|
|
| Total overrasket hvor roligt |
| Forfatter:  |
Willow |
| Dato:  |
28-10-2005 11:07 |
|
min hingsteplag tager at blive gjort ryttervant, fem gange har vi haft en på ham (uden sadel) og bare skridtet rundt (jeg fører ham) og han tager det bare som en selvfølge, Åh hvad er det for en fod der hænger der på siden af mig, nåh ok den er da ikke farlig, han har bare det der rolige tålmodige væsen og slet ikke til at skræmme overhovedet, jeg regnede med han ville blive nem, men ikke sååå nem... Hold da op, man skulle tro han slet ikke er en rigti hest  Har I andre oplevet ligedan, altså at det går for nemt...
***El equilibrio natural*** Mennesket må lære, ikke hesten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan synes jeg det går... |
|
|
... stort set altid  Men bare rolig - det varer ikke ved. På et eller andet tidspunkt skal han nok prøve til, om ikke før så når han får lidt balance og kondition. At læsse en rytter på ryggen af dem og trække en tur er trods alt ikke noget særligt for en ganske almindelig tryg og tillidsfuld hest, som heste vel er flest. Prøven kommer, når de skal til at bevæge sig rundt uden at der er en "fører" på siden af dem. Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Det er ligegyldigt... |
|
|
... han følger alligevel bare med dig. Vent du bare til du forsvinder og rytteren selv skal til at styre ham rundt. Anbefaler ham Clause-mand virkelig at man placerer sig lige i hestens flugtrute? - med ryggen til? Uha, du er vist mere modig end jeg  Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan også blive ved med... |
|
|
at være nemt... Sad 1 gang på Sedoj uden sadel og i rebgrimen - blev trukket rundt. Anden gang også uden sadel og i rebgrimen - styrede selv. 3. gang på skovtur i rebgrime og uden sadel alene. Sedoj har endnu ikke forsøgt på at gøre andet, end hvad han bliver bedt om. Ingen rodeo, ingen "Jeg vil ikke". Og nu har han været jævnligt redet i 3 år. Bukkespringene (små glade hop) kan tælles på en hånd. Aldrig stejlet, aldrig stukket af, aldrig vendt 180 grader. Så det der med at den nok skal komme, har jeg altså til gode endnu og Sedoj er blevet 6 år... men jeg venter da i spænding...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Hvis du bliver ved med at gå roligt frem, tror jeg ikke du får problemer. De sidste 5 heste, jeg har tilredet, har ALDRIG smidt mig af eller prøvet på det. Min Amy har dog tabt Andreas, da han prøvede at stige op. Jeg ved ikke helt, hvad der gik galt, for der var ingenting, da jeg kom hen og hjalp ham op. Vær glad for at du har en dejlig tillidsfuld hest. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fået balance |
|
|
Dvs. vores "stakkels" Balalajka i en alder af snart 13 endnu ikke har fundet balancen.  Selvfølgelig gik vi også MEGET langsomt frem, der gik i hvert fald et kvarter fra hun havde gjord på første gang, til hun blev skridtet af med sadel/rytter på. Men hun har endnu ikke bukket for at få rytteren af, så mon det nogensinde kommer???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykke med ham! |
|
|
Det er da dejligt at det går så godt! Jeg synes bare du skal forvente det bedste!  Jeg tror også at stille og roligt er vejen frem. Min var også helt og aldeles ligeglad med at få mig på ryggen. Hun er sikkert vant til at jeg laver "underlige" ting, så det var der ikke noget mærkeligt i. Tvært imod var det faktisk lidt spændende.. Indrømmet: Jeg er da skvattet af. Men det var vist ikke fordi hun ikke synes jeg skulle være der. Nok mere pga "spøgelser". (Menneske med Presenning i hånden kommer løbende rundt om hjørne...) Jeg kom da også op igen umiddelbart efter uden problemer, og vi kunne fortsætte. Det var selvfølgelig ikke planlagt at jeg skulle af, men skidt, så længe hun ikke bukker rundt som en idiot når jeg stiger op, men istedet arbejder godt og koncentreret, så er jeg egentlig glad. Jeg bliver lige nødt til at sige Sif: Hestens flugtrute er vel dikteret af hvor faren kommer fra. Så det kan også være farligt at gå ved siden af hesten. Hvis faren kommer fra højre, ja så springer den nok til venstre. Jeg synes det er en fordel at gå 1½ til 2 meter foran, for så kan den i det mindste nå udenom, det kan den ikke hvis jeg går lige ved siden af (eller lige foran for den sags skyld..) Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Sif |
| Forfatter:  |
Willow |
| Dato:  |
29-10-2005 12:23 |
|
Ja, jeg går med ryggen til, men mister ikke 1 sek. kontakten med hesten eller rytter, jeg holder jo ikk hovedet fremad men kigger bagud på dem,,, om mecd den grundtræning Prinz har i føring og tillid er jo lige præcis det der gør at det er 100 gange mere sikkert at være i den position, for hesten respektere mit personlige rum (for jeg er fører og den går "v. fod") den kunne aldrig finde på at løbe mig ned. Den vil sagtens kunne nå at dreje uden om mig hvis den blev bange... Nu er der jo som sagt ikke noget der skræmmer ham, og de få gange i 1 leveår han er blevet bange har han søgt tryghed hos mig (gemmer sig bag mig til faren er overstået) Ja hvis man læser bogen helt igennem (danse med heste) så får man en meget sikker og harmonisk omgang med sine heste i alle situationer... De stoler blindt på mig, for de ved jeg kun vil deres bedste og at jeg beskytter dem. (ligesom deres fører gør) selv min "fører"hoppe af flokken, lader mig værer fører og slapper af når jeg er i nærheden for hun ved at u holder jeg øje med alting. Det er faktisk som mange siger "magi" 
***El equilibrio natural*** Mennesket må lære, ikke hesten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen det er jo fint... |
|
|
... jeg håber at du alligevel ser dig for, så du ikke lige pludselig ligger på maven  Når jeg taler om at hesten "prøver til", så mener jeg i øvrigt ikke at du skal/kan forvente at den forsøger at bukke dig af. Det har jeg faktisk kun yderst sjældent været ude for, og så hænger det oftest sammen med at grejet ikke passer, eller at rytteren foretager sig noget dumt. Jeg mener mere, at den forsøger at få sin egen vilje - gå i stå ved udgangen til ridebanen, trække mod denne eller noget i den stil. Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|