bevis, troede det omhandlede noget helt andet...heh..


Kan hører at jeg havde noglelunde forstået det med EU støtte, nogle gange tror man bare det er mere indviklede end det er...


Mvh. Dina Weibull!

Søger: 1-2 månedstræning m 2 dags undervisning til mig/opstaldning med ridehus,fast underviser nær Lille Skensved/Borup.

0
0
Svar på denne tråd
 
 uddd der sidestilles med grønt bevis
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 08:38

der er flere udd der sidestilles med grønt bevis.feks må jeg som agronom gerne købe gårde med mere end 30ha.


At jeg så valgte at købe en med 5ha er en anden snak...


Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grønt bevis
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 19:31

Der er altså flere måder at få det grønne bevis på, jeg har sakset det ind her istedet for selv at skrive det, så er det også det mest korrekte svar du får.


Landbrugslov (uddannelseslov)

§ 5
Uddannelseskravet i lovens § 12, stk. 2, nr. 1, og § 27, stk. 1, nr. 3, er opfyldt, når den pågældende:

1)

har gennemgået en uddannelse til driftsleder (grønt bevis), udvidet driftsleder (grønt diplom) eller agrarøkonom i henhold til lov om landbrugsuddannelser, eller har erhvervet gartnerfagets grønne bevis,

2)

har gennemgået uddannelse som jordbrugstekniker, jordbrugsteknolog, landbrugstekniker, gartneritekniker, skovtekniker eller skovbrugsingeniør,

3)

har gennemgået uddannelse som agronom, jordbrugsøkonom, hortonom eller forstkandidat eller en bacheloruddannelse inden for disse uddannelser,

4)

selvstændigt og aktivt som lovlig ejer eller forpagter i mindst 4 år inden for de sidste 10 år, heraf mindst 2 år her i landet, har drevet en jordbrugsbedrift med et dyrket areal på mindst 30 ha eller med et arbejdsbehov på mindst 900 timer årligt, vurderet på grundlag af produktionens sammensætning og metode,

5)

har gennemført et godkendt landbrugs- eller gartneriskolekursus på mindst 5 måneder eller et grundskolekursus på mindst 3 måneder og desuden i mindst 3 år inden for de sidste 10 år, heraf mindst 2 år her i landet, aktivt har drevet en jordbrugsbedrift som omhandlet i nr. 4, eller

6)

har gennemgået en uddannelse som faglært landmand og været beskæftiget som arbejdstager ved praktisk jordbrug i mindst 4 år inden for de sidste 10 år, heraf mindst 2 år her i landet.

Stk. 2
Uddannelseskravet om grønt bevis m.v. kan endvidere opfyldes ved uddannelser, der indtil den 1. januar 1992 var fastsat af jordbrugets erhvervsorganisationer, henholdsvis den af De danske Landboforeninger og Dansk Familielandbrug fastlagte landmandsuddannelse og den af Dansk Erhvervsgartnerforening fastlagte gartneruddannelse.


Stk. 3

Kravene i stk. 1, nr. 4 og 5, kan tillige opfyldes af en deltager i et selskab, der har ejet en landbrugsejendom i medfør af landbrugslovens bestemmelser herom, hvis den pågældende som ejer af aktier eller anparter, der repræsenterer flertallet af stemmerne i selskabet, har forestået driften af ejendommen for selskabet.

Stk. 4
Jordbrugskommissionen kan efter en konkret vurdering godkende uddannelser gennemført i udlandet, hvis disse uddannelser efter deres indhold må betragtes som ligeværdige med de i stk. 1, nr. 1-3, 5 og 6, nævnte uddannelser. I tvivlstilfælde skal der ske forelæggelse for Undervisningsministeriets Center for Vurdering af udenlandske Uddannelser. Det i stk. 1, nr. 4-6, nævnte krav om mindst 2 års praktik eller beskæftigelse ved jordbrug her i landet kan efter en konkret vurdering erstattes af 2 års praktik eller beskæftigelse i et andet land.

Til top


Stk. 5

En person, der er medejer af en landbrugsejendom, kan opnå godkendelse af uddannelseskravene i stk. 1, nr. 4, hvis den pågældende har deltaget aktivt i driften af ejendommen i et omfang, der i forhold til ejendommens størrelse og antallet af medejere svarer til kravene i stk. 1, nr. 4.


Stk. 6

En person, der i medfør af lovens § 26, stk. 2, driver sin bedrift i fællesskab sammen med en eller flere andre ejere eller forpagtere af landbrugsejendomme, kan opnå godkendelse af uddannelseskravene i stk. 1, nr. 4, hvis den jordbrugsbedrift, vedkommende har indskudt i fællesskabet, har et dyrket areal på mindst 30 ha eller har et arbejdsbehov på mindst 900 timer årligt. Uddannelseskravet kan også opfyldes, hvis det kan dokumenteres, at vedkommende har arbejdet mindst 900 timer årligt på den samlede bedrift.


Stk. 7

En person, der har erhvervet en landbrugsejendom inden 1. september 2004, vil i en periode på 10 år efter lovens ikrafttræden opfylde uddannelseskravet, når den pågældende selvstændigt som ejer eller forpagter i mindst 4 år har drevet en jordbrugsbedrift med et dyrket areal på mindst 15 ha.


Stk. 8

En person, der efter de hidtil gældende regler har fået udstedt en uddannelsesattest, vil i en periode på 10 år efter lovens ikrafttræden fortsat kunne få udstedt en fornyet uddannelsesattest efter samme regler.


Mvh. Mette


0
0
Svar på denne tråd
 
 Mette...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 19:40

Synes det er fint, det du har fundet.


Men er det ikke mulighederne for at drive/eje gård og jord over en hvis størrelse (hvis man ikke har det grønne bevis), som du har fundet...?


Så vidt jeg ved, så får man altså kun det grønne bevis ved, at tage modul 3 på en landbrugsskole.


Har man en af de overstående uddannelser eller opfylder de andre kriterier, så får man ikke det grønne bevis, men man kan opnå dispensation for det.


Hilsen Michala.


Stutteri Holmsminde

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm..
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 19:52

Jeg bliver i tvivl når du spørg sådan. Nu er bonden ikke hjemme pt. men jeg kan finde ud af når han kommer. Men mener nu 90% sikkert at man får det hvis man søger om det hvis man eksempelvis opfylder pkt. 4, som jo nok vil være det mest atraktive, hvis man ikke ønsker yderligere uddannelse.

Min kærestes svoger er ihvertfald den vej igennem fået samme beføjelser, men om han direkte har beviset, det skal jeg så lige undersøge.


Mvh. Mette


0
0
Svar på denne tråd
 
 Grønt Bevis
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 19:57

Jeg har selv en af de overstående uddannelser samtidig med at jeg er uddannet Fagl. Landmand. Og jeg er ret sikker på, at jeg ikke har det grønne bevis. (Desværre... )


Men du har ret i, at man kan få dispensation til at drive/eje akkurat som havde man det grønne bevis, men jeg er ret sikker på, at man skal kunne opfylde noget af det, som du har fundet frem...


Hilsen Michala.


Stutteri Holmsminde

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 20:09

Som sagt skal jeg undersøge det nærmere. Men anywho så skal man jo søge om det efterfølgende det kommer ikke bare med posten pga. at man opfylder ovenstående.

Jeg vender tilbage når jeg er blevet klogere




Mvh. Mette


0
0
Svar på denne tråd
 
 Mette...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 14:13

Nej det har du ret i. Man skal ansøge om det! Det sker ikke bare automatisk...


Super at du undersøger det nærmere, så vi kan blive lidt klogere


Hilsen Michala.


Stutteri Holmsminde

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mette...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 14:38

Nej det har du ret i. Man skal ansøge om det! Det sker ikke bare automatisk...


Super at du undersøger det nærmere, så vi kan blive lidt klogere


Hilsen Michala.


Stutteri Holmsminde

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-12-2007 14:19

Altså nu har jeg spurgt Christopher om det og han siger at man får beviset og dermed rettighederne ved at opfylde en af ovenstående. Men Selvfølgeligt skal der lidt papirarbejde til.


Men anywho så er jeg blevet lidt nysgerrig. Var det med en bestemt tanke for øje at du spurgte dina??


Mvh. Mette


0
0
Svar på denne tråd
 
 okay...
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 19:52

Tak!

Ja, det kan jeg så ikke helt forstå, men derfor kan det jo godt være rigtigt nok.


Men mener bare ikke at man automatisk får det grønne bevis, men at man derimod kan få dispensation på lige fod med det grønne bevis, hvis man har en af uddannelserne eller kan opfylde de andre krav...


Men det kan da godt være du har ret...?



Hilsen Michala.


Stutteri Holmsminde

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 22:10

Tja.. Ved det ikke, men hvis man har brug for helt specifikt at finde ud at det så er det da bare at ringe til landboforeningen.


Mvh. Mette


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jep...
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 22:35

Ja, der er ikke andet for...




Hilsen Michala.


Stutteri Holmsminde

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider