|
|
| Hvor længe trav før galop? |
| Forfatter:  |
Mona |
| Dato:  |
13-10-2004 08:26 |
|
Vi har en unghest på 4, som rides af min datter.
Jeg mener, at jeg engang har hørt noget om, at efter at hesten er opvarmet i skridt, så skal den traves i et godt stykke tid før man må galloppere?
Min datter har et par gange sat hesten i galop kort efter skridtningen - er dette ok?
Hilsen
Mona.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en ældre.. |
|
|
velredet hest, mener jeg har lige så godt af at rides varm i galoppen som i traven - selvfølgelig skal der traves lidt.
ovenstående kræver dog, at hesten har en vis portion grundridning i orden og en kontrolleret galop.
Jeg ville aldrig galopere en unghest i starten. Gør det altid et par runder lige inden den skal traves af og ALTID på stor volte i let sæde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor længe |
LdR |
13-10-2004 09:04 |
|
er den redet?
Jeg har også en 4 års, og den er redet i 1 år nu, og ind imellem jeg bruger altså også at starte med at galoppere, for at få lidt af energien ud af hesten, så den er klar til arbejdet.
Det vigtigste er at man ikke forlanger samling under galoppen, men lader den galoppere med halsen fremme og nede, så den kan blive løsgjort i overlinien.
Vi taler om 3-5 min. galop - ikke halve timer.
Det gælder om at finde den bedste måde at løsgøre sin hest, så den er klar til dagens opgave, og for nogen er det altså at starte med galop efter en god omgang skridt (= 10 min.).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når hesten |
|
|
er så ung vil jeg sige at det afhænger meget af hvordan dens balance er i galoppen?
De fleste unge heste har jo ikke den bedste balance hvorfor de gerne skal rides frem i et stort tempo for at hjælpe den...
SÅ medmindre hesten har en overordentlig god balance ville jeg nok starte med at trave den... til den er kommet under hjælperne/til den slapper af og lytter = man kan bedre hjælpe den i galoppen.
På en ældre hest synes jeg ofte opvarmning i galop kan være en god ting, da det kan være en god/let måde at få løst op på
Hilsen
-Matilde og Shalu -Shalu og jeg søger en passer læs mere:LIGE HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| galop... |
LBrohus |
13-10-2004 09:44 |
|
Hvis man starter med at galopere inden at hesten er reddet varm, kan der forekomme fiberspringninger...
Også hvis man starter med at ræse rundt!
Vigtigt at man giver hesten lidt tid...
Mvh Brohus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På en ung hest |
|
|
vil jeg nok ride lidt i letridning først (altså trave) til den er godt varm.
Men det går også an på hesten jo..
Har den en rolig og afslappet galop kan hun godt gallopere den, men synes hun måske skal vente til den er godt varm..
Hvis det spurter rundt og ligger ned i svingene synes jeg slet ikke hun skal gallopere den endnu - for så kunne det tyde på at den ikke er klar (ballancen)
Men med en mere trænet hest (som min egen) traver jeg lidt i letridning, hvor hun får lov at søge rigtig godt frem og ned, derefter galloperer jeg hende igen i en fremadsøgende og afslappet gallop - det løsgører og så rider jeg nedsidning - rider aldrig nedsidning før jeg har galloperet.
Når jeg så yderligere har redet nedsidning og fået hende rigtig godt ind under sig og samlet lidt mere, tager jeg hende i galop igen, og først her begynder jeg at bede hende arbejde rigtig i galoppen..
håber det kan hjælpe lidt?...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1000 tak for svarene.. |
Mona |
13-10-2004 12:18 |
|
Vores hest har netop ikke en helt perfekt balance i galoppen - så det forklarer vel nok hvorfor hendes rideunderviser i sidste ridetime bad om at hesten blev redet hurtigt i galoppen.
Mange venlige hilsner,
Mona.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa. |
|
|
Jeg plejer altid at trave i ca. 10 min. inden jeg galoper, det mener jeg har hørt noget om engang det skal man, men det er nok 10 år siden, men det har hængt ved, de første 5 min er bare for løse tøjler, indtil hestens muskler begynder at være varme, det er ikke sådan at jeg sidder med et stopur og siger nu må jeg dit og nu dat.
Prøv noget nyt på grillen/panden eller ovnen. Gedekød i forskellige variasioner, henvendelse til Engbo geder.Engbo geder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|