Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Forslag, unghest?
Forfatter: 
Dato:  16-10-2004 21:55
Hejsa

Jeg har lige fået en 2½ års vallak... juhuuu! Han er så dygtig. Jeg er lige begyndt at vænne ham til et underlag og lidt bid i munden. Ellers er han helt super til strigling og løfte hove.

Har nogen gode ideer til sådan en fyr?

knus
Parson Russel Terrieren - en ægte heste-hund!
0
0
Svar på denne tråd

unghest
Forfatter: 
Dato:  16-10-2004 22:27
hej.. jeg har selv haft unghest og jeg startede så småt med at trække ture og longere lidt så de kan vænne sig til det inden man skal til at tilride dem. på den måde vænner han sig også til din stemme osv. og så HMS ville ejg bruge. men flot at han er så god allerede.
Knuzzz
0
0
Svar på denne tråd

jaaaa....
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 10:31
Jeg plejer at sige.

Gør med din plag, som du ville gøre med en lille ny hundehvalp...

Dette indebærer en MASSE LANGE gåture, leg og kælning.

Jeg synes det er forkert at begynde at putte bid, sadler, longere mm. så unge heste.

Hvad skal det gavne, at de løber rundt i en cirkel ??
Det er dårligt for benene og møgkedeligt for hesten.

Nææ gå en masse ture jo længere, jo bedre. Dette er den bedste måde, at give unghesten lidt kondition, muskler samt et godt hovede.
Bitches
have more fun
0
0
Svar på denne tråd

sjov og ballade
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 11:23
ja ungheste skal have sjov og ballade. Der er ingen grund til at gøre dem kede af arbejdet inden de overhovedet er begyndt. så leg med ham frit på banen, gå ture, hyg dig med ham. Han kan godt lære små tricks med godbidder - eks. det hvor de skal nå en godbid inde under maven, ved skulderen, ved hoften olign. (strækker ham også godt ud og det er sundt). kig på ham - har han det sjovt ? er der glimt i øjet ? eller keder han sig ? kan han gå over plastik? mellen tønder? over bomme? på en vippe? Kan du røre ham overalt? (også med en plastikpose i hånden?), et tæppe over hovedet? plastik ?
find hans yndlings klø steder. kan du mønstre ham ?
der er masser du kan lave med ham. Du kan også øve stemme kommandoer eks: hav ham løs på banen (ikke i longe - det er for tidligt), evt. i en lille sektion svarende til longering, øv så at han kan stoppe, skridte, trave, vende og gallopere på kommando (stemmen). det er dejligt at han kan de ting når du skal ride ham - han forstår jo ikke dine ben-signaler i starten. kan han disse ting føler han sig måske lidt bedre og får bedre selvtillid. desuden er det rart at side på en hest hvor man bare skal sige "trav" ganske dæmpet , og så traver den.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

lorte opstalding
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 14:07
arh.. jeg synes nu ikke det er for tidligt at lade ham smage biddet og lade ham føle et underlag.... herregud...

Men problemet er bare at det sted han er opstaldet, har ikke en indhegnet bane... eller lille fold - kun den kæmpe store fold de til daglig går på (hvilket jo er godt nok!! :-D)
Der er også masser af gode muligheder på at gå ture, da gården ligger lige op af skoven. Men jeg er sgu så bange for at han løber fra mig... Derfor ville jeg så gerne lære ham lidt bedre at kende på en indhegnet bane... Måske flytter jeg ham!

Tak for svarene
Parson Russel Terrieren - en ægte heste-hund!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 14:38
At det er fint nok at han bliver vænnet til trense og LÆRER det basale i longering.
Dvs at han går på en nogenlunde volte i skridt omkring dig og stopper når du beder ham og sådan.
Det bliver lidt nemmere senere hen hvis den nu reagerer på din stemme og kropssignaler.
Jeg synes du skal tænke over hvad du skal "bruge" hesten til. Hvis den fx skal gå kåring,4års-DSA eller lignende begynder man jo tit lidt tidligere...

Jeg gik masser af ture med min, legede "tagfat" med ham i sandkassen og løssprang en gang pr uge.

Nu er han under tilridning men stadig bliver han løssprunget/får "fri" 1-3 dage ugentligt for at hans psyke også kan følge med.

Gør hvad du mener er rigtigt og lyt til hans signaler. Min opfattelse er at mange heste godt selv kan sige "fra" INDEN det går behøver at gå galt, hvis blot vi mennesker er opmærksomme på dem :-)

God fornøjelse med ham.
*Monica & Moonlight*
-Soulmates forever {>
0
0
Svar på denne tråd

idenion
Forfatter: 
Dato:  18-10-2004 16:59
Hesten kan som sagtens lære at lystre dine signaler, uden nødvendigvis at skulle gå i longe.

Biddet ja det vænner de sig hurtigt til, så et år synes jeg er lidt for tidligt at smide noget i munden på den.

Bitches
have more fun
0
0
Svar på denne tråd

Bid...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2004 23:40
Xantho fik bid på da han var et år, han var simpelthen for stærk for mig!
Og han er altså hverken hård i munden eller har taget skade af det på anden måde... (Kom, slå mig, jeg ved det, meld mig til dyrepolitiet!)

Jeg går ud fra at du bruger et blødt bid, og så kan han sagtens snuse lidt til det, det tager han ingen skade af. Lad ham evt have det på, når du går ture med ham.. Gerne med en grime uden på, så han han chancen for at høre efter på den pæne måde... og vil han ikke høre må han jo føle, en hest skal ikke løbe fra en. Punktum! Slet ikke hvis den er ung, den kan ligesågodt lære basal opdragelse med det samme.

Men ellers, bare ud og gå og se en masse, det er det aller bedste!
Mette - Defineret Ponyrytter  |   Mød mig og mulerne på min hjemmeside  |   Voksne er børn, der glemmer at lege
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider