Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Altid hesten - aldrig rytteren!
Forfatter: 
Dato:  27-11-2004 20:52
Hvordan kan det være at nogle altid tillægger deres rideproblemer enten hesten eller udstyret? Hvor er ydmygheden blevet af?

Griner tit ( Efter at tørret min egen glorie af for snavs ) af alle de råd der er at hente herinde hvis ridningen ikke går helt efter planen.

I 80% af tilfældene anbefales det at få ordnet hestens tænder, skiftet sadlen, fodre den mindre havre, skifte næsebåndet eller prøve med horsemanship.

Hvor dælen er rytteren selv henne i dette billede?
Ville svare til at en fodboldspiller bedre kunne score hvis han skiftede sin trøje ud med en anden.... Spøg til side!

HVORFOR er ryttere så dårlige til at erkende at de fejler og har brug for hjælp? Hvorfor bruger vi først og fremmest vores penge på alt fra tandlæger, kiropraktorer, specialunderlag og Mylerbid? Måske vi istedet skulle bruge de surt opsparede penge på en dygtig underviser der kunne lære os, på en naturlig måde, at ride vores hest korrekt og utvunget.

Hvorfor er det aldrig rytteren der er gal på den?

Fredriksborger - hva ellers?
0
0
Svar på denne tråd

Det synes jeg nu ikke passer
Forfatter: 
Dato:  27-11-2004 21:21
i størstedelen af rådene kommer der et forsigtigt vink med en vognstang om at man måske skulle få sig noget undervisning.
Desuden er det jo altid en god idé at tjekke om der er noget galt så man kan være sikker på at hesten i hvert fald ikke har ondt, eller fejler noget.
Og man kan jo ikke sige til folk at det nok er dem selv der er problemet, der er jo ikke meget hjælpe at hente i dét råd, og det gør som regel også folk negative og afvisende, hvis man siger at de rider dårligt. Det er jo heller ikke noget man kan bedømme ud fra noget folk skriver, det er nok derfor alle bruger rådet om at finde en underviser, det er så dejligt konstruktivt, og let at tage imod uden at nogen føler sig stødte eller som dårlige ryttere.

:-D Kh Miss E

0
0
Svar på denne tråd

jeg står faktisk lidt med
Forfatter: 
Dato:  27-11-2004 22:34
den samme følelse... bare her ude i det virkelige liv... jeg har en veninde som ikke kan forstå at hendes hest går så dårligt..... den er stiv og ser besværet ud når den bevæger sig rundt på en bane...

Hun har prøvet alt... healer, massør, dyrlæge, svømning... alt.... også undervisning.... men det ændrer ikke på at den hest bliver redet forkert.... og hun spørger tit hvad hun skal gøre, men hvad siger man lige? "du rider ikke så godt søde... måske vi skulle skære hænderne af dig så kan du måske sidde stille med dem? Og så kunne det måske også hjælpe lidt hvis du ikke altid bøjede den af.... så du faktisk selt ikke kan ride lige ud når du er til stævne?" det siger man ikke vel? Jeg siger somregl... "ja det er også underligt, det er det..."

men udover det så sys jeg folk er ret gode til, der hvor jeg rider og har hest, til at indrømme at de begår rytter fejl... men det får vi også at vide når vi rider ved vores berider... og hos ham er det heller ikke hesten der er dum eller træls... det er rytteren.... så jeg tror vi er kommet et skridt videre med ham.... (ham rider min veninde ikke ved... længere... hun var der vist en gang.... han forstod ikke hendes problem sagde hun... men jeg var der desværre ikke... måske man ikke kunne tåle sandheden?)

0
0
Svar på denne tråd

Rytter fejl er det ofte.........
Forfatter: 
Dato:  27-11-2004 23:07
Men hvor ville det så også være træls, at sidde og fortælle nogle her på HN, som søger råd, at de rider elendigt. For så 3 måneder senere at få at vide, at en hestetandlæge har fjernet div. kroge og ulvetænder, at sadlen var skævt stoppet og at hesten havde forskubbet en ryghvirvl. ;-)

Det er jo heller ikke alle, som har mulighed for at få kompetent undervisning - så nogle gange kan det være svært at hjælpe folk.

Det der er svært her på HN, er hvis folk søger råd - og når der så pænt bliver sagt at noget undervisning e.l. ville være på sin plads, ja så får man en svada. Og det går så ud på at hesten udemærket kan, og rytteren udemærket kan, ergo er det fordi hesten ikke vil !

Jeg er så heldig, at min underviser også gerne rider min hest for mig. Og det resultere i, at hun jo kan sætte sig op, og så se om det er hesten som er strid (meget sjældent) Eller om det er mig som rytter, der åbenbart ikke giver hesten det rette signal ( tit)
Og det er dæledullema svært at argumentere imod en rytter som lige har lavet den øvelse perfekt, som man
selv har siddet og bøvlet med i flere dag - så er det ikke lige hesten man siger ikke kan øvelsen :-o

Men jeg tror meget det har noget med ens holdning til ridning at gør - får du undervisning af en, og står et sted, hvor den herskende holdning er, at hesten sandsynligvis snyder rytteren - ja så bliver man automatisk præget af den holdning.
Står man derimod i en stald, og får undervisning af en hvis holdninger er, at det sandsynligvis er rytteren som ikke giver de rette signaler - ja så præges man af det.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Ikke så pænt
Forfatter: 
Dato:  28-11-2004 02:45
Det er jo ikke så pænt at sige det direkte i en tråd, - så en del af den mere personlige kritik ryger vel i beskedboksen til folk?

Så kan vi andre jo kun se alle de gængse svar om tænderne og kiropraktoren og 'schenkelvigninger er dyrplageri' ;-D (som jeg også synes, der er for mange svar om).

Jeg kunne ønske mig at svarene var mere i retning af:

1) kom selv i bedre træning - og hold fx op med at ryge(det er ikke kun hesten, der skal være stærk og smidig)

2) kig på dygtige ryttere (hvad gør de dygtige, som du ikke gør? Lær af det!) (y)

3) fald ikke for alle mulige bortforklaringer om at det er noget uden for dig selv, der giver problemer :-)

4) det er næsten altid rytteren, der er problemet :-(

Og så kunne vi øve os på at give kritikken så nænsomt, at folk faktisk kan bruge den til noget (y)

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd

delvis ret
Forfatter: 
Dato:  28-11-2004 08:50
Jeg kan godt forstå, hvor du vil hen. Men grunden til at jeg altid tænker på udstyr og alt det andet før jeg tænker på rytterens opstilling, indvirkning på hesten osv. er hvis hesten har ondt, er det lige meget, hvordan rytteren sidder på hesten, og hvad rytteren ændrer ved sin ridning, hesten vil blive ved med at have ondt. Så derfor mener jeg, at man må sikrer sig at alt det andet er i orden før man begynder at rette på rytterens indvirkning på hesten. Du fjerner jo ikke ulvetænder eller retter på sadler ved at ændrer på din ridning... desuden ville det også være nemmere at rette på folks ridning, hvis man så billeder af dem og hesten, og selfølgelig endnu nemmere hvis man så video eller så dem live... men her har vi jo kun beskrivelsen af, hvad der foregår, og så er det tit lettere at starte blødt ud med "kritikken" og spørge til hestens velbefindende og udstyret...
Men hvis nu billederne - og helst videoerne - var til rådighed, tror jeg også man vil give rådene på en hel anden måde... og evt. rette rytterfejl...

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

**** To touch is to heal. To hurt is to steal. ****
- Mysterious Ways, U2

Har jeg hovedpine... Er det fantomsmerter ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Rytterfejl
Forfatter: 
Dato:  28-11-2004 12:26
Ups, er det ikke i orden at anbefale folk at få noget undervisning??? - så har jeg godt nok jokket gevaldigt i skidtet et par gange...

Jeg syntes at man godt kan fornemme, når folk skriver herinde, om de nogenlunde ved hvad ridning drejer sig om, og jeg må sige at det nok er mindst 80% rytterfejl... Ikke forstået således at jeg er en bedre rytter end gennemsnittet, eller at jeg præsis ved hvad der er galt, men når jeg læser herinde og ser på mine medryttere er det oftest rytteren der har fejlen.

At der så ind i mellem kan være tilfælde hvor hesten trænger til at få ordnet tænder eller sadlen bør stoppes om kan godt være.

Når folk skriver herinde bør man ikke bare slynge ud at den er nok gal med udstyret eller tænderne, eller for den sags skyld at vedkommende bør finde sig en underviser - der kan selvfølgelig være undtagelser, som feks. hvis en person skriver som om hun/han har købt en unghest og i øvrigt derudover kun har redet morfars gamle pony hjemme i baghaven.

Jeg mener at man som den der har et problem, bør belyse og ærligt give alle de informationer man har og hvad man har afprøvet for at løse dette, man bør gøre dette meget detaljeret. Nogen undlader bevidst ting, fordi de er bange for kritikken, eller for at folk skal syntes, at de ikke er så fantastiske. I sådanne tilfælde er det jo svært, at komme med et godt råd og i øvrigt ved den der har problemet jo så faktisk også hyppigt hvad der er galt, nemlig lige præsis det de ikke ville fortælle.

De der giver rådene, til en person bør ligeledes give en så vidt mulig detaljeret beskrivelse om hvordan man 'normalt' rider den pågældende øvelse, eller løser et problem af den art - bare at sige at fordi en hest ikke løfter sig i ryggen er pga. af sadlen er for tamt.

En anden ting jeg syntes kan være svært herinde er når absolut urutinerede ryttere giver råd, der ikke alene er helt forkerte, men nogen gange også skadelige.. Så sidder jeg og bliver bekymret for fremtidens ryttere og heste.
En klasikker kunne være" hjælp jeg kan ikke få min hest til at gå ned med hovedet" og svaret så lyder, "så skal du bare ride den med indspændinger eller chambon" .

Jeg er generelt glad for dette forum, men savner nogle flere af de rigtig gode ryttere herinde. Nogen der måske en gang i mellem ville tage sig tid til feks. at forklare elementerne i den korrekte gallop eller den fri trav. I den forbindelse kan jeg godt savne Johannes tråde, ikke fordi jeg var specielt med hans til tider grove sprog, og holdninger, men han formåede at få nogle gode og lærerrige debatter i gang, om dressur på et højere niveau.

Conni

:-D {> :-D

LEDIGE BOKSE DER HVOR JEG STÅR - et skønt sted nær Roskilde

Åmosegård
Rideudstyrs bytte/salgsdag
0
0
Svar på denne tråd

jeg svarer på denne måde fordi
Forfatter: 
Dato:  28-11-2004 13:24
1. personen vil aldrig høre på, at det er dem, den er gal med.

2. Hvis der kommer dyrlæge, kiroprakter eller massør ud, fortæller de forhåbentlig rytteren at stivhederne stammer fra skævt sæde mm.

Det er nok den bedste måde at får tingene igennem på.

Man kan jo ikke sidde og dømme folks ridning ud fra ingenting.

Selvfølgelig kan de få en god underviser, men gode underviser ser skam heller ikke altid en skæv sadel, et skævt sæde mm.

Bitches
have more fun
0
0
Svar på denne tråd

Det er jo
Forfatter: 
Dato:  28-11-2004 19:50
heller ikke konstruktivt bare at sige du er DÅÅM og kan ikke ride :-)

Sådan fungerer det ikke, selvom man måske kan have en formodning om at det er der skoen trykker...

Jeg plejer iøvrigt også altid at foreslå personen at få noget mere undervisning, da man jo umuligt kan rådgive personen ud fra de par linier der bliver kradset ned om et ridemæssigt problem.

Jeg synes dog aldrig det skader at gøre folk opmærksomme på f.eks tænder, sadel etc. det skader jo ihf ikke at få bekræftet at hesten ikke fejler noget.

Personligt forsøger jeg også altid at vende fejlene indad, da det i 99% af tilfældene er der fejlene ligger... Dermed ikke sagt at jeg ikke godt kan bande over hesten og kalde den en spæd kamel, men den er jo nok i bund og grund også lige glad med hvad den bliver kaldt sålænge den bliver behandlet ordentligt... og nogen gange er det jo rart at få verbalt afløb for sine frustrationer over sig selv :-D

Når man læser herinde må jeg dog af og til ryste på hovedet, når man gang på gang læser om folk som mener de har deres grundridning fuldstændig iorden selvom hesten ikke vil galopere andet end med snuden i vejret eller lignende... jeg synes det i disse tilfælde springer så meget i øjnene at det er utroligt at folk ikke kan se udover deres egen næse og måske vende fejlen indad... For mig at se er hesten ihf ikke bare nogenlunde på plads i sin grundridning før den går stabilt til bidet i alle tre gangarter og overgange...

Hilsen
-Matilde og Shalu :-D-

0
0
Svar på denne tråd

Varm kartoffel
Forfatter: 
Dato:  28-11-2004 21:46
Synes du har startet en spændende tråd, men det er samtidig en varm kartoffel. ;-)

Synes personligt det kan være svært at svare på ridespørgsmål, da de som regel ikke er ret detaljerede formuleret og derfor kommer standartsvarene tit.

Grunden til spørgsmålet ikke er særligt detaljeret, kan meget vel være grundet for lidt baggrundsviden.
Har man den baggrundsviden behøver man jo som regel ikke at spørge. ;-)
Derfor er undervisning tit det bedste svar man kan give. For har man en underviser som kan sin baggrundsviden, kan de som regel også se om udstyret fejler noget eller have en fornemmelse af om det er tænderne eller noget andet der ikke er helt som det skal være.

For at man kan blive en god ekvipage skal man være i lige så god fysisk form som hesten og hvor mange er det?

Tror jeg lister lige så stille ud igen og lader den varme kartoffel lige til senere afbenyttelse. ;-D

Hilsen
Britta

8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Hmm..........
Forfatter: 
Dato:  28-11-2004 22:07
Jeg synes også man overser mange rytter fejl og prøver at skyde skylden på hesten i mange tilfælde.. Men vi bliver jo også nød til at sikre os at udstyr.. tænder og diverse ting rent faktisk er iorden.. det er jo et faktum. Og det er der nogen af os der ved og nogen der ikke ved.. når så folk skriver de har et problem kan vi jo i grunden ikke vide om det er fordi de rider dårligt eller lign. eller der er problemer med de ting vi ved der kan give problemer (som f.eks. tænder osv.

Men vil sige at det kan jo være at dem der har en MØG hest(eller hvad folk ellers kalder deres heste) måske har det fordi de er nogen MØG ryttere. groft sagt. Og synes personligt at "amatør" ryttere der rider konkurrencer kan være så fokuseret på at vinde at de glemmer at være gode ved deres heste.. Men det er jo netop vigtigt for at vinde at hesten har det godt!!
En hest kan ikke gå på top plan hvis ikke den er glad. Det er bare min mening i sagen!
0
0
Svar på denne tråd

rådgivning er svær
Forfatter: 
Dato:  29-11-2004 17:18
Især når man ikke kan se genstanden for sin rådgivning! Mit udgangspunkt er dog ofte at det er det, som sidder oppe på hesten det er galt med -og så lader jeg resten af kavalleriet indkalde kiropraktorer, tandlæger og clairvoyanter... Ikke fordi jeg ikke tror heste kan fejle en masse og have galt udstyr -jeg har bare aldrig selv været ude for det i så høj en grad, som det tit virker til at gøre, når man læser HN tråde. Og så kommer det svære -for når man ikke kan se, hvad rytteren gør, så bliver det nogle skud, oftest hentet fra, hvad man selv har prøvet eller fået råd om ved et lignende problem i sin egen andedam.
Jeg synes generelt at folk er gode til at være konstruktive - men har også oplevet at blive 'overfaldet' som om jeg var lille uvidende Lotte på 10 år, når jeg har spurgt om noget, fordi folk ikke lige læser indenad før de farer i blækhuset. Det har lært mig at beskrive meget præcist og spørge meget konkret -ellers du'r svarene ikke til noget.

Og ofte - må jeg indrømme - får jeg bedre svar på konkrete spørgsmål ved at søge på google..
MH Nana
0
0
Svar på denne tråd

folks penge
Forfatter: 
Dato:  30-11-2004 10:27
jeg vil bare lige kommentere noget jeg synes er endnu mere mærkeligt. At folk gladeligt bruger rigtigt mange penge på at få et "sæt" udstyr i ens farver og med dækken, bandager etc. bruger mange penge på dette og på smart moderne ridetøj osv. istedetfor at bruge pengene på at få eks. en hestetandlæge ud og kigge hesten efter hvert år, eller en kiropraktor til at tjekke om den er ok inden man begynder at kræve noget af den.
Vi har også lige haft en hestetandlæge ude og han sagde at ca 9 ud af 10 heste har et eller andet problem med tænderne eller med munden og at ca halvdelen havde sår eller ar i munden efter tandspidser - han så det jo hver dag. Det værste var at han jo kun så de heste hvor rytteren rent faktisk gad at gøre noget for hesten og tænkte på dette !! Han havde lige netop noteret sig at det ofte var de folk der havde det fineste og mest moderne udstyr der havde de heste med flest problemer - for de tænkte mere på sig selv end på hesten.
Så kan de jo få nok så god undervisning - hesten har ondt og reagerer på det. -eller lærer at leve med det som så mange andre.
Så når hesten er tjekket igennem kommer turen til rytteren.
men ja - mange folk trænger til undervisning. god undervisning.
desværre er det af og til svært at finde. Selv har jeg engang i mine unge naive og uvidende dage fået undervisning (på meget stort kendt sted) i hvordan jeg saver en hest ned med nakken, låser i hænderne og sidder stift med kroppen !! øøøhhh. idag ville jeg ønske jeg ikke havde fået den undervisning.
jeg rider ret elendigt efter min egen mening. jeg er dog gået over til klassisk hvor tøjlerne er løse og signalerne minimale. men min balance er ikke eksisterende (vil til at ride med ridegjord), jeg kan ikke så nemt føle når jeg gør det rigtige .jeg rider i øjeblikket kun en gang om ugen på en hest der selv er ved at lære. jeg vil dog til at intensivere ridningen og undervisningen til foråret.
En god ide er også at stå og se på at andre får undervisning. det gør jeg meget tit. så kan jeg se deres fejl og indstille mine tanker og øjne på det og måske hvis jeg er heldig, huske lidt når jeg selv skal ride.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

At lære at ride
Forfatter: 
Dato:  30-11-2004 22:06
ville ofte være det bedste råd...

Tænk fx på de heste som gang på gang er igennem fx kiropraktik fordi de går skævt..

MEN HVAD FANDEN HJÆLPER DET

når der er rytteren i 95% af alle tilfælde der RIDER heste skæv. Problemet bliver jo ikke løst..

Jamen mit blodtryk koger over sådan noget. HVORFOR kan folk ikke gribe i ejen barm først.
Der er sq da en grund til at vi ikke alle er udtaget til OL - og grunden er i hvert fald ikke det begrænsede deltagerantal
0
0
Svar på denne tråd

selverkendelse
Forfatter: 
Dato:  01-12-2004 09:50

Selverkendelse...det er svært, jeg har det da også lidt sådan hvis der er noget galt, så er det sadlen, vejret, en løs næserem, eller noget helt andet, men det ikke MIG den er gal med....

Jeg har så en part på min hest som kan ride i Buffalo (sko), omvendte skæve stigbøjler, uden næserem, i al slags vejr, UDEN at hesten har været dum, eller dårligt gående ;-D og så er det selverkendelsen langsomt dukker frem, og alle dårlige undskyldninger bliver pakket sammen.

Og så er det unægteligt nemmere at se fejlen hos andre ryttere end hos sig selv, ligesom det er nemmere at opdrage andre folks unger ;-)

Venlig hilsen Gitte

UDSTYR SÆLGES Klik her

HARLEY DAVIDSON Electric Glide nyrenoveret sælges
Klik her

0
0
Svar på denne tråd

Både og.........
Forfatter: 
Dato:  01-12-2004 10:12
Jeg vil sige både og.

Selvfølgelig er der mange rytterfejl, og jeg hører også til en af dem, der anbefaler undervisning, fordi det stort set ikke er muligt at rådgive en ekvipage, man ikke har set.

Men hvis en skribent beder om et råd til en hest, der pludselig er blevet svær at ride/håndtere, så anbefaler jeg også dyrlæge/tandlæge/kiropraktor, for det er sjældent rytterfejl, der giver pludseligt opståede ændringer, de skaber istedet generelle problemer.

Mvh

BeritH

A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities ;-D
0
0
Svar på denne tråd

SKYD RYTTEREN
Forfatter: 
Dato:  01-12-2004 19:07
sagde en sadelmager for nyligt til mig da jeg kom forbi med min sadel for at få en ide om hvorfor min hest bliver ved med at hænge på tøjlen og være stiv i venstre tøjle :-P

Øhhh... svarede jeg, skal jeg så begå selvmord ?:-)

Han kiggede på mig og holdt så sadlen op i lyset og sagde SE!!! Du rider skævt!!

Hvordan har du tænkt dig din hest skulle gå lige når du er pilleskæv ?:-) ?:-) ?:-)

Og pludseligt slog det mig hvornår mine (hestens) problemer begyndte :-P

- det var dengang jeg havde spændt den ene bøjle et hul længere ned end den anden fordi jeg havde en dårlig fod og dermed ikke kunne flexe så meget i benet ... :-(

Nøj, hvor var jeg flov!!

Nu har jeg så smidt bøjlerne og redet uden i over 3 måneder, haft massør, kiropraktor, dyrlæge, smed, tandlæge og sadelmager - og JA det har kostet en formue ... og nu bliver sadlen osse skiftet ud 8-)

Ikke fordi den fejler noget... hun er bare vokset så meget at hun er blevet mere markeret og pludseligt er bommen for stor til hende ... jamen hvorfor har man ikke set det noget før 8-) :{-(

Jo det er fordi man har redet i over 30 år, fået kvalificeret undervisning i mange år og dermed mener man at man er en god og ansvarlig rytter :-P

men hvad faén hjælper dét når man slår hjernen fra i et kort øjeblik 8-)

SÅ måske er det meget godt at hn findes så vi kan sparke hinanden lidt bagi engang imellem :-) , så vi kan læse om alle andres fejl og problemer og måske ... måske endda ligefrem lære noget af det - uanset hvor dygtige eller hvor rutinerede eller hvor gamle vi lige er :-)

June

Lækker velholdt Stübben Tristan 17" sælges

:-D chokolade er for kvinder hvad bøffer er for mænd :-D

0
0
Svar på denne tråd

Det er underligt med ridning
Forfatter: 
Dato:  02-12-2004 01:01
Det er underligt med vores forhold til ridning :-P

Alle ved godt, at man da ikke kan løbe 100m løb uden at være i træning :-D

At man ikke kan spille de store Bach- og Beethovenværker på klaver uden at være i meget god træning :-D

Men vi forventer, at vi med fx 1-7 ugentlige træninger á 20-25 minutter, kan ride rigtig godt og tilfredsstillende ?:-) , selv om vi ryger og ikke ellers holder os i god form.

Og vores samarbejdspartner er endda levende under os 8-)

Så ser vi de professionelle, der bare KAN det der, og siger sukkende: 'Kunne jeg da bare ride så godt!'

Det er faktisk ret sært, at vi har de forventninger, for de har jo tilbragt oceaner af træningstimer på virkeligt gode heste. Og hvem af os andre har den baggrund? Denne dygtighed er jo ikke noget, der er faldet ned fra himlen :-D

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd

god undervisning
Forfatter: 
Dato:  02-12-2004 09:39
god poeng og godt spørsmål om det er rytter eller hesten...

Heldigvis har jeg en hest som har haft mange problemer som har stille mange spørsmål til mig og virkelig demonstrert at jeg er galt på den.

Jeg har også fået fat på kiropraktor og diverse behandlere - mange har hjulpet - mange har ikke, da problemen groede op af hovene. Så det var godt med behandlere som førte til korrekt hovpleje.

Men så skal man have noget god undervisning, jeg har haft undervisere som siger "spark til den" - "loss den en ", "tag en pisk med" - det har taget mig 1 år at finde en rigtig god underviser. Og har nu Eva Tirstrup www.klassisk-ridekunst.dk, som lærer mig at grundtræne hesten helt fra starten.

Så ja - det er 99,99% rytter fejl. Alle Evitas problemer skyldes forkert ridning og manglende grundridning, forkert hovpleje og også forkert udstyr (gamle sadel passede ikke)

Det tager tid at forstå man selv var galt på den, det tager også tid at lave om på vaner, det tager tid at turde gøre noget annerledes

Men kik på hesten - spør dig selv : virker dette?, er det harmonisk?, er det også en god oplevelse for hesten? vil hesten gerne og vil den ikke så spør hvorfor

vi ryttere bliver nødt til at finde svarene.

0
0
Svar på denne tråd

der er tit....
Forfatter: 
Dato:  02-12-2004 09:51
...... det problem herinde at folk har en tendens til at blive helt hysteriske hvis man kommer med et råd om at de skal få undervisning..... at folk benægter fuldstændig at det kan være deres fejl. Somom de fleste på forhånd har bestemt at det er hestens skyld hvis man har et problem.......

Trut82: Hvis det var mig ville jeg nok høre veninden om jeg ikke lige skulle se hende ride engang og så prøve at hjælpe hende. Rette på hende og den slags... Det har jeg tit gjort der hvor jeg er og der er folk gode til at tage det til sig....

Husk nu for fanden at 99,9% af fejl er rytterfejl.....
Nutid
Datid
Surprise du er min for altid!
0
0
Svar på denne tråd

he he he
Forfatter: 
Dato:  02-12-2004 12:24
ja det med ens egne fejl kan hurtigt blive alt fornærværende..
jeg var for 5år siden med tid at ride en være madame op, jeg havde hende 4-5 gange om ugen støttet af en dyktig rytter. På 1½ årvi nåede op på et jævnt lb niveau, med indkluderet bukke ture.

efter 3 års ride pause, hvor jeg har boet i den anden ende af landet. Er jeg begyndt at ride samme hest igen og har virkeligt fået øjnene op for rytter fejl. Jeg kan knap nok lave en cirkel volte i galop

problemet er bare at hesten er ikke blevet mere råden, næ det er fra sadlen og op det er galt

forhabentligt kommer jeg efter bare lidt af det 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider