|
|
| Bidløs - ikke sidepull - hvad så? |
| Forfatter:  |
Heidi og fjordhestene! |
| Dato:  |
17-11-2004 18:40 |
|
Hej.
Jeg tilrider et par fjordheste. Dvs den ene er redet, men meget dårligt, så vi er startet på en frisk.
Eftersom hun allerede efter kun 10 timer under rytter er redet hård i munden, vil jeg helst ride uden bid.
Jeg er bange for at min hånd ikke er følsom nok til hackamore. Jeg vil ikke bruge sidepull, for der presser det på nakken ikke?
Bosal? Hvad er det?
Hvad er fordele og ulemper ved kun at nøjes med grime og træktov?
Det er kun til træning på ridebanen, udenfor vil jeg dog ride med bid...
Nogle gode ideer?
- Heidi Cogito ergo sum Det er så svært, for den der elsker, at gå ved siden af den, der kun holderaf.(Afen eller anden grund formår jeg altid at gøre mig upopulær)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der må jo være gået |
|
|
noget galt, siden at den er hård i munden?? Det bliver de jo ikke bare sådan lige?!
Og ja, hvis den er hård i munden nu, så er hackmore nok ikke verdens bedste ide.
Som sådan ved jeg slet ikke hvad man skulle anbefale, men jeg har redet med en "rigtig" bidløs trense, hvor trækket ligger på kæberne, nakken og næsen. Dvs den rammer på terapeutiske punkter.
Grime kan jeg ikke forstå folk rider med, det er de abselut ikke lavet til.
Jeg ville nok, hvis jeg var dig, få en rutineret rytter til at kigge på dig, når du red også give et konkret råd.
Mvh. TineSæt kryds i kalenderen: HN-træf fra d. 4-7/8-05 på sjællandtråd om HN-træf:HN-træf< Au pair søges til Schweizse her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er ikke |
Heidi og fjordhestene! |
17-11-2004 20:01 |
|
Det er ikke mig der har gjort hoppen hård i munden.
Da jeg kom op på hende for første gang, havde hun været redet i sølle 10 timer, og var rigtig træls.
Hun reagerer overhovedet ikke på schenklerne.
Og hun slår fra ved biddet...
- Heidi Cogito ergo sum Det er så svært, for den der elsker, at gå ved siden af den, der kun holderaf.(Afen eller anden grund formår jeg altid at gøre mig upopulær)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har en sidepull, og den presser ikke på nakken. Min har jeg købt i Hooks, og min hest reagerer bedre på den end på bid. Men jeg vil sige, den er lidt ligesom at ride med grime, bortset fra at den virker bedre. Den trykker kun på næseryggen. 
Det er ihvertfald hva jeg kan se at den gør, men det kan jo også være fordi jeg har den ret løst 
Men man kan jo sætte den som man vil. Hvis du har nogle spørgsmål omkring sidepull'en, kan du skrive til Hooks, det gjorde jeg... De svarer hurtigt tilbage, og du er ikke forpligtet til at købe noget hos dem. Du kan maile. Håber det hjalp 
Lea & Seline
Travheste både kan, og vil!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den forstår dig ikke |
bente [berlioz] |
17-11-2004 21:06 |
|
tjaee mit gæt er at den ikke har forstået hvad I (den der 'tilred' hesten - og nu dig) mener !!
en hest er jo ikk tilredet efter 10 timer, korrekt grundridning tager mange år ..
forvent ikke at den forstå hvad schenkler er efter ti timer - og da slet ikke at acceptere biddet 100% ..
det er jo som regel den der holder tøjlerne den er gal med (no affence) - hvis den ellers er tjekket for de 'sædvanlige' tandspidser, rygproblemer osv ..
jeg ville prøve at arbejde lidt med den fra jorden af til at starte med - og bidløs er en udemærket ting, bruger det meget selv - dog i form af en kapsun (som også er super at arbejde fra jorden med) og rebgrimen rider/træner jeg osse en del med, det kan man sagtens.
prøv at lån bent branderups klassisk ridekunst på biblioteket, der står en masse godt i om arbejdet fra jorden og der er osse mange billeder
held og lykke med det
mvh. bente - rid med hovedet rid akademisk - eller det dit temperament nu er til PASSER søges 3 gange ugentlig i Århus området se HER: PART
INSTRUKTØR SØGES TIL 4H KLUB - STILLING 10 TIMER UGENTLIG. se her: JOB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forresten... |
|
|
Forresten så red jeg med grime, en periode inden jeg fik min sidepull. Det virkede fint nok, men hun var lidt svær at stoppe, og den gled HELE tiden tilbage ved nakken. Det er ikke ligefrem til at anbefale. Men sidepullen, vil jeg varmt anbefale
Jeg bruger den faktisk hver dag, både på bane og tur, fordi jeg synes den er så go'!
Lea & Seline
Travheste både kan, og vil!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Accept af biddet... |
|
|
er vigtigt. Når du skriver, at hesten "slår fra", så mener du vel, at den går igennem hjælperne. Som Bente skriver, så er sandsynligheden for at hesten ikke har begreb om hvad du vil temmeligt stor. Derfor er det godt, at du vil begynde forfra med "tilridningen" - dog ser jeg ingen grund til at droppe biddet helt endnu.
Først og fremmest skal den gå fremad (ungheste skal tænke fremad) og dernæst kan du lære den at dreje fra side til side - det kan virke meget langsommeligt i starten, hvis hesten ikke forstår dig i første forsøg, men hav tålmodighed og tag det stille og roligt.
Arbejde fra jorden kan være rigtig godt som udgangspunkt - longering, sidebevægelser, etc. er en god måde at forberede hesten på opgaverne, der vil blive stillet senere under rytter.
Den skal naturligvis også vænnes til schenklerne - her kan det være en stor hjælp, hvis du har lært den de mundtlige kommandoer for "fremad" og "stop" igennem arbejdet fra jorden.
Og husk - at give efter på alle hjælperne, når den gør det rigtige. Det er utroligt vigtigt, at den roses ved at du letter på presset, når den gør noget rigtigt!
Held og lykke med det!
Med venlig hilsen Sine...Desværre uden Helena...Hvil i fred, min venHaflinger - das goldene Pferd mit dem goldenen Herz
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fra jorden |
Heidi og fjordhestene! |
18-11-2004 23:23 |
|
Hun er trænet en del fra jorden, hun er kåret, så faktisk er kommandoerne helt 100% på plads i hendes hvoed...
Jeg træner lidt fra jorden med hende, men det er lidt primitivt, for der er ingen ordentlig ridebane... Mest sådan noget med at hun skal følge efter mig - men igen, der er jo svært når føllet står lige ovre på den anden side af vejen :/
Jeg tror den forrige rytter har sat sig op og redet ud. Hiv i tøjle for brems, træk til højre = drej til højre, træk til venstre = drej til venstre. Færdig.
Derfor vil jeg gerne ride hende uden bid, for at lære hende det forfra at bid er ikke et must, og faktisk kun en meget lille del af ridningen kommer fra biddet (i hvert fald sådan som jeg stræber efter at ride)...
Jeg vil bare ikke mene at en hest efter kun 10 timer under rytter burde slå fra - altså bare hive i mod biddet og ignorere... Det har jeg i hvert fald aldrig oplevet før, hos de andre jeg havde tilredet...
Kun den første, som jeg tilred for meget hård hånd 
Men den næste... hende tilred jeg uden tøjlehjælp nærmest..
Det letteste er jo også at ty til tøjlerne, når hesten går en anden vej end man vil have den...
Det er bare så forvirrende for både Luna og jeg :/ Og føllet gør det jo ikke nemmere...
Og den forestående tilkørning...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Reagerer hun ikke på mundtlige kommandoer, når du sidder på hende? Det var det jeg mente - hvis du siger "prrr" (eller hvad du nu siger  ) og samtidig understøtter med hjælperne (den halve/hele parade), så burde det gå i den rigtige retning.
Du har jo siddet på min Linea - hende red jeg stort set uden tøjlehjælp det første års tid og den dag i dag bestræber jeg mig på ikke at tage på tøjlen, selvom hun hopper til siden for noget el.lign. - hun slapper meget bedre af uden presset fra tøjlen. Hun kan stoppes og sættes i gang med sædehjælpen og drejes for schenklerne, men når hun skal arbejdes til biddet tager jeg naturligvis på tøjlen, så hun bliver stoppet fortil. Jeg synes selv, at jeg har fået en godt ridelig hest ud af ikke at lægge den store vægt på tøjlehjælpen.
Min pointe er, at selvom min hest (på 6½ år) altid har haft bid i munden, når jeg red hende, så "bruger" jeg det ikke så meget. Det samme kan du jo gøre. Fokuser på vægt/sæde-, schenkel og stemme-hjælperne i stedet. Bare fordi biddet er der behøver det jo ikke at skulle hives i  Men hav tålmodighed - unghesten er ved at lære et "nyt sprog" og hun skal lige decifrere dine koder, inden hun kan reagere på dem
Håber du finder ud af noget! Med eller uden bid
Og kan for resten godt forstå dig mht. føllet - det er altid distraherende, når det er i nærheden. Kan du ikke sætte det på stald?
Med venlig hilsen Sine...Desværre uden Helena...Hvil i fred, min venHaflinger - das goldene Pferd mit dem goldenen Herz
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hun er på stald |
Heidi og fjordhestene! |
19-11-2004 19:24 |
|
Hej...
Jo, jeg har også almindelig trense på når jeg rider, bruger bare tøjlerne så lidt som muligt...
Føllet er på stald når vi rider, men hendes ynkelig vrinsken kan høres ud på marken, hvor vi træner...
Jo, hun reagerer (somregel) på mine mundtlige kommandoer, men dem skulle hun gerne kunne blive redet uden engang...
Jeg rider næsten altid med løse tøjler, men da jeg en dag red på hoppen inde på ridebanen, "uden tøjler" ville jeg have hende til den ene side, så pressede jeg med den ene schenkel - og hun satte i trav? Der var det at jeg besluttede mig for at det skulle tages forfra, for en hest der har lært at sætte i trav, inden den har lært at reagere på schenklerne er vist ikke meget værd
Ja, jeg har jo redet på Linea sidste januar, hun var bare rigtig god
Hun er jo også helt uerfaren skal jeg tænke på, og der skal bare masser af træning til, men for tiden kan jeg desværre kun få hende trænet i weekenderne, og så skal hun endda have føl til næste år igen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det med at |
|
|
gå i trav, ved pres fra den ene schenkel, det tror jeg også at Sweety ville gøre pt. Hun har lært at schenkel er noget der driver frem af...ikke at det også kan være noget der skubber, så måske er det bare fordi, at hesten står midt i tilridningen, og tror den gør det godt?
Man skal ikke forvente, at en halv tilredet hest, forstår at den skal dreje/gå sidelæns ved tryk fra schenklen. Det vigtigste er nok at den forstår frem og stop. Alt det andre kommer efter det.
Mvh. TineSæt kryds i kalenderen: HN-træf fra d. 4-7/8-05 på sjællandtråd om HN-træf:HN-træf< Au pair søges til Schweizse her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heidi... |
|
|
Enig med Vicky.
At et pres for schenklen betyder fremad ER jo faktisk den "oprindelige" mening med det - det er først senere den lærer at vige for schenklen.
Start med at rose hende for de ting hun allerede kan - hun kan tydeligvis gå fremad, når du beder hende om det (nogle ungheste kan være meget besværlige på det område - har mødt dem, der hellere ville bakke end gå fremad  ) og jeg kan næsten ikke tro, at hun ikke også kan drejes. Vær meget tydelig med dine hjælpere - når du drejer hende kan du evt. føre hånden med tøjlen ud til siden i den retning hun skal, så du nærmest "leder vejen". Det skal selvfølgelig rettes ind senere, men kan være en god starthjælp.
Det er godt du ved, at det tager tid. Og tålmodighed  Og masser af ros
Lidt træls, at hun skal have føl igen, men det skulle Linea også, da jeg tilred hende, så jeg gav bare tilridningen noget mere tid end jeg ellers ville have gjort og sørgede for at hun aldrig blev for træt til at syntes, at det var sjovt at arbejde
Held og lykke med det! Det lyder som nogle rigtig dejlige heste du har fundet at passe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det ebliver |
Heidi og fjordhestene! |
21-11-2004 01:17 |
|
Det bliver også sådan som I skriver jeg gør i sidste ende... Det var også sådan jeg gjorde med haflingeren Sylvana jeg tilred...
Det er jo kun 10 timer hun har været under rytter... Det er bare det at hun allerede står i mod biddet, men træning er jo nok det eneste der kan gøre det...
- Heidi Cogito ergo sum ♥ ♥ Savner dig Lena ♥ ♥ (Afen eller anden grund formår jeg altid at gøre mig upopulær)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hård eller bare ulydig.. |
|
|
Jeg synes det er en god idé at du vil prøve at ride uden bid.
Men jeg tror umiddelbart ikke hesten er redet hård i munden på 10 timer, det kan dårligt lade sig gøre, eftersom "hård i munden" ofte er et udtryk for spændinger der igennem lang tid er blevet redet ind i hesten.
Hvis man forestillede sig at man tog meget hårdt fat i en utilredet hest, ville resultatet sandsynligvis være en hest der var sindsygt bange for sin mund og overreagerede ved tag i tøjlen.
Mange "nye" heste går imod tøjlen, simpelthen fordi de ikke fatter hvordan de skal reagere.
De prøver bare at komme væk fra dens indvirken ved at yde modtræk.
Det handler så om - som rytter, så vidt muligt at give hesten så lidt modstand som muligt.
Hvis hesten har haft lidt forkerte oplevelser, kan det blive en længere og sværere proces end ellers, faktisk fik jeg problemer med en nytilredet hest - efter at den i én time var blevet redet af en ukyndig, så ja - 10 timer kan godt gøre en del, uanset jeg ikke tror det sidder så dybt fast.
Men metoden er altid den samme, hav en så følsom hånd som muligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|