|
|
| hvad kan jeg lave med hende |
|
|
hej..
jeg har verdens sødeste lille følle bølle på 1 år og 3 månder.. Problemet er bare vi keder oz.. Hvad kan man eller må man lave med den når den ikk er særlig gammel..??
Hun står med dækken nu sys i det gør nogt eller er det for dumt?? må hun godt begynde bare at få en elastikgjord og et underlag på når vi går en tur,, bare for at vende hende til det..??
kram moi
hejza 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Jeg lagde en saddel på Puk for første gang da hun var i den alder, der var ikke lige noget sted at ligge den fra mig, og så stod hun der lige, og hun syntes vist at det var sjovt.
Jeg kan ikke se at et underlag og en elastikgjord skulle kunne gøre noget, bare sørg for at hun får en god oplevelse ud af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dækken? |
|
|
Hvorfor skal hun have dækken på? Føl og ungheste bør ikke gå med dækken med mindre de er syge. Der er jo ingen grund til at de ikke selv skal lave deres vinterpels.
Hvis du keder dig med hende er det lidt synd for dig du har købt unghest. Der går jo nogen år før du kan ride. Men du har til gengæld masser af tid til at gå ture - gøre hende trafikvant og vant til omgivelserne. Tag hende med over det hele - put hende i en trailer og kør ud og kig på stævner o.s.v. Gør alle de ting du vil gøre når du kommer på ryggen af hende, så hun er fortrolig med det hele inden du sætter dig op om nogle år.
Held og lykke. 
STALD LAUGE
- opdræt af pintoarabere, pintoponyer og sorte fuldblodsarabere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ud med jer! |
| Forfatter:  |
DitteHoej |
| Dato:  |
17-10-2004 15:03 |
|
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvorfor du har lagt et dækken på hende? Du er usikker på om hun skal have det på.. hvorfor så gøre det?! Det synes jeg virker underligt. Jeg er bestemt ikke tilhænger af dækken, med mindre der er en god grund til at lægge det på. Det lyder ikke som om du har en god grund til at give dit føl det på. Tag det af en dag det er lunt, og lad være at putte det på igen.
Der er massere ting I kan lave. Jeg købte for en del år tilbage selv en 1 årig, og hende tog jeg med alle steder. Ud i trafikken, i skoven, op i byen (landsbyen), osv. Lad hende opleve en masse, så slipper du for meget hysteri fra hende senere. Du kan sagtens lægge et underlag og en gjord på hende, det gælder (som Stald lauge også skriver) bare om at give hende nogle gode oplevelser. Selv "slap" jeg for meget tilridning af min hoppe, da det ikke kom bag på hende at jeg lige pludselig satte mig op på hende. Hun stolede (stoler) 100% på mig og mine intentioner. Selvfølgelig "slipper" du ikke for skolingen, men du "slipper" for mange dumme situationer hvor hesten bliver bange.
Så ud med jer!
-Ditte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pas på |
|
|
Ja du skal have dækkenet af igen..
men nu ved vi ikke hvor lang tid den har gået med det. Er det for lang tid bliver du nødt til langsom at vænne den af med det og så skrotte det helt.. men har den kun lige haft det på to dage så skynd dig at skrotte det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken.. |
Libbeb |
17-10-2004 20:49 |
|
...blev lige lidt nysgerrig mht. brug af dækken på plage! Min er halvandet år nu, og går ude fra tidlig morgen til aften, og han har fået regndækken (ingen foer) på, dog kun når han går ude! Grunden er egentlig, at han har hostet og været forkølet, og da der ikke er vildt godt læ muligheder på marken, tænkte jeg at det var løsningen, men måske jeg tager fejl?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dækken.. |
DitteHoej |
17-10-2004 22:56 |
|
Jeg mener det er en god idé at lægge et regndækken på din plag så længe han er forkølet. Det sørger jo for at han ikke bliver våd og kold. Men så snart han er på toppen igen, bør du tage det af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1 1/2 års |
|
|
Jeg hjælper med at træne en 1 1/2 års plag, der hvor jeg har min hest stående. Den kan allerede have bandager på, underlag og elastikgjord, bid i munden. Der bliver gået en masse ture med hende, også med underlag og elestikgjord på, og også med bid i munden. Så er grimen bare udenover hovedtøjet, så bliver den trukket i grimen. Hun bliver stadig lidt nervøs, når der kommer lastbiler bagfra, men det er næsten det eneste. Desuden kan hun røres overalt, også med en pisk, man kan hoppe rundt om hende og larme med en plastikpose, hun står bare helt stille, hun kan gå over plastik og brætter, og hun viger for tryk alle steder fra.
Så jeg synes bare du skal gå igang...
Mvh. Maja og Højbo's FionaHUSK; Et bid er aldrig stærkere end den hånd, der holder tøjlen! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kun fordi hun er forkølet |
|
|
min har oz KUN dækken på da hun hurtig bliver forkølet.. og hoster.. og det sys jeg ikk er særlig godt.......
hehe oki jeg begynder med det sammen er allerede begyndt at gå lange ture og det siger hun ikk så meget til men vi går heller ikk langs vejen da hun næste blev kørt ned af en bølle sidst vi gik ved vejen.. såå.. Men hun er bare allertiders hun går bare og når hn mødre andre heste så vrinsker hun og går vidre.. vimøder da oz lidt biler og der stå hun bare bum stille.. m,en vil da begynde at træne med plastik og alt sårn noget..
Kram Pernille...
Elsker bare Pintoer.. har selv et lille følle bølle..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kun et føl |
DitteHoej |
18-10-2004 17:48 |
|
Jeg synes (som jeg har skrevet før) at det er en god idé at tage dit føl med ud og opleve verden og gøre hende "lidt hærdet", men jeg synes også at det er vigtigt at lade et føl/en unghest være et føl og lade den have en masse tid til dens egen nysgerighed på folden. Den er jo ikke voksen endnu..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|