For at hesten kan være eftergivende skal ganasherne smidiggøres.
For at ganasherne kan arbejde er hesten nød til at gå nogenlunde i holdning. Dvs. max. 5 cm foran lod.
Jo mere hesten bøjer i bagbenets kode jo mere vil den søge holdningen og bruge overlinjen.
Det er f.eks. det man benytter sig af i arbejde fra jorden.
Man kan dog ikke nøjes med bare at bukke nakken på hesten og så tro det er det der skal til.
Hesten skal rides ind under rytteren og frem til tøjlen for at den kan få gang i overlinjen.
Det gør man i første omgang ved at ride hesten dyb med så meget fremdrift, at den selv begynder at søge ned (under mankehøjde). Gør den ikke det kan man hjælpe den en smule ved at tage anholdninger, men aldrig tøjletag uden sæde- og schenkelhjælp.
Nogle heste har det bedst med at få en del tøjle, hvor andre kræver en del støtte.
I denne periode er det ligegyldigt om hesten går i lod. Det vigtigste er den søger ned.
Når hesten er stabilt søgende samler man den lige så stille op ved at forkorte tøjlen og tilbyde hesten mere støtte.
Når hesten accepterer støtten begynder man på de halve parader og løsner den.
Overgange, tilbagetrædninger og masser af voltearbejde ( specielt på den stive side)er øvelser der hjælper til at løsne hesten. Sidebevægelser vil jeg først begynde på når hesten kan flyttes ind og ud i volten efter rytterens schenkelanvisninger.
Samtidig med sidebevægelserne ville jeg begynde med den springende galop.
Det samlende arbejde til hesten er smidig og gående med konstant ryg tager mig ca. 3 mdr., men andre kan sikkert gøre det hurtigere.
Hilsen
Britta