|
|
| Tramper i traileren |
|
|
Min skønne nye 8 års vallak er blevet rigtig dygtig til at gå ind og ud af traileren, men når han skal stå inde i traileren i længere tid ( over 2 min ), så begynder han at stå uroligt. Han tramper i traileren, så det runger ret meget derinde, hvilket gør ham endnu mere urolig. Og så tramper han endnu mere.
Er der nogen der ved hvorfor han tramper derinde, eller har gode ideer, til hvordan vi kan få ham til at lade være med det? Det skal lige nævnes, at om han har hø derinde og mulighed for at kigge ud ændrer ikke på tramperiet, han bliver ved.
Når man tager ham ud af traileren efter han har trampet rundt og hidset sig selv op, går der et par minutter og så falder han helt til ro igen. Til hverdag er han meget rolig og nærmere æsel - stædig end fuldblods - hidsig, hvis noget ikke passer ham.
Kom endelig med nogle gode råd.
Hilsen fra Carina og trampehesten
Mr. Magoo & ****Prins****
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har I prøvet at |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
17-02-2005 07:54 |
|
Køre med ham ??
Han tramper fordi han er er utryg . Hvis I køre så får han noget " andet " at tænke på .
Dette er ikke sagt for at lyde hård , men mange bryder sig til at begynde med ikke om de trange omgivelser .
Og bevægelsen under kørselen gør at de får noget at tage sig til . Følge bevægelserne i traileren.
Når I så stopper så lad ham stå lidt mere tid uden at åben snak med ham uden at gå ind i traileren.
Dette skal gøres ad MANGE gange og ikke i flere kvarter af gangen .
Og kør ham hjem igen de første gange I køre med ham , altså ikke noget med at læsse ham af et nyt sted .
Det giver ham også tryghed  At han ved han kommer hjem igen .
Jeg havde de samme udfordringer med Smukke Ganger han kunne næsten vælte en trailer på 1500 kg de første gange jeg skulle køre med ham .
Og nu går han ind og ud alene, han er aldrig bundet og kan stå i ½ timer og æde sit wrap
Illum.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trailer ..... |
David |
17-02-2005 09:33 |
|
Normalt hjælper det at lade skillerumet stå åbent for at give hesten lidt bedre plads og strø en balle spåner i bunden... MEN... man skal også tænke på hvad det er for en trailer man bruger... Vælg en nyere trailer med god plads, gerne helt i glasfiber.. til heste bør den minimum være 165 i invendig brede og 215 invendig højde.
Man kunne vælge Henra, Bøckmann, Mustang, Humbauer eller lign.
En trailer som denne her, er ikke noget godt valg..

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| David......... |
pajken |
17-02-2005 09:41 |
|
Hvorfor er en trailer helt i glasfiber bedre ?
Mvh,
Pajken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med David |
|
|
Tag skillerummet væk, så har din hest mere plads, så han ikke føler sig indespærret. Det er også fint, til heste der er urolige under kørsel, da de bedre kan sætte "fusserne" ud til siden. Det giver hestene en tryg fornemmelse...
omvendt har jeg også en hest, der skal have skillerummet i, ellers vælter han (fjog Hi Hi)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øhhh... |
David |
17-02-2005 17:13 |
|
Det er nok svært at forklare nøjagtig hvorfor.. men nu har jeg efterhånden prøvet at stå bag i en del forskelige trailerer og der er mindre "skramlen" i de trailerer der er helt i glasfiber.. (muligvis fordi der ikke er en adskilelse mellem top og bund i glasfibertraileren)
En lille test hvis man kigger på trailer er, at stille sig bagerst i traileren og skubbe hårdt til siderne evt. bruge sin vægt til at lade sig falde ind mod siden med skulder eller bagende, og se hvor meget siderne giver sig.. (forsøget laves med rampe og skillerum åbent). du vil bå den måde kunne se at siderne i en glasfibertrailer er fasterer end i end alm trailer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øhh... min hest.. |
|
|
Det er nøjagtig det samme min hoppe gør.
Skal dog lige siges at hun under ingen omstændigheder er utryg.
Hun drøner lige op, frivilligt. Men stå i den - det gider hun ikke. Hun er ikke nervøs men keder sig.
Kører vi, så er hun rolig, og hvis der står en inde i trailer når vi holder stille er hun også rolig, ellers hvis der er en anden hest i traileren.
Skal lige siges at jeg ville ALDRIG køre med skillevæggen til siden. Mener ikke at bagklappen er sikker nok , hvis hesten slår sig baglæns.
Men jeg binder ikke min hest i traileren når den står der alene, det giver den nemlig mere frihed til at kigge rundt.
Gitte
Ridestævne 2005  Kom og vær med til stævnet for alle. se mere på min hjemmeside Oldenborg-fan Danske Oldenborg kan og vilSe min hjemmeside på www.stald-olsen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu i er ved det med at have en hest |
ElseG |
18-02-2005 02:03 |
|
med i trailer..
Rino er 160 og han står som en drøm i traileren.. Uanset, om han har hele traileren eller kun det halve med skillevæg..
Natali er 143, hun står som en drøm i traileren, LIGE indtil vi kører, så kommer balladen, såååå smider hun sig... ØøøvvV
Vi har nu prøvet aaaaaaalllllllllllltttttt lige fra at køre baglæns, forlæns, sidelæns, stå løs uden skillevæg, stå kilet fast med ringe, have høballer for og bag, have bremse på hende... u name it.. OG intet hjælper, hun smider sig.. ØØØVVV ØØØVVV
Hvad gør vi.. ?????
Mkh. Else. Man lugter ikke af hest, man dufter!
| "HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!
"Kunne du tænke dig at spare penge.. ????"  "Hvis ja, så skriv til mig...!!" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Else |
Per Beinov |
18-02-2005 16:56 |
|
Hvis hesten uden panik og besvær kan lægge og rejse sig - kan jeg ikke se det er et problem - så lad den gøre det.
Jeg har engang haft det samme problem, det skyldtes, at hesten engang faldt i traileren.
Det at læsse og aflæsse hesten var ikke noget problem -men når der blev kørt gik hesten næsten i panik efter dette uheld.
Problemet blev løst ved, at jeg skiftede plads fra højre til venstre side i traileren til hesten.
Mvh. Per Beinov
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Carina |
Per Beinov |
18-02-2005 17:05 |
|
Det er ikke helt klart for mig om hesten står og sparker eller den bare står og stamper.
Jeg har på et par urolige heste - en stod altid og sparkede på boksdøren - en anden stod og sparkede i traileren - løst problemet ved, at spænde et læderbånd (hundehalsbånd) med en stump kæde om koden på det ben hesten sparkede med.
Når hesten sparker vil den påspændte stump kæde "slå" mod det andet ben.
Denne metode løste problemet lige med det samme.
Når mine heste står i traileren - så er rampen nede og sidedøren åben og det har for mig resulteret i rolige hest.
Mvh. Per Beinov
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De skal.. |
Lutterlagkage |
18-02-2005 18:37 |
|
.. vel hellere ikke stå derop længere tid end nødvendigt??..
Sidste sommer, da mig og mine veninder skulle have vores heste hjem i trailer (De havde stået på sommergræs), gik en hest fuldstændigt amok, fordi hun ikke ville alene op i traileren. Vi trak en lille selvskabs hest ind til hende. og hun gik frivilligt op. Det er jo ikke altid at man kan have en lille hest med, men lad hende ikke stå for længe deri, da hun kan finde på nøkker.
Respekterer du hesten, respekterer den dig:P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min trailer |
|
|
Min hest stod også og gungrede lidt rundt omme bag i traileren dengang jeg stadig kørte med skillerum. Simpelthen fordi skillerummet i samarbejde med trailerens side umuliggjorde, at han kunne flytte sine ben ordentligt ud til siden for at afbalancere sig.
Derfor, når vi svingede eller vejen drejede, så var han nødt til hele tiden at holde balancen ved at flytte sine ben den smule han nu kunne (jeg havde ikke fast skillevæg, men én i bevægelig plast, men det var altså ikke nok).
Det var ikke fordi, det var et voldsomt problem, men han spændte så meget op for at holde balancen, at han fik ondt i sine muskler og hans ene lår-knogle sagde kliklyde når han kom ud. Og det er ikke fordi min trailer er hverken for lille eller smal, men jeg erfarede, at der simpelthen ikke er plads nok til, at min hest kan holde balancen uden at overanstrenge sig, medmindre man helt fjerner skillerummet.
Så det har jeg gjort og med STOR succes. Ingen ømme muskler eller klikkende lårben. Ikke den mindste dråbe sved og en hest, der er rar at ride selv efter en lang tur i trailer.
Selvfølgelig er der det problem, med bagbomme, som jeg også helt klart mener bør være der. Selve læsserampen ville ikke kunne holde, hvis hesten konstant stod og lænede sin 500 kilos popo op ad den på adskillige ture. Derfor kontaktede vi en svejser på et skibsværft og fik ham til lynhurtigt at lave os en bagbom. Så nu har jeg én lang bagbom (ja, den er skam lige så solid som sådan en bør være:) og min 2-hestes trailer fungerer nu som en meget stor 1-hestes.
Min hest er også meget mere villig til at gå op i den og han står roligt og afslappet under hele turen. Uden skillerummet står han midt i traileren og har masser af plads til at flytte benene. Så når vi drejer i et sving skal han kun flytte sine ben èn gang for at holde balancen hvorimod han med skillerummet måtte tage museskridt hele tiden samt læne hele vægten og ad trailerens side (og bare rolig, vi kører ikke race med ham, vi kører skam meget pænt. Men jeg har taget et par ture med ham i traileren og med egne øjne set, hvordan han har stået og reageret på de forskellige ting).
Dette er nok ikke en mirakelkur på samtlige heste, men jeg kan da ihvertfald fortælle, at den virkede helt fortræffeligt på min, så jeg vil da håbe, at den også kan hjælpe nogle andre rundt omkring.
En rigtig hest er en gyngehest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|