Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

At give efter i nakken ?? !!
Forfatter: 
Dato:  31-05-2005 08:13
Hej,

jeg kæmper nærmest en kamp uden lige med min hest. Hun vil bare ikke give efter i nakken, når jeg rider. Da jeg købte hende, var hun godt på vej til at give efter, men jeg fik ikke trænet det nok med hende, så det er vel nærmest blevet "glemt" med tiden, og hun er blevet mere stiv i nakken...

Har i nogen gode råd?

*¤*Gør livet til en fest, rid Islandsk Hest*¤*
0
0
Svar på denne tråd

tålmodighed
Forfatter: 
Dato:  31-05-2005 10:05
Det der er vigtigst at huske på er, at du ikke må kæmpe med din hest fortil, en hest der er tvunget i holdning går ikke med korrekt eftergivenhed, og går meget tit med sænket ryg.det man vil at have er at hesten skal være "blød" og lækker at være på når den går til biddet, ikke stiv og træls fordi den er tvunget. Og man skal jo helst heller ikke være bodybuilder for at ride sin hest.En anden ting man skal huske på er at Rom ikke blev bygget på en dag og de mangler stadig at lave parkeringspladser ;-) så tag en dag af gangen. det du kan gøre er at bøje din hest af omkring indvendig schenkel,med blød hånd, husk det er vigtigt at have udvendig skulder med på plads, ellers får du aldrig din hest til at gå til biddet, rid 8-taller det med at skifte volte tit er med til at smidiggøre din hest. Rid til bagfra, hesten søger automatisk biddet, hvis du kan få fremaddriften igennem. dermed ikke sagt du bare skal jage hesten frem, for så mister du igen ryggen og hesten løber bare, det med at ride til bagfra, mener jeg at hesten skal gå med god energi. Jeg synes det er svært at hjælpe optimalt over mail, da der kan være andre grunde til hesten ikke vil søge biddet, ville det være rart at se jer ride. men prøv at finde en berider, de er uddannede til at hjælpe os kære hestefolk ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Leg det ind !
Forfatter: 
Dato:  31-05-2005 11:47
Hej Birgitte. :-)

Du skriver : "jeg kæmper nærmest en kamp uden lige med min hest. Hun vil bare ikke give efter i nakken, når jeg rider."

...kan du selv se hvad der er galt ?!?!

Når du kæmper og anstrenger dig så hårdt får du netop ikke den ønskede respons....din hest vil stive sig mere og mere imod, spænde op og reagere modsat.

At få eftergivenhed opnås ikke ved kamp....det skal leges ind, så at sige....din hest mister tilliden til dig, dine hænder og dine intentioner ellers.
Og det er kun gennem tillid du opnår eftergivenhed.

Mit råd er at du i første omgang må acceptere hesten stiver sig i trav og galop, for du kan kun starte eet sted, nemlig i skridt som det er nu....når du så skridter, så prøv, (EFTER hesten er varmet op), at ligesom "lirke" en anelse på tøjlerne...ikke voldsomt, ganske blidt...hold tøjlerne middellange, så hesten mærker "den har en udvej", og ikke føler at den presses til noget....leg sådan med bidet 5-10 min. om dagen, og når hesten evt. stiver op i trav og galop så slæk på tøjlen....giv ikke modstand, vis hesten at der ikke sker noget grimt....herved opbygges den tillid I åbenbart har fået et lille knæk på....PYT med at det ikke ser fantastisk ud....tænk på AT DET KOMMER DET TIL ! Det er ganske simpelt et spørgsmål om tålmodighed og vedholdenhed. :-)

Jeg kan se du bor på djursland....jeg har 2 annoncer herpå HN under "træning tilbydes" med henholdsvis "equipagetræning" og "dobbeltline-træning",- kig på det - jeg kommer gerne ud og hjælper dig, hvis du er interesseret.

Al mulig held og lykke med dig og din hest !

De bedste hils´ner fra Mette

CABALLUS

Equipagetræning og træning af heste i dobbeltliner udføres !
Send mail for nærmere info og booking

mette.hauge@tiscali.dk
0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2005 12:06
Tak, for jeres svar... :-) Jeg skal prøve at lege noget mere med hende, selvom jeg har prøvet det. Jeg bliver så frusteret, når hun næsten ikke reagerer på det.

Mette: Jeg skal overveje det, tak :-)

*¤*Gør livet til en fest, rid Islandsk Hest*¤*
0
0
Svar på denne tråd

ganasher
Forfatter: 
Dato:  31-05-2005 15:00
For at hesten kan være eftergivende skal ganasherne smidiggøres.

For at ganasherne kan arbejde er hesten nød til at gå nogenlunde i holdning. Dvs. max. 5 cm foran lod.
Jo mere hesten bøjer i bagbenets kode jo mere vil den søge holdningen og bruge overlinjen.
Det er f.eks. det man benytter sig af i arbejde fra jorden.

Man kan dog ikke nøjes med bare at bukke nakken på hesten og så tro det er det der skal til.

Hesten skal rides ind under rytteren og frem til tøjlen for at den kan få gang i overlinjen.
Det gør man i første omgang ved at ride hesten dyb med så meget fremdrift, at den selv begynder at søge ned (under mankehøjde). Gør den ikke det kan man hjælpe den en smule ved at tage anholdninger, men aldrig tøjletag uden sæde- og schenkelhjælp.
Nogle heste har det bedst med at få en del tøjle, hvor andre kræver en del støtte.
I denne periode er det ligegyldigt om hesten går i lod. Det vigtigste er den søger ned.

Når hesten er stabilt søgende samler man den lige så stille op ved at forkorte tøjlen og tilbyde hesten mere støtte.
Når hesten accepterer støtten begynder man på de halve parader og løsner den.
Overgange, tilbagetrædninger og masser af voltearbejde ( specielt på den stive side)er øvelser der hjælper til at løsne hesten. Sidebevægelser vil jeg først begynde på når hesten kan flyttes ind og ud i volten efter rytterens schenkelanvisninger.
Samtidig med sidebevægelserne ville jeg begynde med den springende galop.

Det samlende arbejde til hesten er smidig og gående med konstant ryg tager mig ca. 3 mdr., men andre kan sikkert gøre det hurtigere. ;-)

Hilsen
Britta

8-) Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

strategos-corner
0
0
Svar på denne tråd

Måske..
Forfatter: 
Dato:  31-05-2005 23:37
Jeg ville flytte min opmærksomhed fra om hesten "går i holdning med hovedet" og til om du kan stoppe den ned i tempo samt op igen uden at bruge tøjlerne (samle sig og løsgøre sig). Jeg vil vædde med, at når din hest kan dét, uden brug af tøjler (din røv).Så kommer den helt af sig selv..
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider