Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

"dresscode" til klubstævne?
Forfatter: 
Dato:  10-04-2001 11:39
Hej.

Kan I fortælle mig hvad "Dresscoden" er til et alm. klubstævne?? Travprogram, LC, LB og LA samt for dem som deltager kun for at få dommerkommentar.

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Re: "dresscode" til klubstævne?
Forfatter: 
Dato:  10-04-2001 12:30
Den er hvide ridebukser og mørk (blå eller sort) trøje eller jakke. I dressur skal man ride med hvide vanter.
Nogle klubber tillader til interne elevstævner at man kommer i almindeligt ridetøj. Jeg syntes personligt ikke man kan tillade sig at møde op til udvidede klubstævner i andet end stævnetøj.

Ved distriktsstævner skal man have stævnetøj på.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-04-2001 12:45
Hvide ridebukser, hvid skjorte + slips + handsker, sorte støvler og godkendt hjelm, kan ikke huske hvornår det er man må være iført hat.
Sort/mårkeblå bluse tillades ved D + C stævner, dvs klub og distriktsstævner
Ridedyret skal være flettet medmindre manen er kortere end en håndsbredde (10cm).

Du kan risikere at få en påtale hvis du ikke møder op i ridejakke, men de kan ikke nægte dig at starte til klub og distriksstævner.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-04-2001 14:50
Jeg kan til en vis grad følge påklædningskravene, men hvad så med hesten. Selvfølgelig dressursaddel, men skal den være sort?? Nu er jeg sådan lidt på tværs af det hele en gang imellem så mine sadler er brune. Det står bedst til mit "tandkød". Hovedtøjet skal være med to næsebånd, har jeg fået at vide. Men det bliver lidt af et problem da min nye hest ikke kan fordrage at få munden "bundet" sammen.Den går fint uden. Hvor står alle disse regler? Eller er de skrevet ned nogen steder?
Hilsen Sprit
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-04-2001 15:00
Der er ingen krav om farve på udstyret (sadel og trense/kandar) og heller ikke om at der SKAL være 2 næsebånd (kombineret) - et engelsk eller et hannoveransk næsebånd er også tilladt til dressur.

Der er heller ikke krav om at støvlerne SKAL være sorte - men de bør matche ridejakken og ridehjelmen/den høje hat.

Husk også at sadlen skal være af engelsk type - dvs. INGEN western/islænder/spanske sadler!!!

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-04-2001 19:07
Er grøn ridejakke og hjelm forresten tilladt til dressurstævner..klub og distriktstævner feks.?

hilsen Liv
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-04-2001 21:12
sadlen skal være sort eller brun. Dvs. røde, blå, grønne osv. wintec(og andre)-sadler er ikke tilladt (har jeg ladet mig fortælle). Det er iøvrigt tilladt at starte i "lyse" ridebukser, dvs. de ikke nødvendigvis skal være hvide - men gerne må være champagne/flødefarvede.

mvh. jeff
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-04-2001 11:18
hej liv!

jeg mener ikke at det er tilladt at ride med grøn ridejakke i dressur( til C-stævner, jeg ved ikke med klubstævner)
men i spring må man gerne.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-04-2001 12:11
Man kan jo blive sikker på alt det her, hvis man læser i reglementet........ Der sælges masser af grønne og blå ridejakker i butikkerne, det skulle da være mærkeligt om man ikke må starte i dem - men jeg er ikke sikker på, om man må,
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-04-2001 13:02
Sakset fra DRF's reglement:

Påklædninge dressur :
1. Påklædning for ryttere ved stævner er sort / mørkeblå ensfarvet jakke ( kjole), hvid skjorte med slips / plastron, hvide, gule, eller lyse ridebukser, sort / mørk stiv hovedbeklædning, hvide, gule, eller lyse handsker, sorte, mørkeblå ridestøvler og metalsporer ( jf. pkt 441) eller militær rideuniform.

2. ved C og D stævner er mørk , ensfarvet trøje eller klubtrøje tilladt.

Til spring er jakker i grøn, rød, grå, bordeaux m.m. tilladt.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-04-2001 23:16
Skal jakken og støvlerne ikke bare være mørke? Jeg har da set ryttere i mørkebrun jakke og støvler også til dressur, men godt nok aldrig i grønt outfit. Og ang. wintecsadler, så har isabell werth da redet OL og VM i sådan en plastik-fætter, så det må man vel gerne??

Jeg har nu heller aldrig set krav til hestens udstyr i dressur udover biddet og så at sadlen skal være engelsk (burde vi ikke kalde vores ridning tysk i dag, hehe). Og så naturligvis ingen gamacher og så videre.

Må man egentlig starte distriksstævner i delte støvler, fx jodhpurstøvler med machende støvleskafter i læder?? For det ville da gøre "landskinke"-problemet (som nogle af os mere eller mindre gimpede personer er udstyret med) lidt mindre og lettere at løse.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-04-2001 14:00
tina (casanova) skrev:

Og ang. wintecsadler, så har isabell werth da redet OL og VM i sådan en plastik-fætter, så det må man vel gerne??

Hej Tina.

Jeg udtrykte mig måske lidt uklart - kan jeg se nu. Selvfølgelig må man gerne starte i en wintec sadel. MEN - da de kom frem kunne man få dem i alle mulige farver, lige fra pink til "grønlyseblå". Det er de farvede wintecsadler der ikke må forekomme på dressurbanen. Da wintec var de eneste jeg lige kunne komme på som "farvede" sadler - fremhævede jeg dem.

Undskylder, hvis mit forrige indlæg kunne misforstås i den retning at man ikke må starte i en wintec - for selvfølgelig må man det, bare den er brun eller sort!

mvh. jeff
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-04-2001 20:03
oki.. så er det jo mig der har fået galt fat i den.. *SS*

Men sikke noget ged at man ikke må starte i de sjove farver, altså, det kunne da være fedt at starte i et blåt eller grønt sæt som man så matchede med sadel og trense.. men æv, det må man som sædvanlig ikke.

Hvis drf (og dermed dommerne) gik lidt mere op i hvordan folk red deres heste, i stedet for hvordan de var klædt, kunne man måske få en mere sportslig dressur, i stedet for det show man kører nu med sort og hvidt og stive "ben-kvæler"-støvler og så videre. Og nu siger jeg ikke dette for at genere dressurrytterne, hvis nogen skulle få den tanke, for jeg er selv - om nogen - inkarneret dressurrytter.

Det kunne være virkelig FEDT, hvis man måtte starte i sine gamle, fedtede tilslidte bæ-brune ridebukser, en behagelig trøje, jodhpurstøvler og så bare håret samlet i en hestehale som man plejer. Det burde være ligegyldigt med det stive puds og det klassiske udstyr, hvis rytteren rider godt og hesten er glad og går lydigt og smukt.

Jeg ved godt alt bunder i traditioner, men burde vi ikke være så moderne i dag, så vi kunne spare det fine tøj til de allerhøjeste klasser. Selvfølgelig skal man tage sig godt ud hvis man starter intermediaire, men kan man ikke se godt ud i et par blankpudsede korte støvler i stedet for i et par lange?? og i en pæn t-shirt i stedet for jakke og slips??

Jeg mener, når andre top-idræts-udvøvere er på banen, fx fodboldspillere, løbere, stangspringere, cykelryttere, er de da klædt i noget behageligt, som giver plads til lidt bevægelse. Nu er det jo ikke overvældende meget man skal bevæge sig rundt på hesten, men hvis støvlerne strammer og slipset kradser, kan det jo godt være svært at koncentrere sig om de der skide 15 piaffetrin...*SS*

Bare lige et par strøtanker fra mig, som har mit hyr med stævne outfit, ikke mindst de stive støvler...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-04-2001 12:46
Altså, at man ikke må starte dressur iført en bordeaux ridejakke (hvis nu man har en knaldsort hest - det ser jo flot ud sammen), den har jeg nu aldrig fattet. Eller en grøn ridejakke - eller en grå for den sags skyld!

Drf har nogen traditioner og det synes jeg sådan set er fint nok, men de traditioner blev grundlagt dengang du kun kunne få din striglekasse i rød eller blå! Moden skifter og man kan godt være pæn til et stævne med et grønt sadelunderlag, grønt pandebånd og en grøn jakke. Dét, som jeg kunne "frygte" ved fravigelse/udeladelse af disse regelsæt, ville være, at folk ville begynde at dukke op i pink ridebukser, neongrønnne trøjer o.lign. og det synes jeg ville være at gøre lidt grin med tingene.

Helhedsindtrykket bliver også en del bedre, hvis dommeren kan se, at der er da sket en eller anden form for forberedelse hjemmefra. Jeg kan give dig så inderligt ret i (Tina (Casanova)) at det burde ikke være det, som tæller, men netop, som du skriver, at hesten går korrekt og er glad for det den laver.

Mht. til topidrætsudøverne, så har jeg da endnu ikke set 11 mand på en bane, stå i hver deres elskede, slidte joggingsæt og sparke til en bold (ikke et ord om, at jeg endnu ikke har fattet hvad det går ud på - gi' dem dog en bold hver!). De er da klædt i pæne, rene outfits i holdet farver. De spiller helt sikkert ikke i det samme på træningsbanen inden kampen...

Ok, jeg har det også fedest i mine ikke alt for kønne jodphurs og dertilhørende skafter, men jeg synes at det er i orden, at skulle møde op på stævnepladsen og vise at man virkeligt har gjort noget ud af det. Det er incl. lidt for stramme ridestøvler og de nyvaskede ridebukser ;-)

De interne klubstævner tillader dog også ret meget og fordi man starter sit første stævne, så er det helt fint med mig at man rider i det "sædvanlige", bare man er ren og pæn, dvs. lige har vasket ridebukserne og pudset støvlerne og trukket en pæn ensfarvet trøje ned over jofa-gryden :-)

Camilla
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider