Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tøjlehalt - hvordan ved man det??
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 15:54
Hejsa.

Håber nogen kan hjælpe mig lidt her...

Jeg har den sidste 1½ måned ladet min hest stå fordi hun var begyndt at "slæbe" lidt på det ene bagben. Jeg fik dyrlægen ud, men han kunne intet se. Fik et meget dyrt gigt præperat hun skulle have i foderet i en måned for at se om det ville virke - det gjorde det ikke...
Hun står derfor stadig (på græs) men da den tidligere ejer var en tur ude og besøge hende forleden spurgte hun om jeg var sikker på hun ikke var tøjlehalt - altså bare "lod som om"...
Grunden er at problemet kun opstår når hun rides eller longeres, altså ikke når hun er på fold, der løfter hun benet fint nok.
Jeg er jo så bange for at det er lige så snart hun kommer ind i en bøjning (altså på en volte) at det gør ondt på hende, men hvordan pokker finder jeg ud af om det bare er pjat uden at skade hende HVIS der nu virkelig er noget galt??

Nogen erfaringer eller gode ideer?

Hilsen Mette

send mig en mail
0
0
Svar på denne tråd

hvor er den halt
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 16:05
tøjlehalthed plejer at opstå når den bliver samlet. det vil sige at den ikke burde halte hvis du ikke rør den i munden når du rider. er det kun på blød/hård bund du har problemet osv.
Jeg ville prøve at slippe tøjlen og trave stående i let sæde. både på hård og blød bund. har du prøvet at longere på hård bund?
Hvis den ikke er halt på folden, som jo formodentligt er 'hård' bund, så kunne det tyde på noget seneværk hvis det ikke er tøjlehalthed.
0
0
Svar på denne tråd

uden at være sikker
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 16:24
..mener jeg at man i nyere tid har fundet ud af at der ikke findes noget sådant som at være 'tøjlehalt'. At det er en gammel vendning, der i virkeligheden dækker over at hesten halter og fagkundskaben ikke umiddelbart ved hvorfor. Kernen i argumentet er, at en hest ikke er smart nok til at 'lade som om' så hvis den halter, er der en fysiologisk årsag et eller andet sted.

Min søsters hest fik stillet diagnosen for mange år siden og hans halthed holdt altså ikke op førend han fik skåret nogle nerver over -og deraf kan man jo så slutte, at han i hvertfald har kunnet mærke et eller andet, der gjorde at han haltede uanset dyrlægen ikke kunne finde noget.

Jeg ville nok teste de råd Line giver og så tage haltheden alvorligt.
0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 16:42
Du skriver, at dyrlægen intet kunne se - kunne han/hun ikke se, at hesten var halt (du har vel longeret hesten for dyrlægen?) eller kunne han/hun ikke finde ud af, hvorfor den var halt?

Er hesten blevet skannet og/eller fået taget røngten? Ellers vil jeg sige, at det er næste skridt.

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Tøjlehalt
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 17:29
Åh jo en hest kan sagtens være tøjlehalt. Det dækker over en hest som er tydeligt halt, men som når der kommer en anden rytter op, efter et stykke tid vil være haltfri.

Vi havde en hoppe for et par år siden, som var halt. Men det viste sig at når hun gik ligeud for løs tøjle var hun haltfri. Det var tandspidser, også en form for tøjlehalthed.

Men det er helt korrekt ikke hesten der er tøjlehalt, men rytteren der har en hård hånd.

0
0
Svar på denne tråd

Det findes ik..
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 17:36
...tøjlehalt.
En hest kan ikke finde ud af at "snyde" sig halt.

Prøv evt at sætte en kiropraktor på den, eller sådan noget ligende, de kan tit finde frem til mere end de dyrlæger kan.
Det kunne jo være problemet sad i ryggen eller sådan noget. Det vil jeg i hvert fald varmt anbefale. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Tøjlehalt
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 20:38
dækker over en rytterfejl.
Rytteren rider med for hård hånd specielt i hestens bløde side.
Det der reeelt sker er at hesten forkorter sit skridt hver gang den møder muren fra den hårde hånd. Møder den muren nok gange vælger den at undgå smerten og forkorte sin skridtlængde i den side. Dette resulterer i at den mærkes halt.
Hvis man rider hesten frem for løs tøjle kan man gøre hesten rentgående igen.
Kan man ikke det er hesten ikke tøjlehalt, men har en eller anden skade som skal undersøges nærmere.

Hesten kan godt være tøjlehalt når der kommer anden rytter på, men er rytteren dygtig nok kan haltheden rides væk, men det sker som regel ikke før hesten er varm.

Får hesten lov at være tøjlehalt igennem længere tid kan det blive kronisk og hesten vil også halte på folden.

Hilsen
Britta
8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

Strategos Corner
Lidt for enhver smag
0
0
Svar på denne tråd

Hård hånd...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2004 07:02
Tak for alle svarene.

Jeg syntes ikke selv jeg rider/red hende med hård hånd, faktisk var jeg begyndt (sammen med min underviser) at ride hende med meget lange tøjler og bløde tag for at få hende til at søge godt ned og frem og for at få hende til at "lystre" tøjlen bedre med minimal påvirkning.
Problemet er der jo også i longen og der kan det vel umuligt være hård hånd der gør hende halt ?:-)

Lotte: Jo, dyrlægen kunne godt se problemet, men bare ikke umiddelbart finde årsagen. Han foreslog som sagt 2 ugers hvile (på fold altså) og derefter 2 ugers skridt træning, men da hun efter sin pause i longe (kun i skridt) stadig ikke løftede v. bagben nok op valgte jeg at lade hende fortsætte hvile perioden for at se om det ville hjælpe.
Dyrlægen ville, hvis hverken hvile, gigtpræperat eller andet hjalp, tage røntgenbilleder af hendes ben for at se om årsagen på den måde kunne findes.

Jeg har selv overvejet at kontakte en kiropraktor for at se om de kan finde noget, men ville bare lige høre først om nogen havde erfaringer med at hesten "spillede dem et puds".
Det kunne jo nemt gå hen og blive en dyr historie for røntgen, kiropraktor, massør og hvad der eller findes for til sidst måske at finde ud af at hesten slet intet fejler...

Hilsen Mette

send mig en mail
0
0
Svar på denne tråd

bagben...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2004 11:00
du skriver at den ligesom ikke løfter venstre bag. hvordan ikke løfter? træder den ikke helt så langt frem? eller slæber den det decideret. Har du overvejet at den kan være diagonalhalt, dvs at det slet ikke er venstre bag, men højre for der er problemet, men at den trækker på venstre bag for at aflaste.
Tøjlehalte heste plejer at være halte på forben ikke bagtil.

Jeg vil igen spørge om det er på både hård og blød bund, eller kun på en af delene? Det kan være en ret god indikator for hvd hesten fjler.
Måske man også skulle få en anden dyrlæge ud og kigge. jeg ville ikke stille mig tilfreds med at han bare gav den gigtmedicin uden først at have røgnten fotograferet.
0
0
Svar på denne tråd

Er hesten halt, så fejler den noget.......
Forfatter: 
Dato:  19-08-2004 12:08
Jeg ville også få den undersøgt på "kryds og tværs", og vil under ingen omstændigheder nøjes med, at dyrlægen siger han/hun ikke ved hvad den fejl.

Hvis en dyrlæge med rimelig sikkerhed ikke kan komme med en diagnose, så henvend dig til en anden dyrlæge, evt. et hestehospital.

Min venindes hest blev ganske let halt på et forben sept.03 - efter 3 ugers pause kom dyrlægen atter ud, og hesten fik sine led bedøvet, fik taget nogle røngentbilleder af hoven og koden - og dyrlægens diagnose blev, at den havde en muskelskade et-eller-andet-sted ! Hesten stod stille i 3 måneder, var rengående, blev genoptrænet og blev atter let halt. Stod stille i 2 måneder, var rengående, blev genoptrænet og taddddaaaa blev let halt igen.
Iflg. dyrlægen har den stadig efter 3/4 år en "muskelskade" >:-(
Som sidste udvej tager ejeren kontakt til et hestehospital, som jo straks mener, at der er noget i vejen med griffelbenet - der tages røngent og bingo !
Nu er hesten blevet opereret, og skal heldigvis snart i gang igen med genoptræning ;-D

Eneste "problem" er, at skaden helt sikkert er sket i september - og så fordi den #¤%%&&"# dyrlæge ikke er mand nok til at sige til ejeren, at han simpelthen ikke ved hvad hesten fejler, og derfor gerne vil henvise den til et hestehospital, ja så er der gået al al for lang tid.

Det er fint nok at dyrlæger ikke fare frem med røngentapperat m.m. 2 dage efter at hesten er blevet halt. Men fortsætter en hest med at være halt udover 3 uger, så ville jeg forlange minimum røngent, og i hvertfald en diagnose, som man så kan handle efter.

