Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

unge heste
Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 10:28
Jubiiii....skal ud og se på hest på onsdag!
Det er en 4-årig oldenborg hoppe, som blev tilredet i efteråret!

Har ikke den helt store forstand på det med "voksealderen" så er der ikke en som kan sig, om den vil vokse mere?????? Og hvad man skal tage hensyn til i den alder????????
Den er blevet løsprunget lidt, men den er vild med det!
Hvornår kan man begynde at småspringe på den?????
0
0
Svar på denne tråd

Re: unge heste
Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 10:32
Når den er 4 år er det meget muligt at den vil vokse lidt mere. Du skal være meget opmærksom på om den virker træt elelr øm når du rider den, for så betyder det at den er ved at vokse - og så skal den have fri! Er du i tvivl, kan dyrlægen tage en blodprøve der viser om den er i vækst. De fleste heste vokser til de er 5 år - nogen til de er 6....

Der er sikkert mange der ville springe med en 4 årig hest - jeg ville foreslå at du venter til du er sikker på at den er udvokset!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-04-2001 18:59
Hej. Jeg sunes du bør vide, at oldenborgere er en af de hesteracer der er tidligt udvokset, så som 4-års tror jeg ikke du skal regne med at den vokser ret meget mere. Fik dette at vide af min dyrlæge Begik selv samme fejl og købte en 2½ års på 153 cm som jeg tippede til at blive 160 cm. Men det blev altså kun til 3 cm mere, til trods for at dens forældre var hhv. 164 cm og 179 cm høje.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-04-2001 19:01
Prøver lige igen så du også får svaret pr. mail.....
Hej. Jeg sunes du bør vide, at oldenborgere er en af de hesteracer der er tidligt udvokset, så som 4-års tror jeg ikke du skal regne med at den vokser ret meget mere. Fik dette at vide af min dyrlæge Begik selv samme fejl og købte en 2½ års på 153 cm som jeg tippede til at blive 160 cm. Men det blev altså kun til 3 cm mere, til trods for at dens forældre var hhv. 164 cm og 179 cm høje.
0
0
Svar på denne tråd

oldenborger!
Forfatter: 
Dato:  10-04-2001 19:55
Tak skal i ha'.
Jeg havde sådan lidt i tankerne at de "voksede" hurtigere end andre, men godt at få af vide, så man er sikker!
0
0
Svar på denne tråd

Re: oldenborger!
Forfatter: 
Dato:  12-04-2001 22:52
Kig efter om den har fået alle fortænderne... det er selvfølgelig ikke et 100% sikkert tegn, men jeg har lært, at nr den bagerste fortand er brudt frem, er det også tegn på, at skeletet er bygget færdigt.

M.v.h.
Lene M.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-04-2001 09:24
hejsa
det er forkert at oldenborg er hurtig udvokset.. de er nemlig den race der kan vokser helt til de er 8 år...det står bla. inde på danskoldenborgs hjemmeside og i bøger som beskriver racen,,
og det er rigtigt...jeg købte nemlig en 6 års som i løbet at det første år jeg havde ham voksede han 4 cm..jeg ringede til min dyrlæge og han sagde det var meget normalt for oldenborg
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-04-2001 12:13
Den opfattelse har jeg altså ikke efter at have haft et par stykker. Og jeg mener nu godt at min dyrlæge ved hvad han taler om. Men hvis der er fuldblod i din oldenborger skal jeg da ikke kunne udtale mig om hvordan den vokser. Så er det da meget muligt at den vokser længere. Det kunne være det DOA hentyder til eftersom mange oldenborgere idag indeholder fuldblod, eller også menes med udvokset ikke kun i højden, hvilket er det jeg hentyder til Selvom en hest ikke bliver højere kan den jo stadig udvikle sig og behøver nødvendigvis ikke at være udvokset. Men da det er dette jeg mener at spørgeren havde i tankerne, er det dette jeg har svaret på.. Har ikke hørt noget i den stil, men jeg meldte mig da også ud af Dansk Oldenborger avl for 2 år siden eftersom min nuværende oldenborger ikke er til at få i fol.
-Randi
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider