Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Pat Parrelli???????????
Forfatter: 
Dato:  21-09-2000 18:50
Hej!

Jeg har hørt om en metode, der hedder Pat Parrelli (ved ikke hvordan det staves!)
Er der nogen, der kan fortælle mig hvad det er?
Jeg ved det er en form for dressurtræning uden hårde metoder, men ellers ved jeg ikke mere!

Hilsen Camilla
0
0
Svar på denne tråd

RE: Pat Parrelli???????????
Forfatter: 
Dato:  22-09-2000 08:08
Pat Parelli er ikke en metode men en person, der træner (western)heste vha. "natural horsemanship".

Han har skrevet en bog der hedder "Natural Horse-man-ship" som kan købes hos Amazon (www.amazon.com, www.amazon.co.uk). Bogen er rimeligt god, der står nogle udmærkede metoder i den, men jeg vil anbefale også ved samme lejlighed at læse bogen: Considering the Horse : Tales of Problems Solved and Lessons Learned af Mark Rashid - samt hans øvrige bøger.

Mark Rashid lægger stor vægt på, at man tager hensyn til hver enkelt hest, og at det hele ikke drejer sig om, vha. tegn på aggressivitet at være lederen, men at man opnår lederskab ved at opføre sig overfor hesten så den kan stole på en - man bliver værdig til at være leder. Parelli er mere til den side, at man skal være den "stærke" leder - altså ved aggressive attituder demonstrerer, at man er lederen. Det går ganske vist også hurtigere, men Rashids bøger giver stof til langt mere eftertanke, men mangler til gengæld klare anvisninger på, hvordan man egentlig gør, mens Parellis bog forklarer fint, hvordan man gør.

Som med alt, man hører og læser, så vær kritisk og brug det, du kan bruge fra alle steder og glem resten, men jeg synes klart at pengene er bedst givet ud på Mark Rashids bøger.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-09-2000 09:11
der findes faktisk 2 på Bornholm der dyrker den slags metoder, de underviser også i det, hver fredag i NLR ridehallen fra 18-19.
Det er mest arbejde med hesten fra jorden, men det virker helt utroligt, især manden er kommet utroligt langt med sin araber
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-09-2000 10:21
Noomi - hvilken af "metoderne" bruger de ?
Parreli´s ? Eller ham den andens ?
(eller noget helt blandet ?)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-09-2000 10:25
de har været på clinic med Pat Parelli, men har også kikke på nogle af de andre, jeg tror dog primært det er Pat Parelli eftersom de er ved at tage en af hans level tests
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-09-2000 10:26
Øøhh nu opfatter jeg ikke Parellis metode som aggressiv. Hele hans system er jo netop opbygget omkring "The Friendly Game". Før man behersker denne og hesten har fuld tillid til en, går man ikke videre til de andre "lege".

Der er et Parelli-kursus i Oksbøl den 7-8 Oktober.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-09-2000 10:49
Hejsa

Jeg har lige været til kursus med Birger, som er uddannet ved Pat Parelli. Kursuset
varede fra kl. 10.00 - 18.00 begge dage. Kursuset var level 1 og i Oktober skal jeg til kursus level 2. Det var i Skælskør og Birger kommer fra Tyskland, men talte engelsk. Første dag var ikke særlig lærig, men anden dag var indlæringsmæssigt godt.

Mvh.
Laila
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-09-2000 15:10
hej Laila

Jeg er en ivrig tilhænger af Pat Parelli's metoder - hvor skal du til kursus i level 2 i oktober måned ??
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-09-2000 15:53
Ups, det var mig der to fejl. Kurset det 7-8 oktober foregår i Skælskør og er et level 2 kursus.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-09-2000 22:04
Hils Birger fra Paladini, vi er gamle konkurrenter fra 1982 -1986, hvem så end går over og ser på hans show...........mvh ariel
0
0
Svar på denne tråd

RE: Pat Parrelli og andre
Forfatter: 
Dato:  23-09-2000 18:43
Hvor er jeg enig med dig (Mark Rashid er min ynglings forfatter).

Der er dog lige et par ting: Hvis I skal købe bøger så prøv www.bogpriser.dk , så får man den billigst. Og så er der 3 danske/svenske hvor man ikke behøver kreditkort for de sender et girokort med.

Og så syners jeg egnetlig Mark Rashid giver en klar henvisning: Lyt til hesten!

Han er ikke (og vil nok heller ikke være) kogebogsforfatter - han fortæller også om folk som slavisk følger andres medtoder uden at lytte til hesten - og de får også problemer.

Han andre bøger er
A Good Horse is Never a Bad Color
Horses Never Lie: The Heart of Passive Leadership

og så må jeg lige nævne en forfatter til GaWaNi Ponyboy - ja han er indianer og skriver om indianernes filosofiske holdning til naturen især om deres forhold til heste. Han har skrevet 4 bøger - desværre så er 3 af dem ordret ens dog har Horse, Follow Closely også nogle træningsmetoder med.

De 2 andre er: Out of the Saddle og Time Well Spent (jeg har den ene og vil derfor ikke købe den anden). Den sidste bog er:Of Women & Horses: Essays by Various Horse Women.

Nu vil da også lige sige, at jeg synes Pat Parrelli's metoder også er meget fine, og han giver nogle spændende anvisninger på hvordan man kan træne - og underholde - heste, uden at ride på dem.

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd

Til Jan
Forfatter: 
Dato:  24-09-2000 01:34
Kan ikke finde Mark Rashid på bogpriser.dk,,,,, hvor igennem købte du dine bøger??

mvh Pia
0
0
Svar på denne tråd

RE: Til Jan
Forfatter: 
Dato:  24-09-2000 12:12
Mark Rashids bøger kan købes hos amazon (www.amazon.com, www.amazon.co.uk) og hos www.bol.com (tidl. bokus).

Jeg har ikke kontrolleret, hvem der er billigst med netop Rashids bøger, men jeg kontrollerede min seneste ordre på 3 hestebøger hos www.amazon.co.uk mod prisen på levering af samme bøger fra bokus - og jeg sparede ca. 60 kr. ved at bestille fra Amazon i England (www.amazon.co.uk). Bøgerne kommer derfra i løbet af få dage - som regel også, selvom der står 3-5 ugers leveringstid på nogle af bøgerne. Det er vist lidt billigere at købe bøgerne hos www.amazon.com - altså i USA - hvis man er så heldig, at pakken ikke bliver fortoldet af de danske toldmyndigheder. Til gengæld skal man vente ca. 3 mdr. på bøgerne hvis man ikke vil betale for ekspres-levering.
0
0
Svar på denne tråd

RE: Til Jan
Forfatter: 
Dato:  25-09-2000 08:07
Det kan jeg heller ikke nu - men jeg plejer at købe over www.bocus.com (og så danmark), for de plejer at være billigst - men de har også lige skiftet ejer - så hvem ved.

Og så prøvede jeg lige: Jeg gik op amazon og "stjal" ISBN nummeret for en af bøgerne (1555662498) det gav bocus som billigste sted (23 kr. og 1 kr).

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-09-2000 20:40
Jeg bruger Monthy Roberts' og Klaus Hempflings metoder, desværre må jeg nøjes med bøger som udgangspunkt da de bor laaaaaaangt væk. Men det virker super duper. Jeg tror Pat Parrelli er lidt I den stil? Det virker i alt fald godt på nogle heste har jeg hørt...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-10-2000 12:08
Link til Pat Parelli : www.parelli.co.uk
Dette er den engelske side, der er der også link til den oprindelige p.p side
0
0
Svar på denne tråd

SV. Pat Parelli - Camilla
Forfatter: 
Dato:  08-12-2000 12:12
Hej Camilla.

I NLR Underviser Marianne Perlt, som nævn ovenfor, i Natural Horsemanship, byggende på Pat Parelli's metoder/idéer, eller hvad du nu vil kalde det. Det er hver fredag fra klokken 17:30 til 18:30...
Jeg er selv startet med min gamle dressur/springpony, Sorcha, her i april, og vi har i temmelig høj grad forbedret vores kommunikation. Før kunne jeg ikke stoppe hende, ligegyldigt hvilket bid hun fik i munden, i dag kan jeg - som regel... - ride hende i grime... Selvom du rider dressur kan du sagtens være med, bare kom op og se på etn gang, og snak med Marianne. Du ka' osse sende mig en mail hvis der er mere du vil vide...

Du kan læse en dansk artikel, skrevet af Mariannes mand, Flemming, på www.bornriders.bornholmer.dk , under "Born Riders News", hvor der ligger udvalgte artikler fra westernklubbens medlemsblad. Så vidt jeg husker er det een af de nederste artikler på siden...

Ninie Poulsen
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider