Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

three big problems!!!
Forfatter: 
Dato:  21-03-2001 10:08
jeg har tre problemer med min eks. traver jeg gerne ville have lidt hjælp med.

1. når jeg nu er ude og ride ligemeget om det er på ridebanen eller i terræn, og jeg så sætter i trav så løber han med hovedet meget højt oppe og det resultere så i at han får en bumpende trav ud af det. hvordan kan jeg ride en bedre trav ind i ham?

2. hvis jeg bestemmer mig for at lave en parade fra trav og ned til skridt så kan det være han måske løber 6-7m. extra før man får hold i ham.

3. hans galop er meget fin, og han har en jævn galop, men han løber meget stærk.og hvis jeg prøver at bremse ham lidt ned er det faktisk umuligt, for det er sjældent han reagere.

til slut vil jeg lige sige at jeg bruger et tyndt tre-delt bid. og niki er faktisk en meget rolig hest. og jeg har kunnet få ham til at gøre disse ting med lethed, men jeg har ikke redet ham i en periode på tre måneder sidste sommer, og så er det altså gået tabt, og jeg har måttet kæmpe med ham siden, så derfor håber jeg virkeligt at der er nogen der har lyst til at hjælpe mig.

på forhånd tak.

mange hilsner mona
0
0
Svar på denne tråd

Re: three big problems!!!
Forfatter: 
Dato:  21-03-2001 11:13
Det lyder lidt som de problemer jeg havde med min tidligere hest, som jeg koebte meget urutineret.

Svaret er faa noget undervisning i dressur saa din hest laerer at samle sig og bruge ryggen og bagbenene i stedet for bare at loebe.
Da det lyder somom din hest ikke har meget balance og kompenserer for det ved at loebe fra problemerne.

At traene dressur vil ogsaa goere ham meget mere lydhoer for dine signaler, og alt i alt vil det blive lettere at ride.
det er ihverttilfaelde mine erfaringer.

Susanne M-H
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-03-2001 11:56
jeg går til ridning og har haft niki med derned to gange, men han flipper fuldstændig ud. hidser sig så meget op og bliver så spændt at jeg slet ikke kan få ham til noget. og hvores "vældige" ridelære siger bare at jeg skal ride fremad, men det hjælper jo ikke ret meget når han er så anspændt, for så bliver det bare værre. men jeg kan ikke helt finde ud af om det er løbs nerver der kommer op i ham når han er sammen med de 6 andre heste på holdet eller det er fordi han er bange. så du kan godt se det får jeg ikke meget ud af. men det var ellers et godt råd.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-03-2001 12:20
*Griner*
Så fordi du ikke kan ride sammen med andre, opgi'r du???
*Ryster på hovedet*
Du skal blive ved med at tage ham med til undervisning - der er KUN een ting, der hjælper: Vænne ham til det, så han ikke har undskyldningen, at "han kan jo være bange"...
Bare MIN mening...
/99E
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-03-2001 12:24
Hej Mona

Jeg ved godt det er dyrere, men måske skulle du overveje at få eneundervisning. Det får jeg, og det hjælper, for træneren er over en konstant, så man hele tiden bliver holdt i ilden. Det kan også være, at du skulle finde en anden træner, for hvis den du har nu påvirker dig negativt, bliver det bare værre. Det kan være at efter første gang det gik dårligt, er du begyndt at spænde, og det mærker hesten lynhurtigt og reagerer derefter.
Det er vigtigt at du er fuldstændig tryg ved din træner og at I kan snakke sammen i undervisningen, gerne afbrudt af småpjatteri, som får dig at slappe af og lade være med at tænke på, at han måske vil flippe i næste øvelse.
Jeg tror ikke du skal skifte bid, i hvert fald ikke til et der er skarpere, for det er tit sådan, at du måske kan holde hesten med det bid, men det får ikke hesten til slappe af, hvilket må regnes som et af hovedmålene.

Jeg håber du vil tænke over det, for jeg tror også, at undervisning (især enetime) må være svaret på dine problemer...

Hilsen Louise
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-03-2001 14:41
Hej Mona.

Jeg kan kun nikke genkendende til dit problem.
I sommers var jeg selv ejer af en halvtraver, som blev utrolig hidsig/stresset af at man stillede krav(dressur) tilden.
hun havde i forvejen temperament, kunne foreksempel ikke skridte, men småtravede hele tiden.
Vores underviser sagde til mig ,at det ville blive meget svært at få lagt noget dressur på den 1:den var ikke født til 2: dens Temperament, hvilke travere jo ofte har.

Jeg valgte at sælge den, og købe en "alm" ridehest, det er dermed ikke mit råd til dig, men du må nok regne med at det bliver en hård opgave, at lære den dressuren.

Enetimer er sikkert en god ide.

hilsen Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2001 07:59
først vil jeg lige sige til 99E at jeg ikke opgiver at have ham med derned det var ikke sådan det skulle forstås, det jeg mener er at hvores ridelære ikke gør ret meget andet end at sidde på en stol og somme tider sige til os at vi skal stramme tøjlerne for at få hesten i holdning, og det nytter ikke med en hest som niki for det der først skal læres ham er en mere rolig gang, og ikke holdning.

og til dig lisbeth så ville jeg aldrig sælge niki. for det første så er han blevet spået som en god dressurhest, og lidt dressur skal jeg nok få redet ind i ham igen, ivert fald det han kunne sidste år. men problemet denne gang er som jeg først skrev han løber for stærkt og hans trav er meget bumpende. men jeg kan udmærket godt forstå at du solgte din traver, for det var jeg også parat til en måned efter jeg havde fået ham, for der lavede han faktisk ikke andet end at bakke og når jeg så endelig fik ham fremad så lavede han ikke andet end at småtrave. men det er noget helt andet nu for han småtraver ikke mere og bakker heller ikke så der er da noget godt ved ham. men er selvfølgelig meget glade for jeres råd for de kan altid bruges, og jeg vil da meget gerne have nogle flere.

hilsen mona
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2001 09:43
Jeg vil da gerne endnu engang sige til dig: UNDERVISNING! Problemet med din hest er tilsyneladende, at du ikke kan få ham til at slappe af, når du rider på ham. Jeg har (haft) lidt det samme problem med Kiri - da hun aldrig rigtig har fået lært dressur, og i starten kun mente, at trav h.h.v. galop kunne foregå i de tempi, hun nu var vandt til fra skoven.

Der synes jeg, det har hjulpet MEGET med lidt eneundervisning. Hun kan stadig starte med at trække en hel del, men jeg kan "fange" hende i det nu, og få hende frem ned - så hun bruger sin ryg - og så hun bliver en hel del mere behagelig at sidde på. Problemet var jo også, at når hun bare benede afsted og var anspændt, kom jeg også til at sidde krampagtigt og kæmpe med hende - og så bliver det jo hurtigt noget biks!

Jeg vil i hvert fald håbe for dig, at du kan finde en anden underviser, for jeg kan godt se, at du ikke kan bruge den undervisning, du har fået indtil nu, sådan som du beskriver den...

Hilsen Kirsten
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2001 09:58
hej kirsten
ja det er et problem med undervisningen, og hvad værre er at der ikke er andre rideskoler i nærheden, for jeg har nemlig ikke en trailer og for det andet er den rideskole ikke meget bedre. jeg har hørt fra flere at berideren bare står henne ved barieren og glor eller snakker med forældrene der er der for at kigge på, så det hjælper jo ikke ret meget. så jeg er jo lidt bundet til at ride derhjemme og selv prøve at lære ridningen ud fra bøger.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2001 10:08
Pokkers! Kender du ikke en eller anden dygtig rytter i nærheden, som kan kigge lidt på det? Der findes den slags forbistrede mennesker som bare lige skal sige tre ord til en - og så går hesten pludselig helt afslappet og venter pænt på din kommando - og man tænker "hvad skete det nu?" (Man har jo lov at være optimist :o)

Min tanke er jo, at når han før har gået pænt...

Jeg har også prøvet det med at ride alene - men jeg synes for det første, det gik mere tilbage end frem - og når der så kommer nogen problemer af den art du nævner er det altså svært at komme forbi sådan et punkt uden hjælp - med mindre man er RET rutineret - og som jeg lige umiddelbart læser det - (jeg håber ikke, jeg træder dig over tæerne nu) - bliver det nok lidt af en omvej til målet... Bøger er gode nok - men de kan jo ikke lige fortælle en, at det er NU, du skal give efter på den indvendige tøjle...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2001 11:30
Måske skulle du - på en pæn måde naturligvis - gøre din underviser opmærksom på, at du altså betaler for undervisningen. Hvis der ikke er nogen der korrigerer ham, så tror han måske, at I allesammen er tilfredse?

Vrid arbejde ud af ham for hver eneste krone. Få ham til at forklare - virkelig forklare - hvilke mekanismer der skal aktiveres for at få en hest til at samle sig. Få ham til at forklare dig, hvordan du kommer dertil på din egen hest (og husk at gøre ham opmærksom på, at du altså gerne vil høre, og kan klare, sandheden), og hvis der er noget som helst du ikke forstår, så sig det! Bed ham om at "oversætte til dansk".

Du kunne måske få en bedre undervisning ud af det. Tænk nu, hvis han står og tror, at du slet ikke er interesseret i andet og mere, end det han giver dig nu??
Det er nogengange de meste underlige ting, vi mennesker tror og tænker om hinanden, *gg*.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2001 12:52
Nemlig! Bare puds ham! ;o) Sif har ret! Han må tjene de penge, du giver ham!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2001 13:14
Måske kan det også være, at din hest har tandspidser eller tandkroge. Det kan nemlig medføre at hesten bliver "stjernekigger" lige så snart tøjlen strammes ganske lidt og biddet dermed aktiveres.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2001 15:32
Hej mona,

Hmm... Croslee, min ekstraver, har nogen af de samme problemer, selvom han ikke er det mindste hidsig. For mig at se, så keder det vidst din hest at ride dressur? Det kunne jeg godt forestille mig, da dressur ikke altid er det der passer bedst til traverens temperament. Tag nu Crossen f.eks... han elsker at lære nye ting... bare ikke i alt for lang tid ad gangen. Jeg har siden jul redet ca. 10-15 minutters dressurtræning med ham hver gang vi skulle ride, og nu er han begyndt at runde i hjørnerne og slappe af i traven. Han keder sig ikke, og ligger koncentration i det vi laver... det er jo meget vigtigt for at hesten kan lære nye ting. Naturligvis skal man ikke altid bare stoppe når hesten keder sig... men det når den heller ikke at gøre, hvis du har et fast stykke tid du træner... så kan man jo sætte tiden op når den har lært noget.

-+-Zip.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2001 21:16
Hej Mona
det du først skal gøre er at få din hest i balance, så kan han også bedre slappe af. En rigtig god ting er at ride hesten på volter og så snart den begynder at løbe drejer du bare og skifter volten, så bliver han nød til at slappe lidt af for nu ved han pludselig ikke hvor i skal hen. mens du gør dette skal du selvfølgelig arbejde med hesten. Det nytter heller ikke at gøre dette en gang og det så lykkes det skal gøres i lang tid elles falder den bare tilbage i sine gamle vaner
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-03-2001 08:04
til sif og jer andre der har forslag med min dovne ridelære der har jeg været over ham rigtig tit. og redet hen til ham og sagt til ham at jeg ikke kunne finde ud af det, og så kommer den igen ja ja mere fremdrift og stram tøljerne, virkelig godt råd.
og ved i hvad vi laver på sådan en time ja vi rider rundt på kryds og tværs i ridehallen, han siger faktisk aldrig"nu tager vi lige en skråt igennem" så det er faktisk bare at skide penge ud til ingenting. og jeg ved der er flere forældre der har klaget over det, også fordi han er aktisk aldrig med til stævne. sidste år i november tror jeg det var, da havde de stillet op til distriksmester med et dressur hold, kom hvores ridelære næe, han var taget til kåring af dansk varmblod.
så i kan godt se det er ikke til ret meget.

og til zippeline: jeg plejer også bare at ride en 15-20 minutters dressur, så jeg kan ikke forstå at det kan kede ham. og det plejer heller ikke altid være ens det vi laver så på det punkt kan jeg ikke rigtig forstå det.

det skal også lige siges at jeg har redet i seks år nu men først startede på rideskole sidste år.
ellers har jeg redet på en 3-4 heste om dagen så det har da givet lidtr erfaring på den hårde måde.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-03-2001 13:31
Mona,

Din hest lyder til at have en del mere temperament end min! *Gg* Jeg har reddet en hel del forskellige travere i løbet af det sidste år, og jeg endnu ikke redet andre der var ligeså rolige som Crossen... han har temperament som en arbejdshest!! :) Fint nok til mig, altså.

Nå, men hvis ikke det keder ham... tror du det kan være fordi han ikke forstår dressuren helt? Nogle heste har ikke temperament til at prøve at lære at forstå (gisp, hvor mange at'er der hvad i en den sætning...), måske din hest er sådan en?

-+-Zip.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-03-2001 15:22
Hejsa,

har du overvejet at få kørt din hest? Her mener jeg ikke med vogn, men som man gør på den spanske rideskole. Dvs. rytteren/læreren går delvist bag hesten med to lange køreliner og styrer den.

Den jeg rider havde stået stille i to år, og jeg havde forgæves prøvet at ride dressur på den. Det er en gammel "stivbenet" springhest og dertilhørende gangarter....

Jeg havde nærmest opgivet, men fik opsnuset en lærer der kunne køre med hesten. Inden få minutter gik hesten afslappet i linerne i en rolig samlet trav... efter to ganges undervisning, begyndte jeg både på banen og på ture at få ham til at gå roligt og samlet. Nu kan jeg tage en tur uden sadel i alle gangarter uden problemer.

Størstedelen skyldtes turen i køreliner, for der fandt han ud af at han fik ro i samlingen, da der ikke sad en rytter som bevidst/ubevidst gjorde forkerte ting med vægten ect. Det var helt tydeligt at se at han først knækkede nakken uden brug af ryggen og derefter begyndte at bære sig rigtigt!

Jeg ved ikke hvor i landet du hører til, men lav evt. en ny forespørgsel på undervisere der kører med heste. Hvis det er på Sjælland ved jeg at nogle ryttere, der har modtaget undervisning af Ellen Sand behersker det.

Held og lykke :o)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-03-2001 15:57
Hej Mona
Jeg har selv en travhest, og den var 13 år da jeg fik ham. Da jeg fik ham gik han også meget højt med hovedet, så fik jeg af vide en af, at jeg skulle prøve at tage martingal på ham. Det hjalp meget. Han løfter selvfølgelig også hovedet nu , men ikke så meget som da jeg fik ham.
Min hest kan også godt hidse sig op når jeg rider sammen med andre. Når f.eks en hest rider afsted uden at jeg rider med, så hidser han sig op, og vil med. Det kan jo godt være et "traverinstinkt", at de vil med når de andre, eller at de bare vil have fart på.
Har du ikke nogle andre du kan ride sammen med???For så kunne du jo prøve at vænne ham til andre heste på den måde???Det gjorde jeg ihvertfald dengang. Idag kan han stadig godt finde på nogle numre, men hvilken hest kan ikke det???

Jeg rider godt nok ikke dressur på min travhest, men det jeg har lært på rideskole, "lærer" jeg videre til min hest. Han kan ikke de helt store dressurøvelser, men det er fordi det har jeg aldrig lært!!

Mona, jeg håber du kan bruge mine svar til noget, ellers må du jo spørge, hvis der var noget du ikke forstod.
M.V.H
Mette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-03-2001 12:04
det med at køre hesten, altså gå bag ved den har jeg prøvet, og jeg plejer også longere ham med tømmer. fordi så er han nemmere at styre i longering, men jeg synes han har en stor tendens til at tage hovedet sky højt op i luften. jeg ved ikke om man kan få nogle hjælpemidler der ligesom kan hjælpe på det når man longere ´hesten eller går bag ved den med lange liner.

mette jeg er meget glad for at du skriver for jeg tror faktisk hvores heste har lidt af det samme, bortset fra at niki måske er mere voldsom end din. det med martingalen har jeg prøvet og det synes jeg næsten det blev værre af. du har ikke nogle forslag til andet man kan bruge?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-03-2001 10:48
Lige en kort kommentar ang. kørsel med hest. Lad ALTID en rutineret rytter prøve det først, hesten kan gøre stor skade på sig selv hvis man selv prøver! En rutineret ved lige præcis hvorledes kropssproget skal anvendes. Det er uhyr vigtigt at stå de rigtige steder, kunne give efter på de rigtige tidspunkter osv.

Mange heste kan blive lidt rundt på gulvet den første gang, fordi den lige skal forstå hvad du vil med den. Så hjælper det ikke at man selv er en nybegynder....:o)

Man kan køre hesten enten vha. af grimen eller med "køretøj" på, dvs. trense, lange tømmer og en køregjord spændt på i sadellejet, med to ringe øverst hvor tømmerne kører igennem.

Hesten stilles derefter udad, for det er der den har balancen (hvis du har den på en volte, selvfølgelig...). Når den er rolig og bevæger sig på den udvendige side korrekt, så lokkes hesten indad med den invendig tøjle. Hesten skal stadig have den faste forbindelse til udvendige side. Så snart den gør det rigtigt, fjedres der med tøjlerne. Dvs. hænderne følger hesten rygbevægelser, så den derved ikke bliver generet i munden.

Alt det kan en rutineret "kørelærer" altid fortælle om, det er bare for at vise at der er mange ting at holde øje med (ikke mindst ens eget kropssprog)!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-03-2001 12:27
Hej Mona
Nej, jeg har desværre ikke nogle forslag lige nu, men hvis jeg kommer på nogen, så skal jeg nok skrive herinde til dig.
Jeg kan ihvertfald huske da jeg begyndte at anvende martingalen, på min vallak, så hjalp det. Altså han løftede ikke hovedet så meget. Men jeg har haft ham i snart 4 år, og han har da ikke været lige let at have hele tiden. Han kan være lige så fræk, som alle andre heste. Og lige så frisk!!:-)

Kan du ride nedsidning på din hest???Jeg kan nemlig ikke, og det er så irriterende, for så kan jeg ikke rigtig ride nogle dressurprogrammer!!!

Men, hvad siger du til at vi skriver sammen per mail????
Så kunne vi jo dele vores erfaringer med hinanden????Det kunne da være sjovt hvis vi kunne skrive sammen??:-)Hvis du da havde lyst.
Jeg kan godt få ham af min til at gå en stille galop, så at han ikke farer afsted. Det er ihvertfald dejligt at han ikke farer afsted. Jeg bruger et ganske almindeligt trensebid, og det har jeg altid brugt. Han er ikke svær at styre og han har aldrig stukket af med mig. Men der har været nogle få gange, hvor han har været lidt svær at dreje. Men der er da mange der er svære at styre!!:-)

Jeg tror det var alt, hvad jeg havde at skrive!!!
Jeg smutter igen.
M.V.H
Anette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-03-2001 07:59
hej annete
jeg vil meget gerne skrive sammen med dig, for det er da meget rart at skrive sammen med en der også har en traver. min email adresse er: nikiboy@ofir.dk

hilsen mona
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-04-2001 15:18
Nu har jeg redet travheste i mange år. Og der har ikke været ret mange af dem jeg ville begynde at ride dressur på. Travheste er meget forskellige i bygning og temparment. Det er klart at din hest sætter fart på når der er een foran. Det er jo en væddeløber. Forlang ikke mere af hesten end hvad den kan bygningsmæssigt.
Hvis det virkelig er dressur I vil ride har I valgt den forkerte race. Ikke fordi jeg har noget imod travere, tværtimod. Arbejder med dem hver weekend. Man kan være heldig at få fat i een, der mere ligner en ridehest end en traver. De vil nok være bedre til det med dressuren, men hvad ved jeg.
Hilsen Sprit.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-04-2001 20:51
Det lyder til at du og din hest trænger til lidt undervisning sammen, så kan i lære tingene sammen og få løst problemerne, for det er da nogle problemer der vil noget du har med ham.

Knus fra Trine
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider