Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hvordan træner i en hest op til et stævne?
Forfatter: 
Dato:  26-07-2005 18:19
Ja, spørgsmålet er som overskriften siger:
Hvordan træner I jeres hest op til et springstævne?

Træner i den ikke så meget andet end dressur og springning meget sjældent? Eller træner i den hårdt op til et stævne. dvs. træner i meget springning fx. to gange om ugen?

Når jeg skal til stævne træner jeg min pony en smule hårdt to uger FØR stævnet (selvfølgelig ikke FOR HÅRDT!). Ugen lige før stævnet træner jeg hende så ikke så hårdt. måske to ture og dressur og IKKE så meget springning. Men selvfølgelig træner jeg hende sådan så hun bliver ved med at være i form laver bare lidt andet og lettere ting med hende. Det gør JEG fordi at jeg ikke vil køre hende træt så hun ikke synes det er sjovt. Hvis hun laver det samme hver dag og blir trænet for hårdt kører hun træt. Og sådan vi træner nu fungere egentlig PERFEKT!



Hvordan fodre i så jeres hest op til et springstævne?

Plejer bare at fodre hende normalt, men plejer dog lige at give hende en smule mindre havre (eller mindre "energifoder") et par dage før stævnet for hvis hun for for meget energi er hun for vild og tar "kontrollen"...

Nu er det jeres tur...

Med ;-D hilsen mig....

ps. Hvor tit rider i springstævner?
-jeg rider springstævner ca. hver 14. dag for at hun altid vil synes det er sjovt (tror stadig hun ville synes det er sjovt hvis i tog af sted hver weekend, men synes KUN hun skal afsted hver 14. dag...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm......
Forfatter: 
Dato:  26-07-2005 19:57
Hverken mine dressur eller springheste bliver behandlet anderledes end normalt, fordi de skal til stævne.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd
 
 Træning...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2005 08:07
Hejsa

Jeg rider ca 1-2 stævner pr. måned. Det er normalt et landsstævne der varer 3 dage og evt. et distriktsstævne på kun 1 dag.

Når jeg laver en træningsplan lægger jeg først de større stævner ind, CSI* og CSI** stævner. Ofte skal man udtages/indviteres til dem, så jeg vælger også et alternativt stævne, såfremt jeg ikke får lov til at ride de store.

Derefter lægger jeg landsstævnerne ind. Jeg vælger ofte dem fra der ligger for langt væk, hvis der er andre lige før eller efter.

Her efter sommerferien har jeg f.eks. først et endags distriktsstævne og så et landsstævne, så skulle vi være "i form igen".

Mht. træning sørger jeg her efter ferien for at hun er i form. Jeg har redet let dressur og ture og er begyndt at gallopere. Jeg øger den tid jeg rider til jeg igen er på "normalt" niveau, som for mig er en uge der hedder:

Mandag: Let dressur/tur 45 min
Tirsdag: Dressur 60 min
Onsdag: Spring 45 min
Torsdag: Dressur 60 min
Fredag: Let dressur/Dressur 45/60 min
Lørdag/Søndag: Tur/let dressur

Jeg forsøger at komme ud og gallopere ca. hver fjerde dag, den dag rider jeg selvfølgelig ikke det der ellers var på "planen". Jeg har en rute hvor jeg kan gallopere i 1 minut og trave 1 minut, den bruger jeg til intervaltræning. Når Calina er i normal kondi tager jeg tre intervaller i gallop.

Op til distriksstævnerne og landsstævnerne træner jeg ikke noget specielt. Dog springer jeg tirsdag, eller ikke i den uge, hvis jeg skal starte allerede fredag. Jeg rider kun let dressur dagen inden afgang, eller evt på stævnepladsen hvis jeg er nødt til at ride der dagen før første konkurrence.

Hjemme sørger jeg for at få sprunget lidt i den højde jeg skal ride gangen inden jeg skal til stævne, er der længe mellem to stævner springer jeg lidt lavede end jeg normalt starter.

Op til DM her i juni lavede jeg en speciel træningsplan da det er meget fysisk krævende at gå SB/SA torsdag, fredag, søndag.
Calina blev i 1½ måned inden skridtet 30 minutter hver formiddag, ud over den almindelige træning om eftermiddagen.
Jeg øgede mine intervaller i gallop til fire, og galloperede hver fjerde dag. Jeg sprang mindre, men højere i træningen. I dressur øvede jeg mere gallop på små volter og temopskift.

Ang. fodring får Calina normalt Marstall E-haferfrei, DanGrønt Fiberlux, hel havre, roepiller og hø. Op til større stævner (tre dags landsstævner mv.) giver jeg også Equitop Myoplast. Det har jeg positiv effekt så Calina ikke bliver stiv/øm i musklerne. Ellers ændrer jeg ikke foderet.

Op til DM øgede jeg dog fodermængden pga. den øgede træning. Hun fik da dobbelt portion hø og majsolie for ikke at tabe sig.



Det var vist svar på dine spørgsmål!

Tine


0
0
Svar på denne tråd
 
 hephey
Forfatter: 
Dato:  27-07-2005 10:54
jeg træner ikke spor anderledes, den eneste forskel er at jeg rider med sporer den sidste tid, jeg hader dem, men de skal jo på til dressur stævner, jeg er hesterytter

ponyen for mere energi holdigt foder op til og under.

mandagen efter stævnet kommer begge på en lang tur.

Du siger at du ride andreledes 2 uger før stævnet og rider stævne hver 14 dag? det vil sige at du altid rider anderledes

Elsk din hest uanset stamtavle og race..... den er den bedste alligevel... {>

Mango og Surprise uanset hvad der sker vil i altid være nogle vindere for mig..... Elsker jer ;-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tine gade.....
Forfatter: 
Dato:  27-07-2005 18:01
Du skriver noget med at du så prøvede at gallopere ca. hver 4. dag. Det forstod jeg ikke helt. Altså galloperede du så KUN hver 4. dag og skridtede og travede de andre dage?

Hvis der er andre der ved hvad hun mener må i også gerne skrive...
Cecilie med den dejlige Mickey mouse (kælenavn) {>
<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
:-P >>Din skøre tøzzz<< :-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Surprise....
Forfatter: 
Dato:  27-07-2005 18:05
Nej, kom vist til at skrive det lidt forkert. Altså ca. hver 2-3 uge er jeg til stævne. Ugen efter jeg har været til stævne Træner jeg hende måske en smule hårdere, og mere det som jeg skal til stævnet. Fx. skal jeg springe LA på hende springer jeg måske 1,20 - 1,25 på hende to uger ffør stævnet. Ugen op til stævnet træner jeg hende så nogle gange kun til jeg syntes at hun gør det som hun helst skal til stævnet og træner så kun 90-100 cm.

Det synes jeg virker bedst på min pony så hun ikke bare ligger og springer det HEEELT høje lige op til et stævne, men nogenlunde det jeg skal springe. så føler jeg at hun er mest klar...

Håber at du forstod ellers må du skrive igen så jeg kan forklare lidt nærmere...
Cecilie med den dejlige Mickey mouse (kælenavn) {>
<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
:-P >>Din skøre tøzzz<< :-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Galop...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2005 19:06
Jeg mente at jeg galoptrænede, altså efter opvarmingen red jeg frisk gallop i et minut, travede et minut osv, fire gange. Til sidst travede jeg i ca. 10 minut for at undgå mælkesyre. Jeg har målt en bane op udenfor som jeg ved hvor lang tid tager at ride.

Jeg galoperede selvfølgelig også de andre dage på banen.

Tine
0
0
Svar på denne tråd
 
 såden gør jeg
Forfatter: 
Dato:  27-07-2005 23:45
nu vil jeg mene at foberedelsen til stævne må være forskellig til de forskellige dicipliner.

det er det i hvertfald for mig.

til spring træner jeg normalt kun sping 1 gang ugentligt, men kan evt. træne dressur spring en anden dag på ugen (bøje øvelser og andet godt med bomme på jorden)

ugen før stævnet springer jeg ikke helt så hårdt som jeg pleger, men mere bare teknik og lige det vi har svært ved/ er nervøse for.


til military sørger jeg for at min hest har en god grund kondition min hest bliver trænet med galop intervaler hver 4-6 dag.
træner tæræn bane 1 gang. ca 14 dage 3 uger før.

ellers rider jeg nogle gode lange skov ture med vand huller og andet godt.

dresuren træner jeg normalt, men det bliver min hest også MEGET hurtigt træt af.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Elsker min dejlige Springer {>
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 07:50
hi hi okay kunne ikke helt forstå det.-.... sad lige og tænkte stakkels hest.... anyway... den har det jo godt

Elsk din hest uanset stamtavle og race..... den er den bedste alligevel... {>

Mango og Surprise uanset hvad der sker vil i altid være nogle vindere for mig..... Elsker jer ;-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Træner ik anderledes...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 17:02
Hesten skal ikk kunne mærke at vi skal til stævne!! Mine heste er altid i god form, og de bliver redet på samme måde både før og efter stævnet!!
Intet blir ændret på, overhovedet!! Tror mine heste ville blive alt for kulret hvis de kunne mærke hvergang vi skulle til stævne...


{> Nina & de 4 {>

Gør livet til en fest,
rid Springhest!

Stald Egeskov Ridecenter


0
0
Svar på denne tråd
 
 FLØDEBOLLE (:
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 21:07

Hvordan jeg træner min op til et springstævne ?,
jeg rider ham nomalt , hård dressur, skovture, spring.
Ca. 5 dage inden springstævnet, springer jeg, hvor vi bare rider "rytme" , - Og springer lette højder, og får min selvtilid op .
, dagen før stævnet , tag jeg bare et smut i skoven, med temposkift, - og gør ham træt. så han ikke er så vild til stævner . - og han bliver fodret, med samme fodre, det helt nomale . - Ingen engergi foder , kun Fiberlux, som han altid kun får.
- ja :')
jeg tag til springstævner ? , når jeg har løst , rider mest dressur stævner, men kunne godt , tag til springstævne hver wekkendten, da den elsker det :')

Fra - Carmen Louize <3
Med vidunderet Laban :') <3
0
0
Svar på denne tråd
 
 Zafir bliver....
Forfatter: 
Dato:  29-07-2005 01:01
...altså så træt af al den træning...hmmmm

Nu er jeg jo dressurrytter, men laver alligevel "plan".

Normalt rider jeg undervisning 1 eller 2 gange om ugen. Det afhænger af behov, stævne og tid.

Min ambition er, at han "konstant" er i OK kondition (han er sådan en hest, der er svær at få i bedre kondition, men til gengæld holder det så længe -oldenborgblodet gør, at han ikke lige lløber nogen steder i galskab!), at han er smidig, løsgjort, lydig og glad.

Meget af det opnåes ved, at han går på fold i det tidsrum, han gider. Lige nu er det ca. 14 timer, i varmen er det døgnet rundt eller det meste af dagen, om vinteren er det en times tid eller 2. Han bliver sur, tvær, uoplagt og usmidig af at stå og vente ved ledet i flere timer, blot fordi JEG synes han skal være ude 8 timer i kulde, blæst eller regn.

Jeg rider gerne et par dage i ugen, hvor vi giver den "en skalle", altså hvor han arbejder ca. 1 time. Derudover går han i de resterende dage mere løsgørende øvelser(trav-letridning-store volter-lidt dybt), ture ud i naturen, longering (ikke så meget mere, føler at det giver mere at ride). Han har ALTID mindst 1 fridag om ugen, men gerne hver 3-4 dag. Det fungerer godt.

I ugen op til stævne sørger jeg for, at få ham "gående", altså at vi ikke terper for meget, men at tingene fungerer og han er redet igennem. Til undervisning gør vi lidt mere ud af "præstations-jeg-ser-godt-ud-og-skal-ha-mange-point"-ridningen. Men ligeudretning,opmærksomhed og løsgjorthed er jo en forudsætning for dette. Han har typisk fri mandag eller tirsdag hvis han skal gå stævne lør-søn.

Torsdag rider jeg oftest "kort og effektivt", hvor bremser og speeder lige justeres. Fredag rider jeg meget løsgørende men ikke så længe.

Det er det, der fungere bedst på Zafir. Da han var 4 og 5 år longerede jeg ham altid om fredagen. dengang var det rigtigt godt, det fik ham løs og fin til dagen efter, men idag synes jeg at han bliver flad og lidt dvask af det. Kravene er jo også ændrede.

Vil lige tilføje at han går C-stævner, har gjort os mest i LA1-2 og 3, men har idag tilmeldt os vores første LA5 i samråd med min underviser.

Ang. fodring er det sådan, at jeg i normal-perioder fodrer med wrap, hel havre, travo E, elektrolytter, Strukturfoder fra Ole B Knudsen og majsflager. Han er meget økonomisk i foder, spiser kun ca. 1½ kg. pr. dag inkl. strukturfoder, som er næsten ren lucerne.

Når jeg forlanger lidt mere, altså opimod stævner eller jeg bare synes han skal være lidt mere "fit" fodrer jeg ham med Cavalor's Oat Balancer eller Hi-force i stedet for havren. Især Oat-Balancer'en gør, at han mærkbart bliver mere udholden og får mere "arbejdsiver" i slutningen af rideturen.

Er først begyndt med Oat-Balancer for en god måneds tid siden. Var ude og hente "et-eller-andet-der-giver-Zafir-energi-samtidig-med-at-han-spiser-20-kg-græs-om-dagen-" lørdagen før og sagde for sjov, at jeg ville brokke mig, hvis han ikke kom hjem med en placering ugen efter. De sagde hos min fodermand, at det var OK, jeg ku bare komme med resten af sækken...men jeg har hentet en sækfuld mere, for det hjalp så meget at vi gik 64,7% i en gangartsklasse og fik en 2'er. Se ham her: billede fra USR

Puha, sikke en smøre...
MVH Anita


Jeg rider for min egen glædes skyld -og andres mening om vores formåen skal ikke tage glæden fra mig!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tine Gade
Forfatter: 
Dato:  29-07-2005 08:12
OK! for kunne ikke rigtigt få det til at passe hvis du kun galloperede hver 4. dag.
men så tænkte jeg lige på hvad det hjælper at træne gallopintervaller (eller??)og om ikke man må holde skridtpause imellem, når nu man skal gallopere med lidt fart i 1 minut, altså et par gange?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Intervaltræning...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2005 08:57
-hjælper på kondien.
Skal man springe en lang og høj bane er det vigtigt at hesten ikke taber pusten på halvvejen, derfor har jeg øget kondien med intervaltræning.
Det er bedst at trave i det minut der er i mellem galloppen. Hesten kan godt "syre til" i benene efter at have gallopperet, og det er mest effektivt at trave hvis man vil have syren væk.
Efter intervallene bør man trave i lige så lang tid som man har gallopperet og travet i alt.

F.eks.

Opvarmning.
Galop 1 min
Trav 1 min
Galop 1 min
Trav 1 min
Galop 1 min
Trav 5 min
Skridt

Tine
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tine Gade
Forfatter: 
Dato:  29-07-2005 16:42
Tak for et godt indlæg, det er spændende at høre hvordan "man" gør med en hest på det niveau
0
0
Svar på denne tråd
 
 Camilla80
Forfatter: 
Dato:  31-07-2005 00:01
Hej
Det var så lidt. Jeg synes netop HN er det perfekte sted til at fortælle andre om ens erfaringer, uanset hvad og på hvilket niveau man rider.
Denne gang er det så endda lykkedes uden at ende i vilde diskutioner! :-D
Jeg synes selv jeg lærer meget herinde af at læse om hvad andre gør!

Tine
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider