|
|
| Hvordan stopper du en løbsk hest? |
|
|
Hvis du nu red en hest, som havde en slem tendens til at løbe med sin rytter på banen, gerne med at skyde skulder også spæne halvvejs sidelæns, hvordan ville du så stoppe den? Eller rettere lærer at stoppe den?
Enten rette den lige ud, sætte sig tungt ned, og stoppe den for sæde og tøjle
Eller
ride den ind i en meget lille volte, en såkaldt 25øres volte?
Mit pudsige spørsmål kommer sig af, at jeg har en pony i ridning med dette problem, og jeg er helt klar over, hvordan jeg vil løse problemet, men har idag fået for ører, at min "konkurrent" mener at jeg er total gal på den.
Så jeg vil da gerne have menig rytters mening på den sag...Skal nok komme med min løsning senere......
Mvh. TineSæt kryds i kalenderen: HN-træf fra d. 4-7/8-05 på sjællandtråd om HN-træf:HN-træf< Au pair søges til Schweizse her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det afhænger |
|
|
meget af hesten, amistar kan finde på det og i hans tilfælde slipper jeg tøjlen så stopper han og så skridter vi lige en runde.
er det fordi ponyen har fundet ud af det bare er " sjovt" så sætter jeg mig først tungt ned virker det ikke så bliver volten mindre og mindre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løbsk ???? |
| Forfatter:  |
pip09 |
| Dato:  |
17-11-2004 00:25 |
|
Det er vel ikke løbsk ? - i den situation der er jeg på ligeretning, tungt ned og stoppe - om nødvendigt drive på hesten for at bringe den tilbage under hjælperne - men er den uden for ridebanen og ukontrollabelt på vej mod en vej eller sådan noget - så styr den ind i noget eller rundt på en mindre og mindre volte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næh, det er det vel |
|
|
ikke - løbsk, altså.
Jeg ville ride den i volter - men ikke 25 øre, måske 4-6 meter i diameter, det skal den nok blive p....træt af;
og den tager ikke skade, fordi 25-øren bliver til et
vildt spin/en pirouette.
(Hvis den VAR løbsk, ville jeg bide mig fat i begge haser samtidigt og udstøde beroligende lyde (nok mest til mig selv), mens jeg blev trukket under den i stigbøjlerne) ... det er da pokkers som jeg aldrig kan være seriøs i længere tid af gangen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo i min |
|
|
verden er det løbsk, for der er ikke nogen kontakt til hesten.... Og den løber gerne ind i andre heste/ting på vejen.... Så jo, jeg vil kalde det for løbsk.
Berit, jeg tror at ponyen gør det i simpel uvidenhed eller mangel på selvsikkerhed. For det sker fx aldrig i skoven, og da den er vant til at kun bevæge sig i skoven fra tidl. ejer, så syntes jeg der er en form for sammenhæng der.
Mvh. TineSæt kryds i kalenderen: HN-træf fra d. 4-7/8-05 på sjællandtråd om HN-træf:HN-træf< Au pair søges til Schweizse her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| amistar gjorde |
|
|
det når filmen knækkede for ham, altså hvis man lagde lidt pres på ham( uheldig tilridning) pres for ham var den gang bare at ligge benene til ham og havde ham til at gå lige ud.
det eneste vi kunne gøre var at slippe tøjlen, tog vi mere i den blev han endnu mere ulykkelig og ville gøre alt for at komme af med rytteren.
det har taget godt 2 år at komme så langt med ami at vi nu så småt kan begynde at ligge mere i ham uden han mister tilliden til os og det er i dag sjældent at han gør det.
så jeg tror at jeg i jeres tilfælde når ponyen løber vil "slippe" tøjlen snakke og stadig klemme, men ikke ride den på volte evt bare rid den fremad fortsat indtil at den er dampet lidt af husk at rose når den er nede igen og fortsæt så der hvor i "slap"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas på... |
|
|
Men pas på med at lave for små volter med det samme, hvis hesten løber. Jeg kender en, der forsøgte at stoppe sin hest på den måde og den kom altså i så meget ubalance, at den væltede.
Jeg slutter mig til Berits råd - slæk på tøjlen og få den under hjælperne igen. Gerne på ligeudrettet spor, hvis den da ikke ligefrem kan finde på at løbe ind i barrieren.
Med venlig hilsen Sine...Desværre uden Helena...Hvil i fred, min venHaflinger - das goldene Pferd mit dem goldenen Herz
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min løsning er så følgende |
|
|
jeg mener, at når hesten prøver at slippe væk fra hjælperne ved at skyde skuldren, så nytter det ingen ting at prøve at få den på en volte...tværtimod vil det ødelægge mere end at hjælpe.
Jeg retter ham lige ud, er jeg alene på banen, så stiller jeg mig i let sæde og støtter kun på tøjlen og venter så på at han raser af (min gamle hoppe lavede nemlig samme trick da jeg fik hende). Kan jeg mærke at han en dag, simpelthen gør det fordi han ikke gider, så bliver han stoppet promte. Stadig ligudrettet, men jeg sætter mig ekstrem tungt på ham, så han umuligt kan være i tvivl om, hvad jeg mener...hvilket han heller ikke er  Lige så snart han står stille, så er der lange tøjler. Det trick har virket ret godt nu, han ved, at når jeg har lange tøjler, så er det afslapning, men stadig knækker filmen....dog mere og mere sjældent. Men mht at stoppe ham, så kan selv hans ejer, som er en lille spirrevip af en pige på 10/11 år stoppe ham med det samme nu.
Min "konkurrent", som også har redet den et par gange, mener tilgengæld at jeg burde tage den ene tøjle og trække den ind på en mikroskopisk volte og stoppe den på den måde, "for det er så ubehageligt for hesten, at den lærer det med det samme". Samtidig mener hun, at jeg flår hesten i munden med min metode (hertil skal det siges, at hun aldrig har set mig ride, kun hørt mig omtalt) og at den intet lærer på den måde.
Jeg har det bare sådan, at på 2 uger, er ponyen gået fra at stikke af konstant og virkelig se ud som om, der nada kontakt var til den, til at gå afslappet, i stort set ens tempo og reagere som oftest på små vink. Så, jeg er faktisk ikke i tvivl om, at jeg gør noget korrekt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen du gør |
|
|
det rigtigt, du afhjælper med tålmodighed
og det vigtigste af alt at pigen kan stoppe ponyen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah.... |
|
|
... jeg ville gøre som du skriver - jeg har simpelthen mit helbred for kært til bare at "tage den ene tøjle og trække den ind på en mikroskopisk volte og stoppe den på den måde".
Den skal såmænd nok stoppe - men det bliver sandsynligvis liggende på siden, måske ovenpå dit ben?
Hilsen Sif
Har du en fjordhest? Så er fjordhesteavlens kurser måske noget for dig - se mere her: fjordheste-kurser
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skyde skulderen... |
99E |
17-11-2004 11:22 |
|
...er første problem.
Jeg ville "sætte mig ned og ride" - løfte skuldeeren på plads med udv. tøjle og schenkel.
Træne de gode PNH'ske flytte-bagpart-og-forpart-fra-stilstand før jeg begyndte at ride så meget mere rundt.
Hesten ville lade være med at løbe løbsk, fordi jeg vilel stoppe den i "optrækket"  Og indtil jeg havde lært det, ville jeg fremture med min ridning - dvs "lade som ingenting". Eventuelt bede den flytte bagpart - det sænker tempoet lidt.
Og hvis den har det med at torpedere andre (ryttere, mennesker, heste, ting) ville jeg overveje at begrænse min ridning sammen med andre til jeg havde fået styr på at styre hesten UDENOM mine medmennesker...
Jeg ville i hvert fald ikke give mig i kast med små volter - der er en alt for stor risiko for at styrte, og det har jeg både hesten og mit eget liv for kært til.
Skal man udføre det trick skal vist både hest og rytter være udstyret med hjelm og sikkerhedsvest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en anden synsvinkel |
|
|
er jo så at ved at hesten løber, bliver stoppet og får lange tøjler... kan den hurtigt forbinde løb - lange tøjler og derved synes det er en smart fidus til at få lov til at gå og daske.
Men jeg har ikke set ponyen eller unoden, så det er jo svært at sige
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kommer an på.... |
BeritH |
17-11-2004 14:15 |
|
Det kommer jo meget an på situationen.
En hest der virkelig er løbsk ville jeg aldrig ride ind på en lillel volte, fordi det kunne få den til at vælte med alle de ubehageligheder, det kan føre med sig. Hvorvidt den er til umiddelbart at bringe under hjælpen og ride videre, kommer an på løbskhedsgraden.
Hører hesten bare ikke efter og går igennem hjælpen, ja så kan jeg godt finde på at vælte den ud af balance for at få den til at koncentrere sig.
Og så KAN jeg også finde på i en absolut nødsituation og sætte kreaturet ned på halen - selvom det ikke har noget med ridning at gøre, det er nærmere overlevelse.
BeritH
A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ind i barrieren |
|
|
Jeg har een gang siddet på en hest, der løb fuldstændig fra sans og samling i en ridehal (jeg steg op udendørs og så satte den ellers af - jeg nåede akkurat at dreje den ind i hallen) og efter 5-7 minutter i halsbrækkende tempo (jeg havde på det tidspunkt tabt begge bøjler) hvor den kom mere og mere ned at ligge i svingene var jeg nødt til at tage en beslutning, så jeg drejede den ind i barrieren i et hjørne. Det KUNNE være gået grueligt galt, hvis den havde besluttet sig for at prøve at springe over/ind i væggen, men den stoppede heldigvis, så jeg kunne glide af den.
Men det var altså også en absolut nødsituation.
Det lyder som om du egentlig allerede har fundet løsningen på problemet - flot
Med venlig hilsen Sine...Desværre uden Helena...Hvil i fred, min venHaflinger - das goldene Pferd mit dem goldenen Herz
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løbsk hest i ridehus |
|
|
har kostet mig et kompliceret håndledsbrud med varigt mén, så jeg går ikke ind for at ride en løbsk hest i et ridehus - omend situationen naturligvis kan udvikle sig sådan uden at det var hensigten. Erindringen om en brækket fod fordi den var kommet i klemme mellem bøjlen og asfalten efter et styrt forhindrer mig også i at synes, at den lille volte er en rigtig god løsning.
Jeg ville hvis det på nogen måde var muligt ville jeg holde mig til den løsning overhovedet ikke at komme dertil - og her kommer 99E's løsning tættest på - løs problemet med skulderen.
Ikke at der er noget som helst i vejen med Parellis måde at gøre det på, men et alternativ kunne være at bruge Kyra Kyrklunds ABC der også anviser løsning på problemet.
Samtidig vil jeg sige, at hvis hesten ikke er blevet skræmt af noget, eller har lært at løbe som en vej ud af ubehagelig ridning, så vil et sådant forsvar for en hest skyldes, at man på en eller anden måde stiller for store krav, og da er man nødt til at gå tilbage til noget lettere og arbejde sig frem derfra - altså forebyggelse er bedre end helbredelse, især hvis "helbredelse" indbefatter en eller anden form for straf for at hesten viser, at noget i ridningen volder den problemer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina MJ... |
|
|
Uh, det lyder ikke rart med dit håndled  Jeg havde aldrig før (eller siden) siddet på hesten og min første reaktion var bare at få den indendørs, så der var lidt mere styr over sagerne. Men det er da bestemt ikke noget jeg har intentioner om at gøre igen..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det.... |
|
|
lyder som om du godt kan stoppe den??? eller hvad? så er den jo ikke løbsk men løber gennem hjælpen...
Hvis den "bare" løber gennem hjælpen ville jeg også bruge 99E´s metode eller eventuelt parerer den hver gang, frem igen, løber den så parere igen osv..
Løber den fuldstændigt vildt og uhemmet, ja så er der vel ingen anden udvej end, at få den ind på en volte ind til den stopper.
Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| umiddelbart, så |
|
|
ville jeg nok prøve hesten at lære at stoppe for vægten, inden jeg overhovedet forsøgte at ride den i en hurtigere gangart end skridt.
Sådan, som jeg har lært, ville det foregå med, at første gang ville jeg skridte frem, når så jeg ville have heste til at stoppe, ville jeg lægge vægten tilbage ( altså sætte ) mig godt ned i sadlen. Hvis hesten ikke reagerede på det, ville jeg løfte hænderne et pænt stykke. Det, der sker er nemlig, at hvis man lige hurtigt løfter hænderne, så løfter man også hestens hoved, og derved ryger bagparten ind under, og hesten sænker farten eller stopper helt. Evt. kan man tage et hjørne til hjælp - dvs. hesten vil jo stoppe når den når væggen... OG husk nu - vi rider langsomt skridt, så ikke noget med, at jeg rider hesten voldsomt ind i en væg eller noget...
Jeg benytter mig af,at hesten naturligt stopper ved væggen - I skridt - og selvfølgelig, hvor man korrigerer med udvendige tøjle, så den ikke bare slavisk følger hovsporet..
Nå det så er gjort på denne måde, så burde det være nok næste gang, at give et letter signal osv. for til sidst at være i stand til at få en reaktion ( hvor hesten går ned i fart) HVER gang man bare lægger vægten tilbage..Det er jo så også det, der på et tidspunkt bliver til en halv parade..
Nå, men når hesten så kan stoppe for vægten i skridt, så ville jeg sprøve i trav - og det er virkelig opstandsning for hver tredje-fjerde skridt indtil den forstå, hvad jeg mener. Og på et tidspunkt ville det samme ske i galop..
Nå så jeg en dag skulle ride volter på den hest, så ville jeg på samme måde udnytte, at jeg kunne justere farten ved vægten.. Man kan jo lave en opbremsning/halv parade mange gange i en volte - og egentlig kan volte jo godt rides ud af f.eks. 6-8 lige stykker - sådan nærmest "bikube" formet.. Så har man nok lidt bedre styr på skulderen
Men dette er bare hvis vi snakker om en hest, der er uopdragen på bane..
de gange, hvor jeg har siddet på en hest på tur, der er blevet bange og stukket af, der må jeg nok sige, at jeg også reagerer derefter.. Jeg forsøger dog ikke på at dreje hesten medmindre den løber direkte mod en vej.. men forsøger så vidt muligt at få kontakt med hesten igen...
Så det var bare min måde..
Mvh Jenny
"mirakelkur eller erfaringer med SARCOIDER søges"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg priser mig lykkelig for at jeg aldrig har prøvet at en hest har løbet løbsk med mig ,har dog redet i 30 år,men jeg havde en pensionshest med på tur sidste år som løb løbsk og det var uhyggeligt for vi red på en sti ved siden af motorvejen og lige pludselig tog fanden ved hesten og den løb og løb og stoppede først ved autoværnet ud mod motorvejen ,jeg holdt vejret og håbede på at den ikke osse hoppede over autoværnet.
Havde det været mig havde jeg skidt grønne grise, jeg er blevet lidt af en kylling på mine gamle dage.
Så jeg har ikke nogen gode råd at give ,men vil suge til mig af jeres andres råd og håbe at jeg ikke får brug for dem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville... |
|
|
Ikke sætte mig op på den hvis den kunne finde på at løbe løbsk... 
Excellence can be attained if you... Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe, Dream more than others think is practical, Expect more than others think is possible
Medlem af Pat Parelli sekten!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vicky din egen måde |
|
|
Vicky, hvorfor vil du ikke fortælle hvordan du har tænkt dig at løse problemet - du var jo ikke interesseret i råd, men du burde da give DIN mening til kende alligevel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ciller |
BeritH |
18-11-2004 10:19 |
|
>>>....Ikke sætte mig op på den hvis den kunne finde på at løbe løbsk...<<<
Det kan man såmænd aldrig gardere sig mod, der er bare nogle heste, hvor det sker oftere end for andre.
BeritH
A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tina.. |
|
|
det har jeg gjort....Prøv at læse tråden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ciller |
|
|
Alle heste kan finde på at løbe løbsk - jeg har prøvet det 3 gange (altså, sådan rigtigt - hvor der absolut INGEN bremse var på kræet). Ud af disse tre var det kun den ene jeg vidste kunne finde på det, så...
Desuden - så er der jo nogen , der skal lære hesten, at den er forkert på den..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vicky............ |
|
|
Beklager, jeg overså dit indlæg, men jeg har læst det nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| næ...... |
|
|
Jeg ville løse problemet fra jorden først. Der er altid en GRUND til at hesten løber løbsk, og den grund kan man finde og løse INDEN man sætter sig op.
Jeg har mit liv for kært til at sætte mig op på en hest som jeg ikke er sikker på at jeg kan styre.
Excellence can be attained if you... Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe, Dream more than others think is practical, Expect more than others think is possible
Medlem af Pat Parelli sekten!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kommentar |
|
|
Hvis kommentaren var til mig, så kan jeg kun sige, at ingen af hestene var mine egne eller mit ansvar at træne. Havde de været det var jeg naturligvis gået i problemløsningsfasen inden jeg klatrede op på dyret igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Definition af en løbsk hest |
|
|
En løbsk hest, er en situation hvor et eller andet har skrænt hesten, så den flygter i panik.
Dette foregår altid i gangarten galop.
Det bedste man kan gøre er, ikke at tabe hovedet, forsøg at styre hesten hen til et sted hvor der er god plads, og find en mulighed på, at at få hesten ind på en meget stor volte, som så gøres forsigtigt mindre og mindre efterhånden som tempoet kommer ned igen.
De heste i omtaler er ikke heste der er løbske; men derimod heste hvor grundridningen ikke helt er på plads.
Det er bare for lige sætte definitionen af løbsk hest på plads, så ikke at halvdelen af foreksempel rideskolehestene pludselig er løbske, bare fordi de evt skyder skuldren ud.
Det kan hurtigt give et forkert billede af ridesporten, da at de fleste mennesker forbinder løbsk heste med alvorlige kvæstelser.
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|