Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

HJÆLP mig med at finde den rigtige hest!!!
Forfatter: 
Dato:  28-04-2001 19:49
Hejsa
Eftersom jeg overvejer at anskaffe mig en hest, ville jeg gerne høre nogle råd om hvilken race i kan anbefale.
Den skal ikke bruges til højere dressur, højest Lb2 på klubplan.
Og ellers skal den være rolig og omgængelig.
Den skal være en god begynderhest fordi jeg kun har redet i 1½år.
Jeg har overvejet en araber, men bliver de ikke let ophidsede?
Racen er ligemeget, bare det er en hest der ikke er over 160 i stg, og ikke under 150 i stg.
Håber på nogle gode forslag.
Tak
0
0
Svar på denne tråd

Re: HJÆLP mig med at finde den rigtige hest!!!
Forfatter: 
Dato:  28-04-2001 19:56
Frederiksborger helt klart !!!!!!!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-04-2001 20:09
He he

Min søster har lige købt den.
Skimmel oldenborgkrydsningshoppe på 158 cm, 8 år,
LC-LB dressur og LD spring.

Så de findes derude. Prøv at sætte en købesannonce i Den Blå Avis og husk at specificere så meget som muligt så folk ikke ringer med en 3-års springhingst på 178 i stg....

Racen er flintrende ligegyldigt og ender nok med at være en krydsning.
Som begynder bør du holde dig fra rentavlede arabere som en hovedregel (selvfølgelig findes der altid undtagelser).

Find en hest der er flink på stald, rimeligt trafiksikker, letomgængelig på alle måder og som du føler dig glad og tryg ved når du sidder på den.
Hvis du prøver den i ridehus så bed om at må ride den udenfor i blæsevejret også.
Gå ejerne på klingen i telefonen når du hører på en hest, der er tit ting de "glemmer" at fortælle og så kan du køre ud og se på mange heste der kunne være sorteret fra på forhånd.

Held og lykke

Tina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-04-2001 20:17
Hej Josefine !

Ja jeg vil nok også sige en oldernborger blanding. Havde selv engang en vallak som var Oldenborger/Hannoveraner/fuldblod......han var 5 og noget af det aller roligste man kan tænke sig ! Han var heller ikke højere end 1.60 !

Men sørg nu for at have hesten et sted hvor du kan få hjælp af andre når du ikke har redet længere end 1½ år, ellers ender det let galt !

Mvh. Caroline J........som nødigt skulle snakke om at få hest for tidligt.......men man må vel give et godt råd alligevel :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-04-2001 20:42
Jeg har selv lige købt en Oldenborg/Fuldblod vallak, og han er vildt sød og meget stabil i hovedet.

Men racen er ikke det vigtigeste, nogle racer har ry for at være roligere end andre, men der er også mange/nogle/en del undtagelser.

Ellers er jeg enig med Caroline i at du bør sørge for at du kan få lidt hjælp til hesten. Det ville være surt at få dårlige oplevelser med sin første hest, og hvis en ridelærer f.eks kunne hjælpe dig vil du måske få mere glæde af den.

Dette er IKKE en kritik overhovedet, det er nogle gode råd... Håber ellers at det kommer til at gå rigtig godt med den! Held og Lykke!

Med venlig hilsen Stina uden stjerner
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-04-2001 23:31
Hej
Husk altid at lade dyrlægen få det sidste ord, det kan spare dig for mange uventede ting, ellers vil jeg sige, at du helt sikkert ved at det er den når du ser/prøver den. Pas på hvis du får tilbudt at få den på prøve, loven er nemlig skruet sådan sammen, at hvis man låner noget, så skal man leverer det tilbage i samme stand, som da du hentede den/det, og det kan jo være svært hvis den evt vælter på marken og bliver halt, så kan du brænde inde med en hest, der måske ikke er noget for dig, og som måske "pludselig er blevet mere værd" - så få en klar skriftlig aftale også med prisen så du ved hvad du hænger på!
Held og lykke med din nye hest.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-04-2001 08:41
hej!
jeg ville vælge en araber! *GG*
De kan selfølgelig være hidsige men det kan andre heste da også!
Men jeg syntes at du skal kigge på lidt af hvert istedet for at gå efter en bestemtrace.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-04-2001 10:16
Glem det med at kigge efter en bestemt race - du skal finde en hest der passer DIG, og så betyder der vel mindre hvad race den er :-)

Det er en god ide før du begynder at ringe på annoncer at skrive ned præcis hvad du ønsker af hesten. Skriv to lister - en med ufravigelige krav, og en med ønsker.

De ufravigelige bør være sådan noget som alderen (du skal ikke have en der er for ung, det får du ikke glæde af), Minimumsuddannelsesniveau, og helbred!

Ønskerne kan så være noget med racen, farven og andre ting som du ønsker, men som ikke nødvendigvis ALLE skal opfyldes.

Spørg så meget du kan når du ringer - hvis ikke alle kravene er opfyldt, er det jo surt at tage ud og blive forelsket i en hest der slet ikke passer dig.

Og så kan jeg fuldt tilslute mig hvad de andre skriver om at du bør have dne stående hvor du kan få hjælp til den. Det er altid en god ide når det er din første hest, og især når du ikke har redet længere end du har. Hvis du får den rette hjælp når du har problemer med ridningen eller pasningen, vil du få meget mere glæde af hesten end hvis du kæmpede med det alene - og hesten vil også have det bedre med det!

Held og lykek med at finde den rette - og god fornøjelse!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-04-2001 10:54
Held og lykke med at finde en hest! Jeg vil bare sige; hold dig fra travere. De er ellers som regel billige og sælgerne gør alt havd de kan for at overbevise dig om at de sagtens kan blive til rideheste. Det kan de måske også, men så skal man både være heldig og man skal være temmelig rutineret. Ren fuldblod og ren araber ville jeg nok også undgå. Bortset fra de tre racer tilslutter jeg mig koret: racen er underordnet.
Tag iøvrigt den hestekyndige med ud at kigge på hesten også, det er altid en god ide med kyndig vejledning, BÅDE ved købet og bagefter.
Pøj pøj mvh Mette Raavig
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 08:29
Hej Mette Raavig

Mht. arabere, så må jeg altså lige rette dig og sige at det er en myte at de er mere varme i hovedet end andre racer (har selv beskæftiget mig med arabere siden 1991 - så jeg ved hvad jeg snakker om).
Der er nøjagtig lige så mange "tossede" varmblodsheste, islændere, fjordheste osv. som der er tossede arabere. Og lige så vel, så er der lige så mange rolige søde "begynder" arabere som der er rolige og søde "begynder" fjordheste, blandinger osv.
Så jeg må tilslutte mig hvad de andre siger til Josefine - find en hest der uanset race passer dig og dit temperament og kunnen, og husk at få den tjekket af en dyrlæge.

Pia H.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 10:16
Køb en nordbakke - de er så skide elegante har jeg fået at vide. Jeg har aldrig selv set sådan en, men alle herinde har fortalt mig at de er pisse goe.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 17:43
Hej Pia!

Så blev jeg så klog, tak for det. :-) Ja der går jo nok en myte om at de er rigeligt varme i hovedet. Jeg har nok bare været uheldig med dem jeg har mødt, og jeg tilslutter mig også koret; racen er ligegyldig. Men gamle væddeløbsheste vil jeg altså ikke anbefale, hverken travere eller galopheste. Der skal man nok være mere erfaren. (jeg fik formuleret mig lidt uheldigt før, jeg ved godt at fuldblod ikke er synonym med gammel væddeløbshest)

Mvh Mette Raavig.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 18:32
Jeg synes heller ikke racen skal være så vigtig når du kigger på hest, men er der en race du holder meget af, så kan du jo pænt sørge for kigge efter heste af den race.

Araberen er en vidunderlig hest, og det skulle bestemt være muligt at finde den rette til den mere urutinerede rytter også.
Jeg har sørme stødt på flere arabere som har været de aller bedste begynder heste !!!
Min aller første hest var (er) en 50 % araber hoppe. Hende købt ejeg på den rideskole hvor jeg red - hun gik som elev hest og var alles yndling. Hun var så utrolig god til begynderne, men havde også alle evnerne i sig til de mere rutinerede ryttere.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 19:58
Jeg har også redet en araber, den jeg red rideskolehold. Det var en ren xx der havde gået løb og let military, men da den ikke kunne blive ved med at holde til det, var den blevet elevhest. Og det var bestemt en meget godmodig hest, den kunne løbe uhyggelig stærkt, og springe højt, men den var vældig rar.

