|
|
| tilride en hest for 1. gang...hvordan? |
| Forfatter:  |
Louise_s |
| Dato:  |
02-10-2004 18:57 |
|
Hej
jeg er en pige på 14 (14½  ) Jeg har redet siden jeg var 7 år. har haft tre forskellige parter. Har redet temmelig mange forskellige slags racer, f.eks. DV, frederiksborger, Irish cob, traver, araber, ponyer, Irish Draught, (om to uger: islændere) osv..i alderen 4-17 år...størrelsen ca 120-171
Jeg har fået undervisning sammenlagt i ca 5-6 år.
Men jeg har endnu ikke prøvet at tilride en hest/pony. Når jeg engang får min egen kunne jeg godt tænke mig selv at tilride den så jeg ved hvad den kommer ud for osv...
Men hvordan kommer jeg til at tilride en? Ved godt at jeg ikke er særlig gammel, men ville virkelig gerne prøve det.
Der er jo ikke mange som vil have en 14-årig pige, som ikke har prøvet det før, til at tilride deres hest/pony...er der vel?
Jeg vil selfølgelig ikke have noget for det, og kan måske få den opstaldet på en privat mark, ca 100 meter væk fra mit hjem, hvor der går to andre heste + der er ridebane.
Hvordan får jeg fat i en som jeg kan tilride?
Bliver jeg nød til at købe en (billig) pony som jeg så kan tilride?
Hvordan/hvornår tilred i jeres første hest?
PS Jeg har været med til at tilride nogle...eller de var ryttervante osv, men kunne ikke noget...
PPS Vil selfølgelig få hjælp af nogle erfarne voksne+ få undervisning + ride den ved hjælp af schenkler,sæde og stemme...
Lige et billede af mig og min part: ( vi har ikke fået undevisning endnu så derfor er det ikke 100% korekt)

♥ MVH Louise ♥ Vinder af:"Bedste foto" Vinder af"Det bedste naturbillede af andre dyr end heste" Min veninde søger hyggepart i Odense, skriv en mail til mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har redet |
Stina |
02-10-2004 20:03 |
|
i mange år og ikke tilredet nogle heste ennu.
min egen hoppe var forkert redet og hadde ikke fået grundtræningn ved tilridning så det gik helt galt....
så hun skal gentilrides efter 8 mnd med arbejde fra jorden.
jeg vil anbefale dig at tage mange kurser inden du går i gang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| lidt svar |
|
|
"Der er jo ikke mange som vil have en 14-årig pige, som ikke har prøvet det før, til at tilride deres hest/pony...er der vel?"
Det har du nok ret i, men der er sikkert mange der gerne vil have hjælp - og det er tit hjælperen der først kommer op og sidde.
"Hvordan/hvornår tilred i jeres første hest?"
Jeg var så vidt jeg husker 13 år, det var nogen ponyer vi fik lov at ride på - de var bare ikke redet til - nå - men så måtte vi jo gøre det.
Det gik faktisk ret godt.
Men i dag ville jeg nok ikke lade så unge piger tilride, men vi syntes jo bare det var en udfordring
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil |
|
|
anbefale dig at starte med at hjælpe nogle erfarne tilridere, så du på den måde får lidt indsigt i hvad de gør med hesten og ikke mindst hvorfor. Der er jo meget der går forud for at sætte sig op på hesten første gang og det er mindst lige så vigtigt som selve ridningen.
Så ud og forhøre dig, om der er nogen, der kan bruge lidt kæk og lærevillig hjælp til tilridningen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Louise |
|
|
Hvis jeg skal sige min ærlige mening, også ud fra billedet, ville jeg sige at du nok skal holde dig væk fra tilridning af en unghest.
Tilridningen af en hest er meget vigtig, at det bliver gjort korrekt og at man har meget erfaring inde for ridning og hvordan man skal omgåes ungheste.
Mange venlige hilsner Maria Billeder af Van Basten og Laura på min præsentation. Så tag et kig ind på min præsentation, og skriv en lille hilsen i min GB. Tak!
| 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ej altså... |
|
|
...Maria, for det første synes jeg ikke sådan noget kan bedømmes ud fra et billede og for det andet hvis det handler om at gøre hesten ryttervant så behøver det vel ikke nødvendigvis være en rytter der har redet i 37 år og har redet unghest de sidste 26
Jeg er enig i at uddannelsen skal 'klares' af en enormt dygtig person, men hvis man har hovedet med og gerne vil have en sød skovturshest (eller whatever) så kan man altid få en dygtig træner til at hjælpe hvis man gerne vil videreuddanne hesten.
En gang skal være den første, og hvis man føler sig klar, og er klar til at søge hjælp hvis det bliver nødvendigt så synes jeg bare man skal lede efter en hest der er sød og god i hovedet og så gå i gang stille og roligt! Værre er det ik'!
Held og lykke Louise
Knus Nathalie (Der selv har uddannet sin hest, med hjælp fra dygtig underviser)!
Haflingerheste er det bedste  Vær mod andre, som du vil have de skal være mod dig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kan gå galt... |
|
|
værre er det ikke...skriver du,nej men det kan det blive hvis man ikke er dygtig og erfaren nok.Hvis man gør noget i god mening,kan man godt gøre det galt og er en hest/pony blevet bange under tilridning er det meget svært at gøre den tryg igen.jeg vil bestemt også sige at du ikke skulle tilride hest endnu,og da slet ikke andres.mvh sarah
2½ års paint/araber hoppe sælges.8500kr.
2½ års new forest bla.hoppe sælges.12500kr
4½ års ox araber hoppe sælges 40000kr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sandsæk.... |
atengstedt |
04-10-2004 14:11 |
|
...kan man nok altid "få lov" at være, om der er en i omgangskredsen, der skal begynde fra "rock bottom" med sin unghest.
Men at begynde at UDDANNE en hest derefter, dét kræver nok lige lidt mere end den gode vilje - hesten bliver nemlig aldrig dygtigere end den rytter der uddanner den.
(mystisk, at Cooper ikke er GrandPrix hest, når jeg nu selv har tilredet ham i en gulvspand??!  )
Som man kan forstå, er jeg nok tilbøjelig til at give Van Basten ret i hendens betragtninger, endskønt jeg godt VEEED hvor svært det er at bedømme nogen ret udfra eet stillbillede!
med venlig hilsen atengstedtMan skal aldrig slås med et svin. Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det! (desuden er svinet ofte den stærkeste...) Link til debatten om FMS!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar.. |
Camilla N |
04-10-2004 15:04 |
|
Jeg ville helt klart også mene at det ville være en rigtig god ide at tage ud og se på nogle som tilrdier en hest... Se hvordan de gør og så snakke med dem bagefter..! Og så helt klart få en dygtig person til at hjælpe dig. For det dur jo ikke hvis hesten bliver tilredet forkert. Men engang skal jo være den første, og selvom jeg også kun er 14 så har jeg også tilredet en hest for et år siden (den havde haft rytter på to gange), og det fik jeg hjælp til fra en erfraren person, og det gik superfint.
Så jeg vil ikke sige at du ikke skal prøve det "bare" fordi du "kun" er 14 år. Men prøv at find ud af hvordan det skal gribes an og så find nogle der kan hjælpe dig!
Men... forstår ikke hvorfor du vil prøve at tilride andres heste før du skal tilride din egen hest...??? For andres heste skal jo tilrides lige så godt som din egen???
Men held og lykke med det!!!!!
Hygge-hejza...... Håber at høre fra dig.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig.. |
|
|
...kan det gå galt, men så er det NETOP DER du skal søge hjælp!
Så længe det handler om at gøre en hest ryttervant (dvs. lære den de enkleste kommandoer, gøre den vandt til at have rytter på ryggen og vende den til naturen), og du har en dygtig hjælper, så tror jeg sagtens det kan lade sig gøre at få et godt resultat uden nogen kommer til skade!
Hvis rytteren ellers kan sin grundridning, hesten har tillid til rytteren og omvendt og du har ordentlige forhold (ridebane og/eller ridehus) så tror jeg sagtens det kan foregå roligt og sikkert selvom du ikke har redet i 37 år
Mvh Nathalie
(Forresten en spændende debat  )
Haflingerheste er det bedste  Vær mod andre, som du vil have de skal være mod dig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sandsæk kan man altid blive... |
|
|
Ja, det er meget muligt, men jeg mener nu altså alligevel at man bør være i besiddelse af en pæn del arfaring inden man bliver brugt som sandsæk.
Man skal ikke nødvendigvis være grand prix mester eller noget, men bør have erfaringer i en helt anden retning, nemlig at ride de lidt mere "livlige" heste.
For hvis man ikke kan hænge fast første gang en hest prøver at bukke dig af, ja så finder hesten altså lynhurtigt ud af at det er en nem måde at slippe af med rytteren.
Og det kan man altså ikke hvis man bare har tullet rundt på en gammel rolig hest uanset hvor mange år du så har redet
Og man skal også være sikker på at man har nerverne til det.
Og så skal man jo altså sørge for at have en ordentlig balance og et roligt sæde, for at gøre tingene mere behagelige for hesten.
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes |
|
|
som Maria heller ikke du bør begynde at tilride heste.
Til dels er det ikke meget erfaring du har.
For at tilride en hest handler det lige så meget om at sætte sig ind i deres psyke, kunne forud se hestens eventuelle reaktioner og kunne reagere korrekt på disse, have balancen og grundridningen iorden, så man ikke skader hesten.
Og helt ærligt tror jeg ikke på at du efter 5-6 år har dette fuldstændig på plads.
Og man bruger ikke levende dyr som prøvekaniner, hvad du gør forkert vil kunne følge hesten resten af livet.
Man obsevere og tager ved lære og under kyndig vejledning senere hen, kan man så selv "klare ærterne".
Så gør som de andre har forslået. Find et sted hvor de tilrider og spør om du må følge dem.
Og ydermere så få dig en masse god undervisning, det hjælper også på det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilridning |
|
|
kræver 2 ting af rytteren. En ordentlig røvfuld erfaring og en god omgang nerver!
Hvad gør du, hvis kræet pludselig løber med dig? Det er jo sjældent at den stopper ved træk i tøjlen, eller et tungt sæde i sadlen! Hvordan vil du lærer den, at arbejde bagfra?
Hvordan vil du generelt træne den op?
Hvad, hvis den er af den type, hvor de konstant bukker eller stejler?
Hvornår er det iorden at begynde at træne galop?
Jeg har redet, siden jeg kunne gå, redet på umulige og mulige kramper.
Jeg tilred skam også heste da jeg var på din alder, men det var mere eller mindre ufrivilligt, da jeg red på en rideskole, hvor jeg kunne få lov til at ride så meget som muligt, imod jeg red de utilredne kramper.
Men jeg vil faktisk sige, at jeg er super glad for mit år i stalden, hvor jeg netop lærte, hvorfor man ikke líge træner galo fra starten af...hvordan man takler en situation, hvor hesten panikker, hvordan man skal afvænne den med at bukke/stejle osv osv....
Pt er jeg igang på helt egen hånd..og det går fint. Men jeg er meget selvkritisk og hver gang jeg er i tvivl om noget, så ryger der billeder eller video syd på til min tidl. chef!
Jeg vil mene, at du skal vente i en god håbdfuld år endnu, før du kaster dig ud i projektet.
En spørger hvad der kan gå galt....der kan komme endnu en fejlredet hest på markedet, som kan blive kastet rundt mellem div ejere, den kan blive så "depressiv" over tilridningen, at den bliver uridelig osv.... Nix, ingen skal komme og bilde mig, ind, at tilridning godt kan klares af en uerfaren.
Mvh. TineSæt kryds i kalenderen: HN-træf fra d. 4. til 7. august 2005 på sjællandlink til tråd om HN-træf:HN-træf< Jyder: kontakt hellespencer for koordinering af kørsel til hn-træffet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du skal først |
|
|
.... lære hesten at blive fortrolig med trense og sadel.... tag det på og af igen efter lidt tid....
tag den ind i et ridehus, hvor den kun koncentrere sig om dig....
longere den, først uden tov,( så den ikke kmommer galt afsted med tovet)
når den går rimelig afslappet, kan du komme longe på den!!!!
derefter skal du have en longeholder og en til at hjælpe dig op og ligge på hesten..... sørg for at rose den hele tiden....
når den er ligeglad med at du ligger på den kan du forsigtigt sætte dig på ryggen ad den.... UDEN at have fat i tøjler, og have bøjler på....
når i stoler lidt mere på den, tager du bøjler og tøjler....
i kan lige så stille begynde at trave....
når i har redet et par dage i hallen , og at blevet fortrolige med henanden i skridt og trav, og har redet uden longe og hesten er lidt styrebar, kan i tage den på udendøres bane....
det er tit lidt sjovere for hesten....
nogle heste har svært ved selv at gå fremad... her kan en anden hest ride foran, det er tit en god ide..
når du er blevet longeret uden for, og den slapper af, kan i ride selv, læg evt nogle bomme ud, så det bliver en leg for hesten, og ikke arbejde...
ALT DETTE HER SKAL FORDELES PÅ EN MÅNED....
jeg har redet ponyer til 1½ år, og det er ca sådan vi går frem....
et råd er at du det første år, efter tilridningen ikke træner så meget dressur, men rider en masse i skoven.... selvfølgelig skal den også træne på banen, men ikke særlig hårdt....
SKRIV ENDELIG HVIS DU VIL VIDE MERE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mens du venter |
|
|
"Hippo: okay, men jeg kan bare ikke finde nogle i nærheden som vil det...hvor skal jeg lede??"
Tja... herinde på markedspladsen fx. og i den blå avis.
Lokale opslag hos købmanden......
Jeg kommer til at tænke på HVORFOR du mon er så optaget af tanken om at tilride en hest.
Hvis det er fordi du gerne vil præge den fra start, så er det jo sjovest hvis det er din egen hest.
Det du i så fald kan gøre indtil du får din egen - eller finder en at være hjælper hos, er at ride rigtig meget, jo bedre balance og fortrolighed man har, jo lettere er det også.
Og læse en masse bøger om emnet, selvom de langt fra er enige i forskellige synspunkter, er det interessant at læse om forskellige fremgangsmåder, og man kan oftest ret hurtigt mærke hvor man selv befinder sig henne.
Alt det du rider og lærer nu , og alt det du læser om ved siden af, vil du kunne bruge den dag du står med din egen unghest som skal tilrides. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| tror ikke du |
|
|
har forstået budskabet Louise..
Hvor meget dygtigere regner du lige med du er om et halvt år??
Du kan læse nok så mange bøger om det, men du skal se det i praksis også.
Hvorfor har skovetursheste ikke krav på en lige så ordenlig og grundig tilridning som andre heste??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar.... |
Louise_s |
06-10-2004 15:40 |
|
nu har jeg læst alle jeres svar...
Først: Stadig havde jeg jo ikke tænkt mig at uddanne hesten..kun lære den de grundliggende ting... hvilket jeg HAR prøvet før... Jeg har redet en del ungheste, både rolige og vilde... Jeg ved godt at jeg ikke bare er dygtig nok hvis jeg siger at jeg har redet i 5-6 år (caroline) jeg har sådan set også redet i 7-8 år...
Grunden til at jeg så gerne vil prøve at tilride en pony/hest.....: tja, svært at forklare men jeg regner da heller ikke med at alle jer som har prøvet det har gjordt det fordi i blev tvunget til det? Eller er jeg den eneste som tror det måske kunne være sjovt...både det at man ligesom har ansvaret..og vise at man altså godt kan... og sådan noget...
Det med balance: tror jeg har det temmeligt godt på plads...rider tit uden sadel, på min tidligere part red jeg næsten altid uden sadel..også i galop...
Jeg har læst masser af bøger om det... set en masse udsendeleser, snakket med en masse erfarne ridefolk...og selfølgelig lært en del herinde fra ved at læse de fleste indlæg som handler om det...
Hvad, hvis den er af den type, hvor de konstant bukker eller stejler?
ja, så havde jeg nok ikke valgt den at tilride for første gang..men hvis den så gjorde...tja så fik jeg hjælp af andre... jeg mener selv at jeg er rimelig god til at hænge fast...
Hvornår er det iorden at begynde at træne galop?
Jeg vil stadig få undervisning og hjælp af erfarne som selfølgelig ved sådan noget....
Jeg mener bare at jeg sagtens ved at det er et kæmpe ansvar osv... men jeg kan sku (ja undskyld) da være ligeså god som en 30 årig dame som måske har redet lidt som barn og så vil begynde igen! Den eneste forskel er at hun er ældre, det betyder nødvendigvis ikke at hun/han er bedre (ligesom Nathalie Wang skrev)
Maria (VanBasten) Hvodan kan du se ud fra et enkelt billede om jeg rider dårligt? Som jeg skrev havde jeg ikke rigtig fået taget et bedre, og jeg havde endnu ikke fået undervisning på ham, og det første stykke tid indtil billedet var taget gik med at blive gode venner med ham....det synes jeg bare er ret vigtig at skabe tillid osv...en del vigtigere end om han går lidt bag lod, eller jeg sidder lidt forkert eller sådan noget
♥ MVH Louise ♥ Vinder af:"Bedste foto" Vinder af"Det bedste naturbillede af andre dyr end heste" Min veninde søger hyggepart i Odense, skriv en mail til mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise... |
|
|
det er ikke din alder der anfægtes som sådan, det er din rideerfaring. Fordi man har redet i 15 år betyder det ikke at man er erfaren. -For man kan i de 15 år have redet kun en type hest.
For at kunne kalde sig erfaren skal man have redet mange forskellige typer heste, have prøvet lidt af hvert, have fået en masse undervisning af forskellige mennesker, have prøvet at hjælpe andre osv.
Det kan godt være du siger, at du kun vil lærer den det grundlæggende, men her viser du så også, at du mangler erfaring, for det er det grundlæggende som er det sværeste og vigtigeste at få på plads. Om det er skovturs hest eller stævne hest!
Jeg ved godt det er sejt at tilride heste, men så søg "arbejde" på en rideskole eller noget i den stil, og se med fra sidelinien, hver med ved tilridning osv.
Mvh. TineSæt kryds i kalenderen: HN-træf fra d. 4. til 7. august 2005 på sjællandlink til tråd om HN-træf:HN-træf< Jyder: kontakt hellespencer for koordinering af kørsel til hn-træffet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt mere... |
|
|
Jeg forstår da godt at du vil prøve at tilride en hest.
Jeg har selv tilredet en del heste efterhånden, og kan selvfølgelig derfor sagtens komme og sige - at jeg ikke længere synes det er skidemorsomt.
Jeg synes faktisk det er det værste kapitel i en hests ridehistorie.
Det er i tilridningen man løber den største risiko - uanset hvor godt forarbejdet er, og det er også i tilridningen man skal have den største tålmodighed og være taknemlig for de mindste små ting.
Men det kan jeg jo sagtens sige - jeg HAR jo prøvet det
Dog synes jeg det er sjovt at tilride mine EGNE heste, for her er det ligesom det "bliver hos en selv" alt det man poster i samarbejde 
Det var sådan set også derfor jeg foreslog dig at vente til du får din egen engang... fordi det simpelthen er sjovest når man kan arbejde videre med alt det arbejde man har lagt i det.
Det med balancen og bøgerne skulle du ikke forstå som kritik. Jeg har selv redet i mange år og startede da jeg var 8. jeg blev meget hurtigt vild med at ride uden sadel og har gjort det meget og gør det stadig meget, både på tur og i dressur.
Og alligevel føler jeg at jeg for hver gang jeg sidder på en hest - træner min balance yderligere.
man bliver aldrig udlært som rytter, heller ikke balancemæssigt og indfølingsmæssigt.
Jeg startede også med at læse hestebøger om ridning for over 20 år siden, og jeg læser STADIG hestebøger om ridning, og jeg lærer stadig noget- det var det jeg mente, man kan altid bygge ovenpå det man i forvejen kan, man vil forstå tingene igen og igen og for hver gang forstå dem lidt anderledes fordi man selv har flyttet sig. Man bliver aldrig udlært.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hej Louise, |
|
|
Jeg synes da ikke du skal droppe det... Se istedet at få møvet dig ind et sted hvor du måske bliver den der kommer på ryggen af kræet første gang.
På den måde bliver du involveret i tilridningen samtidig med at du hele tiden får kyndig vejledning...
Og det tror jeg egentlig man har god brug for ligemeget om man er 15 eller 25 når man første gang bliver involveret i tilridning af en hest
Hilsen
-Matilde og Shalu -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise... |
|
|
du skal ikke have lov af os...og du skal da heller ikke droppe det. Men tage imod vores råd, samle erfaring også gøre det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| underlig holdning |
|
|
Det her er ikke kun rettet til dig louise, men lige så meget ment generalt.
Det her er et forum, hvor folk skriver hvis man har spørgsmål eller gerne vil have råd.
Hvorfor er det så lige at man bliver sur bare fordi der er nogle der ikke lige deler ens holdning???
Altså helt ærligt, hvis man ikke kan tage i mod de råd man får ved at lave sådan et indlæg her, så må man lade være med at skrive det i første omgang.
Bare min mening...
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt sagt |
|
|
Nina: Det var lige det jeg ville til at skrive, men sådan er der desværre ofte folk der reagerer. KH Malene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| var bare ment som hjælp |
|
|
Du skal ikke droppe det for min skyld.
Jeg prøver bare at finde nogen positive ting til dig, hvis du IKKE lige finder en egnet hest at tilride
Men det er da dejligt du netop allerede er i kontakt med ungheste, så vil du jo nok være med i prossesen med dem, uanset om du finder på noget andet før de er gamle nok eller om du ikke gør 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jeg tilred min første helt alene |
hellevj |
10-10-2004 17:03 |
|
da jeg var 25 ....(Lady - beskrivelse kan ses på min præsentation). Fra jeg var 12-18 havde jeg hest på et stutteri, hvor jeg hjalp med tilridning af ungheste, og har siden redet alle mulige (og umulige heste).
En af de ting man skal kunne forudsige er hvad der kan gå galt ..... og så tage sine forholdsregler.
Jeg mener ikke man bare skal gå i gang med at tilride en hest alene ... du kunne i stedet spørge på et lokalt stutteri om du kunne hjælpe, fordi du formentlig er en lille let rytter. På den måde kan du prøve hvad det vil sige, mens det er en voksen (og forhåbentlig ansvarlig) voksen, der dirigerer.
Så kan du lære af en ældre, erfaren person for så siden at blive dygtig nok til at gøre det selv.
Med hensyn til heste mener jeg, at der er noget at sige for erfaring !
Jeg har set mange tilfælde, hvor tilridning er gået galt og det er især synd for hesten. Så vær til tålmodig og sug noget viden til dig på anden vis. Så skal du nok får kunsten lært.
mvh
Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|