|
|
| plag som håndhest |
|
|
Jeg skal have reddet min hoppe op, og da det nu står på skridtture de næste uger, overvejer jeg at tage min hoppeplag/føl på 8 mdr. med som håndhest, så hun kan se noget af verden uden for Kaerholm. Hvordan starter jeg op ? Er der noget jeg skal være opmærksom på, for at undgå ubehagelige situationer?. Både hoppe og føl er rolige og fornuftige af natur, og føllet er vant til at blive trukket og komme væk fra sin mor. Mvh. hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En god ting, er at |
|
|
afprøve i et aflukke først f.eks. på en ridebane. Når plagen er vant til at blive trukket med burde det ikke volde problemer. Når jeg har håndhest, sørger jeg altid for at have den ind mod rabatten. God tur. Mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville... |
| Forfatter:  |
99E |
| Dato:  |
09-10-2005 08:01 |
|
...som Charlotte siger, starte i et indelukke, fx på ridebanen. Derefter kan det være en god ide at prøve i et større indelukke - fx folden...  Plagen bør udstyres med noget solidt og sikkert på hovedet - jeg ville anbefale en kapsun eller en rebgrime - noget, der ikke går i stykker og hvor man kan "tage fat" hvis plagen beslutter sig for at gå sine egne veje. En trense synes jeg hverken er særlig god til formålet - eller hører til på en så ung hest. Hvis det på ridebanen viser sig, plagen ikke altid er så god til at følge med, kan man bruge en stiv pisk til lige at "dappe" oven på krydset med som fremaddrivende hjælp. det kan nemlig IKKE lade sig gøre at TRÆKKE en uvillig håndhest med sig (medmindre man rider i en westernsadel af roper-typen, i hvilket tilfælde man bare tøjrer håndhesten til hornet og trækker til...  ).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var jo |
|
|
gode brugbare oplysninger. Hvor lang en line bruger man, alm trækline eller længere. Kan det give problemer at plagen vil presse sig op af hoppen og ind mod rytterens venstre ben. Min største skræk er at hun river sig løs og styrter tilbage mod stalden hvor de andre står. Men jeg vil efter folden starte hjemme omkring gården og så gøre radius større efterhånden. mvh hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bruger en line, der er |
|
|
længere end et almindeligt træktov, så håndhesten kan komme om bagved den hest jeg rider på uden at jeg skal sidde akavet i sadlen. En håndhest der bliver usikker vil gerne bag numsen på den anden og har man en snor der er lang nok, kan man ride frem uden problemer og dem jeg har haft som håndhest har så fulgt efter (Det er svært at beskrive håber du forstår?) Har håndhesten trykket sig op ad siden, har jeg flyttet den med mit ben. Har din hoppe respekt for dig, så vær opmærksom på, at selv om hun normalt sætter sin plag på plads, forventer hun, at du gør det, det kom nemlig bag på mig, jeg havde forventet at hun "Hjalp". Grunden til at jeg har håndhesten ind mod rabatten er at hvis den går for hurtigt og ikke reagerer hurtigt nok, på kommandoerne om at sætte farten ned, rider jeg ind foran og spærrer af. Mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tusinde tak |
|
|
for hjælpen til jer. Nu føler jeg mig parat til at prøve. mvh hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tag evt en hjælper med... |
|
|
...de første gange, du er udenfor folden, en, der kan tage fat i plagen, hvis der bliver problemer, du ikke kan overskue. 99E's forslag til optømning er gode, selv brugte jeg en alm grime, men på et tidspunkt blev han lidt for selvstændig til at det var optimalt. Når først de begge er vandt til det kan du fint tage føllet med på rolige ture, hvor der også bliver travet, det er en fin måde at give hende motion på, hvis underlaget er i orden. Jeg har som Charlotte altid håndhesten i højre hånde, det fungerer bedst for mig. Dels fordi den så er ind mod rabatten/væk fra trafikken, dels fordi jeg synes det er lettere at styre den med højre hånd og dels fordi unge heste ofte kun er vandt til at blive håndteret fra venstre side - så er det lettere at de også går på højre side (så man er på deres venstre side), når man rider.. God fornøjelse
Voksne er børn, der glemmer at lege!
| | Mette - Defineret Ponyrytter | MeLLa.dk - min hjemmeside  | Heste.dk - sælg heste helt gratis! |
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har læst... |
JulieTaylor |
09-10-2005 13:29 |
|
... om at man kan have et reb i hver side af håndhestens grime/kapsun og så have det venstre reb (hvis plagen er på din højre side) om bringen på ridehesten og op i venstre hånd sammen med ridehestens venstre tøjle. Højre håndhestereb løber op til rytterens højre hånd sammen med højre tøjle... på den måde styrer man håndhesten til højre og venstre med den samme tøjlehjælp som man bruger til ridehesten... det skulle være mindre forvirrende, men lige nu ser det ret forvirrende ud  Men hvis man f.eks. har problemer med at håndhesten går ind foran ridehesten, nytter det jo ikke at trække den længere ind imod sig... så var det måske smart at have en 'udvendige' tøjle... Uh det lyder svært. Jeg ville ellers også gerne have mit føl med som håndhest. Hvis bare man var ung igen - da jeg var en bette tøs, red jeg da bare min springhest ud med min pony som håndhest til højre og min mors hest som håndhest til venstre... og så tog vi ellers i skoven  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har brugt... |
99E |
09-10-2005 15:25 |
|
...enten Parelli's 12'-line eller 22'-line (dvs. ca. 4 og 7 meter) de gange, jeg har prøvet med Mikkels hest. Jeg foretrækker klart 4-meters-rebet. Det er langt nok til at håndhesten kan komme bagom og over på den anden side af ridehesten uden akavede stillinger og filtring, og det er kort nok til at jeg kan holde styr på det når håndhesten går pænt ved siden. På forhånd er det en fordel hvis hesten er trænet i at stoppe for een eller anden form for signal, der kan gived fra hesteryg (vi bruger naturligvis rysten i rebet). Jeg foretrækker at placere håndhesten så dens hovede er omtrent ved mit knæ - dér føler jeg, jeg har optimal kontrol samt mulighed for "overvågning". Samtidig føler unghesten sig "sikrere" fordi den ikke er for langt fremme. Julie Taylor's Dobbelttøjledims ville jeg nok ikke forsøge mig med - men det er fordi min hoppe ville flytte sig for rebet om bringen og mose ind i håndhesten - samtidig er jeg glad for at vide at HVIS håndhesten skulle slippe fri er der kun ET reb, han kan træde på...! En måde at forberede sig på håndhesteridning kan også være at den kommende håndhest "trækkes" fra der, hvor rytteren ville sidde - og dirigeres ved hjælp af en kort pisk og træktovet. På den måde kan man få et meget godt (omend som regel forstærket) billede af, hvor let det bliver at få håndhesten frem - og at stoppe den igen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 99E... |
JulieTaylor |
09-10-2005 15:31 |
|
Hvad mener du? Hvis den træder i rebene samtidig, kan det være at den i det mindste bliver lige skæv i begge sider  Jeg har overvejet at ride ud med min i rebgrime, men jeg er for skrækslagen over hvad der ville ske hvis den hang fast et sted... ikke fordi det ville være så fantastisk at den hang fast i en alm. grime, men rebgrimen må immervæk være værre. Desuden skulle jeg så til at binde en mini-rebgrime selv, og så blev jeg nok skizofren inden jeg overhovedet kom ud at ride. Jeg har dog i mine overvejelser tænkt over om man kunne bruge et bungee-reb til at holde håndhesten i. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie... |
99E |
09-10-2005 15:49 |
|
Det havde jeg slet ikke tænkt på...  Nu kan begge vores heste undvige det korte reb - de løber bare sidelæns. Selv det på 7 meter går det fint med - men det nye på 45' det er LANGT, hvis hesten slipper væk... Rebgrimen knækker ikke, hvis hesten hænger fast - det er naturligvis en ulempe. Man kan naturligvis binde en tætsiddende model - hvis man alligevel laver den selv, så der er mindst muligt, der kan hænge fast. Hvis ikke det var vores parelli-super-veltrænedeemønstere hestete - så ville jeg foretrække en kapsun, tror jeg, på en "voksen" hest. Plage og slige små skravl kan man vel nok holde i en rebgrime...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er min erfaring... |
JulieTaylor |
09-10-2005 16:31 |
|
... at rebgrimen er ret effektiv - også når hesten ikke er Parellitæmmet... min ridehest, der er ret følsom i øvrigt, fungerer rigtig godt i rebgrime. Jeg bruger den til at ride lidt i, til trailertræning og til når hun skal stå og blive striglet (jeg binder hende selvfølgelig ikke i den, men det er nemmere at forklare hende hvor hun må stå når hun har rebgrime på hvis det giver nogen mening) Min store følhoppe, der tramper på alt og alle og er ligeglad med hvem der bliver most under hendes kæmpehove, bliver som et lam i rebgrimen. Faktisk er hun blevet meget mere håndterbar i den alm. grime efter at jeg har brugt rebgrimen lidt. Så jeg er slet ikke overbevist om at en kapsun automatisk er bedre til ikke-Parelli-heste. Slet ikke når man skal ride med håndhest. Selvfølgelig kan man ikke trække en uvillig hest med sig, men man kan da godt lære den at træde frem for trykket på nakken - det kan kapsunen jo ikke levere. Jeg er ved at lære mit hingsteføl at stå bundet, og han har lært at han skal holde rebet slapt, altså træde et skridt i rebets retning hver gang det strammes til. Det betyder at han faktisk er begyndt at trave når han kommer bagud mens jeg trækker med ham. Jeg har jo hoppen i den anden hånd, så af og til kommer vi i den situation at han går lidt langt tilbage, og rebet bliver stramt. Det andet føl, stiller sig så bare op som et æsel og nægter at gå med frem før jeg går tilbage og 'henter ham. Men mit føl begynder blot at småtrave til han igen kan følge med  Han har jo så aldrig haft en rebgrime på, men han har lært at flytte sig for tryk. Jeg tror, jeg prøver at ride en tur rundt på folden med ham en dag i ét reb. Det med to var noget jeg læste i en gammel tekst af Rarey... jeg har som sagt ikke selv forsøgt det endnu. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg rider |
Jane B. |
09-10-2005 22:48 |
|
tit med håndhest, da vi har to heste og det som regel er mig der rider. vi rider i alle gangarter og jeg kan stoppe begge heste indenfor få meter. dog vil jeg sige at jeg er kylling nok til at jeg kun gør det fordi begge heste er veltrænede fra jorden først. dvs. begge kan bakke, stoppe, osv. for både fysisk og psykisk pres. tror det er meget vigtigt ikke at blive overmodig fordi det går godt første og anden gang. samt det kræver at den hest man sidder på er bundstabil og kan stoppes på sekundet. ellers tror jeg hurtigt der kan ske ulykker der er meget grimme.
-JaneMedlem af Parelli sekten PNH-trænede mennesker er sjove mennesker
Eneste forhandler af Regulator Complete mellem Randers og Brønderslev
hjælp til trailerlæsning og andet tilbydes. se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppen |
|
|
er som nævnt meget rolig og styrbar, føllet..tja, hun er mit første og jeg ved ikke om det er normalt, men jeg går stadig og venter på hendes første teenageropgør. Hun har aldrig protesteret mod at være opbundet eller trukket med, hun følger mig i stor, stor tillid, og den tillid skulle jeg jo gerne værne om, derfor indlægget. Tak for alle jeres indput. mvh. Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|