Jeg skal så også sige, at jeg kun har set tøjlehalte heste halte på et forben, aldrig på et bagben. Men til gengæld har de pågældenende heste, så også kun været halt med rytter på ryggen - aldrig i longe.

Så pres på overfor din dyrlæge, for jeg tror ikke, at hesten umiddelbar er tøjlehalt.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  19-08-2004 14:01
få den scannet, da det kan være noget med senerne.

Min gammel hest Ophelia løftede heller ikke venstre ben ordenligt på volte, det var meget svær at se når hun gik lige ud eller var på fold.
Jeg fik hende scannet, hvor det viste at hun havde en gaffelbåndsskade.
Ikke for at være en lyseslukker men efter 7 mdr.var der ingen forbedring faktisk lidt værre, selv om hun blev passet og plejet efter alle kunsten regler. Hun blev desværre aflivet.

Så få hende tjekket.

Helle

Held og lykke med hende
>o<
0
0
Svar på denne tråd

thermografi
Forfatter: 
Dato:  20-08-2004 12:31
jeg har en plag som dyrlægen heller ikke kunne finde ud af hvad der var galt med. han slæbte også en smule på det ene bagben, var lidt halt af og til (sjældent). han var ikke vild med at bøje sig (når jeg stod med ham). ved hjælp af en thermografi undersøgelse (varme-følsomt kamera) fandt dyrlægen ud af at han havde revet sit ene gaffel bånd over - helt eller delvist. -han havde været vild på folden og lavet et dumt badut-spring.
det er en skade der kan komme snigende, ikke altid er synlig, ikke hæver op og som varer meget længe.
hvis du får hesten undersøgt på denne måde (koster ikke så meget - jeg har ikke fået regning endnu men det bliver ikke dyrt), så kan du se om der skulle være noget fysisk med hesten. det er ikke alt man kan se på denne måde - men måske 95 %.

-en hest kan ikke lyve sig halt. den kan ikke lade somom.
dem der oplever at hesten bliver halfri efter et stykke tid eller med en anden rytter - de kan have en hest med spat! tandspidser! dårlig sadel ,sene-eller muskelskader - eller noget helt andet.

noget er der i vejen med den - fysisk.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Pas på..
Forfatter: 
Dato:  20-08-2004 13:02
Jeg har nogen gange oplevet hesteejere med heste der "næsten er ikke halt og kun under rytter" Kalde det for tøjlehalt.

Når en hest halter skal den ikke rides, med mindre den er grundigt undersøgt af en dyrlæge og dyrlægen anbefaler skridttræning.

Tøjlehaltheder dækker ofte over småskader/ømheder som hesten har fået af forkert ridning, tandspidser, dårlig tilpasset sadel, forkert beskæring osv., men det gør ikke haltheden meget mindre alvorlig.

Haltheder bør undersøges af en dyrlæge.

Min ene hoppe havde også sådan en lille halthed der kun viste sig under samlet ridning, det viste sig at være en sene skade.

Conni
:-D {> :-D

0
0
Svar på denne tråd

Puha....
Forfatter: 
Dato:  21-08-2004 18:16
Sikke en masse man fik og tænke på dér.. Håber ikke der er noget slemt galt med hende. Vil kontakte enten min egen dyrlæge (som jeg lige vil påpege ER uddannet hestedyrlæge og meget dygtig - har brugt ham i snart 10 år) eller en anden som kan tjekke hende en gang til.

Line calano: mht til dit spørgsmål om hvordan hun "slæber". Hun sætter fint af, men når så hun skal føre benet frem er det lige som om hun "låser" (uden at vise tegn på det) i benet og ikke løfter det ret højt over jorden, sådan at forspidsen af hoven snitter jorden under fremføring. Gav det mening??
Jeg har kun undersøgt hende på vores bane som er ret fast, men som vel må betegnes som "blød bund". Jeg har ikke haft hende på asfalt, da jeg ikke rigtig har mulighed for det pga trafik.

Men som sagt; jeg kontakter "nogen" mandag og vil så se hvad de siger.

Tusind tak for alle jeres svar :-) skal nok vende tilbage med en opdatering.

Hilsen Mette

send mig en mail
0
0
Svar på denne tråd

held og lykke
Forfatter: 
Dato:  22-08-2004 22:09
vi krydser alt hvad vi kan for at det ikke er alvorligt. jeg har sldrig selv haft en hest der var halt på den måde som du beskriver det, så jeg har ikk enogen kvalificerede bud.
Hård bund kan ligeså godt være en hård drusvej som asfaldt.
0
0
Svar på denne tråd

Et andet syn på sagen
Forfatter: 
Dato:  23-08-2004 07:28
Min den store pony har også til tider den halten som du beskriver.

Nu er jeg så heldig at vi har en osteopæd i familien som dog behandler mennesker.

Men i bund og grund er det det samme med dyr. Hun tog et enkelt kig på hende i skridt og kunne på den måde se hvor der "trammede", Sascha havde ganske enkelt en øm meget hård muskel på højre side af rygsøjlen helt nede ved lenden.

Hun ved ikke hvad det kommer af, men kan ske et fald, slag, eller dårlig benstilling som føl. De tog ca. 15 min med noget "Strækkende massage" og derefter fik hun så fri. Næste dag var der intet halten og hun var meget nemmere at arbejde med. Hun trådte igennem og sløbte ikke benet mere, vi gentager så behandlingen om ca en måned bare for at være på den sikre side.

Derudover anbefalede hun at hvis der opstod flere problemer i den stil, altid at få undersøgt hesten for muskelproblemer først. Til denne undersøgelse kunne hun anbefale Tove Due som hun har arbejdet lidt med og som kommer til hende, når hun selv har problemer i ryggen *S*

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2004 12:48
Så har jeg bestilt dyrlæge til Casuri igen.
Han kommer torsdag og vil se om han kan finde ud af hvad problemet er. Jeg valgte at prøve med en ny dyrlæge istedet for min sædvanlige, én som samtidig har erfaring indenfor både kiropraktik og akupunktur med heste - han vil nok også kunne mærke om det evt kunne være noget med musklerne hvis det er tilfældet.

Håber også selv at det ikke er noget alvorligt :-( Om ikke andet kan jeg da i det mindste glæde mig over at hun er i fol (håber jeg da... 2. scanning er ikke foretaget endnu)

Hilsen Mette

send mig en mail
0
0
Svar på denne tråd

Opdatering..
Forfatter: 
Dato:  30-08-2004 16:56
Hejsa.

Ja i torsdags havde jeg jo så en ny dyrlæge til at se på Casuri - desværre var det ikke som jeg troede kiropraktoren, men akupunktøren som kom og kiggede på hende.
Hun sytes, ligesom min sædvanlige dyrlæge, at det så meget underligt ud - men det hjælper jo ikke os ret meget :-(
Casuri viste tegn på smerte ved påvirkning af højre side af bagparten hvilket ikke gav nogen mening når det er venstre ben hun trækker på, men hun prøvede alligevel at give hende en behandling i højre side for at se om det evt skulle hjælpe.
Hun skulle så stå til idag mandag, hvor jeg - selvom hun evt stadig trak på benet - skulle begynde at longere hende for at se om det evt ville forsvinde når hun blev varm eller om det var værre på en volte frem for en anden.
Så jeg longerede. I starten var det ikke så slemt med hendes ben, men det blev kun værre og værre... Til sidst syntes jeg faktisk at hun også trak en smule på højre ben (i trav) Jeg longerede i ialt 20 min og hun havde bestemt ikke lyst til det kunne jeg mærke.

Nu tror jeg bare næste skridt må blive røntgen, for jeg vil vide hvad der er galt med min lille hest....

Hilsen Mette

send mig en mail
0
0
Svar på denne tråd

aflastning
Forfatter: 
Dato:  30-08-2004 17:09
grunden til at hun er øm i modsatte side er at hun aflaster det ømme ben og derfor bliver overanstrengt i den modsatte side. det ser man tit.
få taget en thermografi (varmebillede) så kan du se præcist hvor og hvor meget den har ondt.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Røntgen...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 16:18
Hejsa...

Ja Casuri er stadig "halt" på venstre bagben - og i søndags fik hun sig så også lige en hovbyld i højre hov, bare sådan for nu ikke at dyrlægen skulle kede sig!

Nå, men siden sidst har jeg fået taget 10 røntgen billeder af hendes ben - alle fuldstændig fejlfri.
Nu går jeg og venter på at hun kommer helt over sin byld og så vil dyrlægen gerne se hende i "action" altså med rytter, for at se om der er sket noget - enten til det værre eller bedre.

Så vi venter stadig.

Heldigvis blev hun under sidste dyrlægebesøg drægtighedsundersøgt og er stadig med føl - så er det hele ikke så slemt!

Hilsen Mette

send mig en mail
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider