Hejsa alle!
Er der nogen, der har nogle gode tips til hvordan man lærer en hest at galopere?
Jeg spørger fordi jeg p.t. rider en hest, som hverken er meget ung (8år), eller f.x. traver, men som alligevel har meget svært ved at finde ud af at holde springe an i galop. Den er vist aldrig blevet redet ret meget på ridebane/som dressurhest, men går alligevel ret pænt i trav, er let at få til biddet, osv...
Faktisk har den en rimelig god trav, men galoppen er helt af H. til...Den prøver virkelig, men kan kun springe an i den ene galop, og har da svært ved at holde galoppen ret mange meter. Uanset hvilken volte man prøver på, får man kun den samme galop...hvis jeg prøver for mange gange, kan jeg mærke at hesten bliver ked af det og forvirret, stopper op og vil ikke gå - den fatter ikke hvad i alverden jeg vil have den til...så det hjælper jo ikke at blive sur!
Jeg har redet ungheste i tilridning, som havde meget lettere ved at lære galopanspring til den rigtige side, men tror denne her er sværere, da vanen med at gå i den samme (dårlige) galop nok er blevet lidt indgroet efterhånden. Det er vel også nemmere for hesten at holde balancen ligeud på en skovvej (som den er vant til), end på en bane...
Har også prøvet at longere den, for om muligt at træne lidt galop. Her er hesten dog helt på "baby-stadiet", og skal lige vænne sig til at gå rundt om mig (og ikke omvendt

, så det med fin galop i longe tager nok lidt tid.
Ups! Undskyld den lange mail!!
På forhånd tak for alle fif!
mvh Nellie