|
|
| træning af mishandlet hest |
| Forfatter:  |
Marije |
| Dato:  |
11-10-2004 20:06 |
|
Hej... Jeg er begyndt at træne en islænder som er blevet mishandlet i sine unge dage... Den vil ikk fangespå marken, men når man så endelig har den så er den ok at arbejde med.... Er der nogen der har nogle gode råd om hvordan hesten bliver nemmere at fange på marken! hvad kan jeg gøre?
På forhånd tak!
AgEnT 007" border="0">
~~ tro på dig selv! ~~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mishandlet hest.. |
TineJunker |
11-10-2004 21:02 |
|
Det vigtigteste er at du forstår hesten..
Den er blevet mishandlet og er derfor bange for mennesker og hvad den skal udsættes for..
Du skal skabe tillid og forstå din hest.. Give den kærlighed og omsorg, så den forstår at du ikke vil gøre den noget ondt.. Du skal overbevise den (hvilket er svært) at den kan stole på dig..
Det er ikke nemt med sådan en hest, men det er helt sikkert det værd.. Det vil tage tid, gå langsomt, men det skal sikkert nok lykkes..
Held og lykke i fremtiden..
Mvh. Tine..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi gør |
|
|
det, at hver gang vores heste skal ind, bliver der piftet, og der ligger altid lidt foder i krybben..¨
Held og lykke.
Anette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Marije |
12-10-2004 15:43 |
|
Tak for svarene!
AgEnT 007" border="0">
~~ tro på dig selv! ~~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg gjorde... |
Libbeb |
12-10-2004 18:40 |
|
Som TineJunker skriver, derjer det sig om at skabe tillid!
Jeg fik selv en pony engang, som havde været mishandlet (fandt vi senere ud af)! Den var sky, og bange for alt! Jeg gik rigtig, rigtig, rigtig mange lange ture med den, brugte oceaner af tid på at hygge, strigle osv. Da den var tryg begyndte jeg at ride "den til" igen-startede helt forfra! Det tog lang tid, men jeg fik verdens sødeste, og mest rolige pony ud af det-den blev som en hund-fulgte mig overalt! Derudover blev det en rigtig god dressur/spring pony (nåede at starte en enkelt s-dressur, og mb spring)-tålmodighed betaler sig virkelig!
Held og lykke!
Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Katrine B |
14-10-2004 23:05 |
|
Træn med den fra jorden..
En af mine veninder har taget noget horsemanship halløj og hjalp mig da jeg ikke kunne fange min hest..
Hun sagde at jeg ikke måtte kigge den i øjnene så længe jeg skulle fange den på folden, så jeg lod som om at jeg overhoved ikke var interesseret i ham, det var ham der skulle komme til mig, så jeg bakkede stille og roligt rundt ude i folden, og snakkede til ham uden at få øjenkontakt..
Når hesten begynder at gumle, betyder det at den gerne vil i kontakt med dig, så kan man bakke og sive stille og roligt imod den og stadig "være ligeglad" med den, ingen øjenkontakt, hvis den ikke vil fanges så sæt dig på hug med ryggen til og syng en sang eller et eller andet, så bliver hesten nysgerrig og rejs dig stille når den kommer nærmere..
Når du har fanget den så leg kongens efterfølger med den, hav et trækketov og så gå rundt i folden, både lige ud, i cirkler og drej skarpt og hesten skal stadig følge med men stadig uden øjenkontakt, det du nu viser hesten er at du er "FØREHESTEN".
Og du skaber tillid imellem jer...
Det hjalp rigtig meget på min hest, og han kommer nu selv hen og nærmest skubber fordi han vil kæles..
Håber mit råd kan hjælpe lidt..
Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Horsemanship... |
|
|
Du kan prøve med horsemanship, det skaber tillid mellem hesten og dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|