Hej Line, nu har jeg set den. Hvor er det en flot video! Jeg kan godt se, at det er blevet bedre, men jeg kan også se, at jeg havde ret mht. længden på tøjlen

Det er også let at se, hvorfor du rider med dem så lange, for han er følsom i munden

. Han er en skøn hest, og du kan godt lære ham en masse. Du sidder også pænt, men du bør vel ikke ride letridning hele tiden, vel? Du kan godt få ham til at gå på en måde, så han bliver lettere at sidde på, går mere stabilt med hovedet og bruger sig bedre bagtil

Du må få en bedre kontakt med hans mund via tøjlerne. Det er selvfølgelig svært lige i begyndelsen, men så bliver det bedre, for Rino vil så føle sig mere sikker på dig (medmindre du er hård i hånden, men det er jo aldrig meningen). Du skal også forberede dine anspring lidt bedre, altså give ½ parade inden, selv om det går godt - så kan det komme til at gå bedre

På stillbillederne ser det ud til, at du prøver at få hans hoved ned, men det ser ikke så slemt ud på videoen. Dine tøjler skal være elastiske, ikke krævende, men med kontakt hele tiden... Jeg ville prøve at få ham til at lægge sig lidt på biddet/søge mere frem, så du kan få ham mere frem og ned. Og så må du gerne ride letridning

Det gør du ved at ride med en 'anstillet tøjle', dvs. at den hele tiden er 'stiv' og ikke slasker, samtidig med at du driver lidt ekstra på - og husk kortere tøjler

Så lader du ganske langsomt hesten få lov til at få hovedet længere frem, dvs. du giver lidt mere tøjle, men holder fortsat tøjlen 'stiv' som en stang

og husker at drive. Ikke overfalde den, bare drive lidt mere

En fejl, jeg kan se, at du laver, er at du ind i mellem tager hånden ned til sadlen med hånden nærmest pegende nedad

- det er ikke sjovt for hesten

Og så har jeg kigget på dit dressurgalleri. Du tager albuerne ud fra kroppen for at få længere tøjler

Og begge dele kan man ikke gøre, hvis man rider med hænderne fremme foran sadlen. Det gælder om at have en lige line fra albuen ud til hestens mund, så din underarm og tøjlen er en ret linie

Kan du bruge det til noget?