Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Problem med underhals.
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 21:06
Hejsa allesammen! Jeg har en super dejlig Låne hest som jeg fik ud til mig for ca 4 - 5mdr siden. Da jeg fik ham havde han i det store hele stået stille i et helt år og var derfor af gode grunde muskelfattig. Han er nu efter ca 5 mdr træning blevet rigtig flot at se på, mange flere muskler på røv og front, men det der plager mig er at selvom hans muskler på siden af halsen er blevet større har han udviklet en muskuløs men middel underhals, og det ser ikke sååå smart ud. Nogle ideer til hvordan den kan trænes "mindre" eller hvad man siger?. Lige et før og efter billede, tag højde for at han på sidste billede har fået mørkere og tykkere pels. FØR: EFTER: På forhånd tak. (Jeg får undervisning, men har i øjeblikket pause, så kan ikke høre ad der)

| Jeg elsker dig Donna :) |

HP
Rino
Donna og King
0
0
Svar på denne tråd

Enig med dig.
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 22:58
Jeg vil give dig ret i at hans hals ikke er blevet bedre efter at han er kommet i ridning :-( Der er kun een vej, og det er at du skal til og ride frem og ned (ligesom på ungheste)
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Evt en lille hjælp
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 23:11
At fodre på gulvet både hø og fuldfoder, for der ved at få strakt oversiden. "helt gratis"
OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg)
Og nu med pintmoor-stutteri.
0
0
Svar på denne tråd

Da jeg begyndte
Forfatter: 
Dato:  18-10-2005 01:09
at ride Verona for 1 år siden havde hun en kæmpe underhals. Den er blevet meget mindre nu. Det eneste jeg har gjort er at ride med en let kontakt til tøjlen og lave mine parader udelukkende for ben og sæde (så vidt det har kunnet lade sig gøre). Nu ved jeg at du i forvejen rider meget for sæde og ben og mindst muligt for tøjlen, så jeg kan slet ikke forstå at han har udviklet den underhals. I øvrigt synes jeg han er blevet kraftigere på hele underisden af halsen - synes ikke det sidder som en "normal" underhals... Hvis det var mig der skulle træne den væk, så ville jeg nok ride ham dybt så han kommer op med ryggen og får bagparten med, men så han samtidig kan slappe af i halsens underside. Sørg for at holde et godt tempo så han ikke går i stå og ryger på forparten. Lav mange halve parader stort set udelukkende for ben og sæde. Og "glem" alt om at få ham til at gå helt korrekt lige nu - så længe han ikke går og sjasker på forparten. Du skal bare være forberedt på at det tager LAAANG tid at ride en underhals væk :( Med Verona har det nu taget over et år, og den er stadig så slem at staldens nye underviser ikke kan forstå at den virkelig har været større... Men Rinos er heller ikke nær så slem som Veronas var... Held og lykke med det :) Linda.
Nu med egen hest

Medlem af FHK, HGK og pylreklubben

0
0
Svar på denne tråd

Hej Alle.
Forfatter: 
Dato:  18-10-2005 10:48
Tusind tak, det bekræfter kun min mening om at gribe tingene an. Jeg vil nu gå i "ungheste" mode :) Smart ide med at fodre i gulvhøjde, hans hø er i forvejen på gulvet, så jeg vil da begynde at fodre på gulvet også.

HP
Rino
Donna og King
0
0
Svar på denne tråd

Kan det tænkes...
Forfatter: 
Dato:  18-10-2005 18:53
... at han "piller" for meget i jorden nu, hvor der ikke er meget græs tilbage, og at han derfor har fået en slags allergisk hævelse i sammenslutningen mellem hals og hoved? Det er meget udpræget på denne årstid, og jeg har ofte oplevet, at hestenes underhalse kommer til at se meget voldsommere ud, hvis de er kraftigt hævet øverst oppe. Mvh. Tine.
0
0
Svar på denne tråd

Spirillen..
Forfatter: 
Dato:  18-10-2005 19:44
Har aldrig hørt om det, men det kan skam sagtens tænkes!

HP
Rino
Donna og King
0
0
Svar på denne tråd

komme bagfar
Forfatter: 
Dato:  21-10-2005 19:04
Dybt arbejde, rigtig meget dybt arbejde. En hest skal komme bagfra, ikke gå på forparten.
Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Jeg er udadvendt.
Tåler du ikke sandheden, er problemet dit!

Er iført sikkerhedsvest, kast bare kniven! :-*
0
0
Svar på denne tråd

Ginni...!
Forfatter: 
Dato:  21-10-2005 19:49
Jeg er netop påbegyndt dybte ridning (DAMN det er hårdt på en hest der elsker at kigge stjerner :P ) mht at komme bagfra synes jeg ikke det har været et problem den sidste måned, der er han blevet bedre, og bæring kom også da musklerne kom. Vil du mene han stadig går meget på forparten (Nederste billeder) ??

HP
Rino
Donna og King
0
0
Svar på denne tråd

Unghesteridning...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2005 21:22
og så en masse løsgørende arbejde. For selvom han umiddelbart "går pænt med hovedet", ja så kan han skam godt spænde op i underhalsen, fordi han går imod fortil, og ikke er løsgjordt. Undervisning ville være den bedste vej frem, for er det fordi han går og spænder i underhalsen, kan det som rytter være en god ting i starten, at have en underviser stående på jorden, som kan fortælle/se, når hesten spænder og slapper af i underhalsen. MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Charlotte..!
Forfatter: 
Dato:  21-10-2005 21:32
(y) Undervisning fik jeg, men så kom ferien og nu ved underviseren ikke om hun vil komme igen, jeg har rideskolen som sidste mulighed, men HADER det sted som pesten, og har ikke bil :( Men det KAN være jeg kan finde en lokal, men ungheste ridning rider jeg pt.

HP
Rino
Donna og King
0
0
Svar på denne tråd

De andre har ret
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 01:27
- også efter min mening. Det ser ud til, at han ikke får brugt sin ryg ordentligt, så selv om han går ind bag til og ned med hovedet, så bruger han ikke ryggen ordentligt (n) Prøv selv at svaje i ryggen på en måde, hvor du skyder maven frem, mens hovedet holdes stille. Så kan du sandsynligvis mærke, hvor det strammer i halsen på forsiden. Jeg tror, det er dét, der sker. Du har hans hoved lidt for meget i lod - i forhold til hans rygs position 8-) Derfor er frem og ned godt (y) , for så får han ryggen op, og bliver stærk nok til ikke at behøve underhalsen som støtte. Og så skal du have lidt kortere tøjler. Tøjlerne bliver lidt 'hårde', når de er så lange - du kan måske få ham til at søge bedre frem, hvis du korter dem lidt. Man tror, at de er blødere, når de er så lange, men det er de ikke 8-) Naturligvis er selve længden af tøjlen længere, når du rider frem og ned, men dine hænder skal bare befinde sig mere foran sadlen... Når man først har lært sig (og det er jo ikke så svært :-P ) at ride med kortere tøjler, så er det bedre og mere følsomt (y) Hvis det er normal dressur, man rider :-D
:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 gule hoppeplage {>
0
0
Svar på denne tråd

Nina...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 10:58
Kritik modtaget og vil blive rettet :) Tak for det!

HP
Rino
Donna og King
0
0
Svar på denne tråd

Hej Line
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 19:01
Selv tak - jeg har jo selv været der ;-)

0
0
Svar på denne tråd

den er blevet
Forfatter: 
Dato:  22-10-2005 19:12
noget tyk...:-P

I wonder how much it would take to buy a soap-bubble,
if there was only one in the world.

Mark Twain
0
0
Svar på denne tråd

Nin@ og Linse
Forfatter: 
Dato:  23-10-2005 18:38
Linse: *Men røde ører*: Ja jeg er nok for god ved ham :P - Men han er egetlig ikke fed på maven hvis du fårstår, han er bare generelt tyk over det hele :P :) Hehe mener jeg :P Nin@: Jeg kunne vel ikke lokke dig til at se hans dressur video på min hjemmeside: HER (Den er under "Carino") ... Måske du kan se fejlen når det nu er i bevægelse?

HP
Rino
Donna og King
0
0
Svar på denne tråd

video...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 01:14
Hej Line, nu har jeg set den. Hvor er det en flot video! Jeg kan godt se, at det er blevet bedre, men jeg kan også se, at jeg havde ret mht. længden på tøjlen ;-) Det er også let at se, hvorfor du rider med dem så lange, for han er følsom i munden 8-) . Han er en skøn hest, og du kan godt lære ham en masse. Du sidder også pænt, men du bør vel ikke ride letridning hele tiden, vel? Du kan godt få ham til at gå på en måde, så han bliver lettere at sidde på, går mere stabilt med hovedet og bruger sig bedre bagtil (y) Du må få en bedre kontakt med hans mund via tøjlerne. Det er selvfølgelig svært lige i begyndelsen, men så bliver det bedre, for Rino vil så føle sig mere sikker på dig (medmindre du er hård i hånden, men det er jo aldrig meningen). Du skal også forberede dine anspring lidt bedre, altså give ½ parade inden, selv om det går godt - så kan det komme til at gå bedre ;-) På stillbillederne ser det ud til, at du prøver at få hans hoved ned, men det ser ikke så slemt ud på videoen. Dine tøjler skal være elastiske, ikke krævende, men med kontakt hele tiden... Jeg ville prøve at få ham til at lægge sig lidt på biddet/søge mere frem, så du kan få ham mere frem og ned. Og så må du gerne ride letridning ;-) Det gør du ved at ride med en 'anstillet tøjle', dvs. at den hele tiden er 'stiv' og ikke slasker, samtidig med at du driver lidt ekstra på - og husk kortere tøjler ;-) Så lader du ganske langsomt hesten få lov til at få hovedet længere frem, dvs. du giver lidt mere tøjle, men holder fortsat tøjlen 'stiv' som en stang :-D og husker at drive. Ikke overfalde den, bare drive lidt mere (y) En fejl, jeg kan se, at du laver, er at du ind i mellem tager hånden ned til sadlen med hånden nærmest pegende nedad (n) - det er ikke sjovt for hesten :-( Og så har jeg kigget på dit dressurgalleri. Du tager albuerne ud fra kroppen for at få længere tøjler :-D Og begge dele kan man ikke gøre, hvis man rider med hænderne fremme foran sadlen. Det gælder om at have en lige line fra albuen ud til hestens mund, så din underarm og tøjlen er en ret linie (y) Kan du bruge det til noget?

0
0
Svar på denne tråd

Nin@...!
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 07:02
Hej Nina tusind tak for det, og mailen!

HP
Rino
Donna og King
0
0
Svar på denne tråd

Enig med Nina
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 08:39
Angående tøjlelængden. Tøjlen skal have en længde, så du kun skal runde lidt mere i håndleddet istedet for at flytte hånden. Prøv f.kes. at have dine håndled korrekt og prøv så at vippe dem indad. Du kan godt og vel vippe dem 5-7 cm. Hvis du forestiller dig du laver en anholdning og der vipper håndleddet indad og derefter vipper det ud på plads igen så vil hesten jo flytte hovedet de samme cm som du vipper, da hesten jo skal følge hånden. Det er et langt stykke. Vær derfor opmærksom på du ikke smider hesten væk igen efter du har lavet anholdningen/den halve parade, da det giver en masse unødvendig uro fortil. Det er meget normalt at hesten i overgange fra skridt til trav samler sig en smule mere og derfor skal man som regel have lidt kortere tøjle. Hilsen Britta
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider