Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

dressurkommandoer
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 22:29
Jeg arbejder på at genoptræne min hests dressur(MA), men da jeg endnu ikke selv befinder mig på det niveau, tager vi det ganske roligt.

Nu er vi nået til passage, hvilket jeg desværre ikke kender kommandoen til. Har fået at vide af tidligere ejer, at han er et naturtalent, men da tidligere ejer heller ikke selv kender kommandoen for det, spørger jeg nu jer HN'er til råds.

Hvis I kender nogle andre kommandoer fra LA til MA(gerne højere), vil jeg MEGET gerne høre om dem, da jeg synes, det er synd at lade hans dressurtalent gå til spilde.

På forhånd tak.

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"

MED LICENS TIL AT BITCHE

0
0
Svar på denne tråd

jeg må starte
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 22:35
med at sige, at jeg syntes det er et meget pudsigt salgsargument, at hesten kan passage, men at man ikke kender kommadoen til det??
Det virker da helt hen i vejret. -Men det kan du jo ikke gøre for.

Desværre kan en passage ikke forklares som et galop anspring, det er virkelig en fornemmelse fra hest til hest.
Det enest råd jeg kan give, er at få din underviser til at vise/lære det.

Selvom hesten kan lave en passage, så er det ikke sikkert at den kan idag, da det kræver utrolig meget muskulatur fra den. Så den skal være i topform, rent dressurmæssigt, for at kunne gøre det godt og uden besvær.
Det svare vel til at en balletdanser skal lave en piruette på tæerne lige efter en genoptræning.

Så ja, mit råd er, få din underviser til at hjælpe dig.

Held og lykke!
Mvh. Tine

Sæt kryds i kalenderen: HN-træf fra d. 4-7/8-05 på sjælland
tråd om HN-træf:HN-træf
0
0
Svar på denne tråd

Øhhh meget enig.......
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 23:14
med Tine - få din underviser til at hjælpe dig.

Forresten hvilken skade har din hest haft, hvor længe har den stået, og hvor langt er I i genoptræningen ?

Det vil jo også have stor betydning for, hvornår i kan begynde at træne de enkelt øvelser.

Undre mig dog lidt over de billeder du har af din middelsvære dressurhest inde på din præsentation - det er jo sjældent man ser en M-klasse hest fræse rundt i galop. Men det har den da sikkert syntes har været sjovt må jeg formode ;-D

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Omformulering
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 12:32
Det lader til, at jeg fik udtrykt mig forkert. Hesten har ikke haft nogen skade; han har bare stået stille i et halvt år, inden vi købte ham. Det kunne godt ses på kroppen og rutinen.

Det er derfor, vi er igang med at træne dressuren op igen.

Tine: Det var ikke noget salgsargument fra sælgers side, hvis det er det, du mener. Dette var en oplysning, jeg fik i marts, da Mokke fik sin årlige vaccination(købte ham i oktober). Sælger vidste også kun dette, fordi han tit er blevet rost for den flotte passage; men han har ikke været klar over, at det var det, Mokke gjorde.

Han har fået sin muskulatur tilbage - også i den grad! Vi har et par gange lavet galoppiruetter, så balancen fejler heller ikke noget.

Jeg forventer ikke, at han skal gøre det hele perfekt og på en gang, men som sagt synes jeg, det ville være synd at lade hans dressur gå til spilde.

"Undre mig dog lidt over de billeder du har af din middelsvære dressurhest inde på din præsentation - det er jo sjældent man ser en M-klasse hest fræse rundt i galop. Men det har den da sikkert syntes har været sjovt må jeg formode"

Hvad mener du med det? Bare fordi han kan dressur, skal han da alligevel galoppere!?! :-)

Mokke synes altid, det er sjovt at blive brugt - nogle gange lidt for sjovt. Så bliver ridningen lidt, som på billederne her; som faktisk er de bedste, jeg har. Min mor er ikke just professionel fotograf. 8-)

Jeg får ikke undervisning, det er derfor, jeg prøver herinde. Har fået det, men jeg stoppede ret hurtigt, da jeg ikke kunne se meningen med at skulle betale 300 kr. om måneden for at blive ignoreret.

Tine: Kan du så evt. fortælle, hvordan fornemmelsen er, når du rider? Hvordan skal benene ligge, halve parader osv. Der må jo være en vis kommando, eftersom man kan lære hesten det.

Caroline

A HORSE WALKS INTO A BAR AND THE BARTENDER SAYS:
"WHY THE LONG FACE?"

MED LICENS TIL AT BITCHE

0
0
Svar på denne tråd

Undervisning mm.
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 13:11
Først vil jeg lige anbefale Kyra Kyrlunds "Dressur med Kyra" - her er der gode forklaringer af rigtig mange øvelser med gode illustrationer. Jeg vil ikke kaste mig ud i at forklare passage, og jeg tror ikke bare det er noget, man kan lære ved at få det forklaret - det skal man have hjælp til, hvis man ikke ved, hvordan det skal føles og se ud. Det er i hvert fald min erfaring. For et år siden red jeg selv rundt på min hest og troede, at den gik passage... og det gjorde den måske også - det var bare ikke god passage; det blev det først, da min underviser hjalp mig med det.

Jeg har selv haft samme overvejelser ang. undervisning - at jeg ikke synes, jeg har nok ud af undervisningen, hvis jeg rider på et hold.
Men så kunne du måske overveje halve enetimer - så har du underviseren for dig selv, og så kan du da umuligt blive ignoreret.
Hvis du skal lave øvelser til M-niveau vil jeg også helt klart vurdere, at du har brug for enetimer.
0
0
Svar på denne tråd

Seriøse undervisere...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 13:20
... ignorerer ikke. Og som Gsims skriver, så er det nok enetimer du skal have, det får du også meget mere ud af.

Passage er ikke en M-øvelse. Men kommer først i Intermediere II. Så du har masser af tid. Det er ikke super nemt at forklare i skrift. Men der er et ældre indlæg herinde som også omhandler passage.
Men det er absolut en fordel hvis hesten kan piaffere. Så kan du ride frem i passage fra piaffen sådan gjorde jeg i starten. Senere red jeg fri trav og så direkte op i passage. Men undervisning frem for alt.
Find en berider eller en dressurrytter som rider M-S niveau, så skal du nok komme til at ride passage, man kan lige så godt udnytte at hesten kan det, til at styrke den videre med.

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

**** To touch is to heal. To hurt is to steal. ****
- Mysterious Ways, U2

Har jeg hovedpine... Er det fantomsmerter ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider