Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

D-ring
Forfatter: 
Dato:  05-10-2005 20:02
Nu har jeg jo haft meget store problemer med min nye pony, problemer som blev mindsket 90% da jeg skiftede biddet. Jeg startede med et messing, 3-delt, tykt bid, som jeg blev anbefalet. (dyrt dyrt). Jeg har nu et todelt æblebid. Det ændrede hans humør totalt og han går pænt nu. men men...jeg kan ikke så godt lide at det er todelt, pga. det med at det kan slå op i ganen på ham, så jeg kigger på et tredelt æblebid. Jeg tror nemlig at det er det kolde metal i munden han ikke kan lide. Så så jeg at man også kan få dem med D-ringe. Fordelen ved D-ringe er fx at de ikke kan nive ham, men hvilken forskel gør det ellers? Han kan så mærke trækket i begge sider, er det godt eller skidt? Blødt eller hårdt? Da han reagerer ekstremt på det mindste ubehag, skal det være så blidt et bid som muligt for ham, han kræver ikke meget i munden da han er meget følsom og vi rider skovtur/hyggeridning.

Rider altid med hjelm
Bruger HMS og aldrig vold
Tjek min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Et D bid...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2005 22:13
Jeg tror du snakker om et muffebid. Det er et meget blødt bid, og bliver for det meste brugt ttil de heste som er meget følsomme i munden!! Da den jo er meget tyk. Trykket i tøjlen tror jeg ikke bliver ændret så meget...

To I'er ponyer tilsalg + en III'er pony. Se HP!
Stald Egeskov Ridecenter

0
0
Svar på denne tråd

Ikke muffebid
Forfatter: 
Dato:  06-10-2005 08:25
Nej D-ring og muffebid er ikke det samme

Rider altid med hjelm
Tjek min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2005 14:10
Er der virkelig ingen der ved det?? ?:-) Jeg troede det var et dumt nybegynder spørgsmål og undrer mig meget over de manglende svar

Rider altid med hjelm
Tjek min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Om biddet skal være ...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2005 14:15
... 2- eller 3-delt er vist en smagssag. Jeg har det helt modsat dig - ingen får lov til at lægge et 3-delt bid på mine heste. Men de er også følsomme i kyssetøjet. Jeg tror faktisk mest det er westernryttere der bruger D-ringsbid. Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-10-2005 20:58
D-rings bid bliver også brugt til tilridning at ungheste da det ligger lidt mere stabilt i munden på hesten og det hjælper med at lære hesten at dreje (har jeg læst). Det samme gælder for wiener-biddet. Jeg har nu aldrig prøvet at D-rings bid, men wienerbiddet tager ikke særligt hårdt synes jeg og ligger meget roligt i munden.
Giv mig mod til at ændre de ting jeg ikke kan acceptere. Giv mig styrke til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre. Og giv mig indsigten til at kende forskel... ;-)
0
0
Svar på denne tråd

et 2 delt
Forfatter: 
Dato:  06-10-2005 21:32
nar ikke nøddeknækker effekt på hestens gane andet end hvis du står på jorden og hugger hesten i munden. når du sidder på den foregår trækket bagud. Jeg forstår ikke hvorfor man ændrer en så væsentlig ting som bid hvis det fungerer godt med det man har. Og nu er et bid jo ikke stærkere end hånden der holder tøjlen

I wonder how much it would take to buy a soap-bubble,
if there was only one in the world.

Mark Twain
0
0
Svar på denne tråd

Nemlig
Forfatter: 
Dato:  06-10-2005 21:39
Hvis man har noget der fungerer godt så er det da klart man beholder det. som du kan læse har jeg jo haft mine "bid" problemer og at han nu accepterer æble-biddet vil sige at jeg har haft det i 8 dage. Det er nummeret for lille og jeg skal derfor købe et til, så vil jeg selvfølgelig gerne købe det bedste for min hest. Det nye "Hest" magasin har et tema om bid og de viser at to-delte bid slår op i ganen. Så er det at jeg har set at man kan få æblebiddet tredelt, som jo også var hvad jeg valgte mit første bid. Sif: Hvordan skulle et tre-delt bid (uden plade) være hårdere en et to-delt? Da jeg så læste lidt og så noget om D-ringen som jo ihvertfald forhindrer at det niver, ja så ville jeg høre jeres mening. Og nej et bid er ikke stærkere end hånden der fører, enig, men hvis hesten slet ikke kan holde ud at have det i munden er det jo ligegyldigt og hvis man gerne vil bruge et blidt/blødt bid, så er der jo ingen grund til af ren uvidenhed at lægge noget der er hårdt i munden på den, vel!

Rider altid med hjelm
Tjek min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

xxx
Forfatter: 
Dato:  07-10-2005 00:33
Hej Awina D-ringene bevirker at biddet ikke "kører" fra side til side så meget som et almindeligt trensebid. Derfor vil det være mere markant end et almindeligt trensebid når du foretager vendinger/stiller hesten, men ikke mere hårdt/skarpt som sådan. Og som du selv nævner niver det ikke. Det er i princippet det samme som at sætte gummiskiver på et trensebid. Og lige en kommentar til Sif & Linse: Valg af bid kommer meget an på hvordan hesten er "skruet sammen" i munden. Et 2-delt kan være det bedste for én hest, mens et 3-delt kan være den helt rigtige løsning for en anden. Hvis den f.eks. har en lav gane, kan et 2-delt bid meget nemt komme til at ramme den i ganen - også selvom man sidder på den! Hestens/ponyens plads i munden - eller manglen på samme - har meget at sige i forbindelse med valg af bid. Det allervigtigste er altid hånden, som har forbindelse til det rigtige bid, som passer til hestens mund... VH Helle
0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2005 08:24
Så tror jeg at jeg vil prøve at få fat i sådan et, har jo desværre også erfaret at fordi det laves og er i en brochure er det ikke det samme som at det kan købes >:-( så nu går jagten ind

Rider altid med hjelm
Tjek min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Awina...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2005 09:20
... jo flere bevægelige led, der er på et bid, jo mere uroligt kan det blive i hestens mund. Jeg tror at det er grunden til at mine heste reagerer så irritabelt i forhold til det 3-delte bid (jeg har faktisk et 3-delt, og det skulle da lige prøves på dem allesammen) er, at det føles for uroligt i deres mund. De er ret følsomme i munden, og foretrækker stabilitet. Vi har en ridepige, som kommer og hjælper os lidt med hestene, og hun magter simpelthen ikke at ride Sif til biddet. For nogle år siden investerede jeg så i et 3-delt. Der var flere (faktisk mange), der fortalte mig, at "det var bare lige sagen", og at Sif helt sikkert ville ELSKE det. Det gjorde hun bare ikke. Hun begyndte at gå og flytte på hovedet hele tiden, bare rytteren trak vejret - og det blev svært at få hovedtøjet på hende. Da jeg skiftede tilbage til det 2-delte igen, så hun helt lettet ud (og rytteren har efterhånden lært at klare hende alligevel). Da jeg nu havde biddet i huset, skulle det jo afprøves på de andre heste også - og resultatet var det samme. Huggen på biddet, uro fortil, og efter ganske få dage svært at få hovedtøjet på dem. Det skal måske lige tilføjes, at udfaldet var det samme, uanset om jeg selv red, eller jeg fik andre til det - så det skyldes ikke bare, at jeg er en klovn til at ride med det. Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider