|
|
| fuldblod's hjælp |
| Forfatter:  |
hannibal-malene |
| Dato:  |
01-12-2005 18:01 |
|
hej ... jeg sidder og venter på at få en hest hjem... og er utålmodig.. det er en fuldblod, men er der en der har en ide' og bidstørrelse...??? ca... for skal ud og købe ting til den... håber at i kan hjælpe malene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
kathrine pedersen |
01-12-2005 19:06 |
|
harj ¨ - bidstørrelse tror jeg du skal vente med til du får hesten hjem så du er sikker på at få den rette størrelse, husk et tyndt bid, da det er behagelist for deres lille mund  - forstår virkelig godt at du ikke kan vente, men kunne du evt. ikke købe noget af det andet først? som underlag, grimer & sån?  kathrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Små muler |
Rhiannon |
01-12-2005 21:22 |
|
Den fuldblod jeg havde engang, brugte en str 13,5 fra han var 4 til han blev 6. Og derefter var det 14,5. Men lån evt en venindes bid, og prøv det på den når du får den hjem. så har du en ide om hvad du skal købe.
Stald Rhiannon True Trust and Time En hest uden rytter, er stadig en hest. Men en rytter uden hest, er kun et menneske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bidstørrelse |
|
|
Tjaa Homestyle brugte en str. 12,5 men det er vel forskelligt... Kathrine: skal en fuldblod have et tyndt bid fordi den har en lille mund??? hvad så med ponyer, skal de have et endnu tyndere bid ofte er fuldblod sarte i munden så jeg vil absolut ikke mene at de skal have et tyndt bid, de skal have et helt alm. bid. Hilsen Marianne
*Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er jo forskelligt |
BeritH |
02-12-2005 13:21 |
|
Fuldblodsheste har forskellig størrelse, og det har deres hoveder og munde også. Så man kan ikke på forhånd sige hvilken størrelse bid, der skal til. Du er nødt til at vente til hesten kommer hjem. MarianneHø: Jeg vil nu give Kathrine ret. Hvis man har en blød hånd, er et tyndere bid langt at foretrække. Min egen fuldblod vil simpelthen ikke have et tykt bid i munden, så prøver han at spytte ud eller åbne munden under ridning. Mvh BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BeritH |
|
|
Ja ja misforståelse, det er hvad jeg tror det er. Jeg snakker ikke nogensteder om tykke bid, jeg snakker om helt normale bid... Og så har fuldbloden da ikke mindre mund en en 3'er pony, skal de så have et bid på strørrelse med en lillefinger??? Ja ja jeg ved godt at jeg er en går i små sko nu, men alligevel!!!  Jeg har bare aldrig hørt om at fuldblod skulle have tynde bid før Hilsen Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MarianneHø |
BeritH |
06-12-2005 09:49 |
|
Lille mund - tyndt bid, det er min holdning. Jeg ser masser af ponyer rende rundt med "træstammer" i munden, fordi det efter sigende er blidere, og det er det måske også fordi traditionel "ponyridning" foregår uden undervisning og med hiv og sving. Men rider man ordentligt, så vil jeg til enhver tid foretrække et tyndt bid og ja - en tykkelse på ca. 1,3-1,5 cm er efter min mening passende  Den med det tynde bid er nu ikke kun gældende for fuldblodsheste, det er generelt gældende at biddet og munden skal passe sammen  BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bid... |
|
|
Du kan se om bidet er for tykt, hvis hestens tunge bliver blå når hovedetøjet er på så skal den ha et tyndere bid. Jeg har fået tandlægen til at kigge på mine bid når hun har været der og ordne deres tænder og det er faktisk ikke særlig mange heste der har plads til et tykt bid eller en kandar, så der går vist mange heste rundt med for meget i munden, stakkels dem. Min fuldblod bruger 13,5, men det kommer jo an på størrelsen af hestens hovede. vickie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hallooo |
|
|
ok er der overhoved nogen der ved noget om bid??? jeg er nu ikke selv en klog kone men men men. nu tyndere bid nu hårdere er det (skapere for hestens mund) så jeg vil klart anbefale et ganske almindeligt bid af en god tykkelse. min gamle fulderik brugte 13,5 den nye bruger 12,5 ...men de fleste bruger 13.5 men vent til den kommer hjem så du får det rigtige...du skal jo aligevel ikke ride på den samme dag..da det ville være synd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Madsen |
|
|
Tak tak og tak, jeg troede jeg var den eneste her på HN der var af den mening... Hilsen Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tynde bid |
BeritH |
09-12-2005 09:52 |
|
Det er klart at man med et tyndere bid kan lægge et hårdere pres, der hvor biddet ligger. Men nu forudsætter jeg, at man rider ordentligt og ikke har nævneværdig vægt i hænderne. Så er et tyndt bid efter min mening langt at foretrække. Sagt på en anden måde, så må et tykt bid ikke kompensere for mangelfuld ridemæssig indføling. Det er klart at hvis man søger efter forholdsvis stor vægt på tøjlen, ja så vil et tyndt bid lægge for meget pres på laderne, men så mener jeg også at man helt alvorligt skal tage sin ridning op til revision. Biddet er nu engang aldrig hårdere end de hænder, der holder fast i den anden ende. Så er et bid for skarpt, så bør man kontrollere sin hånd. Mvh BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Berit skriver: Men nu forudsætter jeg, at man rider ordentligt og ikke har nævneværdig vægt i hænderne. Så er et tyndt bid efter min mening langt at foretrække. Sagt på en anden måde, så må et tykt bid ikke kompensere for mangelfuld ridemæssig indføling. Ja jeg kan kun give dig ret på det punkt, men alt er relativt også ens egen vudering af hvordan man rider, er meget ensrettet, vi mener vel alle at vi er gode til at ride vores egen hest eller???
Det er klart at hvis man søger efter forholdsvis stor vægt på tøjlen, ja så vil et tyndt bid lægge for meget pres på laderne, men så mener jeg også at man helt alvorligt skal tage sin ridning op til revision. Her kan jeg kun snakke om min egen erfaring(kan man ikke altid det!) min egen fuldblod var meget sart i munden og jeg søgte ikke et stort pres på tøjlen, jeg kunne ride han i sytråde, men når en hest er sart i munden, som fuldblod ofte er, hvorfor så lægge et hårdt bid i munden på den? uanset om man har hårde eller bløde hænder. Vi skal så heller ikke glemme at fuldblodshestene, ofte er mere følsomme overfor omgivelserne og let kan blive forskrækkede, er der så nogen grund til at gøre smerten større ved at have et tyndt bid på den, jeg har fx. flere gange oplevet at min egen har vendt på en femøre og så derefter i direkte galop(nej ikke når vi red dressur, men fx. i skoven) og der ville jeg da have det dårligt med at tage så voldsomt i tøjlen som man uværgeligt kommer til ved en sådan bevægelse. Og så husk lige, at hverken Madsen eller jeg snakker om tykke bid, blot helt normal str. Hilsen Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nemlig BeritH! |
|
|
BeritH har helt ret! Et tykt bid kan være meget værre for hesten end et tyndt, hvis det ikke kan være i munden på hesten. Et tykt bid, og hovedtøj med næsebånd kan lægge et konstant pres på hestens lader, uanset hvor eftergivende hænder man har. Det er ikke kun biddet der bestemmer hvad der er hårdt for hesten, og hvad der ikke er, det er endnu mere hestens mund, og rytterens hånd! Så har hesten ikke plads til et tykt bid, ja så gør man den ikke en tjeneste ved at ride med det. Så må man finde et tyndere bid, og ride ordentligt! Men hvor ville det være rart om man kunne lave generelle retningslinier for brug af bid, men så længe heste er forskellige er det helt håbløst. Og jeg personligt håber da at alle heste aldrig bliver helt ens. Det er jo derfor det er sjovt, og derfor man må tage hensyn til den enkelte hest når man vælger bid. Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At snakke forbi hinanden |
|
|
Jeg tror altså at vi snakker forbi hinanden, der er ikke andre end BeritH der snakker om tykke bid, både Madsen og jeg snakker om helt almindelig bid, hverken tynde eller tykke... Og så ville jeg personlig aldrig vælge et tyndt bid, det kan da godt være at det ikke er behageligt at have et tykt bid i munden, men vi kommer bare ikke udenom, at et tyndt bid er hårdere end et halt almindeligt bid, og fuldblodshestene er bare temmelig sarte i munden, så hvorfor gøre deres liv værre ved at lægge et hårdt bid i munden på dem??? jeg forstår det ikke  Har i selv redet fuldblod? Hilsen Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen det kan da godt være.. |
|
|
At vi snakker forbi hinanden. Men det er jo hestens mund, mere end omkredsen der bestemmer om et bid er tykt. Ja, jeg har selv redet fuldblod, og det er ski dejlige heste. Sådan en vil jeg gerne ha' igen!  Derfor ved jeg også at det er de færreste fuldblod der har store snuder, dem jeg kender har faktisk små søde snuder... Jeg mener ikke at man bare skal tage et tyndt bid, putte det i munden på hesten, og tro at alt er godt. Nej, man skal finde et bid der passer hesten! Det er det jeg prøver at sige... Det lyder lidt voldsomt når Vickie snakker om blå tunger, men hun har ret. Et bid der er for stort til hestens mund, og et godt spændt næsebånd, det er der, de blå tunger kommer fra! Jeg synes selv man gør hestens liv bedre ved at finde et bid der passer den, uanset om man synes det ser lidt tyndt ud. Det burde ikke gøre den store forskel hvis man rider ordentligt. Men der er jo mange aspekter i det; tykkelse, størrelse, er det delt, og hvor mange gange... Altid er det hestens mund og reaktion der bestemmer! Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cherokee |
|
|
Ok jamen så er vi jo i bund og grund enige  Hilsen Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen det var godt! |
|
|
Så er jeg mere rolig!  Det er bare lidt blevet en kæphest for mig... Der er alt for meget fokus på hvad forskellige mener er et godt bid, et hårdt bid, et skrapt bid etc. I virkeligheden er det jo fuldstændig ligegyldigt hvad du og jeg mener, det er hesten man skal lytte til! Et bid der virker meget skarpt på en hest, kan være perfekt til en anden. En hest kan lide 3-delte, en anden kan slet ikke. Sådan er de så forskellige. Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Marianne |
BeritH |
09-12-2005 11:15 |
|
Hej igen, Ja jeg har redet fuldblod, jeg har en af slagsen  Dernæst, når jeg taler om tykke bid, så tror jeg nok, at jeg taler om det, som I kalder almindelige bid. Tykke bid er for mig et bid med en diameter på ca. 2 cm. og derover. Og det er helt normalt for mange at ride med et 2,2 cm. bid. Som Cherokee skriver, så kan sådan et bid kombineret med et fast næsebånd medføre kraftigt ubehag for hesten. Det samme ubehag vil den ikke have, hvis der er plads til biddet mellem laderne. Du har ret i at fuldblodsheste er sarte, følsomme m.m. og netop derfor er min kæphest at man ikke skal sætte sig op på dem, før man mestrer at bruge et bid der kan ligge i deres små munde. Som jeg også skriver ovenfor så skal biddet passe hestens mund, og derfor går jeg altid i opposition, når nogen generelt tilråder et tykt bid, fordi netop mange fuldblodsheste ikke har plads til dem i munden. mvh BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|