Jeg kan også godt lide arabere, men hænger mig ikke så meget i hvilken race det er, det kan fint være en blanding. Nodbagge/araber er faktisk en fin blanding, da den er lettere og mere føjelig end nordbaggen, men alligevel også meget tålmodig og godmodig og har en god portion masse og styrke fra nordbaggen. Men den er jo som regel ikke så stor.

Ellers er oldenborg med en sjat fuldblod i også en dejlig hest, og så har jeg jo også en stor forkærlighed for holstenere, men de er som regel lidt dyre, og også tit for store til det du gerne vil have. Men man kan da være heldig at der bliver solgt en fra billigt, fordi den er "for lille", fx. under 1.60. De holstenere jeg har kendt har i hvert fald haft et meget godt temperament.

Men du har jo faktisk selv skrevet hvad det er du leder efter, så prøv og kig om du kan finde en som passer på alle dine ønsker. Så er det sikkert også den rette race *SS*... Hvad enten det så er nordbagge eller fuldblod.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tag ikke Anitas indlæg alvorligt...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 20:26
Taget i betragtning af, at hun også skriver sådan noget her.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tag ikke Anitas indlæg alvorligt...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2001 08:05
Hej allsammen

Jeg har en travhest. I starten da jeg fik ham, ville han da ikke galoppere så meget. Han var ikke glad for det hvis man kan sige det på den måde. Men han har lært det, og jeg har lært en del af ham, i de snart 4 år jeg har haft ham. Da jeg valgte ham, tænkte jeg slet ikke på om det var en traver. Han var rolig, sød i stalden og han kunne ikke finde på at gøre en flue fortræd.
Travere er lige så gode som alle andre heste. Men folk har en tendens til at dømme dem på forhånd, fordi de tror ikke de kan finde ud af at galoppere, springe og ride dressur. Men det kan de altså godt!!!!
De kan være lige så dyre og billige, søde, dumme, grimme, fede som alle andre heste.
Når ham af min engang dør af alderdom, kunne jeg sagtens finde på at købe en traver til.
Da jeg fik ham, havde jeg redet i godt 3 år, jeg var da ikke helt nybegynder, men jeg manglede da lidt erfaring med at have min egen hest. Men han var den perfekte "lærerhest" selvom han var traver!!!!!

Jeg synes du skulle vælge en hest, som du synes er sød og rar. En, som du kan lide. Racen kan da være næsten ligegyldigt, men du skal nok ikke vælge en der 1.80 hvis du nu ikke kan komme op på den!!!

Venlig hilsen
En stor traver-fan!!!!!!

Anette
0
0
Svar på denne tråd

Vedr. Arabere
Forfatter: 
Dato:  01-05-2001 12:50
Hej

Arabere er sikkert dejlige heste, ville gerne have en i mit næste liv :-) Samtidigt med en frieser.....

Men er arabere ikke "overvejende" temmelig vågne heste ?

Dem jeg har mødt gennem tiden (på nær een) har alle været til rutinerede ryttere. Ikke at de prøver at smide af - men det går dæleme stærkt gennem skoven. Jeg så faktisk en af disse arabere i går, vi red bag ved den i et stykke tid. Den kunne ikke engang skridte, gik passage hele tiden og da hun slap den i galop så det direkte livsfarligt ud - henover en vej hvor der jævnligt kommer cyklister - full speed.

At der KAN være rolige arabere javist, men jeg ville ikke umiddelbart anbefale racen til en stort set nybegynder, ligesom jeg heller ikke umiddelbart ville anbefale en fuldblodshest.

Mvh KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Re: Vedr. Arabere
Forfatter: 
Dato:  01-05-2001 13:07
Hej Josefine,

Som £isbeth siger, lad være med at kigge efter en race, men find HESTEN for dig.

Det er helt rigtigt at der findes både rolige og omgængelige arabere og fuldblodsheste, men det er stadig meget følsomme dyr, som måske kræver lidt mere rutine, så umiddelbart ville jeg også anbefale dig at se efter noget mere roligt. Jeg har selv fuldblod, så det er ikke fordomme, der får mig til ikke at anbefale dem.

Jeg vil også umiddelbart anbefale oldenborg eller en oldenborgblanding. De har som regel et rigtig godt temperament og er lette at omgås.

Til gengæld synes jeg generelt ikke at fjordheste er egnede som begynderheste (selvfølgelig er der undtagelser), men der er så mange af dem der er dårligt redet og derfor er blevet både stædige og døve for hjælperne, hvorfor de umiddelbart kræver en mere rutineret rytter til at rette op på problemerne.

Men som £isbeth nævnte - se dig omkring, prøv en masse heste og find så den der passer dig - nemlig den du føler dig tilpas på og med.

Held og lykke.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tina (Casanova)
Forfatter: 
Dato:  01-05-2001 13:10
Øeehh........

En XX er en engelsk fuldblod

en OX er en fuldblodsaraber.

Begge kan have gået væddeløb, men det er 2 forskellige racer. Bare for lige at rydde evt. misforståelser af vejen.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-05-2001 08:54
Ups berit, tak for rettelsen, jeg ved ikke lige hvad jeg tænkte på da jeg skrev xx... der skulle naturligvis have stået ox (Ja ja, det kan jeg jo sagtens komme og sige *GGGG*), han var fuldblodsaraber, og have gået løb.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-05-2001 09:59
Jeg har selv en lille hisig araberblandning og elsker den overalt på jorden. Mit råd til dig........Du skal IKKE tænke på racen. Gå ud og kig og led og søg altid med tanken i hovedet. DEN SKAL VÆRE ROLIG hvis du tænker sådan, så er det ligemeget om du kommer hjem med en oldenborg eller frederiksborg eller andet. Bare det er en hest du kan blive glad for. Husk IKKE for ung
0
0
Svar på denne tråd

lige meget med hvilken race det er.
Forfatter: 
Dato:  02-05-2001 10:21
jeg synes også det er ligemeget hvilken race det er, bare det er lige den rette hest for dig. jeg holder personligt meget af travheste måske fordi jeg selv har en. men det var slet ike sikkert at det var blevet en traver det kunne ligeså godt være en mixet race som det kunne være en oldenborg eller en helt tredje.
men det du siger om travheste mette raavig det vil jeg altså ikke give dig ret i, og det er ike noget med at jeg har en traver og så er alt ved den bare perfekt, men jeg synes det er fuldstændig forkert det du skriver for travheste kan sagtens blive gode rideheste, men har du egentlig nogensinde prøvet at ride på en, for de er faktisk ikke så slemme som folk gør dem til, og så er de utrolig gode til skovtur og ridning på landevejen plus at der også er mange der kan springe.
hilsen mona
0
0
Svar på denne tråd

Re: lige meget med hvilken race det er.
Forfatter: 
Dato:  09-05-2001 21:21
Hejsa!

Jeg synes ikke du skal gå efter nogen speciel race!! Led i den blå avis eller sådan og måske finder du din drømmehest der. Men hvis du absolut gerne vil have en "ren"-race, så vil jeg nok anbefale New Forest (hvis det skal være en pony). Jeg kender desværre ikke så meget til hesteracer....eller jo, jeg ved jo. Jeg rider bare ikke selv på hest, så jeg kan ikke selv anbefale en rigtig god hesterace. Men en af mine farvoritter er nok Dansk Varmblod, selvom de har et lidt iltert temperament, engang imellem! Men hvem ved, det kan jo være du finder din drømmehest/-pony i et gadekryds eller en hel trejde race!! Men hel og lykke!! *SS*

Hilsen Katrine
0
0
Svar på denne tråd

Re: lige meget med hvilken race det er.
Forfatter: 
Dato:  14-05-2001 19:32
Jeg ville ikke gå efter en bestemt race, da det ofte ikke er racen der betyder hvordan hestens psyke er. Da du leder efter en begynderhest skal du både kigge efter en hest der allerede kan noget, og også en der er passer til din temprament. Men tag en anden hestekyndig person med ud og kigge.
Vi kender jo alle eksempler fra de "rolige" hesteracer som Oldenborgere og Frederiksborgere hvor hesten er knap så rolig, og omvendt med arabere eller fuldblods.
Mine heste er Oldenborgere, og jeg kan fortælle at der er MINDST ligeså meget fut i dem som i min ex-hest der var Trakehner/Fuldblod.
Hvis du skal bruge hesten til stævner, så lav et tjek på den om den stresser eller bliver åndssvag, det er pisse irriterende med en heste der går fint til daglig, men ikke fatter en brik når der sker lidt omkring den.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider