Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

To familer på en matrikel??
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 18:33

Hej jeg ønsker at høre om jeres kendskab og erfaringer til at bo to familier på samme matrikel i landzone.

sådan rent lovmæssigt?

Landet ligger nemlig sådan at min kæreste og jeg skal bygge nyt "hus" på vores landsted. Vi går med tankerne om at mine forældre skulle flytte herud, derfor ville vi bygge et sammenhængende hus, men med hver vores afdeling.

Snakkede med teknisk forvaltning og umiddelbart er det ikke lovligt at bo to familer( problemet ligger i at vi skal have hver vores køkken, for så er det to beboelser og i landzone må der kun være et énfamilieshus/gård), dog syntes han vi skulle prøve at søge...

Men så tænker jeg bare, at jeg da syntes at jeg har set flere gårde, hvor der er beboelse til to familer!!! Er de så ikke godkent eller???

Mine spørgsmål er:

Bor i to familier på samme matrikel, men med hver jeres del af huset? enten i helt adskilt eller sammehængende hus?

Hvis i gør det, er det så godkendt og skrevet i BBR?

Hvornår er boligen bygget?

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Mærkeligt??
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 19:57

Hej Maria. Det lyder da mærkeligt, det du har fået at vide. Vi bor på et nedlagt landbrug med mine forældre. Det er dem der ejer gården og vi har lejet vores lejlighed af dem. Alt er registreret og mine forældre betaler skat af vores husleje, som er sat i samarbejde med kommunen.

Grunden til det er, at vi lejer af mine forældre. For vi ikke skulle risikere senere at blive beskattet af en huslje, der blev vurderet for lav, satte kommunen huslejen i forhold til priserne i omegnen, kvadratmeter osv. Alt er godkendt og registreret på rette steder.

Vi bor sådan, at det er et stort sammenhængende hovedhus, hvor der er to helt seperate afdelinger. Vi skal udenfor og hen i modsat gavl for at komme ind til dem. Vi har lejligheder på ca. 200 kvadratmeter i hver "ende". Gården er blevet bygget i 1905.

Vi kan kun anbefale at bo på den måde. Vi har en datter på 5 år og hun elsker at bo med mormor og morfar ved siden af. Det er også rart, at der næsten altid er nogen hjemme til at passe heste og hunde. Til gengæld kræver det, at man kan være ærlig overfor hinanden og sige fra. Ellers kan tingene hurtigt bliver for meget, hvis der ikke bliver meldt klart ud

Spørg endelig hvis der er andet du overvejer.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Christina
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 21:21

Tusind tak for svaret.. det var rart at høre..mente nok at der måtte være nogen som boede sådan helt lovligt. Har lige nogle flere spørgsmål til dig.

Hvor i landet bor du?

Du skriver at ejendommen er bygget i 1905, har de ca. 400 kvm altid eksisteret som beboelses, eller har i fået lavet det sådan? og i såfald hvornår?

(Ham fra Tekninsk forvaltning, har nemlig sagt at hvis jeg ville være sikker på at kunne bo sådan, skulle jeg have købt en ejendom som i forvejen var til to familier..Det lavede man nemlig i gamle dage).

Hvilken slags væg er der mellem jeres lejligheder?

mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Det kræver bare en landzone
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 23:14

tilladelse at udvide til over 250 m2, have to boliger mm- det tager lidt tid at få, men burde ikke være noget problem.

Eva

En ledig boks i Sorø. Både klassisk og sportsdressur, tæt ved skov, super folde både sommer og vinter. Rare heste og ejere, omsorgsfuld pasning.
0
0
Svar på denne tråd

har jeg husket at svare på det hele??
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 12:07

Vi bor på Fyn lidt udenfor Nyborg.

Alle 400 kvadratmeter har ikke altid været beboelse. I "vores" lejlighed var førstesalen ikke registreret, da vi flyttede ind for 5 år siden - det var knap 100 kvadratmter. Vi fik tilladelse til at lave førstesalen i løbet af - bum bum - er ikke helt sikker, men i løbet af 3 måneder mener jeg. Resten af huset har altid været beboelse. Det blev omregistreret til 2-families ejendom i 1991. Da flyttede mine forældre ind her med mine bedsteforældre. De ejede gården sammen, hvor vi nu lejer i stedet for at eje.

Der er murstensvæg nedenunder og på førstesalen mursten - på nær hvor der i sin tid var dør i mellem. Der har vi kun sat gipsplader op på nogle lægter. Om det så er lovligt... tja, det er jeg ikke klar over.

Held og lykke med jeres planer. Håber i får det som i gerne vil have det. Sig endelig til, hvis der er andet.

Mvh Christina

0
0
Svar på denne tråd

to stuehuse
Forfatter: 
Dato:  07-04-2006 04:35

Jeg har to stuehuse, der er bygget sammen med en havestue.

Der er ialt 275 kvm. To køkkener, to bad m.m.

Det har dog aldrig været registreret som to families hus, de tidligere ejere satte det i stand i 1975, og brugte den ene ende til erhverv.

Og vi bor her alene.

Men det er registreret i BBR med de to køkkener.

Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte.

Schiller

Sommergræs til 1 års hingsteplage tilbydes. Kontakt på mail eller PB.

Rapport afgivet af Justi

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  07-04-2006 07:28

tusind tak for jeres svar alle sammen og kom endelig med flere. Alt viden suger jeg til mig, rart med en masse modsvar, når man skal argumentere for sin sag imod offentlige instanser :-)

Vi kigger nærmere på det efter påske.

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

flere???
Forfatter: 
Dato:  26-04-2006 10:47

Er der andre som har nogen erfaringer med "lovlige" ejendomme af nyere dato i landzone, hvor der bor to familier?

Så skriv endelig

ER der nogen som ved om regler er de samme landet over, eller om de enkelte kommuner kan have særregler vedr. sådan noget?

0
0
Svar på denne tråd

set i avisen
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 20:08

Jeg har netop idag set i vores lokale avis på siderne fra kommunen, at der er givet landzone tilladelse til opdeling af eksiterrende stuehus til to lejligheder.

Det glæder mig, for så må der da være mulighed for at min projekt også kan bliver gennemført.

Forstår bare ikke hvorfor jeg så de to gange, jeg har snakket med teknisk forvaltning har fået det modsatte af vide.

Kommuner er bare lidt bøvlet!!!

Men håber bare ikke de stejler, når nu vores er nybyg på vores grund og det andet tilfælde er et eksisterende hus..

Nogen der ved om der er forskellige regler?

Landbrugs jord sælges, ca. 2 hektar.

Læs nærmere på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

2 lovlige huse
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 10:24

Hej Maria,

jeg er den lykkelige ejer af en gammel gård, hvor jeg bor med mand og børn samt mine forældre. Så vidt jeg ved fra vores undersøgelser da vi købte for 4 år siden, er den god nok; man må ikke have 2 familiesbolig i landzonen, med mindre man får dispensation. Fidusen er, at der for nogle år siden blev lavet en ændring i planloven, således at man pludselig må udnytte eksisterende men overflødiggjorte landbrugsbygninger til erhverv eller ... 1 bolig! Da vi spurgte kommunen hvordan det forholdt sig i relation til "forbuddet" mod 2 familier kradsede de sig lidt i håret, for det er en lidt underlig situation. Men det viste sig, at den generelle praksis rundt om i landet var, at planloven "overruler" forbuddet. Vi byggede så den ene længe om (der er 4 længer og en stor del af jorden er solgt fra, så den var ikke i brug og helt klart overflødig). Der var mange der grinede af, at vi knoklede med nærmest at bygge det gamle skidt op fra grunden, uden at rive det ned! Men resultatet er blevet en meget charmerende bolig, der fuldt lovligt er tilmeldt BBR. Vi ejer det alle 4 i lige sameje. Alternativet havde været at lave den ulovlige model, således at man kalder den anden bolig "rytterstue", "atelier" eller lign., men riskoen for at få forbud mod at bo der er jo til stede, og man skal passe på med realkreditforeningerne, der som regel kun vil godkende "lovligt" byggeri. Jeg ved ikke om i har en gammel lade i kan bruge, men her har du ihvertfald en mulig forklaring på, hvorfor flere og flere kan bo 2 familier i landzone.

skriv endelig hvis du tror jeg kan hjælpe med noget.

mvh Sophie

0
0
Svar på denne tråd

hjælp tilbydes
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 19:37

udnyttels af bolig gl stald bygninger kræver ikke landzone tilladelse.

Søg en bygge tilladelse og så er den hjemme mangler du hjælp er du velkommen til at ringe har lige været det i gennem med teknisk forvaltning

0
0
Svar på denne tråd

nemli - bare byggetilladelse
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 09:56

beklager hvis det ikke fremgik klart af mit indlæg: hvis man kan udnytte en gammel bygning kræves ikke landzonetilladelse eller dispensation.

Men man skal alligevel passe lidt på; når man ombygger en gammel bygning til bolig skal alle "nutidens" krav opfyldes, d.v.s. de krav der findes i bygningsreglement m.v. For vores vedkommende betød det også, at de nye regler til spildevandsafledning skulle opfyldes, og at gårdens gamle sivebrønd, der tog spildevand fra hovedhuset derfor ikke kunne bruges, selvom der først kommer påbud om nye kloakordninger m.v. til de gamle gårde i løbet af de næste vistnok 5 år.

mvh Sophie

0
0
Svar på denne tråd

tak tak
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 22:14

hej alle sammen.

Tusind tak for jeres svar.

Kan godt se hvad i skriver, bare ikke det jeg fik af vide fra teknisk forvaltning.. Der var det nærmest umuligt og ikke tilladt at lave beboelse til 2 familer også selv om det skulle være i længen...

Med hensyn til at bygge hvor det nuværende hus ligge, så er det bare sådan, at vi helst ville bygge nyt et andet sted på grunden. Når vi nu alligvel skal lave alt om, er det nemmere at starte et andet sted og desuden ligger vores hus tæt på( 10 m)en forholdvis trafikkeret vej, og det ville derfor være rart at trække huset tilbage fra vejen. udover det kunne vi blive boende i det nuværende hus, mens vi bygger det andet lidt smart.

Men det er selvfølgelig ikke et most, men vores ønske.

Sidder lige midt i eksamen i øjeblikket, så har ikke så meget tid og overskud til, at gøre det helt store ved sagen lige nu. Men jeg vil formentlig kontakte jer for flere gode råd og erfaringer på et senere tidspunkt

Altid rart at have nogen som selv har prøvet det at støtte sig til...

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Vi købte for 2 år siden
Forfatter: 
Dato:  17-05-2006 22:05

Husk på der er forskel på om man lejer sig ind eller flere parter ejer.

Her hos os ejer mine forældre 40 % og manden og jeg 60 %.

Det er lovligt da der tidligere er søgt til flere familier på ejendommen, men det er ikke noget man bare gør.

Vi var ude at se på en gård hvor ejendomsmægleren sagde vi bare kunne sætte en gl. stald i stand, men ifølge vores advokat er det ikke noget man bare gør, der skal tilladelse til.

- og det kunne vist gå så vidt at der fra modparters side kan klage til vist nok naturklagenævnet.

Der er jo klart større drift på renovation og kloak.

Håber I finder ud af det, det er skønt at flytte sammen med sine forældre igen... især når man har børn. Der er altid barnepige i vante omgivelser.

Held og lykke med et hele.

Mette

Kig forbi.

www.lundrideudstyr.dk

Ny hjemmeside under opbygning.

Forhand. af: Kyra K, Anky, O.S, Passier, BR, Jacson, HappyValley, Equline, HKM, Maddox m.fl.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider