Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Trailer angst !!
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 11:18
Jeg er desperat, meget desperat, så desperat at jeg nu spøger jeg her inde på HN, hvilket jeg er lidt imod, da kun meget få af jer jo kender min hest eller mig.
Men da ingen af dem der kender os har flere gode ideer, eller erfaringer, så må jeg jo prøve noget andet, for jeg er desperat !!!

Det drejer sig om Ricko, min 12 år gamle vallak, som jeg har haft siden den dag han blev født, og som jeg stort set været sammen med ham hverdag siden den dag.
Jeg har i 99 ud af 100 gange været med ham når han har været ude og køre i trailer, og det er ikke få gange han har det, i gennemsnittet ca en gang om ugen gennem de sidste 9 år.

Han har aldrig haft en grim oplevelse med det, og det ved jeg med 100% sikkerhed.

Men her for ca. 2 - 3 år siden, startet han med at smide sig i traileren, ikke sådan noget volsomt, og ikke hvergang.

Det skal lige nævnes at han er en meget ejenrådighest, men en stor og stærk personlighed, og ejene meninger...
Og i starten tog jeg det lidt som en, >>ha ha, se hvad jeg kan og du kan intet gøre for du sider i bilen !!!<<

Det har jo så været tiltagende og aftagende, været helt væk i perioder og så her i lørdags kom det tilbage igen for fuld styrke, så slemt at jeg måtte sætte ham af igen da jeg ikke ture at køre med ham, da min anden hest også var med...

Han har altid kørt i venstre side, men da dette her startet flyttet vi ham over i højre side og det hjalp, så begyndte det igen, tilbage i venstre side... det hjalp...
Så gal igen tilbage i højre side, det hjalp, da det så blev galt igen i højre side prøvet vi igen med venstre side, men denne gang hjalp det ikke, så fik han under en tur selv taget bag bommen af, og så stod han fint igen, så nu har vi kørt uden bagbom i lang tid.
Sidste år skulle han op til nogle af vores meget gode venner, og de hendtet ham i deres ejen trailer, men han kogte fuldstændig af da han kom der ind, så ud igen, af med deres trailer, og på med vores og så var der ikke mere, og han stod fint hjem til dem ?!?!?!?

I en del af perioderne har det også været sådan at det var på turen ud, at han skabte sig, men aldrig hjem...

Men altså i lørdags gik han helt overgivind, og startet så snart han var kommet op i traileren, og det skal lige siges at han går lige der op selv, uden at jeg trækker ham...
Det forgår på følgende måde hvis jeg ser på ham bagfra, han står jo i højre side nu, at han smider sig op af skillerummet, og så sætter han venstre for og bag ben over mod ydrevægen og løfter højre for og bag ben og står og sparker med dem, så han lige som står i spænd !!

Jeg ander ikke hvad jeg skal stille op med ham eller prøve, det er det samme om han er alene, eller der er to, lige meget hvilken side han står i eller om der er skille rum i eller ej..

Jeg har prøvet massør, akunputur, kiropraktor, 2 forskelige, og clavoiance, og det uden nogel form for virkning overhoved !!!

Men som sagt er det periodist, og sidst han var ude og køre var den 25/3 hvor han var til stævne i Give, og det gik bare kanont, han var så tilpas med at være afsted, for han er en rigtig lincelus, og elsker opmærksomhed...

Så jeg ander virkelig ikke hvad der forgår oppe i hoved på ham, det må jo være en total kotslutning, måske det er en eletriker jeg skal skal have fat i ?!?!?

For i lørdags, mistet jeg virkelig kontakten med ham og måtte stå og sparke ham for at få ham "vågnet" igen, så jeg kunne få ham ud !!!

Så jeg ville høre om der er nogle her inde der har oplevet noget aller det samme, og nåske kunne berette om noget, for jeg er løbet tør for gode forslag...

Mvh
Annette
0
0
Svar på denne tråd

klaustrofobi / ballance
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 11:58
Hej..Jeg tror simpelt hen din vallak har en form for klaustrofi til tider..og lidt dårlig ballance. Jeg har haft samme problem med en hoppe den smed sig sådan mod midter bommen at den kunne trække en 4 hjuls trækker ud i rabatten og jeg giver dig ret man bliver fuldstændig panisk når de gør det...Jeg fik et råd om at sådan en hest skulle jeg køre i en høj,bred,lys og venlig trailer med vinduer.den trailer jeg kørte med var en variant dobbelt men den lave og den smalle og med et træ skillerum der gik helt ned til gulvet..min nye trailer er en brederup af den høje model og samtidig den bredde altså 1,63 i breden i stedet for 1,40 i breden,samtidig har jeg et skillerum i plastik som gør at hesten hvis den føler ubalance kan sætte benene rimelig meget ud til siderne.Før gjorde min hoppe det stort set hver gang den var ud at køre.siden jeg fik den anden trailer for ca 1 år siden har den 7-9-13 aldrig nogen sinde gjort det eller bare prøvet på det..jeg ved godt det er dyrt at sætte trailer om, så prøv evt, at låne en og prøve men husk skille rummet må ikke gå helt i bund.håber det her kan hjælpe dig for det andet er ikke sjovt og også farligt.

Held og lykke

Hilsen Helle (y)
0
0
Svar på denne tråd

min første
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 12:05
hest startede med at smide sig efter at hun havde oplevet en nødbremsning, vi kørte så hende i lastbil i en periode hvor det altid gik fint og der efter oplevede vi det aldrig med hende igen.

balance tror jeg næppe ricko mangler!!
måske en form for klaustrofobi, har du lagt mærke til vejret de dage han gør det!?
og kan der måske være en sammenhæng med mørke,grå og triste dage!?

hilsen berit

vores hjemmeside

Medlem af :
Itchy Bitchy Whitch Klubben
Vi Danser Godt

0
0
Svar på denne tråd

Tror også...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 12:36
det kan være en form for klaustrofobi, som forstærker sig selv, når han bliver ved med at få dårlige oplevelser i form af, at han smider sig. Hvad der udløser hans smiden sig ned, er ikke godt at vide, men alle små forandringer kan have betydning. Du er selv inde på skift fra venstre til højre side - og tilbage igen.

Jeg kan kun anbefale at få hjælp til din hest, har selv brugt Torben Andersen (Sjælland) til at hjælpe mig med min hest. Måske kan du prøve at køre ham i lastbil og se, hvordan han tager det?

Under alle omstændigheder bør ingen køre så meget som 1 meter uden bagbommen - hvad nu hvis hesten smider sig/går tilbage i fuld fart, så har man i værste tilfælde en hest, der hænger ud af traileren midt på motorvejen?? Men i nogle trailere kan skillevæggen tages ud, og man kan få smedet en bagbom, der kan nå hele vejen - på den måde kan hesten stå med mere spredte ben og bedre holde balancen.

Held og Lykke!

MVH Yvonne
0
0
Svar på denne tråd

anfald...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 13:14
jeg sidder og tænker på om det mon kan være i trods?, hvis han ikke lige syndes han har lyst til at skulle ud og lave noget?..altså en slags udbrændthed?

min egen vallak får nogen flip hvor jeg kan blive alvorligt bange for hans helbred hvis ikke lige går efter hans hoved...hos ham begrænser det dog sig til at når han vil ind fra folden så er det nu....også løber han!....og han bliver ved til der sker noget!!! det virker meget ubehageligt og jeg tør simpelhen ikke prøve at lade ham løbe den ud!
!
0
0
Svar på denne tråd

ja.. det er et problem..
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 13:45
Hej.. i weekenden var jeg på Vilhelsmborg og så Monty Roberts. En pige havde en hest med, som havde problemer med traileren. Den ville ikk op i den, og hvis de fik den op, sprang den ud igen.. ligesom din hest.. Monty startede så med at lave et join-up, hvor han slipper hesten løs i en roundpen og lader den løbe rundt, så den ca. har løbet ,5 km, da det er hestens "flugtstrækning". Når hesten så ahr løbet denne afstand, ca. halvdelen af afstanden på begge sider, begynder den at dreje det inderste øre ind mod dig, som står i midten, og sænker hovedet og smasker og tygger... så har den overgivet sig.. da dette var gjort, trak han den op mod traileren. Han havde stillet noget hegn langs trailerens bagende som "vinger". Han trak et par skridt hen mod traileren, og bakkede den så tilbage som om han sagde "nej, du må ikk komme herop!". Så trak han lidt længere mod traileren og bakkede den tilbage igen, dette gjorde han en del gange. Så satte han hegnet rundt om bagenden af traileren så hesten og han var lukket inde. Nu gik han så op i traileren med hesten uden problemer! Den nærmest travede op til ham! Han sagde, at nu fandt den traileren som et trygt sted at være, og derfor ville den gerne derop.
Det skal lige siges, at han brugte en Dually-grime som har et specielt "reb" under næsestykket, som trykker på næseryggen, hvis man tager i træktovet. Han tog i træktovet, så det trykkede på næsen, hver gang hesten ikk gik frem eller tilbage smo han bad den om. Når den så gjorde det, løsnede han taget, så det igen blev behageligt for hesten.. måske det også ville hjælpe på din hest??
♥♥♥♥ Nobody is perfect - Pablo is perfect ♥♥♥♥
0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 14:39
Helle og andre: Netop det har noget af skylden, ved jeg, da den trailer vi ville have ham op i den gang han skulle på "ferie", var en mørk brederup, med sadelrum foran.
Men min er netop en hvid brenderup, men vindue foran, og 2 i toppen, og med "plastik" skillerum, det eneste den mangler er måske den ekstra brede, men det er jo også galt, når han har de perioder, hvis jeg tager skillerumet helt ud, så jeg ved snart ikke hvad jeg skal tro, men en eller anden klaustrofobi er det sikkeret, spørgsmålet er bare hvorfor.. og hvorfor i perioder og ikke hele tiden, kan nemlig ikke finde noglen som helst rytme i det, har analyseret "alt", for at bare finde et lille svar på mine mange spørgsmål !!!

Noomi: ja, jeg ved det ikke, tanken har stræfet mig, men han var så tilpas til stævnet i Give, så det er det der undre mig, hvis det bare var havde været sådan at han havde været sur der ?!?
Men det vil jo vise sig, for der kommer nu til at gå noget inden jeg har lyst til at prøve igen, efter denne i lørdags, som var meget mere volsom end tidliger gange...

Annette
0
0
Svar på denne tråd

annette
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 14:48
hej annette..

Prøv at tage skillerum ud og få en smed til at lave en bagbum der går hele vejen igennem så tror jeg dit problem er løst og du kan stadig bruge den trailer du har ..held og lykke

Hilsen Helle (y)
0
0
Svar på denne tråd

Er prøvet
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 14:56
Hejsa Helle

Det er gjort, bagbommen, det er flere år siden :-) og det er prøvet, uden held.... desværre

Skrev det også i mine indlæg ;-)

Ellers mange tak

Mvh
Annette
0
0
Svar på denne tråd

Trailerhjælp
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 18:41
Jeg havde samme problem som dig. Min hest synes bestemt heller ikke de der trailere er fantastiske. Så jeg blev rådt til at kontakte Torben her på HN. Han er nemlig rigtig rigtig god til de dersens heste, som ikke vil i trailer. Men da jeg - ligesom dig, kan jeg se - bor i Jylland, tog Torben kontakt til Ute Lehmann, som så kom ud og hjalp mig og hesten. Og det hjalp, så meget, at den idag går op i traileren helt frivilligt og absolut uden bøvl. Jeg sender bare hesten ind, lukker bag den, og går så om foran og binder den fast... ret nemt...

Ute's hjemmeside er: www.horseinharmony.dk

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

Part søges til Tinker i Velling, Ringkøbing

**** To touch is to heal. To hurt is to steal. ****
- Mysterious Ways, U2

Har jeg hovedpine... Er det fantomsmerter ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Vil.....
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 19:32
Som de andre anbefale dig at kontakte Ute. Hun er proffessionel, og vil på ingen tid kunne se hvor problemet præcist ligger. Og derefter kan hun så løse det, og vise dig hvad du skal gøre fremover.

Det er svært for os andre at give gode råd, når vi ikke har set hesten, og hestens problem lyder til at være lidt mere vanskeligt end som så...

Excellence can be attained if you...
Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,
Dream more than others think is practical,
Expect more than others think is possible

Westernsadel sælges af mærket Billy Cook.
Se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 22:09
Kender bedre "horsemen" end Ute (undskyld til alle hendes tilbeder) Og han har ikke kunne hjælpe mig.

Som den der læser indlæget kan læse, er det ikke noget problem at få ham ind i traileren, han går lige op, helt selv, beder ham bare om det... og har som man også kan læse, kørt trailer i mange år uden problemer.
Så hjælp med læsning vil alle kunne "hjælpe" mig med da selv min 4 års dreng kan læsse ham...

Ved godt at det bare er forsøg på hjælp, men det er ikke læsning-hjælp jeg søger.
Men erfaringer, fra nogle der har oplevet noget aller det.
Et af de bedste svar til nu er det fra Helle, desværre har jeg allerede det hun anbefaler, så jeg tror efterhånden at Noomi har fat i noget af det rigtige, som jo så desværre ikke er meget at gøre ved...

Mvh
Annette
0
0
Svar på denne tråd

klik den ind...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 22:26
Ok jeg ser at du får mange råd om at bruge PNH metoden og det vil jeg så stærkt fraråde dig, det har jeg prøvet og endte med en skadet hest, rent fysisk og pænt meget mentalt, min hest har klaus- i den grad, PNH er negativ forstærkning, tror ikke det vil hjælpe på din hest, jeg ville hellere bruge en adfærdsterapeut.
Efter uheldet med min hest og det var fra hjælp at Ute selv, har jeg desværre ikke turde sætte min tillid til den metode, og har dermed ledt med lys og lygte efter en anden mere venlig måde.I min søgen fandt jeg frem til klikker træning, og fik hjælp af Maiken .. ( www.animal-farm.org ) og har nu kørt en glad hest i lastbil men træner med han i en alm minimum en gang om ugen. Kun med klikker.

en enkelt fejl kan koste dyrt og det har kostet mig dyrt ca 20.000 i dyrlæge regninger.
jeg har lært meget med denne her erfaring men ville gerne være foruden .....
>o<
0
0
Svar på denne tråd

Hej Ricko
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 23:29
Jeg bliver helt ked af det på dine vejne, da jeg udmærket kender til dit problem, da jeg har en hest som har lidt ligesådan.
Jeg er dog "kun" kommet til det punkt med at sætte midtersiden over til siden (så den står skrå) og det har tilsyneladende hjulpet på min hyp. Men som jeg kan læse har du jo prøvet alt og alligevel vender det tilbage. (jeg håber ikke min hest gør det samme).
Jeg har selv tænkt så det knagede på hvordan man kunne få hesten til at holde op (mit problem var mere at han hoppede og dansede når vi drejede til venstre, den enegang, havde han fået sår og var helt om en håndslængde over haleroden).
Jeg har sågar haft de tanker om man kunne sætte en elektromagnet under bunden af traileren og så give ham jernsko på, men syntes idéen var så langt ude at jeg hellere ville lade være med at køre med ham.
Men heldigvis virker det med at sætte midtersiden skrå.

Har du prøvet med et hønet inde i traileren? så hesten kan være beskæftigigt under kørslen, det anbefalde min ridelære mig.

Knus og held og lykke med hyppen
annemette
En Rigtig Hest har 4 ben, et Hoved og en Hale! :-)
0
0
Svar på denne tråd

køresyg er mit bud
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 09:15
måske blir han bare køresyg, når traileren er i bevægelse. Øv med at køre ham 10 meter, og så ud igen, og øg afstanden, langsomt. Spiser han før han skal afsted?
Han har jo ingen skræk for trailer, men blir sansynlig dårlig når den sætter i bevægelse. Måske skulle du prøve at få fat i en trailer, hvor hestene står på tværs, eller skråt, der har da været en artikel om det i et af hestebladene sidste år, se om du kan finde det.

jeanette

0
0
Svar på denne tråd

Annette....
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 10:29
Det må du selv om, men hvorfor ikke give det en chance? Du skriver jo selv at alt det andet du har prøvet ikke virker, selv ikke den dygtige "horseman" du skriver om.

Ute kan også andet end bare få hesten til at gå ind, derfor vil jeg nu stadig råde dig til at prøve hende. Du har intet at miste, og som jeg læser dine indlæg er du tæt på at give op og bare affinde dig med problemet. Du skal bare huske på at jo flere gange din hest får en dårlig oplevelse i traileren, jo sværere vil det med tiden blive at læsse den.
Det kan godt være at den går fint op nu (dette er i øvrigt ikke ensbetydende med at den er helt tryg i traileren), men det vil den højest sandsynligt ikke blive ved med hvis den gang på gang vælter derinde.

I sidste weekend var jeg ude og læsse en pony som spænede ind i traileren så snart man bad den om det. Man kunne læsse den en million gange hvis man ville og den gik op hver gang. Men den var stadig hunderæd for at stå deroppe!
Ejerne så først problemet da de en dag skulle lukke bag den, og den var blevet hys. Jeg kunne se det med det samme, at den nærmest kun var inde i traileren fysisk, ikke psykisk. Og jeg er ikke lige så dygtig som Ute (endnu :-))
Problemet blev løst, og alle er glade.

Bare en lille historie som beviser at hesten ikke nødvendigvis er glad for traileren bare fordi den går villigt derind.

Excellence can be attained if you...
Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,
Dream more than others think is practical,
Expect more than others think is possible

Westernsadel sælges af mærket Billy Cook.
Se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Videokamera!
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 12:55
Ta' dit videokamera og tape/hæn/... det fast inde i traileren, læs hesten og kør. Hvis hesten skaber sig, bliver det filmet - og så kan diu se hvad han egentlig laver lige før - så kan du fx se, om han ser bange ud eller bare vælter.

Vi har kørt med en hest (og mikkel har lært den at gå i trailer ORDENTLIGT). Den vælter.
Den står i traileren, og når man drejer VÆLTER den - deet er som om den ikke forstår at den skal sprede benene og det der. Den TIPPER nærmest sidelæns.
Når så den rammer væggen, bliver den lidt hys og prøver at komme op og stå igen - hvilket lykkes når bilen kører ligeud igen.
Ved næste sving starter det forfra.

Ejeren har i øvrigt læsset den bare med et reb om halsen på den, så den går fint i trailer.

Problemet blev opdaget en dag, ejeren prøvede at stå derinde.
Men somme tider opfører heste sig anderledes når der er nogen i traileren, end hvis de er alene -derfor kameraet...

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 13:28
99E

Det er ret nemt at se hvad han gør, da traileren ikke en gang behøver at "køre" for at "få" ham til det.

Og jeg ved med ret stor sikkerhed hvilke dage der er "anfalds" dage, da de starter kort tid efter han er kommet op (inden bilen er startet og jeg køre), starter det ikke allerede der kommer det heller ikke sener...

Det forgår på den simple måde at han lige drejer hoved kikker på mig, og så smider han sig bare med sine godt 700 kg. over i skilderummet, jeg skælder ham ud, han rejser sig op sender mig et surt blik og smider sig så igen.
Det der så skete i lørdags, var at vi kørte den "kamp" noget tid, han sender mig onde blike og smider sig, og jeg skælder ham ud (mens Bambi bider ham, hun gider det nemlig heller ikke). Men lige pludeselig mister jeg lige som kontakten med ham, og spaker så til ham for at få ham op og stå igen, og lige så snart han er oppe igen, så får jeg det der onde blik, der går så lidt og så er det jeg bestemmer at jeg ikke ville køre med han og trækker ham lige så stille og roligt ud, som vi altid har gjort...

øhhhh... sider lige nu og tænker på og heste kan få en slags epelisi linene anfald, det kunne måske godt line sådan noget, men det var bare en tanke... ved det ikk....

Annette
0
0
Svar på denne tråd

Epilepsi.....
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 14:10
...HYPP-anfald minder lidt op epileptiske anfald, mener jeg.
Men det er nok ikke det... ;-)

Hvorddan ser han ud, når han kigger på dig?
"Nu skal jeg lære hende!"
"Det er ikke rart!"
"Av!"

???

Han siger NOGET, hvis han hver gang vender sig om og kigger på dig.

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 14:35
Han har hans >> nå så det tror du !!?<< blik på når kan kikker på mig.

Jeg har kun en gang set ham med det der >>HJÆLP<< blik i øjnene, første, sidste og eneste gang, jeg virkelig var RIGTIG rasene på ham og mistede besindelsen, men det er jo snart 10 år siden.

Ellers har han jo general den der attetyde, >>Her bestemer jeg, og har du en anden mening, så er du dum...<< Og det er den der skinder igennem, igen og igen.
Bare spør Katrien (hende der rider ham nu ;-) :-D.

Jeg har hørt fra en, at hvis de havde noget med tænderne, kunde det hvis give den en slags "hovedpine" / balance forstyrelse ?!?, så der kommer en tandlæge til han først i juni, hun havde godt nok aldrig hørt om det, men det skal da prøves..
Om ikke andet får han da kikket på sine tænder... :-)

Mvh
Annette
0
0
Svar på denne tråd

Kender......
Forfatter: 
Dato:  15-04-2005 09:11

Det fra en veninde.

Hendes pony var ligesom din hest.
Traileren behøvede slet ikke at køre ... den kastede sig bare til siden og med benene op af enten skillevæggen eller siden af traileren, alt efter hviken side den stod i.
Han blev helt væk i øjnene og ukontaktbar.

Hun have én der hedder Finn ude, og han sagde at ponyen ikke kunne finde balancen - den var helt stiv i forbenene - og kunne ikke flytte dem.

Du kan prøve at kontakte hende her: Jeanett det kan være hun kan fortælle historien og om det går bedre nu.

BREEDING STOCK: BEST NON SPOT
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider